Akurate DS: Ny "billig" nettverkspiller fra Linn

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
Jeg tror ikke størstedelen av kostnaden på transporter er knyttet til dac/analogdelen. Selve komponentkostnaden handler kanskje om en liten håndfull hundrelapper. Tror dermed ikke den ville kunne selges vesentlig billigere uten dac. Kanskje noen få tusenlapper?
Derfor ser jeg ikke at prisforskjellen spiller noen som helst rolle for de som opererer med dac'er i ultra high-end området uansett.
Har man en DAC til 100 laken , så lar man seg vel ikke stoppe av at "drivverket" koster 17 laken istedetfor 12?
Det er mulig du har rett men jeg kan ikke se at du begrunner det særlig godt.

Når jeg sammenligner SB3 med Transporteren på digitalsiden alene er de veldig tett på lydmessig. Mens analogdelen er to forskjellige verdener. Det virker derfor ulogisk på meg at prisforskjellen mellom de to skulle hovedsakelig være på digitalsiden. Kan ikke se at strømforsyning og kabinett/display heller skulle utgjøre de store utslagene i utsalgsprisen.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg har selvfølgelig ikke sett produktkalkylen til Slim/Logitech så mine uttalelser er basert på kvalifisert synsing. Jeg sier kvalifisert pga. mine 12 års erfaring fra elektronikkproduksjonsbransjen, og det jeg har plukket opp på Slim Devices forumet fra Sean Adams, konstruktøren av disse boksene. Det han har skrevet er at kabinettet er den klart dyreste enkeltdelen, såvidt jeg husker er også displayene og transnav kontrolleren relativt kostbare. Selve dac chipen koster kanskje 5 dollar ved store innkjøp, std. elektronikk er stort sett veldig billige ting.
Hovedkostnaden på slike produkter er utviklingskostnader, overhead for resten av organisasjonen og fortjeneste hos salgsleddene. Komponentkostnadene utgjør bare en brøkdel av hva vi som forbrukere betaler desverre.

Dette gjelder for Linn spilleren også, der er det garantert mye større forskjell mellom delekostnad og utsalgspris. De kan ta seg godt betalt fordi de er et anerkjent merke.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
For de som er interessert i slikt kan det jo nevnes at dac chipen som benyttes i både Akurate DS og Klimax DS er Wolfson WM8741.
http://www.wolfsonmicro.jp/products/WM8741/
Dette er Wolfsons toppmodell og er relativt dyr: 6.71 dollar pr stk.
Denne er vel specmessig omtrent på samme nivå som AKM4396 som benyttes i Transporter.
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for støtten. Da trenger jeg kanskje ikke å føle så mye på at jeg har betalt tusener for en analogdel som jeg ikke benytter, men heller at jeg har fått en reltativt god (om enn overflødig) DAC "på kjøpet" :).

Når det gjelder den Linn spilleren ser jeg ikke helt hva den gjør (bortsett fra finishen) som kan forsvare prisdifferansen til Transporteren. Den har ikke inngang for ekstern klokke engang ...

A/B test anyone ?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Tja, det er jo Linn mot Slim Devices/Logitech, ingen tvil om hva som høres best ut i high-end miljøer.
Linn kan sine saker, og de har forhåpentlig noen ess opp i ermet på analogsignaldelen som gjør at lydkvaliteten er enda et hakk høyere enn transporteren.

Funksjonalitetsmessig er transporteren helt overlegen: digitale innganger, trådlåst nett, open-source programvare med masse plugins bl.a. romkorreksjon, osv.
Akurate DS skårer kanskje på sin enkelhet? Den gjør en ting og det forhåpentlig svært godt.

En skikkelig AB test hadde vært artig ja.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Da har det kommet en enda billigere nettverkspiller fra Linn: SneakyMusic DS.



http://www.sneakyds.com/

Denne gang med innebygd forsterker på 20 watt, digitalutgang, og mulighet for mp3 og internett radio avspilling.

Selges for 995 pund.
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
Er det noen som har brukt/testet Akurate DS og kan si noe om hva dere synes om denne?

Mvh
Tomten
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt Akurate DS i over et halvt år, og er veldig fornøyd. Lydmessig er det den desidert beste signalkilden jeg har hatt i hus, også et godt hakk bedre enn Akurate CD.

Brukergrensesnittet var litt enkelt til å begynne, men dette har bedret seg med tiden. I tillegg til at programmet for styring fra PC (Kinsky / Linn GUI) har blitt forbedret med oppgraderinger, har det kommet et program for PDA som har blitt veldig bra. Det har coverart både for Now Playing og for albumbrowsing:
http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/KinskyPda
Selv bruker jeg dette med en Dell Axim 51V

Det er flere program på gang for iPod også, men jeg tror ikke at de har nådd middagshøyden enda.
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
Takk for tilbakemeldingen.
Har hatt lyst på den en stund nå og ser det er kommet ny fw med støtte for flere formater. Må nok ta en tur innom Kontrapunkt neste gang jeg er i Oslo.

Mvh
Tomten
 
M

marsboer

Gjest
Spennende boks, men det ser ikke ut som om den kan utkonkurrere Transporteren min dersom man ser på produktet totalt sett enda. Her stiller faktisk Transporter i en særklasse i markedet slik jeg ser det, med muligheter som digital preamp, haugevis med digitale ut/innganger, ekstern klokke, balanserte utganger, et svært gjennomtestet og godt fungerende brukergrensesnitt og tekniske løsninger samt at den er et generelt godt fungerende og stabilt produkt.

(Har forresten flere funnet ut at Transporteren monitorerer innspenningen (og at denne er innenfor visse verdier) og at du faktisk kan få opp strømnettspenningen i displayet på Transporteren. En artig funksjon jeg fant her en dag som jo kan gi en pekepinn på strømnettets kvalitet. Selv ligger jeg litt høyt med 235V i snitt :) )

Men en lydmessig sammenligning hadde jo vært særdeles morsomt!
 
M

marsboer

Gjest
R.E.S. skrev:
marsboer skrev:
Men en lydmessig sammenligning hadde jo vært særdeles morsomt!
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=4055

(dog er det Majik DS som koster omtrent halvparten som er testet)
Har dette bladet, men synes dessverre at testen ble totalt intetsigende (for mitt vedkommende) siden de av en eller annen grunn ikke testet de forskjellige nettverksproduktene alene mot hverandre med samme kringutstyr og ellers like forutsetninger.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Spennende boks, men det ser ikke ut som om den kan utkonkurrere Transporteren min dersom man ser på produktet totalt sett enda. Her stiller faktisk Transporter i en særklasse i markedet slik jeg ser det, med muligheter som digital preamp, haugevis med digitale ut/innganger, ekstern klokke, balanserte utganger, et svært gjennomtestet og godt fungerende brukergrensesnitt og tekniske løsninger samt at den er et generelt godt fungerende og stabilt produkt.
Transporteren er nok et veldig bra produkt. Men det blir litt vanskelig å sammenligne. Tar man ikke hensyd til lydkvalitet, er det jo mange løsninger som utkonkkurerer Transporter også m.h.t. funksjoner/pris. Og skal man ta med lydkvalitet i vurderingen er det vanskelig å komme utenom å lytte til begge... ;)

Selv har jeg ikke hørt Transporter.
 
M

marsboer

Gjest
Karl_Erik skrev:
Transporteren er nok et veldig bra produkt. Men det blir litt vanskelig å sammenligne. Tar man ikke hensyd til lydkvalitet, er det jo mange løsninger som utkonkkurerer Transporter også m.h.t. funksjoner/pris. Og skal man ta med lydkvalitet i vurderingen er det vanskelig å komme utenom å lytte til begge... ;)

Selv har jeg ikke hørt Transporter.
Selvfølgelig må man ta hensyn til lydkvalitet, det er jo derfor vi lurker her på sentralen :)

Jeg vet faktisk ikke om ett eneste produkt som konkurrerer med Transporter når det gjelder funksjonalitet/lydkvalitet sett opp mot pris, så jeg er meget interessert i hvilke alternativer du tenker på. Transporteren min er på ingen måte fredet om jeg kan få like bra lyd og bedre funksjonalitet til en billigere pris. Jeg tenker da på produkter som skal dekke behovet til den kresne hi-fi entusiast funksjonalitetsmessig og og lydmessig, ikke ipod-nissen.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Noen som har hørt Sneaky DS ? Transporter frister, men den er så glorete og stygg synes jeg ;D
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Karl_Erik skrev:
Transporteren er nok et veldig bra produkt. Men det blir litt vanskelig å sammenligne. Tar man ikke hensyd til lydkvalitet, er det jo mange løsninger som utkonkkurerer Transporter også m.h.t. funksjoner/pris. Og skal man ta med lydkvalitet i vurderingen er det vanskelig å komme utenom å lytte til begge... ;)

Selv har jeg ikke hørt Transporter.
Selvfølgelig må man ta hensyn til lydkvalitet, det er jo derfor vi lurker her på sentralen :)

Jeg vet faktisk ikke om ett eneste produkt som konkurrerer med Transporter når det gjelder funksjonalitet/lydkvalitet sett opp mot pris, så jeg er meget interessert i hvilke alternativer du tenker på. Transporteren min er på ingen måte fredet om jeg kan få like bra lyd og bedre funksjonalitet til en billigere pris. Jeg tenker da på produkter som skal dekke behovet til den kresne hi-fi entusiast funksjonalitetsmessig og og lydmessig, ikke ipod-nissen.
Jeg tenker ikke på noe konkret produkt, og påstår ikke at noen slår transporter på kvalitet/pris. Det vet jeg ingent ting om, siden jeg verken har hørt den eller alle konkurrentene.

Det jeg sier er at sammenligningen er vanskelig. Funksjonalitet er dessuten veldig subjektiv, og avhengig av de konkrete behov man har. Noen vil se en "tvungen" digital preamp som en ulempe, mens det for andre vil være kjærkomment. Manglende kompabilitet med høyere oppløsning enn 24/96 vil også være negativt for enkelte, mens andre legger vekt på støtte for flere lydformater. Og skal du i tillegg vekte funksjonalitet mot lydkvalitet blir det jo ekstra vanskelig.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Sting skrev:
Noen som har hørt Sneaky DS ? Transporter frister, men den er så glorete og stygg synes jeg ;D
Jeg har hørt Sneaky DS, men ikke i kontrollerte omgivelser.
Det låt veldig bra i kombinasjon med Majik integrert og Majik 140 høyttalere hos Kontrapunkt.
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Spennende boks, men det ser ikke ut som om den kan utkonkurrere Transporteren min dersom man ser på produktet totalt sett enda. Her stiller faktisk Transporter i en særklasse i markedet slik jeg ser det, med muligheter som digital preamp, haugevis med digitale ut/innganger, ekstern klokke, balanserte utganger, et svært gjennomtestet og godt fungerende brukergrensesnitt og tekniske løsninger samt at den er et generelt godt fungerende og stabilt produkt.

(Har forresten flere funnet ut at Transporteren monitorerer innspenningen (og at denne er innenfor visse verdier) og at du faktisk kan få opp strømnettspenningen i displayet på Transporteren. En artig funksjon jeg fant her en dag som jo kan gi en pekepinn på strømnettets kvalitet. Selv ligger jeg litt høyt med 235V i snitt :) )

Men en lydmessig sammenligning hadde jo vært særdeles morsomt!
Det kan godt være Transporteren har flere muligheter enn Akurate DS, og derfor passer denne bra for de fleste.
Jeg trenger en ren nettverksavspiller som vil kunne matche resten av mitt oppsett. Er meget godt fornøyd med min preamp og cd-spiller og trenger derfor ikke ekstern klokke eller digitale inn-/utganger. Liker faktist ikke det glorete utseende på Transporter.
For min del er lyd mye viktigere en funksjonalitet, så lenge et produkt gjør det den er ment å gjøre. :)
 
M

marsboer

Gjest
Tomten skrev:
Det kan godt være Transporteren har flere muligheter enn Akurate DS, og derfor passer denne bra for de fleste.
Jeg trenger en ren nettverksavspiller som vil kunne matche resten av mitt oppsett. Er meget godt fornøyd med min preamp og cd-spiller og trenger derfor ikke ekstern klokke eller digitale inn-/utganger. Liker faktist ikke det glorete utseende på Transporter.
For min del er lyd mye viktigere en funksjonalitet, så lenge et produkt gjør det den er ment å gjøre. :)
Det er det siste punktet du nevner jeg mener Transporter er best på markedet faktisk.
Men dette med utseendet er jo selvfølgelig en smakssak og helt greit. Men jeg håper du er klar over at Transporter i sort og med f.eks artist/album info i displayet til høyre i stedet for de i noens øyne glorete VU-metrene (som er bare en av mange ting du kan putte i høyre display) så blir Transporteren faktisk svært anonym samtidig som den får frem relevant info på en fremragende måte.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Sant nok, bedre uten de VU-metrene. Squeezebox og Transporter er jo helt suverene når det gjelder brukervennlighet, bruker selv en iPhone og det fungerer utmerket.
Skal visst være et program for iPhone til Linn produktene også men Linn Gui har ikke akkurat fått skryt i forhold til Squeezecenter..
Men lyden er selvfølgelig det viktigste så en uhildet sammenligning av Linn spillerene kontra Transporter hadde vært veldig interressant.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Sting skrev:
Sant nok, bedre uten de VU-metrene. Squeezebox og Transporter er jo helt suverene når det gjelder brukervennlighet, bruker selv en iPhone og det fungerer utmerket.
Skal visst være et program for iPhone til Linn produktene også men Linn Gui har ikke akkurat fått skryt i forhold til Squeezecenter..
Linn GUI er funksjonelt, men veldig trøtte saker. Grafisk minner det om en kontoutskrift fra DnB. KinskyPDA er veldig mye mer tiltalende, og har coverart.

Men nå er det faktisk også mulig å benytte Squeezesenter og fjernkontrollen til Squeezebox Duet ved hjelp av en tilleggsaplikasjon.

http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/SkweezyDs
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
[/quote]

Men nå er det faktisk også mulig å benytte Squeezesenter og fjernkontrollen til Squeezebox Duet ved hjelp av en tilleggsaplikasjon.

http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/SkweezyDs

[/quote]

Vet noen av dere om dette fungerer ok enda ?
I tilfelle er jeg et stort skritt nærmere DS. Men jeg må ha en fjernkontroll løsning som ikke innebærer at jeg må sitte med en pungvarmer på fanget og samboeren må klare å operere den intuitivt, akkurat som Duet kontrolleren eller iPhone/iTouch.

mvh Tom
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Det er nok frem i tid gitt. Hvis du skal ha noe "samboeroperativt" går du heller for en Transporter enn en DS IMO.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Du kan lese mer om SkweezyDS her:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=1028

Mitt inntrykk er at programmet ikke er 100% trimmet enda, det er under utvikling.
Det skal kunne fungere, men man må gjerne jobbe litt for å få satt det opp. Mener også å huske at det er vanskelig å implementere SqueezyDS i en NAS, men mulig at det er overvunnet nå (har ikke lest hele tråden i LinnForum).

Jeg har tenkt å skaffe meg en SB Duet selv, bl.a. for bruk på soverommet. Så da får jeg prøvd det mot Akurate DS. Men som sagt fungerer KinskyPDA også utmerket som håndkontroller, selv om jeg personlig mest bruker PC-styring.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Takk for fin info, snakket med Kontrapunkt og fikk vite om et prog som heter Plugplayer til iPhone og iTouch (29 kr på App store). Skal visst også eksistere et som heter Songbook som også støtter album art. Det var trukket tilbake for å fikse noen bugs.
Når disse fungerer tilfredstillende blir det nok Sneaky DS på meg, siden jeg bare skal bruke digital ut ville det ikke være så mye ekstra å hente på å gå for Majik fikk jeg høre.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Karl-Erik; hvilken media server bruker du med Kinsky? Har prøvd Twonky men går det an å bruke squeezecenter som media server. Kanskje dumt spørsmål men tar sjansen :)
Kan man evt ha begge serverene på samtidig?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg har en Qnap 209 II hvor både Twonky og Squeezesenter er "fabrikkmontert".

Men Kinsky og KinskyPDA kan bare forholde seg til et UPnP serverprogram, så det må ha Twonky eller et annet UPnPprogram. Det kan altså ikke kjøres mot Squeezesenter.

Men det skal altså ikke være noe som helst problem å kjøre flere serverprogram parallelt, selv om jeg selv foreløpig ikke har prøvd det ut. M.a.o. både Twonky og Squeezesenter samtidig.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Takker så mye for oppklaring :)
Tror det ultimate for meg må være at det programmet som skulle integreres mot squeezecenter (Skweezy DS) blir stabilt. Det hadde også vært fint hvis det gikk an å bruke Skweezy og squeezecenter samtidig (feks en SB i kjellerstua og en Sneaky DS i lytterommet)
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Hvilke andre GUI enn Linn kan man bruke på Pcen? Ser det er diskutert for andre enheter som Iphone, men bare for pc, er det noen alternativer der enda? Noen som har lest/erfaring rundt om å bruke Nevo kontrollen?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Eneste gode alternativ til LinnGui/Kinsky for PC er Leia DS.

http://leiads.sommerfee.f-m.fm/
Fungerer etter hvert veldig bra, og er stadig i utvikling. Leia DS finnes også i en utgave for Nokia n800/n810.
Ang. Nevo venter man på firmwareoppgradering av denne for at en bug knyttet til UPnP skal bli eliminert. Denne oppgraderingen lar visst vente å seg.
Problemet i forb. med UPnP er at det opprinnelig i standarden til en hver tid var "Controllpoint" som skulle ha styr med spillelisten. Dette har to ulemper
- Hvis mediet som innehar Control Point går i dvale (m.a.o. PC/PDA/iPod/Nevo/Nokia/whatever), vil avspillingen stoppe opp. Det samme skjer hvis mediet blir slått av.
- Det vil bli en pause på 1-3 sek. ved nytt spor, fordi "Control-point" må finne ut at nytt spor på lastes opp etter at det har fått melding fra MediaRenderer (avspiller / DS) om at sangen er ferdig.

For å unngå dette har Linn fått gjennomslag for en utvidelse av UPnP-standarden. Dette går ut på at MediaRenderer kan overta regien for avspillingen, d.v.s. at spillelisten blir lastet over fra ControlPoint til MediaRenderer. Dermed sørger f.eks. DS for en sømløs avspilling, selv om styringsenheten (PC) blir avslått. Dette har vært implementert i DS og LinnGui fra starten av, men det var opperinnelig en sidevariant av standarden, og få eller ingen andre UPnP-program støttet dette. Etter hva jeg forstår har Linn nå fått igjennom at denne varianten er obligatorisk i siste utgave av UPnP-standarden. Og det er flere program som støtter det, som nevnte Leia DS og Songbook for iTouch. Men altså ikke Nevo enda.
 

Vedlegg

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Men hvorfor får ikke jeg opp den GUI der? Får bare ett simpelt GUI som likner på Linn sin..
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Det var utgaven for Nokia n800 og n810 jeg lastet opp bilde fra.

I windowsutgaven er det disse som gjelder:
H.h.v. "Library" og "now playing":
 

Vedlegg

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Er det bare Nokia og Iphone som støtter for avspilleren som er til telefon?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
hanspf skrev:
Er det bare Nokia og Iphone som støtter for avspilleren som er til telefon?
Jegt er litt uskikker på hva du mener. Men hvis du sikter til den andre utgaven av Leia DS, tror jeg bare at det er Nokia n800 og n810 + n95 det kan brukes på. Muligens også på en av de aller siste touch-telefonene fra Nokia.

Vær forresten oppmerksom på at n800/n810 ikke er telefoner, men "surfebrett".
 
Topp Bunn