Akustikk tiltak Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spiller ganske høyt mange ganger her , og det har ikke vert tegn til forvrening i lyden , for vi har målt stuen her med rew ikke for så lenge siden og da hadde den en fin kurve altså lyd sveip av stuen + vi tok målinger under film og musikk og det var ikke så mye og utsette på.
    forvrengning er ikke stygg kurve men at basskassene spiller toner som ikke er i kildematerialet. du kan ha fin kurve men mye forvrengning .de små basskassene dine med bare 10" gir garantert mye forvrengning når du spiller høyt, det er derfor det høres ut som om du har mye bass også. for de spiller bass som ikke er der. si de skal spille 25 hz, men så spiller de mange andre frekvenser som er mer hørbare samtidig. da høres det ut som du har mye bass, men du har egentlig bare mye forvrengning. når du får mindre forvrengning, så høres bassen lavere og bedre ut de xtz 3x12 har mindre forvrengning enn det du har nå så du kommer til å synes bassen er mye bedre med dem det er det jeg mener

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg spiller ganske høyt mange ganger her , og det har ikke vert tegn til forvrening i lyden , for vi har målt stuen her med rew ikke for så lenge siden og da hadde den en fin kurve altså lyd sveip av stuen + vi tok målinger under film og musikk og det var ikke så mye og utsette på.
    forvrengning er ikke stygg kurve men at basskassene spiller toner som ikke er i kildematerialet. du kan ha fin kurve men mye forvrengning .de små basskassene dine med bare 10" gir garantert mye forvrengning når du spiller høyt, det er derfor det høres ut som om du har mye bass også. for de spiller bass som ikke er der. si de skal spille 25 hz, men så spiller de mange andre frekvenser som er mer hørbare samtidig. da høres det ut som du har mye bass, men du har egentlig bare mye forvrengning. når du får mindre forvrengning, så høres bassen lavere og bedre ut de xtz 3x12 har mindre forvrengning enn det du har nå så du kommer til å synes bassen er mye bedre med dem det er det jeg mener
    Å ja slik du mener ja det kan jo hende , men jeg har fin tunet disse 10 tomerene mine , men helt forvregnings fri er di nok ikke. + jeg lar 12 tommren jeg har til og ta seg av di dypeste frekvensene. Skjønner jeg sliter sånn med dysleksi at når jeg leser så kan det bli litt vanskelig for meg , alt stokker seg til og stopper opp , så dere må bare regne med skrive feil osv osv her inne , men dette står også i signaturen min. Klart når jeg får disse xtz cinema sub 3x12 opp i nye lytterommet så vil det bli en helt anen verden , nå tenker jeg ikke bare bassmessig men også midtre og øvre registeret. Gleder meg mest egentlig til og få t3 oppe og gå elsker lyden av psb.

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    325
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

jeg vil anbefale deg å sette deg godt inn i REW og hvordan du måler akustikk/rom før du bruker alle pengene dine. Kjøp en usb-målemikrofon (7-900kr), et mikrofonstativ (ca 2-500kr) og øv deg på å forstå anlegget du har nå. Mål uten sub, med sub, bare høyre/venstre etc. Se på waterfall/etterklang osv. Alt dette kan læres med anlegget du har nå, koster lite og er kunnskap du har livet ut.

Edit: Utdyper litt.

Det virker som et relativt stort prosjekt, med masse råd og innspill. For å klare å ha et bevisst forhold til de endringer og utbedringer du gjør så må du være i stand til å måle dette for å forstå hvorfor noe fungerer og evt ikke fungerer. I tillegg kan det jo hende du blir en ekspert på akustikk og rom, noe som må være win/win. :)

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Å ja slik du mener ja det kan jo hende , men jeg har fin tunet disse 10 tomerene mine , men helt forvregnings fri er di nok ikke. + jeg lar 12 tommren jeg har til og ta seg av di dypeste frekvensene. Skjønner jeg sliter sånn med dysleksi at når jeg leser så kan det bli litt vanskelig for meg , alt stokker seg til og stopper opp , så dere må bare regne med skrive feil osv osv her inne , men dette står også i signaturen min. Klart når jeg får disse xtz cinema sub 3x12 opp i nye lytterommet så vil det bli en helt anen verden , nå tenker jeg ikke bare bassmessig men også midtre og øvre registeret. Gleder meg mest egentlig til og få t3 oppe og gå elsker lyden av psb.
    de basskassene har mye forvrengning nrå du skrur opp volumet. er ingen vvei utenom.

det vil klart bli bedre med 2x xtz 3x12 men kan bli enda bedre hvis du integrerer rom, bass og akustikk skikkelig. det kan faktisk hende at du synes du får mindre bass med xtz i det nye lytterommet enn du har nå fordi du får lavere forvrengning, større rom, lenger avstand til subwooferne og bedre decay tid i bassen hvis du følger opp atle og demper modene via taket. det er fordi bassen er renere og kommer og forvsinner fortere, så det er ikke like mye av den

den ene suben din står nå ganske nærme og det er mye som tyder på at den fysiske følelsen av bass er høyere jo tettere på kilden er, altså uavhengig av spl. en sub som står 4 meter unna og har feks 105db i lytteposisjon er mindre fysisk enn en som står 1 meter unna og har 105 db i lytteposisjon. samme spl men mer fysisk følelse av den som står nærme. dette kan du ikke utnytte hvis du skal ha 2 stk xtz lenger unna.

å plassere 4 i hvert hjørne av rommet kan faktisk redusere dette enda mer enn to fra de foran fordi opplevelsen av lyd ikkje bare er spl men også partikkelhastighet i lufta.

med 2 xtzer så får du også bare to kilder til bass, siden de er 3x12" på hver. geddes mener at man minst burde ha 3 suber for å kunne plassere dem optimalt men at over 3 gir mindre og mindre effekt. den tråden på avs viser at bassen er gjevnt fordelt i rommet og foran for bedre partikkelhastighet samtidig som han har dempet bak for å få bra decay.

prøver bare å kome med velmente råd er jo opp til deg om det er noe du vil følge opp og lese mer om selv eleer ikke.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Placering af centerhøjttaleren, som tegningen viser, vil kraftigt påvirke lydkvalitet af musikken negativt. Hvis du også ønsker at spille musik i stereo, vil det være synd med den placering, da det mindsker dybdeperspektiv og stor rumfornemmelse. Frontvæggen er så vigtig og hvad der står foran.

Jeg bruger ikke gulvtæppe og det skal ikke med som udgangspunkt fordi:
    1. Det er det sted, der mindst har brug for dæmpning, da vi altid når vi går rundt, oplever refleksioner derfra. Jeg syntes at lyden i rum med gulvtæpper er forkert som udgangspunkt.
    2. Et tæppe dæmper ikke langt ned i frekvens.
    Hvis du vi have et tæppe, vil det være en fordel med at lægge plader under, der ligger på strøer, da det giver en dæmpning af bassen. Samt at det er behageligt at gå på.
    3. Små tæpper ved første reflekspunkt kunne godt tænkes at være godt. Jeg lægger diffusere der med godt resultat.

Et tip efter hvad jeg har erfaret i akustik, så brug diffusere og ikke absorbenter. Svanø Akustik `s V-wings er så fremragende placeret alle steder. Også ved første reflekspunkt. Jeg har så god lyd.
    M.v.h.. Sven
    Tegningen viser bare ca hvordan det blir i lytterommet , skal ikke feile med centeren og andre ting. takk for tips sven_palvig bare la det strømme på :) Jeg sal ha god avstand mellom høyttalerene så tegningen viser bare va sånn ca jeg har i tankene :)
    Jeg lader det strømme lidt... Jeg vil grundigt beskrive mere i min tråd fra mit lytterum, hvad der på det sidste er sket.

Placerer de to front højttaler i rummet, hvor de skal stå. Så stereo lyden er så god som muligt. Derefter kan man kombinere det med surround; men husk at al ting der placeres i lytte rummet vil påvirke lyden på den ene eller anden måde. Højttaler både akustisk, samt at de spiler med eller sluger lyd. Derefter bør man vel fjerne højttaler, der ikke bruges. Noget man praktisk ikke gør. Nogen kobler dem fra og forbinder + og -, hvis de står ubrugte.

Så vil du have den suverænt bedste stereo med et tilskud af surround eller er det film der er nr. 1. Det er et vigtigt valg!

Jeg vil til hver en tid bruge det bedste rum til lyd. Rummets størrelse har stor betydning. Noget jeg før har prøvet at kommunikeret ud, men er ikke blevet taget alvorligt, når jeg har foreslået noget i byggetråde. Heller et stort rum, man evt. kan gøre mindre med diffusere vægge, end at lægge sig fast på små rum, hvor man så ikke kommer i mål..

Jeg er ikke glad for at gå væk fra fælleskabet. Jeg er så heldig at have to stuer, hvor det ene er blevet til decideret musikrum, hvor jeg kan gøre alting fuldt ud. Det er det bedste rum musikalsk. At bruge en garage med de mindre muligheder ville jeg ikke gøre.

Højt til loftet er så godt. Jeg finder lyden i en anden klasse med højt til loftet og 3 meter er det jeg skulle have haft, hvis jeg i dag ville bygge nyt. Jeg har så kun 243 meter til loftet, hvilket er så ærgerligt. Jeg har så kompenseret derfor med diffusere i loftet og det har betydet så meget. At loftet forsvinder som loft, men det stadig er et rum indendørs. AtleT tanke med 50 cm. isolering er meget interessant, og ville helt sikkert gøre en masse for at ujævne frekvensgangen; men ikke noget jeg ville vælge. Jeg har stor respekt om AtleT viden.

Med diffusere i loftet er der lyd derfra, som der er i en koncertsal. Men det er ikke lyd der stikker af og irriterer. Hvis lyden forsvinder, lyder det mere som man er udendørs. Jeg ønsker at være til indendørs koncert.. Med diffusere i loftet, forsvinder også behovet for Atmos, tror jeg. Atmos er godt, har jeg hørt på demoer. Men egentlig mærkeligt, at fjerne lyd fra loftet og bagefter tilføje det .....

Et rum i rummet kan være godt. Men så holder man lyden inde, hvilket er godt for naboer og familien. Men hvis man lader lyden passere ud igennem væggene, som jeg gør delvist. Jeg kan tydelig høre udenfor, når jeg spiller musik. Det musik der forsvinder giver ikke indendørs problemer. Så man må vælge her!

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Tar i mot alle tips så det er bare til og komme med dem. AtleT sitt akustikk likte jeg ganske godt , så trur jeg kommer til og bruke mye fra han. Men det er mye som skal gjøres enda , så denne tråden kan bare komme inn med tips. Først må vi finne tomt og der vi vil ha i os kommune , så er det ingen for salg for tiden. Så skal huset bygges vi kommer nok til og gå for funkis hus tenker jeg. Så vist jeg ikke svarer her inne hele tiden , så betyr det ikke at jeg leser og følger med. For som sagt er jeg evig takknemmelig for all hjelp folkens , og man blir jo aldri utlært innen hifi. Er altids noe og lære :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når du skal bygge nyt, er det efter min mening:
    1. Massivt trægulv på strøer. Jeg har 22 mm. Højde på strøerne påvirker dæmpningen. Rockwool imellem strøer. Jeg har 75 mm. strøer. Selvfølgelig nok strøer.
    2. Højt til loftet. 3 meter +.
    3. Plads bag højttalerne. Vores nye klublokale der har vi 3 - 5 meter bag med et vidunderligt dybdeperspektiv, når det er på pladerne.
    4. Rektangel rum. Dog kunne man have skæve vægge, ved førstereflekspunkt på sidevægge. Min. 30 grader i så tilfælde.
    5. Lette ydervægge med tyk isolering og dampmembran inde i isoleringen. Det læste jeg i en bog om akustik, da jeg selv tegnede mit eget lytterum.
    6. Diffusere fra Svanø.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Her er det mange brae tips, en ting jeg kommer til og gjøre er og isolere godt, gulv, vegger og tak. Jeg kommer til og sitte midt i rommet da vil det si jeg har 3,5 meter i front og 3,5 meter bak. Ellers leser jeg alt som kommer inn, lel om jeg ikke svarer på alt, dette pågrunn av dysleksien og det tar langt tid og skrive et innlegg for meg.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Her er det mange brae tips, en ting jeg kommer til og gjøre er og isolere godt, gulv, vegger og tak. Jeg kommer til og sitte midt i rommet da vil det si jeg har 3,5 meter i front og 3,5 meter bak. Ellers leser jeg alt som kommer inn, lel om jeg ikke svarer på alt, dette pågrunn av dysleksien og det tar langt tid og skrive et innlegg for meg.
    det er ikke så lett å hjelpe deg spesifikt hvis du ikke deltar og kommer med informasjon om prosessen og valg underveis. da kan folk se på valgene du vurderer å hjelpe deg. uten informasjon blir rådene du får generiske og da kan du like gjerne lese andre akustikktråder i forumet . det brummund sier om at du burde få deg mikrofon og lære deg å måle er nok det beste rådet som har komet i denne tråden så langt for her blir det ellers å famle i blinde

hvis du er satt på romdimensjoner utstyrsliste og alt, så er jo planlegginga allerede over og da kan du jo egentlig bare kjøpe mikrofon og øve deg til rommet og utstyret er på plass sånn at du kan gjøre det beste ut av valgene du har tatt og så prøve litt og litt forskjellige ting i det nye rommet til du har det du liker

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    og siden du ikke har svart brummund så kanskje du ike er interessert i å lære deg å måle heller? det er jo ikke alle som synes det er morro. er det noe du har lyst til å lære om? alle er jo ikke glad i den tekniske biten av dette

hvis ikke, så kan du jo sikert få noen som er flinke til å komme å hjelpe deg når alt er ferdig eller bare låne mange akustikkprodukter av butikk og prøve ting for å høre hva du synes selv uten å måle eller begge deler.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    og siden du ikke har svart brummund så kanskje du ike er interessert i å lære deg å måle heller? det er jo ikke alle som synes det er morro. er det noe du har lyst til å lære om? alle er jo ikke glad i den tekniske biten av dette

hvis ikke, så kan du jo sikert få noen som er flinke til å komme å hjelpe deg når alt er ferdig eller bare låne mange akustikkprodukter av butikk og prøve ting for å høre hva du synes selv uten å måle eller begge deler.
    Hej.
    Imagine har skrevet " Ellers leser jeg alt som kommer inn, lel om jeg ikke svarer på alt, dette pågrunn av dysleksien og det tar langt tid og skrive et innlegg for meg. "

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

Hej.
    Imagine har skrevet " Ellers leser jeg alt som kommer inn, lel om jeg ikke svarer på alt, dette pågrunn av dysleksien og det tar langt tid og skrive et innlegg for meg. "
    det er derfor jeg spurte

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Hei,

jeg vil anbefale deg å sette deg godt inn i REW og hvordan du måler akustikk/rom før du bruker alle pengene dine. Kjøp en usb-målemikrofon (7-900kr), et mikrofonstativ (ca 2-500kr) og øv deg på å forstå anlegget du har nå. Mål uten sub, med sub, bare høyre/venstre etc. Se på waterfall/etterklang osv. Alt dette kan læres med anlegget du har nå, koster lite og er kunnskap du har livet ut.

Edit: Utdyper litt.

Det virker som et relativt stort prosjekt, med masse råd og innspill. For å klare å ha et bevisst forhold til de endringer og utbedringer du gjør så må du være i stand til å måle dette for å forstå hvorfor noe fungerer og evt ikke fungerer. I tillegg kan det jo hende du blir en ekspert på akustikk og rom, noe som må være win/win. :)
    Å ja rew skal jeg bruke før jeg begynner med noe akustikk i rommet , isolert blir jo rommet men det er også for lyden sin del og demping. Men når jeg har fått på plass høyttalere , komponenter , møbler og det jeg skal ha i rommet generelt , så skal jeg bruk rew til og ta både lyd sveip og you name it av rommet. Og jeg skal få tak i sikkelig mikrofon nå , for og begynne litt her hjemme , men det er for og få det enda finere tunet. Så dette skal gjøres perfekt når det kommer til lytterommet , kanskje jeg kommer til og få noen experter til og ta en lyd måling på lytte rommet mitt , så får di eventuelt si hva jeg trenger . Noen tiltak gjør jeg selv selfølgelig , men kjekt med expert hjelp , for så viktig er dette lytterommet for meg.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Denne videoen er fra siden til Sven_Palvigs, Denne synest jeg er meget god, du kan høre det blir spilt musikk i rommet med og uten akkustikk.
    Her kan man høre hvor mye akkustikk, utgjør. I mitt rom gjorde det store utslag, fikk mye bedre lyd på alt.. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=D66v5JC0eVk
    Tusen takk for linken den skal jeg ta en titt på , og til alle andre lel om jeg ikke svarer alle , betyr ikke det at jeg vil lære. Så klart jeg skal bruke måle apparat å det som er , og som sagt blir det for vanskelig kommer jeg til og få hjelp. Og jeg er heller inngen fersking innen hifi. Men akustikk det har jeg ikke drevet så mye på med , er jo derfor jeg startet denne tråden for og få tips og lære. Er jo takkert være hjelp på hfs jeg har den lyden jeg har pr i dag i stuen. Og jeg vet det med et sikkelig akkustert rom så vil det jo låte , fra natt og dag sånn som jeg har det pr i dag.

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Abonnerer på denne tråden jeg, blir spennende å lærerikt å følge med her. Bra video forresten, passer meg godt da jeg starter på et rom til våren som blir 4,5m x 5,5m Temmelig likt det som var i videoen bare jeg tenkte skråtak. Normal ca. 2,4 m ved yttervegger og ca. 3,4 m på det høyeste i midten.
    Er det greit om jeg stiller noen spørsmål ang. mitt rom i denne tråden?
    Jeg lurer på bakdeler/fordeler flat tak vs. skråtak?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Ja tråden er for alle, skulle kanskje skifte navn på den, kommer dere på forslag med navn så skrik ut.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Ja tråden er for alle, skulle kanskje skifte navn på den, kommer dere på forslag med navn så skrik ut.
    Navnet skjemmer ingen :)
    Takk for det, men påtide med en slik tråd her inne, særlig for hjemmekino brukere med hoved fokus på 2 kanals musikk. Musikken er viktigst for meg, men liker en god film også. Så nå er det på tide med noe sikkelig innen hi end og ikke minst eget lytte rom, der jeg kan gjøre hva jeg vil. Gleder meg sånn og sette i gang, og man er på rette plassen her inne. Mange utrolige flinke folk her inne. Så akustikken skal jeg få perfekt, og det er det jeg ute etter her inne. Det optimale lytterom som man drømmer om, bare for og stå opp for og lytte til det. Sånn lyd er jeg ute etter og det skal jeg klare, å men med hjelpen her inne.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    For meg er fordelingen ca. slik for tiden, musikk/film 95/5
    Men det endrer seg sikkert noe når ting kommer på plass.
    Og lommeboka tilater innkjøp av senter, multikanalsprosessor og et effekt trinn til.
    Det blir ikke første prioritet, men fordelen er jo det gode utvalget i filmer som jeg ikke har sett bare vokser :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Ja koster penger denne hifi galskapen, jeg skal inn med, psb imagine t3, c3 imagine s og subwoofrene blir xtz cinema sub 3x12. Kabler blir monster hele veien, skal også ha egen dedikert strøm skap. Strøm filter. Bluray spiller blir ps4. Når det kommer til prossesor blir det av øverste hylle onkyo, Yamaha eller marantz. Har lest litt i dag særlig på Yamaha sin cx-a 5000 den imponerer meg mer og mer, har ikke atmos denne, men kommer vel med det. Kommer til og gjør klart for atmos. Ellers blir det testing av komponenter av meg, har hørt primare på psb nå da og har løst til og prøve det på t3 a 32 2 stk så kunne jeg ha biampet frontene og siste utgangen til c3 og til surround høyttalerene en litt billigere multikanal fra primare tenker her 30.7. Etter jeg har hørt inntrigert, så har jeg også løst på 2 kanals pre. Som sagt blir det litt testing i lytterommet når det kommer til komponenter. Men er morsom det, skal også inn med en god dac.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dette blir en fin tråd, men har forståelse for at det blir mye på en gang å forholde seg til for trådstarter før ting har blitt mer konkret. :)

Tenkte bare jeg skulle følge opp løsningen med å ha mye isolasjon i taket som kun er et kjapt forslag rundt en ide jeg har tenkt mye på å gjøre selv hvis jeg får muligheten til 3 meter takhøyde.

Har lekt meg litt med Acoustic modeling i kveld for å vise hva en slik løsning kan få til.

Her er en kjapt eksempel på hvor mye bassdemping man kan få til. Man kan lett kombinere to eller flere ulike metoder etter behov. Deler av taket vil passe til trykkbaserte feller, mens andre deler av taket kan være helt reflektive eller absorberende i det høye registeret etter behov.
    Imagine.png

Legger ved måling fra Primacoustic fulltrap som jeg og som er en effektiv kommersiell bassfelle så man kan sammenligne (den grønne). Denne er 120x60 cm så absorberingseffekten gjelder dette arealet mens på den andre løsningen kan man bruke hele taket.
    Fulltrap.png

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har noen av prosessorene du nevner analog balansert xlr inn med pass through slik at man kan kjøre dac inn og ut uberørt ved 2 kanalsavspilling?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Abonnerer på denne tråden jeg, blir spennende å lærerikt å følge med her. Bra video forresten, passer meg godt da jeg starter på et rom til våren som blir 4,5m x 5,5m Temmelig likt det som var i videoen bare jeg tenkte skråtak. Normal ca. 2,4 m ved yttervegger og ca. 3,4 m på det høyeste i midten.
    Sånn som jeg har lest i noen bygge tråder, så er det fordel for flat tak, grunnen er enklere akustisk sett. Med skrått tak kan det fort bli ekstra jobb, med det akustiske. Har også lest og sett Di som har bygget med skrå tak, men der har jeg også sett flere akustiske tiltak enn flat tak.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir en fin tråd, men har forståelse for at det blir mye på en gang å forholde seg til for trådstarter før ting har blitt mer konkret. :)

Tenkte bare jeg skulle følge opp løsningen med å ha mye isolasjon i taket som kun er et kjapt forslag rundt en ide jeg har tenkt mye på å gjøre selv hvis jeg får muligheten til 3 meter takhøyde.

Har lekt meg litt med Acoustic modeling i kveld for å vise hva en slik løsning kan få til.

Her er en kjapt eksempel på hvor mye bassdemping man kan få til. Man kan lett kombinere to eller flere ulike metoder etter behov. Deler av taket vil passe til trykkbaserte feller, mens andre deler av taket kan være helt reflektive eller absorberende i det høye registeret etter behov.
    Vis vedlegget 311971

Legger ved måling fra Primacoustic fulltrap som jeg og som er en effektiv kommersiell bassfelle så man kan sammenligne (den grønne). Denne er 120x60 cm så absorberingseffekten gjelder dette arealet mens på den andre løsningen kan man bruke hele taket.
    Vis vedlegget 311973
    Målingen til Primacoustic stemmer ikke AtleT. Det er misvisende reklame. Det er en god grunn til at absorpsjons kalkulatorer du leker med ikke går høyere enn til 1.....

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Sånn som jeg har lest i noen bygge tråder, så er det fordel for flat tak, grunnen er enklere akustisk sett. Med skrått tak kan det fort bli ekstra jobb, med det akustiske. Har også lest og sett Di som har bygget med skrå tak, men der har jeg også sett flere akustiske tiltak enn flat tak.
    Trodde det var en fordel når flatene i rommet ikke er paralelle i forhold til hverandre?

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    image.jpg
    image.jpg

Dette er foreløpig skisse, kan enda forandre på takfasongen på innvendig rom i romet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Vis vedlegget 311971

Vis vedlegget 311973
    Målingen til Primacoustic stemmer ikke AtleT. Det er misvisende reklame. Det er en god grunn til at absorpsjons kalkulatorer du leker med ikke går høyere enn til 1.....
    Det kan godt være at målingene ikke stemmer. Sammenlignet med denne fordi jeg vet den er god bassfelle og samtidig henviste jeg til den grønne.
    Ikke at det har noe å si og noe vi skal bruke denne tråden på å diskutere, men fra et teoretisk ståsted er det mulig å få absorbsjonsmålinger over 1. Dette er kun fordi den ved hjørnemontering dekker 1m2 absorbent et større veggområde enn 1m2. Derfor er det ikke direkte feil å vise slike målinger fordi den nettopp kan hjørnemonteres og derfor dekker et større veggområde enn størrelsen av absorbenten tilsier, men er enig at det kan kanskje være misvisende for noen og godt kan presiseres.

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Placering af centerhøjttaleren, som tegningen viser, vil kraftigt påvirke lydkvalitet af musikken negativt. Hvis du også ønsker at spille musik i stereo, vil det være synd med den placering, da det mindsker dybdeperspektiv og stor rumfornemmelse. Frontvæggen er så vigtig og hvad der står foran.

Jeg bruger ikke gulvtæppe og det skal ikke med som udgangspunkt fordi:
    1. Det er det sted, der mindst har brug for dæmpning, da vi altid når vi går rundt, oplever refleksioner derfra. Jeg syntes at lyden i rum med gulvtæpper er forkert som udgangspunkt.
    2. Et tæppe dæmper ikke langt ned i frekvens.
    Hvis du vi have et tæppe, vil det være en fordel med at lægge plader under, der ligger på strøer, da det giver en dæmpning af bassen. Samt at det er behageligt at gå på.
    3. Små tæpper ved første reflekspunkt kunne godt tænkes at være godt. Jeg lægger diffusere der med godt resultat.

Et tip efter hvad jeg har erfaret i akustik, så brug diffusere og ikke absorbenter. Svanø Akustik `s V-wings er så fremragende placeret alle steder. Også ved første reflekspunkt. Jeg har så god lyd.
    M.v.h.. Sven
    Tegningen viser bare ca hvordan det blir i lytterommet , skal ikke feile med centeren og andre ting. takk for tips sven_palvig bare la det strømme på :) Jeg sal ha god avstand mellom høyttalerene så tegningen viser bare va sånn ca jeg har i tankene :)
    Jeg lader det strømme lidt... Jeg vil grundigt beskrive mere i min tråd fra mit lytterum, hvad der på det sidste er sket.

Placerer de to front højttaler i rummet, hvor de skal stå. Så stereo lyden er så god som muligt. Derefter kan man kombinere det med surround; men husk at al ting der placeres i lytte rummet vil påvirke lyden på den ene eller anden måde. Højttaler både akustisk, samt at de spiler med eller sluger lyd. Derefter bør man vel fjerne højttaler, der ikke bruges. Noget man praktisk ikke gør. Nogen kobler dem fra og forbinder + og -, hvis de står ubrugte.

Så vil du have den suverænt bedste stereo med et tilskud af surround eller er det film der er nr. 1. Det er et vigtigt valg!

Jeg vil til hver en tid bruge det bedste rum til lyd. Rummets størrelse har stor betydning. Noget jeg før har prøvet at kommunikeret ud, men er ikke blevet taget alvorligt, når jeg har foreslået noget i byggetråde. Heller et stort rum, man evt. kan gøre mindre med diffusere vægge, end at lægge sig fast på små rum, hvor man så ikke kommer i mål..

Jeg er ikke glad for at gå væk fra fælleskabet. Jeg er så heldig at have to stuer, hvor det ene er blevet til decideret musikrum, hvor jeg kan gøre alting fuldt ud. Det er det bedste rum musikalsk. At bruge en garage med de mindre muligheder ville jeg ikke gøre.

Højt til loftet er så godt. Jeg finder lyden i en anden klasse med højt til loftet og 3 meter er det jeg skulle have haft, hvis jeg i dag ville bygge nyt. Jeg har så kun 243 meter til loftet, hvilket er så ærgerligt. Jeg har så kompenseret derfor med diffusere i loftet og det har betydet så meget. At loftet forsvinder som loft, men det stadig er et rum indendørs. AtleT tanke med 50 cm. isolering er meget interessant, og ville helt sikkert gøre en masse for at ujævne frekvensgangen; men ikke noget jeg ville vælge. Jeg har stor respekt om AtleT viden.

Med diffusere i loftet er der lyd derfra, som der er i en koncertsal. Men det er ikke lyd der stikker af og irriterer. Hvis lyden forsvinder, lyder det mere som man er udendørs. Jeg ønsker at være til indendørs koncert.. Med diffusere i loftet, forsvinder også behovet for Atmos, tror jeg. Atmos er godt, har jeg hørt på demoer. Men egentlig mærkeligt, at fjerne lyd fra loftet og bagefter tilføje det .....

Et rum i rummet kan være godt. Men så holder man lyden inde, hvilket er godt for naboer og familien. Men hvis man lader lyden passere ud igennem væggene, som jeg gør delvist. Jeg kan tydelig høre udenfor, når jeg spiller musik. Det musik der forsvinder giver ikke indendørs problemer. Så man må vælge her!
    Om man bygger rom i rommet, betyr det vel ikke at lyden som ikke vandrer ut til :) snyltende naboer :), blir et problem inne i rommet.
    Trodde den skulle absorbere i flere lag med isolasjon og manglende kontakt mellom indre og ytre konstruksjon.
    Så vidt jeg vet bygges lydstudio etter dette prinsipp, og jeg tenkte i samme bane. Så nå ble jeg litt betengt, har du noen link til en artikkel som bygger opp under antydningen din.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt rom er 8x5,5x2,4 med skråtak opp til mitten på 4,1 meter. Har stående tømmerpanel på veggene og liggende i tak. Har akustikk plater i begge tak skråene. 120x60 2stk i alle hjørner Chuperchunk corner og superchunk bak lytteposisjon å bak høyttalerne, har hertz plater på sideveggene/tak. Man må ha en del akustikk, for å få god lyd.;)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    De stedene jeg har vært som har skråtak (inkludert min forrige loftstue) har vært mindre utfordrende med tanke på bass enn de med rett tak.
    2.5m takhøyde ved sidene og 4m i midten hadde vært en drøm :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har selv skråtak, og hører eller ser ingen problemer med det...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Hei hfs folk , her var det kommet inn en del tips , må husk det folkens at jeg kan ikke forholde meg til alle. + nå svarer jeg alle. Dempingen i rommet kommer jeg til og være nøye med , dette for at mye er allerede gjort og at du slipper klaging om jeg skulle komme nære naboer , og vi tenkte og ha utleie leilighet på ny huset for exstra inntekter , derfor skal jeg bruke garasjen. kommer også til og bruke bassfeller i alle hjørner , akustikk plater i font , sånn ca der jeg sitter i taket , bak rommet og sidene i rommet. Når jeg har gjort dette trur jeg allerde dette begynner og låter temmelig bra. Sorry for den rare skrivingen min. Var en gammel hifi venn innom i går og fikk høre på anlegget mitt i stuen , og jeg har selv vert hjemme hos han for en en liten stund siden , men da låt det temmelig bra hoss han. + han besitter litt bedre utstyr enn meg. Men han sa slik lyden var hos meg var ikke han nærheten av , bassen var helt syk sa han , og han ble paff rett og slett. Samme ble det under vanlig 2.0 stereo musikk. Han spurte meg bare til slutt om jeg kunne komme bortover , for og se om han hadde brukt romkorreksjonen rett og om det var noen flere innstillinger. Når en får høre slikt , så vet jeg at og bruke tid på plassering , + sikkelig rom krreksjon osv sov av rom + hjelpen her inne så har det lønnet seg , etter han dro herifra i går satte jeg med ganske bredt smil. Så nå ser dere virkelig vor mye dette lytterommet betyr for meg , og at jeg vil at dette skal bli perfekt. Og er det noe jeg ikke får til kommer jeg til og skaffe hjelp når det kommer til akustikken i rommet. Og dette med skrå tak greiene , jeg sa jeg har hørt , og set litt på nettet di som har skrå tak at jeg synes mange over driver med akustkk , for mye kan fort slå andre veien. Jeg mente ikke noe stygt med det , retep har jo skrå tak men han vet jeg det låter bra hos , for det ser jeg folk har skrevet når di har vert på lytte runde hos han.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Har noen av prosessorene du nevner analog balansert xlr inn med pass through slik at man kan kjøre dac inn og ut uberørt ved 2 kanalsavspilling?
    Ja mener og ha lest yamaha cx-a 5000 skal ha dette , er en syk prossesor dette. Trur jaggu jeg skal teste en slik først , lel om den ikke har atmos , kommer til og gjøre klart for det uansett. legger ved en link og et bilde av baksiden på den her. Google Oversetter

Vis vedlegget 312021

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du skal være forsiktig med demping alle de plassene du skriver i innlegget over. En kombinasjon av diffusjon, reflektorer og absorpsjon vil nok være bedre. Spes på musikk. På film er det jo lagt til klang og ambience, slik at kinorom tåler mye mer absorbenter enn et rom for musikk. Og vær så snill å hør på alle oss som har trakket samme veien selv. Bruk tykke nok absorbenter. Og bruk de kun på riktig plass. Og lag de store nok o bredde og høyde. 120x60cm er ikke nok uansett tykkelse når di skal ned mot 100hz. Tok meg 2år å finne ut dette. Selv om mange sa dette helt fra starten.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Du skal være forsiktig med demping alle de plassene du skriver i innlegget over. En kombinasjon av diffusjon, reflektorer og absorpsjon vil nok være bedre. Spes på musikk. På film er det jo lagt til klang og ambience, slik at kinorom tåler mye mer absorbenter enn et rom for musikk. Og vær så snill å hør på alle oss som har trakket samme veien selv. Bruk tykke nok absorbenter. Og bruk de kun på riktig plass. Og lag de store nok o bredde og høyde. 120x60cm er ikke nok uansett tykkelse når di skal ned mot 100hz. Tok meg 2år å finne ut dette. Selv om mange sa dette helt fra starten.
    Ok ja jeg vil ikke trakke feil retep , men jeg må jo isolere rommet uansett er det jeg mener. Og klart jeg skal bruk det på riktige plassene , jeg sa jo at jeg skriver litt rart dysleksien dette. Jeg skal bruk tykke nok absorbenter tru meg både i bredde og høyde. Jeg vet du har fet lyd retep og jeg har repekt for det du har gjort , og lel om jeg ikke har skrevet så mye i tråden din , betyr det ikke det at jeg har vert mye og sett der inne , så takk for at dere føller med. men som sagt når jeg skriver så blir det helt på trynet mange gang. Når jeg begynner med dette prosjektet kommer jeg til og spørre underveis som jeg holder på.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    men fra et teoretisk ståsted er det mulig å få absorbsjonsmålinger over 1. Dette er kun fordi den ved hjørnemontering dekker 1m2 absorbent et større veggområde enn 1m2. Derfor er det ikke direkte feil å vise slike målinger fordi den nettopp kan hjørnemonteres og derfor dekker et større veggområde enn størrelsen av absorbenten tilsier, men er enig at det kan kanskje være misvisende for noen og godt kan presiseres.
    Det er helt feil å gjøre det på denne måten. Siden arealet ved hjørnemontering går opp, skal også arealet som brukes til å beregne absorbsjonsfaktoren økes. Absorbsjonsfaktor over 1 er IKKE teoretisk mulig. Du kan ikke absorbere mer enn 100%. Det å blande større areal inn i absorbsjonsfaktoren er feil. ORSO har således rett att det ikke er mulig å sammenligne de to kurvene direkte, siden man ikke vet akkurat hvilke tilpassninger som er gjort for de ulike kurvene.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    men fra et teoretisk ståsted er det mulig å få absorbsjonsmålinger over 1. Dette er kun fordi den ved hjørnemontering dekker 1m2 absorbent et større veggområde enn 1m2. Derfor er det ikke direkte feil å vise slike målinger fordi den nettopp kan hjørnemonteres og derfor dekker et større veggområde enn størrelsen av absorbenten tilsier, men er enig at det kan kanskje være misvisende for noen og godt kan presiseres.
    Det er helt feil å gjøre det på denne måten. Siden arealet ved hjørnemontering går opp, skal også arealet som brukes til å beregne absorbsjonsfaktoren økes. Absorbsjonsfaktor over 1 er IKKE teoretisk mulig. Du kan ikke absorbere mer enn 100%. Det å blande større areal inn i absorbsjonsfaktoren er feil. ORSO har således rett att det ikke er mulig å sammenligne de to kurvene direkte, siden man ikke vet akkurat hvilke tilpassninger som er gjort for de ulike kurvene.
    Det er jo akkurat det jeg skriver.

http://www.sengpielaudio.com/AbsorptionsgradGroesserEins.pdf

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye rart av målinger og tall som vises og man må virkelig holde tungen beint i munnen. Produsenter som setter sine egne produkter i et feilaktig bedre lys enn andre på en misvisende måte. Og produkter som f.eks oppgis til å diffusere fra 200 Hz, men så er kanskje ikke effekten mer en 5-10% under 300 Hz. Noen korrekte utførte målinger har de selvsagt ikke og ofte diffuserer ikke produktene i det hele tatt, men fungerer kun som spredningsenheter.

Jeg spurte Mats fra Svanå om han kunne vise noen målinger med effekten av "diffusorene" som han selger. Da la han frem noen RTx målinger gjort i et lite rom som var behandlet med disse såkalte diffusorene. :eek: Det er mildt sagt sjokkerende. Det er slikt man ikke vet om man skal gråte eller le av.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    I mitt rom har jeg 2 stk 120x60 i vært hjørne. Fra gulv til tak. Disse fungere utmerket til sitt formål.

[h=4]Tekniske data Superchunk Corner[/h]
    Ekstremt effektiv bassabsorbent som virker lenger ned i frekvens enn noen annen aborbent vi kjenner, samtidig som den også fungerer bredbåndet og langt opp i frekvens. Kan monteres i ethvert hjørne med de medfølgende festene. Det være seg mellom vegg/vegg, vegg/gulv eller vegg/tak. Da SCC ikke går helt inn i hjørnene kan det monteres bakgrunnsbelysning om det ønskes.

Superchunk.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn