Høyttalere Aktive høyttalere

Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Har sett litt og vurdert aktive høyttalere, bl.a Dali Oberon 1c og også 7c, sistnevnte synes jeg kanskje blir litt for kostbare.

Noen som har erfaring med noen av disse modellene?

Evt gode erfaringer med andre aktive ht til ca max 10 lapper, og da gjerne stativhøyttalere?
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Takk for svar. Dette er vel studiohøyttaler med kun analoge innganger? Tenkte å kople til flatskjerm etc.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Klipsch The Fives eller The Sixes? Kjenner dem ikke selv, men de har plenty innganger og har fått gode tester. Greie å se på også. Tror The Sixes er utgått og koster derfor mindre, men de mangler HDMI/ARC som du finner i The Fives.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Enten går du da Genelec G-serie eller Acoustic Energy AE1 Active😎 Litt dyrere enn ti, men det er de så definitivt verd, begge to😎 Finnene bak førstnevnte bygger dem i forskjellige størrelser. Fullstendig geniale. Finn en god, separat predac med XLR, så er du in business..Enkelte modeller fra Finland har svært effektive plasseringsbrytere bakpå. Kabinettene er fullstendig resonnansdøde og spredningskontroll er svært bra. De gjør det de skal, uansett. Og eieren som veit å behandle dem riktig får ekte toppklasselyd. Som hentet fra verdens beste studioer.
www.stereofil.no
www.benum.no
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nex

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har ikke hørt dem, men hvis jeg skulle gått for aktive høyttalere hadde JBL og Tannoy også vært på min liste.

 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Airpulse A80 og A100 er interessant aktive høyttaler under 10K.
Verd å prøve ut.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.643
Sted
Liten by
Har sett litt og vurdert aktive høyttalere, bl.a Dali Oberon 1c og også 7c, sistnevnte synes jeg kanskje blir litt for kostbare.

Noen som har erfaring med noen av disse modellene?

Evt gode erfaringer med andre aktive ht til ca max 10 lapper, og da gjerne stativhøyttalere?
Du skriver ikke noe om rom, prisklasse eller hva slags lyderfaring du har. Det hadde sikkert vært greit om noen skal kunne gi deg et godt svar.
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
defacto: prisklasse er ca 6-10 laken. Ellers er ikke dette en investering til et bestemt rom, men i starten skal de nok brukes i et lite rom (ca 15m2).

Høytalerene skal først og fremst skal brukes til flatskjerm og kanskje en blu-ray speller, men hvordan de låter til musikk vil uansett være viktigst.
Anlegget må være praktisk/enkelt å betjene, ha fjernkontroll og ha mulighet for digitale tilkoblinger, derfor går jeg ikke for studiomonitorer, selv om det er interessante modeller der som f.eks JBL 308 m.f.

De små Klipsch har jeg hørt en del, men synes de bl.a har noe for bass aktig lyd, vil ha sollid bass, men ikke så dominerende som på Klipch
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Hvorfor vil du ha digitale tilkoblinger i høyttaler? Det er et kompromiss, og kompromisser har man ikke tid til.

Vel…da prøver du KEF LSX eller LS50 Wireless..
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Auditor: Som sagt, jeg ønsker det praktisk og enkelt. ingen unødvendige bokser, omformere og dill og dall. Takk for tips, skal sjekkes ut.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gjør det😎 LSX er gnistrende bra til det bruket. Dra bare en god optisk kabel mellom dem og skjermen. Subwoofer her kan seinere være KEF KC62. Og med en smarttelefon i tillegg har du hele pakka😈👍
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Hvaskaldetvære: Hvorfor vil du ha digitale tilkoblinger i høyttaler? Det er et kompromiss, og kompromisser har man ikke tid til.
Hvordan er digitale tilkoblinger et kompromiss? Beste måten å få digitale delefiltre og annen DSP før amp til hver høyttaler tenker i hvert fall jeg... Ellers må man innom A/D i høyttaleren før DSP, som er et kompromiss som man gjør dersom man kun har analogt utstyr i forkant ...

PS: Ellers er jeg enig i anbefaling rundt høyttalere. Ville også lagt til Adam Audio rent lydmessig men etter siste runde med support derfra så tror jeg kanskje ikke det likevel ;-)
 
Sist redigert:

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Auditor: Som sagt, jeg ønsker det praktisk og enkelt. ingen unødvendige bokser, omformere og dill og dall. Takk for tips, skal sjekkes ut.
Vi har KEF LSX sammen med appleTV i tv-stua, blir ikke mere praktisk enn det. Apple remote styrer alt
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Hvaskaldetvære: Hvorfor vil du ha digitale tilkoblinger i høyttaler? Det er et kompromiss, og kompromisser har man ikke tid til.
Digitalt delefilter er det motsatte av et kompromiss.

Ellers så har Neumann KH80 digital inngang og innebygget DSP til under 10K. Kan senere suppleres med sub.
Hvorvidt disse små Neumann monitorene passer kommer litt ann på hvor langt unna du sitter og hvor høyt du spiller.
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Ang. studiomonitorer, hva slags DAC anbefaler dere, finnes det noe billig man kan bruke? Denne må jo også ha mulighet for å justere volum om man skal bruke CD eller BD-spiller på den.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Med en Audiolab Mdac Plus blir det knapt bedre før du femdobler dens pris😎 Derfor foreslo jeg den tidligere her oppe.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
HC: Feil. Delefilteret i seg selv er et kompromiss. Digitalt eller analogt, aktivt eller passivt spiller absolutt null rolle. Men det er nødvendig for å få høyttalere til å funke. Derfor brukes det.
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Takker, den er sikkert midt i blinken. 4400,- er vel ikke mulig å få det så mye billigere tenker jeg?
 
Topp Bunn