Aktiv seas line-source-ish?

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Hola!

Jeg har lenge lekt med tanken om å lage en høyttaler som både spiller mektig,pent og uanstrengt. Hovedtanken bak det var egentlig å bruke dette til utleie da jeg har drevet med dette i noen år og er gått litt lei av den vanlige overkraftige 2veis løsningen som blir fryktelig slurvete og unøyaktig etter som timene går.

Den andre tanken som poppet opp når jeg faktisk fikk tak i en god del av elementene jeg tenker å bruke er: "skal jeg bytte ut Harbethene mine og gå fullaktivt og bare lage høye og slanke linesource høyttalere som jeg bruker på lytterommet?"

Meningen med utleie-tanken er at man kan tilby noe helt annet, renspillende og noe ikke alle andre har. Dette blir ikke en SPL-killer da følsomheten ikke gjør at dette kan bli det. Men mer enn nok for målgruppen jeg leier ut til.

Meningen bak mitt andre tankespill om å bytte ut hele anlegget mitt er egentlig bare enkelheten med Hypex forsterkere, jeg vet hva de er gode for og det frister virkelig. Dog rommet mitt er relativt lite, så størrelsen kan bli et problem.

Utleiedraftet som jeg har gjort i hodet(da jeg virkelig ikke kan tegne i paint eller noen andre programmer) er en slags H-formet høyttaler med 8 elementer totalt, 4 på hver side og en bånddiskant i midten. Fordeler eventuelt ulemper her?

Det andre draftet jeg har til mitt lydrom er en høy slank høyttala ala Adyton imagic med elementene etterhverandre og bånddiskanten strategisk plassert i forhold til høyde på lytteposisjon.


Spørsmåle(ene)t er da, si jeg går for en H-formet høyttaler, naturlig nok litt mer kompakt enn det andre alternativet vil jeg bare kjøre tovei deling på, men kan det by på noen problemer?

Det samme gjelder den høye smale, vil en 2-veis deling holde eller bør jeg tenke på en tredje-part hvor noen av elementene går dypere?

Elementene som skal brukes er 16x Seas CA18RNX og en Fountek Bånddiskant - som blir erstattet med en Beyma TLP 150 eller 200 om det blir et bra bygg.

Forsterkerne som skal brukes er 2x Hypex PSC2.400D

Jeg har stilt en del indirekte og noen direkte spørsmål, men håper noen som har erfaring med denne typen bygg kan dele noen av sine erfaringer :)

Jeg er helt ny i den aktive verden og dette blir mitt prøveprosjekt.

Mvh GlennO
 

Vedlegg

Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
No er ikkje eg noko stor ekspert, men teorien seier at absolutt øvre frekvens drivar må avgi noko vesentlig med lyd, er der senter- senter avstanden er 1/2 bølgelengde.

Sidan ytterdiameter på elementa dine er 176mm, så betyr det(om kalkulasjonen min er rett, korriger gjerne):
344/0,176
------------- = 977Hz
2

Sidan delefrekvensen bare er -6dB for det sedvanlige LR filteret, så betyr det at delefrekvensen bør være godt under det, og filterkarakteristikken bratt.

Audio Artistry
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når du har såpass mange elementer, vil jeg si linje-geometri er det eneste fornuftige alternativet.

Videre, når du bruker Hypex PSC2, så er aktiv deling gitt av seg selv. Da kjører du enkelt brattere delefrekvens enn 6dB som AAaf.
Snakker om.

Forøvrig - Founteken bør du ikke dra noe særlig under 3k, og da med 2-ordens filter. Beyma TPL150H kan du dra ned mot 900Hz med 18-24dB filter.

Johan-Kr
 
Sist redigert:

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Når du har såpass mange elementer, vil jeg si linje-geometri er det eneste fornuftige alternativet.

Videre, når du bruker Hypex PSC2, så er aktiv deling gitt av seg selv. Da kjører du enkelt brattere delefrekvens enn 6dB som AAaf.
Snakker om.

Forøvrig - Founteken bør du ikke dra noe særlig under 3k, og da med 2-ordens filter. Beyma TPL150H kan du dra ned mot 900Hz med 18-24dB filter.

Johan-Kr

Jeg trenger nødvendigvis ikke å bruke alle, jeg bare tenkte tanken med 8 pr ht ville være moro, vet jo at det er elementer med litt punch i.

Ja, har tenkt på problematikken med delingen av den diskanten, spør som jeg like godt bare må gå for Beymaen med en gang. Har tenkt tanken på horn også, men godt-lydene horn som trives på 900-1000 grensa er nesten litt småvrient å finne..

Jeg har forøvrig "bare" 12 elementer nå, 4 skal egentlig bestilles, men 6x6,5" dekker jo et greit membranareal sånn sett.

Har du mye erfaring med Hypex-softwaren?

-Glenn
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Videre, når du bruker Hypex PSC2, så er aktiv deling gitt av seg selv. Da kjører du enkelt brattere delefrekvens enn 6dB som AAaf.
Snakker om.

Forøvrig - Founteken bør du ikke dra noe særlig under 3k, og da med 2-ordens filter. Beyma TPL150H kan du dra ned mot 900Hz med 18-24dB filter.

Johan-Kr
Trur kanskje eg ikkje forklarte godt nok, brukar normalt 24dB, men her er likevel nivået -6dB ved delefrekvens. Så er spm kor mykje undertrykking av halve bølgelengde du treng for at det skal bli bra. Eg antar frå hofta i området -12 til -18dB. Det betyr ein delefrekvens ned mot 5-600Hz(@24dB/okt), då byrjar det plutselig å røyne litt på.

Men som sagt, eg er ingen ekspert, så kan godt være ein kan tøye strikken litt og få veldig bra resultat likevel.
 
Topp Bunn