Akustikk tiltak Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Lytterom 7 meter langt 4 meter bredt

Trenger råd av folk her inne hva jeg skal gjøre akustisk sett på dette lytterommet mitt , jeg kommer med skisse av rommet men trenger et enkelt tegne programm vist noen har tips om det så hadde vert fint. Jeg kommer til og bli sittende 4 meter fra front vegg , det skal inn 3 seter med sofa , bord skal inn osv osv. Skal også bruke teppe i lytterommet noen lunde slik di har i kino salene. Blir også eget dedikert strøm skap for dette lytterommet.

Høyttalere : Psb imagine t3 , c3 og imagine s 4 stk kommer også 2 stk psb høyttalere som er mendt for dolby atmos.
    Subwoofere : Xtz cinema 3x12 2 stk
    Komponenter : Her blir det en del testing , for jeg vil at dette skal klaffe 100 % Da mener jeg også strøm filter , dac osv osv.
    Kabler : Monster heile veien
    Tv : 70-80 tommer.
    Blu ray spiller : ps4.
    Pc : selvbyggende stasjonær + dell xps 13.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    sketchup tegneprogram. takhøyden i rommet er også viktig for å estimere room modes, men det påvirkes også av byggeprinsipp og materialer. betong ift spon osv

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    sketchup tegneprogram. takhøyden i rommet er også viktig for å estimere room modes, men det påvirkes også av byggeprinsipp og materialer. betong ift spon osv
    Jepp tak høyde blir 3 meter. takk for tegne programmet , skal se om jeg får tegnet i løpet av morgen dagen , eller utover uken. Har familie og ta vare på å :D

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    heftig rom

last ned rew og bruk romsimulatoren der.

rew-romsimulator.jpg

rommet ditt med plassering sånn som på bilde du kan endre på alt for å se hvordan det vil påvirke subber og alt mulig. husk kun estimater men kan gi en pekepinn på problemerdu må løse

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    heftig rom

last ned rew og bruk romsimulatoren der.

Vis vedlegget 311740

rommet ditt med plassering sånn som på bilde du kan endre på alt for å se hvordan det vil påvirke subber og alt mulig. husk kun estimater men kan gi en pekepinn på problemerdu må løse
    Kan laste ned den og jeg , det var jo stilig da , den måler sånn ca basert på hvor stort rommet blir ?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    simulatoren estimerer på bakgrunn av romdimensjoner, absorbsjon av akustisk energi og plassering av høyttalere, subs, sweetspot osv. husk at det er estimater, selv en sofa og et bord vil påvirke responsen i romet

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    simulatoren estimerer på bakgrunn av romdimensjoner, absorbsjon av akustisk energi og plassering av høyttalere, subs, sweetspot osv. husk at det er estimater, selv en sofa og et bord vil påvirke responsen i romet
    Ok skjønner takk for tipset dette skal sjekkes ut :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Her er skissen av rommet av sånn ca det blir. Fikk ikke til tegne programm så jeg tegnet selv støgt og le :D

Alle har pdf i dag og da kommer skissen opp :) Ps det blir også høyttalere i taket altså dolby atmos

Vis vedlegget skann0001.pdf

dolby atmos 1.jpg
    Dolby atmos.jpg

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    skal du bare ha 6x12 for ulf i et dedikert hjemmekinorom på 84000 liter?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    skal du bare ha 6x12 for ulf i et dedikert hjemmekinorom på 84000 liter?
    Ja disse subwoofrene vil ikke ha noe problem med det , trur neppe det blir for lite , og jeg vil heller ikke ha overdreven bass , men kontrollert heile veien. Og når det kommer til t3 så kommer jeg til og spille uten subwoofere meste parten av tiden , grunnet disse har såpas bra bass fra før av , kommer nok til og bruke subwoofrene til noen typer musikk men det er for dra hjelp i bunnen.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    du får ikke overdreven bass av å ha flere basskasser. du får dypere bass, eliminerer dipper og får gjevnere respons på fler seter og lavere forvrengning. altså bedre bass, ikke nødvendigvis mer bass.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    du får ikke overdreven bass av å ha flere basskasser. du får dypere bass, eliminerer dipper og får gjevnere respons på fler seter og lavere forvrengning. altså bedre bass, ikke nødvendigvis mer bass.
    Men også jeg har en lomme bok og gå etter , skal teste ut hvordan dette blir først nå , og blir det for lite , så kan det hende det kommer noen bak også. Husk jeg skal inn med top of the line prosessor og først ut skal jeg teste yamaha cx-a 5000 , vet denne ikke har dolby atmos , men jeg gjør klart for det uansett. Ellers ligger det og dipper mellom onkyo og yamaha når det kommer til prossesorer. Men yamaha er enda bedre matsh skal være på t3. Så skal jeg ha 3 kanalse effektforsterker som skal ta seg av frontene og center , så kommer jeg til og gå for en billigere variant på surround høyttalerene.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    skjønner, prøver bare å komme med akustikkrelaterte tips, og en av de største akustikkproblemene er bass. å dempe dyp bass er nesten umulig uten å ha store, dyre tiltak og da er gjevn spredning og eq et kompromiss i det dypeste. det finnes andre løsninger men de koster og krever innsats og planlegging. noen er fornøyd med å ha grei bass mens andre vil ha referansebass og 6x12 gir deg ikke referansebass, dessverre.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    96
    De største og første forbedringene når det gjelder akustikken er ganske enkle i prinsipp: Demp førsterefleksjonene. Og dette er ekstremt viktig: Ikke bruk tynnere absorbenter enn 10 cm. Det er et absolutt minimum. Kjøp akustikkplater på 120 x 60 cm. Lag rammer til dem og trekk med stoff. Få hjelp av en til å holde et speil, og marker førsterefleksjonene for BEGGE frontene på begge sidevegger, bakvegg (veggen bak lytteposisjon) og helst tak. Der du ser høyttalerelement i speilet, der skal panelene henge.
    Normalt vil det da blir to paneler på hver sidevegg, to på bakveggen, og eventuelt to i taket. Plasseres disse riktig, og du har tykke nok paneler vil dette gi en markant mer musikalsk og helstøpt lyd.

Bildet under illustrerer fint. Rød og blå streker viser førsterefleksjoner. Tak er ikke vist, men litt avhengig av høyttalere er det mye å hente på å dempe tak og eventuelt gulv.

Når det gjelder bass, er det etter min erfaring klokt med flere subwoofere, og en kombinasjon av EQ og akustikktiltak.
    art_mon1.gif

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    De største og første forbedringene når det gjelder akustikken er ganske enkle i prinsipp: Demp førsterefleksjonene. Og dette er ekstremt viktig: Ikke bruk tynnere absorbenter enn 10 cm. Det er et absolutt minimum. Kjøp akustikkplater på 120 x 60 cm. Lag rammer til dem og trekk med stoff. Få hjelp av en til å holde et speil, og marker førsterefleksjonene for BEGGE frontene på begge sidevegger, bakvegg (veggen bak lytteposisjon) og helst tak. Der du ser høyttalerelement i speilet, der skal panelene henge.
    Normalt vil det da blir to paneler på hver sidevegg, to på bakveggen, og eventuelt to i taket. Plasseres disse riktig, og du har tykke nok paneler vil dette gi en markant mer musikalsk og helstøpt lyd.

Bildet under illustrerer fint. Rød og blå streker viser førsterefleksjoner. Tak er ikke vist, men litt avhengig av høyttalere er det mye å hente på å dempe tak og eventuelt gulv.

Når det gjelder bass, er det etter min erfaring klokt med flere subwoofere, og en kombinasjon av EQ og akustikktiltak.
    Vis vedlegget 311844
    Takker polkagris nå har jeg lært noe nytt i dag også, med di akustiske tiltakene du sa her nå + med bass feller i alle hjørner fra gulv til tak så begynner dette og høres gull ut i mine ører :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg bruker pr i da 2 10 tommere klipsch rw-10d og 1 klipsch sub 12 på 4x5,5 meter og bare det er sinnsykt. Og når man går opp til disse xtz cinema sub 3x12 2 stk så trur jeg det vil holde og mere til.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Morsomt at du skulle nevne bakveggen i den tråden.

Imagine: hvis jeg var deg ville jeg vurdert noe liknende i taket. Siden du har 3 meter takhøyde kan 50 cm tykt lag isolasjon over hele taket sannsynligvis gi deg et kjempegodt grunnlag for god bass.

BX på forumet har dette i lytterommet sitt og rapporterer om minimale bassproblemer. Lytterommet til det store Harmon konsernet har også en slik løsning.
    Du vil slippe unna med minimal bassdemping ellers i rommet i forhold. Du vil ta ut alle stående bølgene opp til taket og minske alle de andre betydelig.

Dette er jo en stor avgjørelse som må gjøres før anlegget kommer opp, men bare nevner det så du kan begynne å tenke på det.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker pr i da 2 10 tommere klipsch rw-10d og 1 klipsch sub 12 på 4x5,5 meter og bare det er sinnsykt. Og når man går opp til disse xtz cinema sub 3x12 2 stk så trur jeg det vil holde og mere til.
    ok

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro

Imagine: hvis jeg var deg ville jeg vurdert noe liknende i taket. Siden du har 3 meter takhøyde kan 50 cm tykt lag isolasjon over hele taket sannsynligvis gi deg et kjempegodt grunnlag for god bass.

BX på forumet har dette i lytterommet sitt og rapporterer om minimale bassproblemer. Lytterommet til det store Harmon konsernet har også en slik løsning.
    Du vil slippe unna med minimal bassdemping ellers i rommet i forhold. Du vil ta ut alle stående bølgene opp til taket og minske alle de andre betydelig.

Dette er jo en stor avgjørelse som må gjøres før anlegget kommer opp, men bare nevner det så du kan begynne å tenke på det.
    Ja + i taket skal jeg også ha hæyttalere for atmos delen , når det kommer til isolasjon så har jeg tenkt og gjøre dette ganske grundig også i taket , for meg er musikken viktigst her , men som jeg har sagt før så blir dette en dedikert hjemmekino med hoved fokus på 2.0.-2.2 etc etc så isolasjon er veldig viktig. Døren skal også bli tett , her lurer jeg på og bruke sikkelig tjukk dør , men alt skal gå glatt med side veggene , sånn at døren ikke for sånn utsikk/innstikk vis du kjønner hva jeg mener.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    ok
    blir det for lite med disse 2 kjempene , kommer jeg til og dra inn 4 stk 2 foran og 2 bak men skal , teste med 2 stk først.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13

Interresant, vet du det finnes noen målinger på ett slikt oppsett ? Eller linker til en slik konstruksjon, flexi a-plater/ruller da ? :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Er bare til og komme med tips AtleT dette ser jeg du har kunnskap innen , og det gjelder jo ogå andre folk her inne bare kom med tips. Men jeg vil ikke ha det overdempet heller , men det skal spille kontrolert heile veien og ingen overaskelser både i lavt volum og høyyyyyyt volum ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Ja + i taket skal jeg også ha hæyttalere for atmos delen , når det kommer til isolasjon så har jeg tenkt og gjøre dette ganske grundig også i taket , for meg er musikken viktigst her , men som jeg har sagt før så blir dette en dedikert hjemmekino med hoved fokus på 2.0.-2.2 etc etc så isolasjon er veldig viktig. Døren skal også bli tett , her lurer jeg på og bruke sikkelig tjukk dør , men alt skal gå glatt med side veggene , sånn at døren ikke for sånn utsikk/innstikk vis du kjønner hva jeg mener.
    Høres ut som en bra plan. Har du tittet på alle de flotte byggetrådene på Avforum? Er mange der som har isolert rommene sine så de kan se film på fullt volum uten at resten av huset hører noe til det. Det handler om å bygge et indre lag vegger som er fysisk avkoblet fra resten av huset med en luftspalte.
    Du har jo god tid, så hvis du ikke har sjekket dette ut anbefaler jeg å se gjennom byggetrådene.

Forslaget jeg kom med om isolasjonslag i taket handler utelukkende om akustikken inne i rommet. Dessverre har jeg ikke opplevd et slikt rom selv og liker ikke foreslå noe for andre som jeg ikke er sikker på, men det virker som en meget smart løsning. Man kan enkelt tune rommet med harde plater utenpå med ulik perforeringsgrad for å beholde de lyse frekvensene.
    Noe å tenke på er at stående bølger ikke bare er negativt fordi de hjelper til med output i dypbassen og man mister headroom ved å ta de helt ut med høyere forvrengning i subene ved tilsvarende lydtrykk.

Skal man først gjøre en hel vegg helt absorberende er jeg ganske sikker på at taket er stedet å gjøre det. Sideveggene og bakveggen skal teoretisk sett være viktigere for opplevelsen av dynamikk og rom. Teoretisk sett så tar man kun helt ut de stående bølgene fra gulv til tak som kun likevel vil være forstyrrende og beholder en del av bølgene på side og lengde som kan hjelpe opplevelsen av bassnivået i dypbassen.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro

Høres ut som en bra plan. Har du tittet på alle de flotte byggetrådene på Avforum? Er mange der som har isolert rommene sine så de kan se film på fullt volum uten at resten av huset hører noe til det. Det handler om å bygge et indre lag vegger som er fysisk avkoblet fra resten av huset med en luftspalte.
    Du har jo god tid, så hvis du ikke har sjekket dette ut anbefaler jeg å se gjennom byggetrådene.

Forslaget jeg kom med om isolasjonslag i taket handler utelukkende om akustikken inne i rommet. Dessverre har jeg ikke opplevd et slikt rom selv og liker ikke foreslå noe for andre som jeg ikke er sikker på, men det virker som en meget smart løsning. Man kan enkelt tune rommet med harde plater utenpå med ulik perforeringsgrad for å beholde de lyse frekvensene.
    Noe å tenke på er at stående bølger ikke bare er negativt fordi de hjelper til med output i dypbassen og man mister headroom ved å ta de helt ut med høyere forvrengning i subene ved tilsvarende lydtrykk.

Skal man først gjøre en hel vegg helt absorberende er jeg ganske sikker på at taket er stedet å gjøre det. Sideveggene og bakveggen skal teoretisk sett være viktigere for opplevelsen av dynamikk og rom. Teoretisk sett så tar man kun helt ut de stående bølgene fra gulv til tak som kun likevel vil være forstyrrende og beholder en del av bølgene på side og lengde som kan hjelpe opplevelsen av bassnivået i dypbassen.
    Takk for tipsene er glad jeg startet denne tråden , skal innom av forum og se på disse byggetrådene. Ellers har jeg samme mening som deg AtleT med sikkelig isalasjon , så kan det hende jeg slipper og dra full rommet med akustikk plater osv osv , selfølgelig må jeg så må jeg. For som sagt denne gangen skal jeg oppnå lyd nirvana. Kommer du på mere tips er det bare og hive den inn på tråden , vi skulle hadt en slik tråd lenge her inne , påtide vi gutta som også liker film starter litt tråder som handler om hjemmekino her inne , for det er nok om stereo her inne på hfs. Lel om vi liker hjemmekino betyr ikke at vi også liker musikk i stereo :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Interresant, vet du det finnes noen målinger på ett slikt oppsett ? Eller linker til en slik konstruksjon, flexi a-plater/ruller da ? :)
    Har ingen målinger, men det bør være mulig å få tak i. Hvis man eksempelvis følger linken til "hutsefruts" ser man hva som skjer når man tar ut bakveggen.
    Dette er betongvegger.
    9a3dc87f_absorberfertigabklingspektrumohne.jpg

Med isolasjon

cfecfcc8_absorberfertigabklingspektrummit.jpg

Mener at OMF også har en slik takløsning i sitt rom, men det kan han sikkert bekrefte eller avkrefte selv.
    Dette er målinger med Audiolense innkoblet i hans rom.

http://www.hifisentralen.no/forumet...tra-der/11109-omfs-anlegg-55.html#post2007054

Ville faktisk brukt enda løsere isolasjon enn flexi A. :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Placering af centerhøjttaleren, som tegningen viser, vil kraftigt påvirke lydkvalitet af musikken negativt. Hvis du også ønsker at spille musik i stereo, vil det være synd med den placering, da det mindsker dybdeperspektiv og stor rumfornemmelse. Frontvæggen er så vigtig og hvad der står foran.

Jeg bruger ikke gulvtæppe og det skal ikke med som udgangspunkt fordi:
    1. Det er det sted, der mindst har brug for dæmpning, da vi altid når vi går rundt, oplever refleksioner derfra. Jeg syntes at lyden i rum med gulvtæpper er forkert som udgangspunkt.
    2. Et tæppe dæmper ikke langt ned i frekvens.
    Hvis du vi have et tæppe, vil det være en fordel med at lægge plader under, der ligger på strøer, da det giver en dæmpning af bassen. Samt at det er behageligt at gå på.
    3. Små tæpper ved første reflekspunkt kunne godt tænkes at være godt. Jeg lægger diffusere der med godt resultat.

Et tip efter hvad jeg har erfaret i akustik, så brug diffusere og ikke absorbenter. Svanø Akustik `s V-wings er så fremragende placeret alle steder. Også ved første reflekspunkt. Jeg har så god lyd.
    M.v.h.. Sven

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ok
    blir det for lite med disse 2 kjempene , kommer jeg til og dra inn 4 stk 2 foran og 2 bak men skal , teste med 2 stk først.
    7x4x3m er et veldig godt utgangspunkt. mitt valg ville vært å få på plass fundamentet og så kan du fokusere på dyr og flott prosessor og slikt over tid. legg opp kanaler til atmos og ha alt klart. når du endelig skal ha deg atmosprosessor så er det som er tilgjengelig bedre enn det du får kjøpt i dag.

er det betonggulver her? har du tregulver nå? hvis du har betonggulver i det nye rommet så blir det mye mindre tactile feedback enn tidligere og som atle sier så vil du oppleve at et rom med god demping av moder vil gjøre at du må skru opp bassen mer enn før og da får du mer forvrengning.

det krever større system. resultatet blir mye bedre for uten lang reverb tid og peakene i modene så vil du oppleve at bassen stopper og starter på en femøring og at systemet puster bass lett, uanstrengt og realistisk.

tenk deg hvilke krefter som er i sving når en semitrailer ruller rundt i en film og så kan du spørre deg hvor mye krefter det er i 6x12 i forhold og spørre deg om du tror det er realistisk å forvente at de elementene skal gi deg noe som kan minne om å ha den semitraileren komme kolliderende mot deg i rommet. det er lett å se hvorfor mye kapasitet i bassen er viktig for virkelighetsnære opplevelser. igjen ikke overdrevet bass, bare dyp og bra mass som kan klemme til når det trengs. du får ikkje ei fløyte til å høres ut som tuba hvis du gjør det riktig

en annen ting er støygulv. hvis du skal bygge deg stort system så er det lurt å ha eget koblingsskap til elektronikk som er skjermet fra resten og nok kurser. mange bruker kraftige og effektive klasse d pa-forsterkere i bassen og disse bråker pga viftekjøling og dette vil du unngå å høre i rommet, så egen plass til elektronikk er lurt. da holder du støygulvet lavt og kan spille lavt og unngå forurensing

skjøner at det er mtye å ta inn over seg, og at dette er nytt for deg men gjør som atle sier og se på byggetråder omkring så ser du at det som går igjen er store systemer med kapasitet og målrette tiltak det kan hende du endrer mening.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Placering af centerhøjttaleren, som tegningen viser, vil kraftigt påvirke lydkvalitet af musikken negativt. Hvis du også ønsker at spille musik i stereo, vil det være synd med den placering, da det mindsker dybdeperspektiv og stor rumfornemmelse. Frontvæggen er så vigtig og hvad der står foran.

Jeg bruger ikke gulvtæppe og det skal ikke med som udgangspunkt fordi:
    1. Det er det sted, der mindst har brug for dæmpning, da vi altid når vi går rundt, oplever refleksioner derfra. Jeg syntes at lyden i rum med gulvtæpper er forkert som udgangspunkt.
    2. Et tæppe dæmper ikke langt ned i frekvens.
    Hvis du vi have et tæppe, vil det være en fordel med at lægge plader under, der ligger på strøer, da det giver en dæmpning af bassen. Samt at det er behageligt at gå på.
    3. Små tæpper ved første reflekspunkt kunne godt tænkes at være godt. Jeg lægger diffusere der med godt resultat.

Et tip efter hvad jeg har erfaret i akustik, så brug diffusere og ikke absorbenter. Svanø Akustik `s V-wings er så fremragende placeret alle steder. Også ved første reflekspunkt. Jeg har så god lyd.
    M.v.h.. Sven
    Tegningen viser bare ca hvordan det blir i lytterommet , skal ikke feile med centeren og andre ting. takk for tips sven_palvig bare la det strømme på :) Jeg sal ha god avstand mellom høyttalerene så tegningen viser bare va sånn ca jeg har i tankene :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det at man mister forsterkning i bassen fra rommet når man demper mye bass har ingenting å si når du har litt membranarealet og ta av. Det er bare skru opp bassen et lite hakk. Vi snakker dessuten veldig lite som man mister. Med planer om 6x12" suber så anser jeg det som helt uvesentlig.

Foruten nødvendig støyisolering til andre rom, så er det viktigste å få kontroll på bassen og tidlige refleksjoner. Hva man skal gjøre med senere refleksjoner kommer ann på rommet, plassering, hvilke bruksområdet som er viktigst og trolig noe smak. Her kan man følge flere ulike prinsipper og man gjør gjerne ikke akkurat det samme til stereo som til film.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Det at man mister forsterkning i bassen fra rommet når man demper mye bass har ingenting å si når du har litt membranarealet og ta av. Det er bare skru opp bassen et lite hakk. Vi snakker dessuten veldig lite som man mister. Med planer om 6x12" suber så anser jeg det som helt uvesentlig.

Foruten nødvendig støyisolering til andre rom, så er det viktigste å få kontroll på bassen og tidlige refleksjoner. Hva man skal gjøre med senere refleksjoner kommer ann på rommet, plassering, hvilke bruksområdet som er viktigst og trolig noe smak. Her kan man følge flere ulike prinsipper og man gjør gjerne ikke akkurat det samme til stereo som til film.
    Som jeg skrev lengere opp her er musikken viktigst til meg , selføgelig er jo film lyden viktig også , men det har ikke noe og si vist det låter 10 % dårligere på film. Men dette skal jeg få til , og en ting isolere kommer jeg til og gjøre godt også i tak , dette er så si bestemt av meg nå. For gjør jeg dette vil det bli lettere med akustikk etterpå , og hvem vet kanskje jeg er så heldig med rommet at jeg ikke trenger så mye akustikk plater inne i rommet , men jeg kommer til og gjøre det blir det mangler på noen der inne.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    ok
    7x4x3m er et veldig godt utgangspunkt. mitt valg ville vært å få på plass fundamentet og så kan du fokusere på dyr og flott prosessor og slikt over tid. legg opp kanaler til atmos og ha alt klart. når du endelig skal ha deg atmosprosessor så er det som er tilgjengelig bedre enn det du får kjøpt i dag.

er det betonggulver her? har du tregulver nå? hvis du har betonggulver i det nye rommet så blir det mye mindre tactile feedback enn tidligere og som atle sier så vil du oppleve at et rom med god demping av moder vil gjøre at du må skru opp bassen mer enn før og da får du mer forvrengning.

det krever større system. resultatet blir mye bedre for uten lang reverb tid og peakene i modene så vil du oppleve at bassen stopper og starter på en femøring og at systemet puster bass lett, uanstrengt og realistisk.

tenk deg hvilke krefter som er i sving når en semitrailer ruller rundt i en film og så kan du spørre deg hvor mye krefter det er i 6x12 i forhold og spørre deg om du tror det er realistisk å forvente at de elementene skal gi deg noe som kan minne om å ha den semitraileren komme kolliderende mot deg i rommet. det er lett å se hvorfor mye kapasitet i bassen er viktig for virkelighetsnære opplevelser. igjen ikke overdrevet bass, bare dyp og bra mass som kan klemme til når det trengs. du får ikkje ei fløyte til å høres ut som tuba hvis du gjør det riktig

en annen ting er støygulv. hvis du skal bygge deg stort system så er det lurt å ha eget koblingsskap til elektronikk som er skjermet fra resten og nok kurser. mange bruker kraftige og effektive klasse d pa-forsterkere i bassen og disse bråker pga viftekjøling og dette vil du unngå å høre i rommet, så egen plass til elektronikk er lurt. da holder du støygulvet lavt og kan spille lavt og unngå forurensing

skjøner at det er mtye å ta inn over seg, og at dette er nytt for deg men gjør som atle sier og se på byggetråder omkring så ser du at det som går igjen er store systemer med kapasitet og målrette tiltak det kan hende du endrer mening.
    Blir eget dedikert strømskap til dette lytterommet ja , om det blir betong gulv vet jeg ikke , da jeg kanskje skal ha dette ovenfor i en garasje. Men har det blitt i kjelleren i selve huset nå har heg gått for betong gulv , men vil helst ha det vekk i fra huset. , huset vi bor i nå er det tre gulv under vegg til vegg teppet , men når det kommer til demping og akustikk. Så kommer jeg ikke til og bruke opp pengene på det. Jeg skal ha di høyttalerene og subwoofrene det er bestemt. Når det kommer til komponenter så kommer jeg heller ikke til og spare på kruttet for og si det slikt , for meg så ligger lyden i selve kjeden. Men det trenger jo heller ikke og koste skjorta for og akkustere et rom.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er fult mulig å få en veldig løsning for begge deler. Behandler du primært til musikk, så blir det kanon til film også. Men det bør gjøres noen tilleggs tiltak når det også er et surround oppsett. I tillegg kommer budsjett inn. Det koster å gjøre det veldig bra.

Uansett hvor bra rommet er i utgangspunktet, så vil det alltid bli et stort løft med fornuftige tiltak. I taket (eller over) kan det brukes noe som fungerer enda bedre enn tykk porøs materiale og blir mye mer effektivt nedover i frekvens. Selv 50 cm med porøs materiale er det ikke spesielt effektivt i dypbass området.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro

Har ingen målinger, men det bør være mulig å få tak i. Hvis man eksempelvis følger linken til "hutsefruts" ser man hva som skjer når man tar ut bakveggen.
    Dette er betongvegger.
    Vis vedlegget 311859
    Med isolasjon

Vis vedlegget 311860

Mener at OMF også har en slik takløsning i sitt rom, men det kan han sikkert bekrefte eller avkrefte selv.
    Dette er målinger med Audiolense innkoblet i hans rom.

http://www.hifisentralen.no/forumet...tra-der/11109-omfs-anlegg-55.html#post2007054

Ville faktisk brukt enda løsere isolasjon enn flexi A. :)
    Tomt for liker , liker dette innlegget :D

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Det er fult mulig å få en veldig løsning for begge deler. Behandler du primært til musikk, så blir det kanon til film også. Men det bør gjøres noen tilleggs tiltak når det også er et surround oppsett. I tillegg kommer budsjett inn. Det koster å gjøre det veldig bra.

Uansett hvor bra rommet er i utgangspunktet, så vil det alltid bli et stort løft med fornuftige tiltak. I taket (eller over) kan det brukes noe som fungerer enda bedre enn tykk porøs materiale og blir mye mer effektivt nedover i frekvens. Selv 50 cm med porøs materiale er det ikke spesielt effektivt i dypbass området.
    Jeg har en halv million kr si da og gå på og da skal det strekkes til alt , og snakket litt med dama nå. Lytterommet blir i garasjen men fortsatt samme romstørrelse og ingen skrå tak. Skal også ha kjøleskap og bar skap nede , så før man går opp kan man ta med seg noen forfriskninger :) Klart jeg må tenke fornuftig her når det kommer til akustiske tiltak , og det kommer jeg til og gjøre. For dette blir det lytterommet jeg skal ha resten av livet mitt , blir sikkert utskiftninger på veien komponenter og høyttalere , skulle psb komme med noe enda større :) som jeg egentlig håper på , men nå har jeg fått gleden av og høre på t3 , og det er noe syke høyttalere må jeg si , paul barton er et geni innen høyttalere.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Blir eget dedikert strømskap til dette lytterommet ja , om det blir betong gulv vet jeg ikke , da jeg kanskje skal ha dette ovenfor i en garasje. Men har det blitt i kjelleren i selve huset nå har heg gått for betong gulv , men vil helst ha det vekk i fra huset. , huset vi bor i nå er det tre gulv under vegg til vegg teppet , men når det kommer til demping og akustikk. Så kommer jeg ikke til og bruke opp pengene på det. Jeg skal ha di høyttalerene og subwoofrene det er bestemt. Når det kommer til komponenter så kommer jeg heller ikke til og spare på kruttet for og si det slikt , for meg så ligger lyden i selve kjeden. Men det trenger jo heller ikke og koste skjorta for og akkustere et rom.
    hvorfor synes du lyden ligger i kjeden? er kjede og rom gjensidig utelukkende for deg?

du kan få et dårlig anlegg til å spile optimalt i et godt rom, men aldri et bra anlegg til å spille optimalt i et dårlig rom. det er derfor rommet og akustikken er fundamentet for hele systemet. det neste er ytelse ibassen siden det er viktig for virkelighetsnære opplevelser. tingene du har valgt er bra, men hadde personlig aldri spart på rommet for å få råd til fint utstyr med en gang for når rommet er gitt og hvis det er suboptimalt, så er det verre å endre det enn å kjøpe et nytt komponent .iettertid,

du får helt sikkert en lyd du er fornøyd md hvis du er fornøyd med de basskasene du har nå får da spiller du enten veldig lavt eller så spiler du høyt og det er veldig mye forvrengning hos deg og du liker det. det nye blir bedre så da blir du fornøyd med den referansen

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    hvorfor synes du lyden ligger i kjeden? er kjede og rom gjensidig utelukkende for deg?

du kan få et dårlig anlegg til å spile optimalt i et godt rom, men aldri et bra anlegg til å spille optimalt i et dårlig rom. det er derfor rommet og akustikken er fundamentet for hele systemet. det neste er ytelse ibassen siden det er viktig for virkelighetsnære opplevelser. tingene du har valgt er bra, men hadde personlig aldri spart på rommet for å få råd til fint utstyr med en gang for når rommet er gitt og hvis det er suboptimalt, så er det verre å endre det enn å kjøpe et nytt komponent .iettertid,

du får helt sikkert en lyd du er fornøyd md hvis du er fornøyd med de basskasene du har nå får da spiller du enten veldig lavt eller så spiler du høyt og det er veldig mye forvrengning hos deg og du liker det. det nye blir bedre så da blir du fornøyd med den referansen
    Ikke ta meg feil her klart et godt akkustert rom får anlegget til og låte bedre , og det skal jeg også gjøre i dette rommet. Og ta stuen jeg har pr i dag , her låter anlegget mitt pr i dag ganske bra , og har den ikke gjort det , har jeg kommet til og gått drastisk til værs for og oppnå den lyden.

Jeg spiller ganske høyt mange ganger her , og det har ikke vert tegn til forvrening i lyden , for vi har målt stuen her med rew ikke for så lenge siden og da hadde den en fin kurve altså lyd sveip av stuen + vi tok målinger under film og musikk og det var ikke så mye og utsette på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn