Høyttalere Aktive gulvstående høyttalere

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Hei,

Er på utkikk etter et par aktive gulvstående høyttalere som skal stå i en stue. Hovedsaklig til musikk, men også film og TV.

Budsjett opp til 30 000 ca.

Noen som har tips eller forslag?

Med vennlig hilsen Morten
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.362
Antall liker
35.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skal du ha sub i tillegg?
 

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Ikke hvis jeg kan slippe, men dersom jeg må ha det, så ja.

Jeg betaler gjerne litt ekstra for et par høyttalere med god sub hvis jeg kan slippe å ha det som tillegg.

Jeg hadde først bestemt meg for Klipsch The Nines på stativ, men dette ble nedstemt av samboeren (som nekter å ha høyttalere på stativ).
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Ville sjekket ut Klipsch the 7 eller 9 selv om det ikke er gulvstående så er det mye moro for pengene.
Edit: ser nå at det ikke er aktuelt for deg, synd.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
System Audio legend silverback er gode høyttalere, men koster mer enn budsjettet ditt. Kanskje du kan finne noen brukte.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ikke hørt de selv, men Hifi Klubben har denne modellen fra Dali som er innenfor budsjett i alle fall. Kan være verdt en lytt i butikk om du har mulighet.

1684853948966.png
 

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Ja, kikket på dem. De så jo egentlig greie ut så vidt jeg kan se (fra mitt nybegynner-ståsted).

Jeg har imidlertid tenkt litt, og funnet ut at jeg jo slettes ikke behøver å ha aktive høyttalere. Jeg har gjort litt research, og kommet frem til at jeg kan ha en forsterker med Bluetooth og HDMI, så blir det jo i prinsipp like enkelt. For min del er brukervennlighet høyt prioritert, og jeg lytter kun til musikk gjennom TV eller mobil.

Da kan jo f.eks. denne forsterkeren være et greit alternativ?

https://soundgarden.no/svs/117715/svs-prime-wireless-soundbase-pro-stereoforsterker-2x150w-hdmi-wifi

Sammen med et par Klipsch høyttalere kanskje?

https://soundgarden.no/klipsch/116639_d/klipsch-r-605fa-reference-demo-gulvstående-atmoshøyttaler

https://soundgarden.no/klipsch/116640/klipsch-r-800f-reference-gulvstående-høyttalere
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja det blir jo litt ryddigere ift kabling også med forsterker + passive høyttalere (y)

Her kan du se Audiophile.no sin liste over forsterkere med HDMI ARC:
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
392
Antall liker
430
Sted
Brøttum
Spørs litt hvor du bor og hvor langt du vil kjøre for eventuelt å handle noe, men det ligger et par Meridian DSP 5200 på finn.no til 25k, hvis man bruker en Bluesound N130 (brukt cirka 5k) sammen med disse så har man vel også alt du ønsker deg.

Eventuelt brukt Bluesound powernode kan jo være et alternativ dersom du får tak i høyttalere som er lettdreven nok til å kunne benytte en slik forsterker. Lettdreven har med følsomhet å gjøre (f.eks 95dB er ganske høy følsomhet), Klipsch har vel generelt ganske høy følsomhet.
 

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger (y) Det setter jeg pris på.

Et spørsmål angående Klipsch The Nines - kan man plassere disse på gulvet? Eller blir det helt feil posisjon? Bør de helst stå på stativ?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Canton har et par som du muligens skulle sett litt på. Smart Vento. Men de er nok kun brukt med budsjettet ditt.

Skal du ha streamer innebygget eller kjører du med ekstrem? Trenger du feks analog in til bruk med feks platespiller? Trenger du blåtann?
 

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Canton har et par som du muligens skulle sett litt på. Smart Vento. Men de er nok kun brukt med budsjettet ditt.
Takk! Skal sjekke dem ut.

Skal du ha streamer innebygget eller kjører du med ekstrem? Trenger du feks analog in til bruk med feks platespiller? Trenger du blåtann?
Jeg må bare beklage, men her stopper dessverre min begrensede kompetanse på området.

Jeg strømmer egentlig bare musikk (metal om det har noen betydning) via Spotify enten på mobil eller gjennom TV. Jeg er derfor på utkikk etter et system som er enkelt å betjene og bruke.

Derfor synes jeg HDMI (til TV) og Bluetooth (til telefon) kan være greit.

Platespiller har jeg ikke (foreløpig), men kanskje greit å ha mulighet.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Mitt forslag:
SVS har spotify connect og hdmi arc så da skal vel TS ha fått dekket sine grunnbehov.
Høyttalere valgt fordi jeg synes de er kule og totalpris kommer under budsjett ca :)
1684922503955.png
 

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Spiller mye metall selv. Canton er gode på det er min erfaring.

Når det gjelder hva forsterkeren i høyttaler har så bør du tenk litt på hva du skal koble til. Tv har som oftest hdmi og optisk ut. Da kan det være greit å passe på at høyttaleren har det. Når det kommer til streaming fra tlf så finnes det mange muligheter. Blåtann rett til høyttaler. Evnt en streamer som du styrer fra tlf. En billig en er Wiim mini evnt wiim pro. Det finnes svært mange. Men pass på at du har en inngang som streamer kan kobles til på høyttaler.
Selv om blåtann har blitt veldig bra, så mener jeg også at lyden blir bedre med en streamer.

En annen høyttaler som låter svært tøft, men man mister endel stereo perspektiv er lydmøblene fra Lemus. Bare er tips helt på siden...
 

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Tusen takk for gode svar!

Siden dere er så hjelpsomme, fortsetter jeg å grave litt.

Får man mer lyd for pengene ved å velge stereoforsterker med gulvhøyttalere kontra aktive høyttalere? Er det riktig at en relativt stor gulvhøyttaler "alltid" vil spille bedre sammenlignet med en mindre?

Jeg er egentlig gira på The Nines, men samboeren nekter å ha dem på stativ, så da må de eventuelt stå på gulvet, og jeg er redd det kan ødelegge lydopplevelsen.

Jeg sitter ganske lavt i benken, men er redd lydkvaliteten vil bli påvirkes for mye om jeg plasserer de på gulvet ved siden av TV-benken.
 

Vedlegg

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Tusen takk for gode svar!

Siden dere er så hjelpsomme, fortsetter jeg å grave litt.

Får man mer lyd for pengene ved å velge stereoforsterker med gulvhøyttalere kontra aktive høyttalere? Er det riktig at en relativt stor gulvhøyttaler "alltid" vil spille bedre sammenlignet med en mindre?

Jeg er egentlig gira på The Nines, men samboeren nekter å ha dem på stativ, så da må de eventuelt stå på gulvet, og jeg er redd det kan ødelegge lydopplevelsen.

Jeg sitter ganske lavt i benken, men er redd lydkvaliteten vil bli påvirkes for mye om jeg plasserer de på gulvet ved siden av TV-benken.
Ingen garanti for at en gulvstående låter bedre enn stativhøyttalere, men førstnevnte vil stort sett alltid ha mer trøkk og bass. Klipsch the Nines vil dog oppleves som en gulvstående, så mye fart og moro er det i dem.

Et stativ til stativhøyttalere vil jo oppta omtrent samme plass som en gulvstående og er etter min mening like estetisk som gulvstående, men jeg bestemmer ikke over damen din og det ser det ikke ut som du gjør heller ;) Happy wife, happy life heter det.

Setter du Klipsch the Nines på gulvet så får du nok ikke ut potensialet, men et alternativ er jo å sette de oppå TV benken på hver side helt ytterst, kanskje vinkle de litt opp så du får diskanten pekende mot ørehøyde.

Jeg tenker at du skal slite med å sette sammen et anlegg med løse komponenter som slår Klipsch the Nines til prisen uten at du går på bruktbørsen.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
392
Antall liker
430
Sted
Brøttum
Det jeg personlig liker med litt voksne gulvstående høyttalere er at er man litt heldig med rom/plassering så må man ikke ha sub, men i mine ører krever det minst 2* 8" eller 2* 10" i hver høyttaler kun i bassen. Har hørt begge deler spille overbevisende langt nedover i frekvensområde, men hvor vellykket en høyttaler er kommer inn i bilde her.
En annen ting jeg syns å merke er at forsterkerne i aktive høyttalere gjerne er bedre tilpasset høyttalerne enn når man plukker høyttalere og forsterkere selv (jeg har to par aktive stereo-høyttalere), de er enklere "å få til" i mine øyne. De har gjerne også noe kompensasjon for mer/mindre bass og diskant/mellomtone også, dersom de koster noen kroner. Det viktigste oppi det hele er nok hva man ønsker/vil ha, jeg elsker både mine gulvstående og stativhøyttalere, jeg ville ikke vært foruten noen av de, de spiller ikke "likt" heller, selv om det er lillebror/storebror (samme merke/serie). Likhetstrekk er det i mellomtone/diskant, men i mine ører trenger alt sub-støtte. ;)
 

Standgebläse

Medlem
Ble medlem
23.05.2023
Innlegg
11
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Hei hei,

Liten oppdatering. Da fikk jeg omsider overtalt (les: bestikkelse) sjeferinnen hjemme til å akspetere høyttalere på stativ, så da tror jeg at jeg går for The Nines.

Av det jeg har undersøkt og klart å komme frem til gir nok disse best valuta for pengene, så da tror og håper jeg disse er et godt kjøp. Har også sett litt på KEF LS50 WIRELESS II som et alternativ (?).

Tusen takk for gode svar fra dere alle. Det setter jeg stor pris på.
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
KEF LS50 har AirPlay, om det skulle være av betydning for den andre part i huset.
I praksis har det vel lite betydning, så lenge Spotify Connect er der!
Ikke alle bruker Apple Music, det er vel flere som har Spotify.

Min kone bruker Spotify fra telefonen sin på anlegget mitt, når hun vil spille musikk.
Forstår ikke hennes skepsis, selv om det er ordnet, mot høyttalere på stativ.
Begge opptar i praksis like stor plass, og jeg har alltid vært fornøyd med det, og det er akseptert av min kone.

Om din bedre halvdel foretrekker det kan vel høyttalerne plasseres på «benken», på dempeputer.
Regner med at de havner ved siden av, i hjørnet og på siden, det vil jo gi litt bredere lydbilde.
 
Topp Bunn