Akkustisk måling med HD og vannfall.

N

nb

Gjest
Tro det eller ei, men det er faktisk tillatt å endre syn på ting her i verden, også når det gjelder kablers magiske evner eller mangel på sådanne...

Endring av standpunkt forekommer ofte med økt innsikt, det er normalt helt uproblematisk på de aller fleste områder, har svært vanskelig for å se at det er særlig annerledes når det gjelder lyd.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Merk at Maximum Length Sequences (MLS) ikke er egnet til å måle ulineære komponenter.  
http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_length_sequence

Når du kjører WinMLS i sinus-sveipa modus kan den måle ulineære komponenter men da er det kanskje et viktig poeng hvilken amplitude du har ut? Kanske et kjapt overslag over effekten som da blir omsatt i mikrofonkabelen?

Jeg kverulerer ja, men det er med håp om å komme et sted.

mvh
Knut Inge
Sinus sveip, MLS og puls er ulike målemetoder. Som du antyder er ikke MLS egnet til å kartlegge ikkelinjære komponenter. Målingene er gjort med både MLS og Sinus sveip i Clio.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei Ivar!
Jeg gikk inn for å sjekke hva du i sin tid skrev i din test av Duelundkabler, men den var ikke der lengre.
Derfor må jeg prøve å ta det på det jeg husker.
Det jeg mener å huske var din "fortvilelse" )i testen over de tydelige ssss-lydene på en Eva Cassidy cd.
Du sjekket dette videre bl.a. over hodetelefoner og konkluderte med at det var "dårlig" innspilling (overstyrt).
Mitt spørsmål blir vel da, hvorfor i all verden hadde du ikke hørt disse "sss-Lydene tidligere" ??? ??? ???
Videre så er du tydeligvis helt sikker på at det er cden og at ditt anlegg gjengir denne helt korrekt?
Jeg må virkelig stille meg litt undrende til din fremstilling av andre (kabeltroende) med uttalelser som "dramatiske" forskjeller på kabler, når det vitterlig i mine øyne knapt er noen her som har brukt såpass sterke uttrykk angjeldende kabler som nettopp deg.
Skjønner godt hvorfor jeg ikke lengre kan lese den testen.
Jeg har aldri vært i nærheten av liknende uttrykk om forskjeller på kabler lydmessig.
Hvor var ssss-lyden på nevnteCassidycd før Duelundkabelens inntog hos deg ???
Man må jo undres!
Mvh.KW
Gjennom seg selv kjenner man andre!

Dette synes jeg er helt greit. Det er lov å skifte mening.

Dessverre forteller dette lite om det er forskjell på kabler eller ikke.

N

nb

Gjest
Støtter Snickers-IS her og melder herved meg selv ut av OT-delen av denne tråden.

Snickers-Is: Har du gjort tilsvarende målinger på to egnede, men ulike kabler?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Ja, men jeg er ikke sikker på om jeg lagret det.

Det var en mellom Ply 3,4 og Classic 4. Den største forskjellen var litt mer uro i toppen på Ply. Det tyder på høyere kapasitans.

Jeg gjorde også en mellom Classic 4 og Biltema 4. De var rett og slett identiske.

Så gjorde jeg en mellom Biltema 4 og Tara Labs RSC. (1,5m. 6900,- som biwire). Her var forskjellene også veldig små. Det eneste som egentlig var utvetydig var at taralabsen hadde marginalt lavere kapasitans.

N

nb

Gjest
Så det du sier er noe i retning av at så lenge de elektriske egenskapene er noenlunde like så oppfører de seg noenlunde likt, og det ikke er noen grunn til at de nødvendige elektriske egenskapene trenger å koste nevneverdig med penger - har jeg skjønt deg riktig da?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ja, men jeg er ikke sikker på om jeg lagret det.

Det var en mellom Ply 3,4 og Classic 4. Den største forskjellen var litt mer uro i toppen på Ply. Det tyder på høyere kapasitans.

Jeg gjorde også en mellom Classic 4 og Biltema 4. De var rett og slett identiske.

Så gjorde jeg en mellom Biltema 4 og Tara Labs RSC. (1,5m. 6900,- som biwire). Her var forskjellene også veldig små. Det eneste som egentlig var utvetydig var at taralabsen hadde marginalt lavere kapasitans.
Dette er jo definitivt interessant. Var de målte effektene av en størrelsesorden som skulle kunne tilsi at det var hørbart?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Hei snickers-is , har du forsøkt målinger med vannfallsdiagram på f.eks to kabler med samme tverrsnitt, hvor den ene består av mange ledere - mens den andre er av en massiv leder ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Så det du sier er noe i retning av at så lenge de elektriske egenskapene er noenlunde like så oppfører de seg noenlunde likt, og det ikke er noen grunn til at de nødvendige elektriske egenskapene trenger å koste nevneverdig med penger - har jeg skjønt deg riktig da?
Egentlig så sier jeg ikke det i denne tråden. Det jeg først og fremst sier er at det er ganske klare kategoriske effekter av en gitt kabel. Imidlertid mener jeg at det du sier ikke er helt i tåkeland. Det stemmer også bra med de erfaringene jeg har med kabler generelt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Dette er jo definitivt interessant.  Var de målte effektene av en størrelsesorden som skulle kunne tilsi at det var hørbart?
Jeg er redd jeg kan ha somlet vekk resultatet av denne målingen. Slik jeg husker det var det ikke voldsomme avvik, men såpass at man burde kunne forvente en hørbar forskjell ved AB-testing.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Hei snickers-is , har du forsøkt målinger med vannfallsdiagram på f.eks to kabler med samme tverrsnitt, hvor den ene består av mange ledere - mens den andre er av en massiv leder ?
Nei, men det er jo en meget interessant tanke.

Topp Bunn