Akurate DS: Ny "billig" nettverkspiller fra Linn

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Snodig at en spiller i denne prisklassen ikke har noen digitale utganger, eller hva?
http://www.linn.co.uk/files/0e154779/Akurate%20DS%20owner's%20manual%20(distilled).pdf
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Digital utgang ser jeg ikke behov for. Men en- eller flere digitale innganger hadde jeg satt pris på.
 
O

omholt

Gjest
Ingen harddisk med denne prislappen!? Det er for dårlig. Bygg heller en super HTPC med lydkort, så får man langt mer for pengene. Ellers så begynner det å komme gode CD spillere (f.eks Mac) med harddisk for de som ikke vil bale med datamaskin.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Ingen harddisk med denne prislappen!? Det er for dårlig.
Her er jeg veldig uenig. En av styrkene til DS-maskinene er at de er basert på eksterne harddisker. Det gir mye større fleksibilitet, og utvidelse av kapasiteten for et rimelig beløp.
 
O

omholt

Gjest
Karl_Erik skrev:
omholt skrev:
Ingen harddisk med denne prislappen!? Det er for dårlig.
Her er jeg veldig uenig. En av styrkene til DS-maskinene er at de er basert på eksterne harddisker. Det gir mye større fleksibilitet, og utvidelse av kapasiteten for et rimelig beløp.
Kan ikke skjønne at det viktig med tanke på fleksibilitet og utvidelse. En harddisk trenger man uansett. Blir harddisken etter hvert for liten, så burde man kunne bruke ekstra ekstern i tillegg. Da snakker vi om fleksibilitet. Slik produktet er laget nå, blir man tvunget med engang til å bruke ekstern lagring. Det er vel ikke spesielt fleksibelt? Prisen uten harddisk er dessuten hårreisende. Den låter derimot sikkert veldig bra.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Problemet med de maskinene som har innbygget harddisk er bare at de veldig ofte ikke støtter bruk av eksterne disker i tillegg. Hvis de gjør det, kan det selvfølgelig godt være en innebygget.

Men selv foretrekker jeg å betale en liten tusenlapp for en støyfri ekstern harddisk på 500GB, i stedet for 5-10k for en innebygget harddisk som støyer.
 
O

omholt

Gjest
Karl_Erik skrev:
Problemet med de maskinene som har innbygget harddisk er bare at de veldig ofte ikke støtter bruk av eksterne disker i tillegg. Hvis de gjør det, kan det selvfølgelig godt være en innebygget.

Men selv foretrekker jeg å betale en liten tusenlapp for en støyfri ekstern harddisk på 500GB, i stedet for 5-10k for en innebygget harddisk som støyer.
Det er et godt poeng. Men reagerer som sagt på prisen i forhold til hva man får. Linn henvender seg vel til et ekslusitivt publikum hvor ytelse vs. pris ikke har høyest prioritet. En Slim Device Transporter koster vel rundt 15k. Denne fra Linn har sikkert bedre DAC og lydkvalitet, men en prisdifferanse på 25k er veldig drøyt.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Karl_Erik skrev:
Problemet med de maskinene som har innbygget harddisk er bare at de veldig ofte ikke støtter bruk av eksterne disker i tillegg. Hvis de gjør det, kan det selvfølgelig godt være en innebygget.

Men selv foretrekker jeg å betale en liten tusenlapp for en støyfri ekstern harddisk på 500GB, i stedet for 5-10k for en innebygget harddisk som støyer.
Det er et godt poeng. Men reagerer som sagt på prisen i forhold til hva man får. Linn henvender seg vel til et ekslusitivt publikum hvor ytelse vs. pris ikke har høyest prioritet.
Joda, høy ytelse og høy pris... 8)

En Slim Device Transporter koster vel rundt 15k. Denne fra Linn har sikkert bedre DAC og lydkvalitet, men en prisdifferanse på 25k er veldig drøyt.
Jeg har ikke hørt Akurate DS enda (eller Klimax DS for den del), så hvorvidt prisen er drøy eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Men det er jo en forutsetning å sammenligne lydkvaliteten for å kunne mene noe meningsfullt om prisen. Hvis man bare er ute etter de praktiske aspektene, vil jo også en Transporter være hinsides, siden man kan få en Squeezebox Dual for drøyt tre tusen.

Hvis man mener at 43k er for dyrt uansett lydkvalitet, er det ok. Men da er dette en generell holdning til High-end, og har ingen ting med Akurate DS spesielt å gjøre.

Og hvis man ikke har denne holdningen, må man nesten høre den først før den evalueres opp mot Transporter.
 
O

omholt

Gjest
Jeg mener man ikke trenger å sammenligne før man uttaler seg om dette. Årsaken er at forskjeller på kilder når man kommer opp et visst nivå er veldig små. Dessuten så koster det ikke mye mer å bruke en bedre DAC. Transporter har gjort en stor tabbe, nemlig å ikke bruke en bedre DAC. Hadde de gjort det og tillegg laget en luksiøs versjon med penere kabinett, så ville de kunne konkurrent lydmessig og designmessig mot det aller beste av kilder som finnes på markedet. Og det uten at produktet ville ha kostet så veldig mye mer.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
omholt skrev:
Jeg mener man ikke trenger å sammenligne før man uttaler seg om dette. Årsaken er at forskjeller på kilder når man kommer opp et visst nivå er veldig små. Dessuten så koster det ikke mye mer å bruke en bedre DAC. Transporter har gjort en stor tabbe, nemlig å ikke bruke en bedre DAC. Hadde de gjort det og tillegg laget en luksiøs versjon med penere kabinett, så ville de kunne konkurrent lydmessig og designmessig mot det aller beste av kilder som finnes på markedet. Og det uten at produktet ville ha kostet så veldig mye mer.
Det vil alltid koste mye å få bare litt bedre lyd når man når et visst nivå. Forskjellene er mye større fra budsjett- til mellomklasseutstyr enn fra toppklasse til high-end. Men dette er ikke spesifikt for signalkilder.

Jeg synes det er helt greit å vurdere et produkts tekniske og innholdsmessige sider uten å ha hørt et spesifikt produkt, men derfra til å si at lyden ville blitt minst like god bare en hadde gjort ditt og datt, fremdeles uten å ha lånt øre til det, er etter min mening vanskelig å ta annet enn med mange klyper salt.

Hvordan hadde leserne av norske hifiblader reagert om vi som testere skulle fortalt om lyden til et produkt vi aldri hadde hørt, men hvor vi synset etter beste evne basert på tekniske spesifikasjoner?

Det ville selvfølgelig blitt et haraball av en annen verden...
 
O

omholt

Gjest
R.E.S. skrev:
omholt skrev:
Jeg mener man ikke trenger å sammenligne før man uttaler seg om dette. Årsaken er at forskjeller på kilder når man kommer opp et visst nivå er veldig små. Dessuten så koster det ikke mye mer å bruke en bedre DAC. Transporter har gjort en stor tabbe, nemlig å ikke bruke en bedre DAC. Hadde de gjort det og tillegg laget en luksiøs versjon med penere kabinett, så ville de kunne konkurrent lydmessig og designmessig mot det aller beste av kilder som finnes på markedet. Og det uten at produktet ville ha kostet så veldig mye mer.
Det vil alltid koste mye å få bare litt bedre lyd når man når et visst nivå. Forskjellene er mye større fra budsjett- til mellomklasseutstyr enn fra toppklasse til high-end. Men dette er ikke spesifikt for signalkilder.

Jeg synes det er helt greit å vurdere et produkts tekniske og innholdsmessige sider uten å ha hørt et spesifikt produkt, men derfra til å si at lyden ville blitt minst like god bare en hadde gjort ditt og datt, fremdeles uten å ha lånt øre til det, er etter min mening vanskelig å ta annet enn med mange klyper salt.

Hvordan hadde leserne av norske hifiblader reagert om vi som testere skulle fortalt om lyden til et produkt vi aldri hadde hørt, men hvor vi synset etter beste evne basert på tekniske spesifikasjoner?

Det ville selvfølgelig blitt et haraball av en annen verden...
Dette kan bli en morsom diskusjon. ;D
For å sitere din medarbeider Finnerud: "Hadde Transporter vært solgt av hifi bransjen ville den ha kostet langt mer" (ikke nøyaktig sitert). Poenget mitt er at mye såkalt high-end utstyr er veldig ofte overpriset. Du har nok rett i at det ofte koster vesentlig mer å gjøre små forandringer lydmessig. Men ikke sikker på om det gjelder med signalkilder. Tror veldig mange skulle slite med å skille en CD spiller til 30k og en til 60k. Slettes ikke sikkert den dyreste ville komme best ut.

Det siste de nevner, betyr kanskje at du ikke er enig med meg at det er små forskjeller på signalkilder når de holder et visst nivå? Vi snakker ikke her om høyttalere hvor forskjeller kan være veldig tydelige. Tviler på at Linn har funnet kruttet opp på nytt. Derfor har det du nevner angående synsing om produkter ikke noe relevans slik jeg ser det.
 
K

kbwh

Gjest
Eh, man kan lære det meste om et produkts (et med DAC i altså) lydmessige ytelse ved å lese målingene Atkinson gjør i Stereophile...
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
omholt skrev:
Transporter har gjort en stor tabbe, nemlig å ikke bruke en bedre DAC.
Dette er tullprat, AKM 4396 er vel en av de mest velansette moderne dac chipene. Slim Devices har også sørget for å gi den gode arbeidsbetingelser med god strømforsyning. Om noe kunne forbedres er det muligens analogkretsene etter dac'en.

Hvilken dac chip skulle de brukt istedet mener du?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
omholt skrev:
Ingen harddisk med denne prislappen!?
Dette er en nettverkspiller, ikke en hardiskspiller.
To forskjellige ting. Velg det du selv liker best.

Jeg ville ikke hatt en harddsiskspiller om du kastet den etter meg. ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo helt vondt å lese omholt når du slenger ut spark i Linn's retning gang på gang, tærne krøller seg. '
Du får ha meg unnskyldt. Har du noen gang sett et Linn-produkt? Eller holder det i massevis å lese hvilken chip de bruker på et gitt sted i designet, fordi ingenting annet betyr noe? Et eller annet sier meg at du ikke helt ser omfanget og totaliteten i det å produsere et produkt for highend hifi.... men leser man deg ordrett så skulle man jo tro at det er DU som burde ha laget og solgt disse tingene, som kan og vet alt. Uten så mye som å høre produktene.

Du kunne jo utgjort hele Linn R&D-avdelinga selv :) Tenk hva de har spart... og vunnet i lydkvalitet.
Unnskyld krassheten, bardusheten og evt ufinhet, men det grenser til voldsomt provoserende å se deg til en stadighet pepre slike tråder som egentlig skulle ha blitt interessante å følge, med innfallsvinkler som du har du har 0, null, zero erfaring med og belegg for.
En veldig negativisering av det som antakelig er virkelig fine produkter som virkelig beriker hifiverdenen.

Om den er for dyr for deg, så er det din sak. Men du kan da i det minste holde deg for god til å ta din egen evt begrensede private økonomiske spennvidde med i betraktningen samtidig som du glatt hopper bukk over lydkvaliteten. Et produkt må bl.a vurderes opp i mot sin funksjonalitet og sin lydkvalitet ift konkurransen på prisnivået. Ikke på grunnlag av hvilke chip'er du tror låter best, uten tanke på eller forsøk med implementering. Du kan bite deg i nesa på at Linn nok bruker en av de mest hensiktsmessige, og at de nok har prøvd mye og mangt av alternative designløsninger før de lanserer produktet.
Jeg får en distinkt følelse at du ynder å mene mye og sterkt om produkter du ikke engang kjenner?

Kan godt være jeg er på bærtur, og er alene om å mene dette; i så fall unnskylder jeg; men jeg skulle ønske at et produkt som dette, som antakelig er langt mer raffinert teknisk enn hva både du og jeg aner omfanget av, kunne ha blitt diskutert på en langt mindre forutinntatt og langt mer konstruktiv og respektfull måte.

Javel, så fikk jeg sagt det også :)

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Nå får jo Logitech på pukkelen også av omholt, Vidar.
 
O

omholt

Gjest
Veggen skrev:
omholt skrev:
Transporter har gjort en stor tabbe, nemlig å ikke bruke en bedre DAC.
Dette er tullprat, AKM 4396 er vel en av de mest velansette moderne dac chipene. Slim Devices har også sørget for å gi den gode arbeidsbetingelser med god strømforsyning. Om noe kunne forbedres er det muligens analogkretsene etter dac'en.

Hvilken dac chip skulle de brukt istedet mener du?
TI/Burr Brown PCM1792 kanskje. Men du har nok rett i det med at analogkretsene er et større forbedringspotensiale.

Svært så hårsår noe er da. Har forøvrig ingenting om at jeg har råd til produktet eller ikke Vidar. Jeg synes bare den er kraftig overpriset, og det må jeg få lov til å mene og diskutere. Alikevel forstår jeg folk som vil kjøpe den. Man får sikkert et produkt med høy lydmessig ytelse, flott design og stor brukervennlighet.
 
J

Jurassic

Gjest
Hadde vært artig å sett hvordan denne Linn saken står seg mot den tilsvarende T+A saken som har imponert meg med fleksibiliteten sin (den låt ikke dårlig heller).
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
omholt skrev:
Dette kan bli en morsom diskusjon. ;D
For å sitere din medarbeider Finnerud: "Hadde Transporter vært solgt av hifi bransjen ville den ha kostet langt mer" (ikke nøyaktig sitert). Poenget mitt er at mye såkalt high-end utstyr er veldig ofte overpriset. Du har nok rett i at det ofte koster vesentlig mer å gjøre små forandringer lydmessig. Men ikke sikker på om det gjelder med signalkilder. Tror veldig mange skulle slite med å skille en CD spiller til 30k og en til 60k. Slettes ikke sikkert den dyreste ville komme best ut.
For det første er nok jeg Finnerud sin medarbeider, ikke motsatt. :)
At high-end utstyr er overpriset er også ofte en sannhet. Årsaken til det kan vi godt diskutere (få solgte enheter som skal dekke utviklingskostnader), men det får vi eventuelt heller gjøre i en annen tråd.
Å skille en cd-spiller fra en annen er ikke vanskelig, ei heller en til 30.000 og en til 60.000 kroner. Du skal for eksempel ha relativt godt utviklet med ørevoks for ikke å høre forskjell på en Lector CDP-7TL og en Linn Akurate CD. Tro meg jeg har hørt begge.

omholt skrev:
Det siste de nevner, betyr kanskje at du ikke er enig med meg at det er små forskjeller på signalkilder når de holder et visst nivå? Vi snakker ikke her om høyttalere hvor forskjeller kan være veldig tydelige. Tviler på at Linn har funnet kruttet opp på nytt. Derfor har det du nevner angående synsing om produkter ikke noe relevans slik jeg ser det.
At ikke dette har med synsing å gjøre, for nok stå for din regning. Så lenge du baserer uttalelsene dine på oppfatninger du har lest deg til, ikke lyttet deg fram til når det gjelder det aktuelle produktet, så er det ingenting annet enn synsing. At synsingen kan være kvalifisert fordi du muligens vet noe om både innmat og annet i både DS og tilsvarende produkter endrer ikke det faktum at det er synsing.

Selv om for eksempel både Dynaudio, Totem og Silverline Audio bruker Dynaudio sine elementer i høyttalerne sine, så betyr ikke det nødvendigvis at de låter likt...
 
O

omholt

Gjest
Vi blir nok ikke enige. Min oppfattelse er at det veldig små forskjeller på CD spillere/kilder når man er over high-end streken. I grunnen er ikke forskjellen så veldig stor mellom mellomklasse og high-end heller. Jeg tror matching og foretrukket lydsignatur ofte er det som gjør at det ene produktet foretrekkes framfor det andre. Eksemplet ditt med høyttalere og elementer er ikke sammenlignbart. Er helt enig at det er stor forskjell på høyttalere, det er ikke min argumentasjon. Men med kilder mener jeg noe annet.
 
O

omholt

Gjest
R.E.S. skrev:
Å skille en cd-spiller fra en annen er ikke vanskelig, ei heller en til 30.000 og en til 60.000 kroner. Du skal for eksempel ha relativt godt utviklet med ørevoks for ikke å høre forskjell på en Lector CDP-7TL og en Linn Akurate CD. Tro meg jeg har hørt begge.
Spanjolene som har gjort seriøs tester ser ut til å ha mye ørevoks. Vi bør nok sende ned noe Q-Tips. ;D
http://www.matrixhifi.com/pruebasciegas.htm

Beklager, kunne ikke dy meg. Men du forstår sikkert poenget mitt. Utifra fra slike tester, litt kjennskap om kilder og personlige erfaringer, mener jeg at jeg uttale meg om Linn boksen uten og teste den først. Tar jeg feil, kryper jeg gjerne til korset og ber om unnskyldning til alle Linn elskere. Men inntill det motsatte er bevist...

Dersom noen i Bergen forøvrig skulle ende opp med å kjøpe Linn Akurate DS, så er jeg veldig åpen for en test mot min kommende HTPC kilde. Det hadde vært veldig interessant og mer matnyttig enn disse diskusjonene som ofte blir litt negative. :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
omholt skrev:
Jeg tror matching og foretrukket lydsignatur ofte er det som gjør at det ene produktet foretrekkes framfor det andre.
Dette er det i hvert fall ikke vanskelig å være enige om. Så får vi heller være enige om å være uenige om det andre. :)

Roy
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
omholt skrev:
Veggen skrev:
omholt skrev:
Transporter har gjort en stor tabbe, nemlig å ikke bruke en bedre DAC.
Dette er tullprat, AKM 4396 er vel en av de mest velansette moderne dac chipene.
Hvilken dac chip skulle de brukt istedet mener du?
TI/Burr Brown PCM1792 kanskje. Men du har nok rett i det med at analogkretsene er et større forbedringspotensiale.
Joda, PCM 1792 hadde helt sikkert gjort en god jobb den også. Spec messig er de jo temmelig like. Tviler sterkt på at hverken du eller jeg hadde klart å høre forskjell om det var den ene eller andre dac chipen som var montert i Transporteren.

Forøvrig synes jeg argumentasjonen din skurrer. På den ene siden hevder du at det er svært liten forskjell på gode kilder, (noe jeg forsåvidt er enig i), og så hevder du på andre siden at en topp specet dac chip er mye dårligere enn en annen. Henger ikke helt på greip dette.

Om Linns utstyr er overpriset skal jeg ikke mene så mye om. De tar vel den prisen de mener folk er villige til å betale, og det er jo greit nok. Linn har svært bra saker, men at man kan få bedre valuta for pengene rent lydmessig fra andre merker er jeg temmelig sikker på.
 
O

omholt

Gjest
Veggen:
Du har rett i det. Ble litt kluss her. Poenget mitt var jeg mente at Logitech burde ha laget den en tanke bedre for å først og fremst kunne selge mer. Den er veldig bra som den er og forskjellen er nok langt mindre sammenlignet med vesentlig dyrere kilder enn hva mange tror, men dersom de hadde gjort den en smule bedre hadde den fått langt større innpass i high-end miljøer. Et penere design hadde også hjulpet mye.
 
J

Jurassic

Gjest
Omholt:
Så du vet uten å ha hørt produktet at det låter bra og at det er utseendet på produktet som gjør at det ikke er mer utbredt?
Fikk du den informasjonen levert på en steintavle?
 
B

Back_Door

Gjest
omholt skrev:
Veggen:
Du har rett i det. Ble litt kluss her. Poenget mitt var jeg mente at Logitech burde ha laget den en tanke bedre for å først og fremst kunne selge mer. Den er veldig bra som den er og forskjellen er nok langt mindre sammenlignet med vesentlig dyrere kilder enn hva mange tror, men dersom de hadde gjort den en smule bedre hadde den fått langt større innpass i high-end miljøer. Et penere design hadde også hjulpet mye.
Jeg tror faktisk det smarteste en produsent av slike spillere kunne tilbudt markedet, var en versjon uten dac. I dette miljøet setter mange pris på selv å velge en ekstern dac. For min del kunne et slikt produkt vært svært aktuelt. Jeg bruker deqx, og har jo ikke bruk for dac i kilden.
For øvrig synes jeg Linn tilbyr markedet meget vakre produkter med høy grad av eierglede! ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg ser frem til å lese tester av dette produktet - og har stor tro på at Linn har laget et knallprodukt - til det motsatte evt er bevist. :)
Ikke mange selskaper som har en track record som Linn...jeg er imponert over at de allerede har to produkter i dette segmentet - det viser at selskapet har livskraft.

Som noen andre påpeker her, harddisk skal IKKE en slik nettspiller ha, det er jo det vi vil vekk i fra - dvs mekanikk, støy og faenskap i eller nær signalkjeden.

Denne skulle jeg gjerne ha testet selv! Og hvem vet etc.

O.
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
omholt skrev:
Veggen:
Du har rett i det. Ble litt kluss her. Poenget mitt var jeg mente at Logitech burde ha laget den en tanke bedre for å først og fremst kunne selge mer. Den er veldig bra som den er og forskjellen er nok langt mindre sammenlignet med vesentlig dyrere kilder enn hva mange tror, men dersom de hadde gjort den en smule bedre hadde den fått langt større innpass i high-end miljøer. Et penere design hadde også hjulpet mye.
Jeg tror faktisk det smarteste en produsent av slike spillere kunne tilbudt markedet, var en versjon uten dac. I dette miljøet setter mange pris på selv å velge en ekstern dac. For min del kunne et slikt produkt vært svært aktuelt. Jeg bruker deqx, og har jo ikke bruk for dac i kilden.
For øvrig synes jeg Linn tilbyr markedet meget vakre produkter med høy grad av eierglede! ;)
Enig. Det er på "drivverk siden " at Logitech sine løsninger har det største potensialet for Hi-End bruk. DAC-en bidrar til at produktet faller mellom 2 målgrupper, tror jeg. Den er ikke god nok til å tilfredsstille de som skal ha det beste, og den er for dyr for de som trenger en mediavspiller.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skjønner ikke hvorfor Transporter-konseptet (nettverksavspiller og forforsterker i en boks) skulle falle mellom stoler i det hele tatt. Har man analoge kilder er det bare å digitalisere dem.

Det den ikke kan som DEQX kan er aktiv deling og eq for 2x6 kanaler, men DEQX har til gjengjeld ingen kildefunksjon.

Det Linn Akurate DS ikke kan er å være forforsterker, men det er jo greit: Akurate Kontrol finnes jo.
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Jeg skjønner ikke hvorfor Transporter-konseptet (nettverksavspiller og forforsterker i en boks) skulle falle mellom stoler i det hele tatt. Har man analoge kilder er det bare å digitalisere dem.

Det den ikke kan som DEQX kan er aktiv deling og eq for 2x6 kanaler, men DEQX har til gjengjeld ingen kildefunksjon.

Det Linn Akurate DS ikke kan er å være forforsterker, men det er jo greit: Akurate Kontrol finnes jo.
Jeg snakket ikke om analoge kilder, men avspilling av digitale.
Det burde vært mulig å få Transporteren DAC-less til en langt rimeligere pris for de som likevel har en bedre DAC (med eller uten separat forforsterker) enn den som sitter i Transporteren.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Valentino skrev:
Ok, men er ikke det en Squeezebox?
Nei, det ville være for enkelt. Med den størrelsen og til den prisen, vil det være altfor lite eksklusivt at dette skulle være kilden i "min" hifi!
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Ok, men er ikke det en Squeezebox?
Nei en Squeezebox er jo i utgangspunktet det samme som Transporteren. Squeezeboxen har jo også innebygd dac, om enn en mye "billigere" en enn den i Transporteren.

Forskjellene på digitalsiden er bl.a at Transporteren har mulighet for AES/EBU digital utgang, inngang for ekstert klokkesignal, samt en bedre strømforsyning enn Squeezeboxen.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Transporter skal være en bedre digitalkilde enn squeezebox.
Bedre specede komponenter, lavere jitter, etc.
Noen påstår det er godt hørbart.
Digitalutgangen på SB kan også moddes til å bli bedre.

Ellers så synes jeg det er merkelig at det synes å ha festet seg et inntrykk av at dac delen av transporter ikke holder high-end nivå hos endel deltagere her på sentralen. Dette stemmer simpelthen ikke med det jeg har lest andre steder. Tvert om synes den å bli mer og mer akseptert i selv konservative kretser.
At Stereophile kårer den til runner-up digital source of the year er vel en bekreftelse på det.

Ellers er jeg enig i at en versjon uten egen dac hadde vært en god ide for de som uansett ønsker å bruke en ekstern dac.

Selv ønsker jeg helst å ha dac chipen i samme boks, fordi den da er koblet direkte til digitalkilden. Dette sparer meg for alt potensiellt trøbbel med ekstra jitter etc i forbindelse med SPDIF konvertering, kontakter, kabler, osv. Unntaket er vel om man bruker ekstern klokking fra DAC'en.
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
Transporter skal være en bedre digitalkilde enn squeezebox.
Bedre specede komponenter, lavere jitter, etc.
Noen påstår det er godt hørbart.
Digitalutgangen på SB kan også moddes til å bli bedre.

Ellers så synes jeg det er merkelig at det synes å ha festet seg et inntrykk av at dac delen av transporter ikke holder high-end nivå hos endel deltagere her på sentralen. Dette stemmer simpelthen ikke med det jeg har lest andre steder. Tvert om synes den å bli mer og mer akseptert i selv konservative kretser.
At Stereophile kårer den til runner-up digital source of the year er vel en bekreftelse på det.

Ellers er jeg enig i at en versjon uten egen dac hadde vært en god ide for de som uansett ønsker å bruke en ekstern dac.

Selv ønsker jeg helst å ha dac chipen i samme boks, fordi den da er koblet direkte til digitalkilden. Dette sparer meg for alt potensiellt trøbbel med ekstra jitter etc i forbindelse med SPDIF konvertering, kontakter, kabler, osv. Unntaket er vel om man bruker ekstern klokking fra DAC'en.
Enig.
Til prisen er Transporteren sikkert i toppsjiktet også DAC-messig med spillere det er naturlig å sammenligne med.

Dersom den helt skal overta drivverk, DAC og forforsterker for de som har rigger fra dCS, Accuphase, EMM Labs, Burmester, TEAC osv i mangehundretusen kroners klassen, så kreves det nok litt mer. Som kun "drivverk" tilkoplet ekstern klokke så kan den konkurrere med disse. Nytte/kost vil være enda større her om man slipper å betale størstedelen av prisen for en DAC som man aldri benytter.

Jeg har forøvrig henvendt meg til Logitec/Slimdevices vedr dette og det er dessverre ingen slike planer nært forestående...:(.
 
K

kbwh

Gjest
Til audiofilt bruk ser jeg på:

Squeezebox som en "digital" nettverksspiller som visstnok enkelt kan forbedres med en annen strømforsyning.

Transporter som en preamp med nettverksspiller og digitale innganger/utganger og mulighet for ekstern klokke.

Linn Akurate som en ren nettverksspiller.


Audiot: Har du sammenliknet Transporter med de hundretusenkronersgreiene? Det eneste argumentet du før er er prissetting. Kan du evt. henvise til sammelinknende tester?
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Til audiofilt bruk ser jeg på:

Squeezebox som en "digital" nettverksspiller som visstnok enkelt kan forbedres med en annen strømforsyning.

Transporter som en preamp med nettverksspiller og digitale innganger/utganger og mulighet for ekstern klokke.

Linn Akurate som en ren nettverksspiller.


Audiot: Har du sammenliknet Transporter med de hundretusenkronersgreiene? Det eneste argumentet du før er er prissetting. Kan du evt. henvise til sammelinknende tester?
Som sagt så ser ikke jeg de helt store forskjellene på Squeezeboxen og Transporteren når det gjelder funksjonalitet, men mest på kvalitet i de samme funksjonene. Her er vi tydeligvis litt uenige.

Og JA, jeg har sammenlignet med "de hundretusenkronersgreiene" og jeg står inne for det jeg sier :).
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Audiot skrev:
Nytte/kost vil være enda større her om man slipper å betale størstedelen av prisen for en DAC som man aldri benytter.
Jeg tror ikke størstedelen av kostnaden på transporter er knyttet til dac/analogdelen. Selve komponentkostnaden handler kanskje om en liten håndfull hundrelapper. Tror dermed ikke den ville kunne selges vesentlig billigere uten dac. Kanskje noen få tusenlapper?
Derfor ser jeg ikke at prisforskjellen spiller noen som helst rolle for de som opererer med dac'er i ultra high-end området uansett.
Har man en DAC til 100 laken , så lar man seg vel ikke stoppe av at "drivverket" koster 17 laken istedetfor 12?
 
Topp Bunn