Placering af centerhøjttaleren, som tegningen viser, vil kraftigt påvirke lydkvalitet af musikken negativt. Hvis du også ønsker at spille musik i stereo, vil det være synd med den placering, da det mindsker dybdeperspektiv og stor rumfornemmelse. Frontvæggen er så vigtig og hvad der står foran.
Jeg bruger ikke gulvtæppe og det skal ikke med som udgangspunkt fordi:
1. Det er det sted, der mindst har brug for dæmpning, da vi altid når vi går rundt, oplever refleksioner derfra. Jeg syntes at lyden i rum med gulvtæpper er forkert som udgangspunkt.
2. Et tæppe dæmper ikke langt ned i frekvens.
Hvis du vi have et tæppe, vil det være en fordel med at lægge plader under, der ligger på strøer, da det giver en dæmpning af bassen. Samt at det er behageligt at gå på.
3. Små tæpper ved første reflekspunkt kunne godt tænkes at være godt. Jeg lægger diffusere der med godt resultat.
Et tip efter hvad jeg har erfaret i akustik, så brug diffusere og ikke absorbenter. Svanø Akustik `s V-wings er så fremragende placeret alle steder. Også ved første reflekspunkt. Jeg har så god lyd.
M.v.h.. Sven
Tegningen viser bare ca hvordan det blir i lytterommet , skal ikke feile med centeren og andre ting. takk for tips sven_palvig bare la det strømme på

Jeg sal ha god avstand mellom høyttalerene så tegningen viser bare va sånn ca jeg har i tankene
Jeg lader det strømme lidt... Jeg vil grundigt beskrive mere i min tråd fra mit lytterum, hvad der på det sidste er sket.
Placerer de to front højttaler i rummet, hvor de skal stå. Så stereo lyden er så god som muligt. Derefter kan man kombinere det med surround; men husk at al ting der placeres i lytte rummet vil påvirke lyden på den ene eller anden måde. Højttaler både akustisk, samt at de spiler med eller sluger lyd. Derefter bør man vel fjerne højttaler, der ikke bruges. Noget man praktisk ikke gør. Nogen kobler dem fra og forbinder + og -, hvis de står ubrugte.
Så vil du have den suverænt bedste stereo med et tilskud af surround eller er det film der er nr. 1. Det er et vigtigt valg!
Jeg vil til hver en tid bruge det bedste rum til lyd. Rummets størrelse har stor betydning. Noget jeg før har prøvet at kommunikeret ud, men er ikke blevet taget alvorligt, når jeg har foreslået noget i byggetråde. Heller et stort rum, man evt. kan gøre mindre med diffusere vægge, end at lægge sig fast på små rum, hvor man så ikke kommer i mål..
Jeg er ikke glad for at gå væk fra fælleskabet. Jeg er så heldig at have to stuer, hvor det ene er blevet til decideret musikrum, hvor jeg kan gøre alting fuldt ud. Det er det bedste rum musikalsk. At bruge en garage med de mindre muligheder ville jeg ikke gøre.
Højt til loftet er så godt. Jeg finder lyden i en anden klasse med højt til loftet og 3 meter er det jeg skulle have haft, hvis jeg i dag ville bygge nyt. Jeg har så kun 243 meter til loftet, hvilket er så ærgerligt. Jeg har så kompenseret derfor med diffusere i loftet og det har betydet så meget. At loftet forsvinder som loft, men det stadig er et rum indendørs. AtleT tanke med 50 cm. isolering er meget interessant, og ville helt sikkert gøre en masse for at ujævne frekvensgangen; men ikke noget jeg ville vælge. Jeg har stor respekt om AtleT viden.
Med diffusere i loftet er der lyd derfra, som der er i en koncertsal. Men det er ikke lyd der stikker af og irriterer. Hvis lyden forsvinder, lyder det mere som man er udendørs. Jeg ønsker at være til indendørs koncert.. Med diffusere i loftet, forsvinder også behovet for Atmos, tror jeg. Atmos er godt, har jeg hørt på demoer. Men egentlig mærkeligt, at fjerne lyd fra loftet og bagefter tilføje det .....
Et rum i rummet kan være godt. Men så holder man lyden inde, hvilket er godt for naboer og familien. Men hvis man lader lyden passere ud igennem væggene, som jeg gør delvist. Jeg kan tydelig høre udenfor, når jeg spiller musik. Det musik der forsvinder giver ikke indendørs problemer. Så man må vælge her!