Forsterkere Adyton "dempeledd".

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Antall liker
265
Sted
Nesodden
Jeg har en Adyton som jeg bruker på effektive høyttalere.Høyttalerene jeg har hadde sikkert trivdes med en rørforsterker også.
Har snakket med en venn. Han sa jeg burde pøve en motstand på 1,2-2 ohm i serie på høyttalerkabelen for å "ødelegge"litt av den høye dempingsfaktoren i Adyton.Han mener altså den vil nærme seg litt rørforsterkere som har lav dempingsfaktor.Altå det vil låte litt mykere.
Er dette bare tull eller er det noe som kan prøves ?

U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har en Adyton som jeg bruker på effektive høyttalere.Høyttalerene jeg har hadde sikkert trivdes med en rørforsterker også.
Har snakket med en venn. Han sa jeg burde pøve en motstand på 1,2-2 ohm i serie på høyttalerkabelen for å "ødelegge"litt av den høye dempingsfaktoren i Adyton.Han mener altså den vil nærme seg litt rørforsterkere som har lav dempingsfaktor.Altå det vil låte litt mykere.
Er dette bare tull eller er det noe som kan prøves ?
Lav dempningsfaktor blir ofte omtalt som en svakhet i en forsterker der man mister litt kontroll over bassen ( bløt vs fast bass). Jeg ville ha stilt spørsmål til om dempningsfaktoren alene fører til den varmere/ myke lyden som rørforsterkere typisk har. Dette er ut fra jeg forstår grunnet høy spenning i selve forsterkeren som fjerner mye støy - kombinert med trafoer mellom rør og høyttaler som reduserer spenningen til et nivå som høyttalerne tåler: flere meter med kobbertråd.

Å kopiere de dårlige egenskapene til rør / trafoer gir ikke nødvendigvis en rør-lyd :)?? Her håper jeg andre kan forklare og utdype mer.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det enkleste er vel å prøve, så vi også får hørt hva som skjer :)
Skulle det ikke bli noe suksess så kjøp en klasse A forsterker om du ikke vil ha rør.

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Antall liker
265
Sted
Nesodden
Noen som vet hvor man får kjøpt motstander som tåler stor effekt ?.Motstandene til Dynabel på 10w blåser vel ganske fort her.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Alternativt flere i paralell for å øke effekt tåligheten :) Ivertfall for å teste. Så heller kjøpe non bedre mundorf eller lignende spm tåler mere effekt.

T

Tittentei

Gjest
eBay. Søk på f.eks. resistor 100w

Angående dempingsfaktor (fra en annen tråd)

Konsekvensen av lav dempingsfaktor er enkel å regne ut eller simulere, det er gitt av spenningsdelingen mellom utgangstrinnet og høyttaleren. Konsekvensen er at frekvensgangen i høyere grad følger høyttalerens impedanskurve. Med uendelig dempingsfaktor vil den være gitt av høyttalerens frekvensrespons for en konstant inngangsspenning.

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
126
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Betydningen av veldig høy dempingsfaktor er betydlig overdrevet. Så lenge det er en spole i elementet med en viss motstand samt delefilterkomponenter vil en dempingsfaktor over 50-60 ikke ha noen virkning. Tror du skal se etter en løsning andre steder.

S

Syncrolux

Gjest
Du trenger ikke høyeffekt motstander. 10W vil holde i massevis.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
I et par Helicon 400 jeg hadde tidligere var de orginale 10w motstandene i delefilteret til bass svidd, så jeg tror nokk de er greit med større ! Kanskje ikke bare for å teste litt, men for en varig løsning.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Nå er det ikke en vedtatt fasit at høy dempningsfaktor er fordelaktig. I følge de som mener lav dempningsfaktor er best for forsterkere med global feedback (de fleste transistor forsterkere) skyldes det at når høytalernes voice coils er i bevegelse sender de et signal tilbake til forsterkerens utgangstrinn. Ved høy dempningsfaktor har forsterkeren store problemer med å håndtere dette signalet. Det sendes videre tilbake til inngangstrinnet og fører til komprimert lyd. Det kalles back-electro magnetic force.

Beklager mangel på lekmannsforklaring.

Mvh
Roysen

S

Syncrolux

Gjest
Nemlig. Og regn litt på det. Hvis du setter 1 ohm i serie med en høyttaler på 8 ohm, brenner du 1/9-del av effekten i motstanden, og resten i høyttaleren. Med en 10W motstand brenner du da 80W i høyttaleren, totalt 90W kontinuerlig. Det kan oversettes til peak effekter på langt over 1000W.

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Antall liker
265
Sted
Nesodden
Vi for nå se.Adyton kan bli litt hissig.Har en rørpreamp med 6v6 rør og div rør.Disse rørene er mest brukt i gitarforsterkere så det er lite info om disse rørerne til hifi bruk.
Har Sylvania nos,JJ og Tungsol og velge mellom.Har brukt i det siste Sylvania da dette er det dyreste røret og fant ut at dette låt veldig hissig i går.Det roet seg betraktelig med Tungsol inne.Det virker som Tungsol ikke har så mye forsterkning som de andre rørene heller.Får lete etter ett 6v6 som låter så "mykt"som mulig.

Topp Bunn