Akustikk i et lite rom

chrhan

Fersking
Ble medlem
16.06.2026
Antall liker
1
Sted
Møre og Romsdal
Hei!

Skal til og renovere et lite rom som jeg har brukt som lytterom, tenker å prøve å få "integrert" mest mulig akustiske tiltak, og prøve å få dette rommet best mulig, uten at det tar altfor mye av rommet.

Har begynt å fundere på hva som er det lureste å gjøre i taket, er det noen som har erfaring med perforerte gipsplater med isolasjon/dempematerial bak? Hvor godt virker disse, og er det for små hull til at det fungerer i det hele tatt og ender opp med å være en reflekterende plate?

Tar gjerne imot tips, og kjekt og høre om det er andre som har erfaringer med disse..?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
20.100
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
12
Hei. Hvor lite er lite?

Hvis du vil se hva jeg har gjort på ca. 9 kvm, kan du gjerne bla litt her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/vims-bøttekott.105812/

Etter et par år med mye læring, har jeg endt med proffe produkter som funker og ser skapelige ut.

ellers kommer man langt med perforerte plater og Hunton trefiber, men det blir lett mye tilfeldigheter. Er det bare snakk om å dempe litt ekko i høyere frekvenser, ville jeg kanskje tenkt vanlige spileplater.

chrhan

Fersking
Ble medlem
16.06.2026
Antall liker
1
Sted
Møre og Romsdal
Rommet er ca 14m2.

Skal sjekke ut tråden din. Jeg håpte på å kunne få mest mulig integrert i rommet, og om det skulle være nødvendig kunne jeg heller spedd på med noe ferdigprodukter. Jeg er ute etter bredbåndet demping og få kontroll så langt ned som det lar seg gjøre på fornuftig vis.

• Liker
Reaksjoner: vim
Topp Bunn