Afrikansk musikk???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har leita etter afrikansk musikk, rytmer & sound noe a la det Paul Simon og Peter Gabriel er en smule inspirert av på enkelte album ( Paul simon's Graceland, f.eks. ). Noen so har gode tips her?

???

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2

Jeg er ikke så bevandra i afrikansk musikk. Men denne som jeg kjøpte ifjor liker jeg godt.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    VilhelmW skrev:
    Har leita etter afrikansk musikk, rytmer & sound noe a la det Paul Simon og Peter Gabriel er en smule inspirert av på enkelte album ( Paul simon's Graceland, f.eks. ). Noen so har gode tips her?

???
    youssou n'dour har vært med på plater med bl.andre P.Simon og P.Gabriel og anbefaler platene hans

Rokia Traore har en fenemenal stemme og bør høres

det er jo så mye og velge i!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.704
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:

Jeg er ikke så bevandra i afrikansk musikk. Men denne som jeg kjøpte ifjor liker jeg godt.
    Den står på en av mine utallige "skal kjøpes"-lister. Hvem skulle trodd at jeg ville falle i Wagner?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    nilsen64 skrev:
    VilhelmW skrev:

???
    youssou n'dour har vært med på plater med bl.andre P.Simon og P.Gabriel og anbefaler platene hans

Rokia Traore har en fenemenal stemme og bør høres

det er jo så mye og velge i!
    Yossou har jeg hørt en del på. Det blir litt meir mot det jazz-eksperimentelle enn hva jeg tenker på her. Masse bra, bevares - og noen utrolige bassganger på enkelte låter. Men nå tenker jeg meir trad-africaans, masse trommer og full fart. Måk på med anbefalinger og hint!!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    rolfozzy skrev:

Den står på en av mine utallige "skal kjøpes"-lister. Hvem skulle trodd at jeg ville falle i Wagner?

Det har nettopp kommet en ny med de, så jeg på kompaniet forrige dagen.
    Jeg har den og liker den, det gjorde ikke en kollega av meg og konklusjonen hans var at de gutta der hadde spist for mye dadler (for ham ;D ).

Mvh.KW

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hørt rytmen og koringa i Paul Simon's "Diamonds on the soles of her shoes" og "Under african skies"?? Noe sånt, men gjerne enda meir,MYE meir rytmeinstrumenter og trøkk - DA snakker vi!!!

Jeg skal sjekke ut alle tips & hint's, i tur og orden.

;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    quad_lars skrev:
    Hvis du vil høre hva som inspirerte Paul Simon til å lage Graceland, bør du lytte til The Indestructible Beat Of Soweto. Jeg har noen på vinyl.

Ett av fjorårets beste plater var Amadou & Mariam Welcome to Mali. Den har kommet på vinyl. Hurra!

En av mine personlige favoritter er Sound d'Afrique.
    DER kom de jeg har hørt 1 gang og som jeg har leita etter!! The Indestructible Beat of Soweto. Nå må jeg bare finne noe ( på vinyl heldst ) av disse! Takker & bukker!!

;D

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5
    VilhelmW skrev:
    quad_lars skrev:
    Hvis du vil høre hva som inspirerte Paul Simon til å lage Graceland, bør du lytte til The Indestructible Beat Of Soweto. Jeg har noen på vinyl.

Ett av fjorårets beste plater var Amadou & Mariam Welcome to Mali. Den har kommet på vinyl. Hurra!

En av mine personlige favoritter er Sound d'Afrique.
    DER kom de jeg har hørt 1 gang og som jeg har leita etter!! The Indestructible Beat of Soweto. Nå må jeg bare finne noe ( på vinyl heldst ) av disse! Takker & bukker!!

;D
    Bare hyggelig å være til hjelp. :)

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Hus
    Var en sjefsbra gruppe som het Osibisa på 70 tallet. Verdt å sjekke ut. En god del på vinyl på bayen til overkommelige priser :D Flere av de første hadde flotte covere med grafikk av Roger Dean oxo :)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Ettersom det snakkes om Paul Simon's Graceland, vil jeg peke på følgende to titler, den ene fra 1983 og den andre fra noen ungutter som har hørt MYE på Paul Simon, Peter Gabriel og masse god afrikansk musikk.

Franco & Rochereau - Omani Wapi (1983)
    Vampire Weekend - Vampire Weekend (2008)

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.625
    Miriam Makeba kommer man ikke utenom. De tidlige Santanaalbumene var også influert av afrikanske rytmer.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Sitter akkurat med et dobbelt album med artister fra Nigeria og Ghana på spilleren. Sen 60, tidlig 70-tall.
    Førsteinntrykket er veldig veldig bra, så denne anbefaler jeg.

Utgitt på kvalitetslabelen VampiSoul som har en rekke smakfulle utgivelser bak seg.
    Har fra før

Mye kul afrobeat.

De har også gitt Fela Kuti, så vidt jeg vet.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam skrev:
    Var en sjefsbra gruppe som het Osibisa på 70 tallet. Verdt å sjekke ut. En god del på vinyl på bayen til overkommelige priser :D Flere av de første hadde flotte covere med grafikk av Roger Dean oxo :)

Jaggu meg lenge siden de er spillt ;D

Mvh.KW

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Fela og Femi Kuti burde være to artister du kan finne glede med. Strålende menn, begge to, Femi Kuti er fremdeles en av de råeste konsertene jeg har vært på. Orchesta Baobab burde også være noe å sjekke ut som du kan finne på å like, vil jeg tro.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Johnny Klegg & Savuka er jo legender, særlig Cruel, Crazy, Beautiful World. Virkelig god musikk ett sted i mellom jazz, pop og world music. Mory Kante er også verdt å sjekke ut

Husker dere ikke Thomas Gyllings gode, gamle Tropicopop på Svt1 på 80-tallet, folkens? Fantastisk mye bra og dengang rimelig eksotiske ting som idag klassifiseres bla. som World Music. Pluss en god del reggae ol. Herlig program. Senere drev han med Mosquito. Han var vel med å få Papa Dee frem i rampelyset, eller husker jeg kanskje feil nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dette er ei knallskive! Forøvrig en av Knut Reiersruds helter.

Ellers er det god grunn til å gjenta anbefalingen av Ali Farka Touré. Talking Timbuktu med Ry Cooder er strålende.

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Kan hende du liker Afro-Mystik. Bra med rytmer driv og jungellyder selv om vokalen ikke føles Afrika.

Da er det "Morphology" albumet jeg tenker på..

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.789
    Torget vurderinger
    35
    Afrikansk ørkenblues med gruppa Tinariwen burde også sjekkes ut.

The Radio Tisdas Sessions, Amassakoul og Amam Iman er deres tre plater hittil.

Roy

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:

???

Jeg har det ultimate tipset :D:
    Paul Simon var inspirert av Juluka (alle deres plater anbefales) og hyret liksågodt produsenten deres for Graceland. Dette bandet MÅ du sjekke ut med ditt utgangspunkt.
    Johnny Clegg fra Juluka har gitt ut flere soloalbum som også anbefales.

kanari

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    17
    Nydelig Afrikansk Jazz

Simphiwe Dana
    spotify:album:62I3LgLMc3KVaNxbQEK5hA

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.083
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    afrikansk jazz? da er det vanskelig å komme utenom Abdullah Ibrahim... og så har vi jo min favoritt Mulatu Astatke, som fx finnes på soundtracket til "Broken Flowers" (men i begge tilfellene er vi jo et stykke unna Ladysmith Black Mambooso, og Graceland sounden..)
    Erosloveking sin anbefaling av musikkstilen highlife støttes.. umulig å være deppa når du hører på det..

gfredhei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    264
    Sted
    Oslo
    Dersom du søker afrikansk musikk er Stern's Music stedet:

http://www.sternsmusic.com/

Stern's har musikk fra de fleste verdenshjørner, men afrikansk musikk er spesialiteten. I tillegg gir de ut mye selv.

Jeg har handlet mye der selv, både på internett og i butikken i London (jeg var der vel første gang allerede for 17-18 år siden).

Mvh
    Geir

gfredhei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    264
    Sted
    Oslo
    Kan anbefale African Pearls-serien fra franske Syllart. Dette er en serie med flott musikk fra midten av 50-tallet til midten av 80-tallet. Hovedsakelig fra Vest- og Sentral-Afrika:

CONGO/RUMBA ON THE RIVER 1954-67

CONGO 70: RUMBA ROCK

GUINEE/CULTURAL REVOLUTION 57-86

GUINEE 70: THE DISCOTHEQUE YEARS

MALI 70: ELECTRIC MALI

SENEGAL/THE TERANGA SPIRIT 60-79

SENEGAL 70: MUSICAL EFFERVESCENCE

MALI/ONE DAY ON RADIO MALI 65-85

Aller er dobbelt-CDer!

De fleste får man lett tak i på www.play.com og/eller www.sternsmusic.com.

Håper det kommer flere CDer i denne serien etterhvert......

Mvh
    Geir

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Var en tur på Big Dipper idag.

Anbefaler de som er interessert, ta en kikk igjennom soul/funk-seksjonen. Enkelte spennende afroplater der, inkludert utgivelser på tidligere nevnte Vampisoul-label.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn