adyton

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
34
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
ser at alle som skal selge adyton 1,6sign sier at denne er for gjengeren til adyton cordis 1,8... hallo dette er såå feil... forgjengeren til cordis 1,8 er adyton cordis 3b sign. og denne kostet 160000.-
denne betegnes som en av verdens beste forsterkere den dag i dag....
synes det blir så feil når men bruker slike sammen likninger bare for og dra opp brukt prisen..
adyton 1,6sign er et råskin av en forsterker og har nesten alt den som 3b sign har bare mindre krefter.
men den er ikke forgjengeren til adyton cordis 1,8
mvh wireworld
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
3B er 2 * 1.6 i samme kabinett, så det ikke langt fra sannheten å si at 1.6 er forgjengeren til 1.8....
Restene av 3B ble solgt for rundt 40.000kr eller deromkring, 160.000kr ble satt for å skape interesse rundt forsterkeren, for noen fungerer det slik at jo mer det koster, jo artigere er det å ha det.....det ble faktisk solgt flere til denne prisen, enn når den i en periode kostet rundt 100.000kr, for da var den på en måte oppnåelig for flere, rart dette, men det skal være sannheten......å høyne prisen på såkalt referanse utstyr, til syke summer, er med på å øke salget, det har vist seg flere ganger.....
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg hadde 3B Sign i anlegget for noen år siden, og det var en ok forsterker, men villedende pris på denne er helt latterlig. Ikke hadde den spesielt mye krefter heller med tanke på størrelse/tyngde på dette beistet og hva som sto på papiret..

Nypris på 40-50 lapper er nok det mest fornuftige, da den hadde et eksklusivt kabinett!

Lillebror 1.6 var en gedigen skuffelse for meg... merkelig at det er samme type forsterker.... ullen alt for mørk.. lite oppløst!
 
P

paradigm

Gjest
Snakker vi om 2 X 1.6 eller 2 x 1.6 Signature i en 3B? Har sett noen på hfs omtale 1.6 som "mørk i klangen", mens 1.6 S er "lystklingende" i forhold. Stemmer dette?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Snakker vi om 2 X 1.6 eller 2 x 1.6 Signature i en 3B? Har sett noen på hfs omtale 1.6 som "mørk i klangen", mens 1.6 S er "lystklingende" i forhold. Stemmer dette?
forskjellene her er minimale. bedre kvalitetssikring av komponenter og små endringer i strømforsyningen...
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
ser at alle som skal selge adyton 1,6sign sier at denne er for gjengeren til adyton cordis 1,8... hallo dette er såå feil... forgjengeren til cordis 1,8 er adyton cordis 3b sign. og denne kostet 160000.-
denne betegnes som en av verdens beste forsterkere den dag i dag....
synes det blir så feil når men bruker slike sammen likninger bare for og dra opp brukt prisen..
adyton 1,6sign er et råskin av en forsterker og har  nesten  alt den som  3b sign har bare mindre krefter.
men den er ikke forgjengeren til adyton cordis 1,8
mvh wireworld
Dette ble også feil!
Forgjengeren til cordis 1.8 var og er Cordis 2.0.
3b er fire cordis 1.6, derfor har de noe felles
 

Tigern

Fersking
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
1
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Adyton C1.8 er basert på de tekniske løsninger som ble utviklet for C1.6 og XP3D. C1.8 er vel derfor å betrakte som en større sammensatt utgave av C1.6.
Hvor mange eksemplarer av C2.0 har det blitt laget egentlig?
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Adyton C1.8 er basert på de tekniske løsninger som ble utviklet for C1.6 og XP3D. C1.8 er vel derfor å betrakte som en større sammensatt utgave av C1.6.
Hvor mange eksemplarer av C2.0 har det blitt laget egentlig?
Det stemmer at XPD3D er et av grunnlaget, deretter kom Dynergi før Cordis 2.0, som igjen er forløperen til Cordis 1.8. Forløperen til cordis 1.6 kom på slutten av 70 tallet(husker ikke hva den het). 3B er 4 cordis 1.6.

Cordis 2.0 ble det produsert ca 100stk har jeg fått opplyst. Har selv en Cordis 2.0, og den kan ikke sammenlignes med cordis 1.6 (jeg har sammenlignet begge mot hverandre).
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Det stemmer at XPD3D er et av grunnlaget, deretter kom Dynergi før Cordis 2.0, som igjen er forløperen til Cordis 1.8. Forløperen til cordis 1.6 kom på slutten av 70 tallet(husker ikke hva den het). 3B er 4 cordis 1.6.

Cordis 2.0 ble det produsert ca 100stk har jeg fått opplyst. Har selv en Cordis 2.0, og den kan ikke sammenlignes med cordis 1.6 (jeg har sammenlignet begge mot hverandre).
Jeg ble litt nysgjerrig nå i dette lettere virvar om modeller. Selv har jeg en jeg tror heter xp2 som skal være en 2x200W, kjøpt på OHFC i 89. En kamerat har en Adyton som er dobbelt så høy, mindre dyp, er brennvarm under drift som en klasse A og han påstår det er en 2x300W (den spiller veldig bra med hans Sonus Faber, for å ha sagt det),men kan dette være det dere kaller cordis 2,0?
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Jeg ble litt nysgjerrig nå i dette lettere virvar om modeller. Selv har jeg en jeg tror heter xp2 som skal være en 2x200W, kjøpt på OHFC i 89. En kamerat har en Adyton som er dobbelt så høy, mindre dyp, er brennvarm under drift som en klasse A og han påstår det er en 2x300W (den spiller veldig bra med hans Sonus Faber, for å ha sagt det),men kan dette være det dere kaller cordis 2,0?

Cordis 2.0 har flat frontplate, mørk sølv, med kun en vridbryter med lys på venstre side. Det står også stemplet i fronten Symponic serie og Cordis 2.0. Den er på 2*310watt i 8ohm, 530w i 4ohm, 800w i 2ohm med mindre en 0,1%forvregning. Den avgiver impulsstrømmer på 100A i 0,6ohm.

Min Cordis 2 har en tomgangstemperatur på ca 40grader når innetemperaturen er ca 25 grader. Ved hardt kjør stiger tempen over 50grader.
Det er viktig at det legges tilrette for god lufting rundt forsterkeren, den vil vare lenger da.

Forløperen til Cordis 1.6 het P 3000
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Jeg har en sp400fra ca1980-83. hvem kan den sammenlignes med.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Cordis 2.0 har flat frontplate, mørk sølv, med kun en vridbryter med lys på venstre side. Det står også stemplet i fronten Symponic serie og Cordis 2.0. Den er på 2*310watt i 8ohm, 530w i 4ohm, 800w i 2ohm med mindre en 0,1%forvregning. Den avgiver impulsstrømmer på 100A i 0,6ohm.

Min Cordis 2 har en tomgangstemperatur på ca 40grader når innetemperaturen er ca 25 grader. Ved hardt kjør stiger tempen over 50grader.
Det er viktig at det legges tilrette for god lufting rundt forsterkeren, den vil vare lenger da.

Forløperen til Cordis 1.6 het P 3000
Har hatt en sånn en. Reine sveiseaggregatet, hva effekt angår. Tok tabben på et sett med Audiostatic for meg, det var selvfølgelig min feil. Skrudde godt opp, og så ble det stillere og stillere....
Syntes ikke at den var så veldig god på holografi og lydbilde, men bevares, ikke noen dårlig amp.
Den lever ennå, driver noen svære transmisjonslinjeht hos en kompis av meg.
mvh
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Har hatt en sånn en. Reine sveiseaggregatet, hva effekt angår. Tok tabben på et sett med Audiostatic for meg, det var selvfølgelig min feil. Skrudde godt opp, og så ble det stillere og stillere....
Syntes ikke at den var så veldig god på holografi og lydbilde, men bevares, ikke noen dårlig amp.
Den lever ennå, driver noen svære transmisjonslinjeht hos en kompis av meg.
                                           mvh
Har testet min cordis 2 mot DPA1S på elektrostater. Uten tvil var Cordis 2 best på alle områder.Den virker som den trives best ved vanskelige belastninger, og der er det som du sier enormt med krefter. Det som jeg har funnet ut med min er at ved bruk av skilletrafo spiller den mye bedre, samt at den har komponenter den trives med. Bruker Modus som Pre.
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Jeg har en sp400fra ca1980-83. hvem kan den sammenlignes med.
SP 400 er studioversjonen av P3000, som er forløperen til cordis 1,6. Hvis du ikke vet dataene på din, så har jeg de
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Noen som vet om Symfonie no I kan brokobles? Den er vel i utgangspunktet på 2* 70-80 watt. Hadde en slik en på 90-tallet, likte den meget godt, har egentlig lyst til å fornye dette bekjentskapet, noen som vet om det lar seg gjøre å brokoble disse og bruke de som monotrinn?
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
MIin sp400. er hifiversjonen. Og den er kraftig modifisert med lyttebank på 200000mikrifarad.og den har ekstern strømforsyning med 4x500va.trafoer.
 

drhardlove

Fersking
Ble medlem
06.08.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Hobøl
Hei.
Er ny her. Takk for medlemsskap.
Driver med musikkproduksjon av egen musikk, er glad i god lyd og kvalitet i alle ledd. Har begrenset med penger, men prøver å få til noe bra likevel.

Akkurat nå har jeg et prosjekt der jeg forsøker å få to nærfeltsmonitorer til å spille på sitt beste. Det ene paret er et par KRK 6000, bygget med Focal elementer i England. Jeg synes de fungerer bra med min originale Cyrus One. Begge 8 ohm.

Her kommer poenget. Cyrus One fungerer ikke like bra med mine Dynaudio Acoustics BM5, som er 4 ohm høyttalere.

Jeg har nå fått tilslaget på en Adyton P3000 som jeg håper kan låte bra med dem. P3000 har vel ikke problemer med å drive 4ohm slik jeg har forstått det?

Jeg har også muligheten til å kjøpe en Electrocompaniet AW60 fft til jobben.

Begge i et prissegment jeg kan klare, med smerte, men dog. 😊

Jeg har også en Aragon 18k preamp..

Virker som om noen av dere er kompetent til å gi noen råd.

Setter også pris på all dokumentasjon om det finnes?
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tror jeg ville sett meg om etter noe litt nyere, hvis jeg var deg....

Tror kanskje heller ikke den EC`n vil få ut potensialet i Dynaudio, som jo tradisjonelt krever sitt av en effektforsterker
Hva er budsjett?

mvh
Proffen
 

drhardlove

Fersking
Ble medlem
06.08.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Hobøl
Takk for svar proffen.
Har lest disse trådene og regner med at du tenker på driftssikkerhet og behovet for oppgradering av elekttrolytter etc.

P3000 har fartstid fra samme person siden ny, og alle kondensatorwr er byttet. Jeg vet ikke når. Men har inntrykk av at den kan være bra behandlet. Så jeg tenkte at det kanskje var noe av det beste jeg kunne gjøre med budsjettet mitt. Har også gode venner med faglig kompetanse til å gjøre vedlikehold veldig rimelig.

Må gå i brukt markedet. Rundt 4000 er det jeg har strakt meg til nå.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for svar proffen.
Har lest disse trådene og regner med at du tenker på driftssikkerhet og behovet for oppgradering av elekttrolytter etc.

P3000 har fartstid fra samme person siden ny, og alle kondensatorwr er byttet. Jeg vet ikke når. Men har inntrykk av at den kan være bra behandlet. Så jeg tenkte at det kanskje var noe av det beste jeg kunne gjøre med budsjettet mitt. Har også gode venner med faglig kompetanse til å gjøre vedlikehold veldig rimelig.

Må gå i brukt markedet. Rundt 4000 er det jeg har strakt meg til nå.
u got pm!

mvh
Proffen
 
Topp Bunn