Advarsel - Scan Speak - ikke lenger rep-kit

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei alle sammen

for dere som vurderer kjøpe Scan Speak basser og bassmellomtoner vil jeg komme med en advarsel:

de tilbyr ikke lenger rep-kit hvilket medfører at dersom spider, surround eller annet blir ødelagt, så må man ut og prøve skaffe mest mulig lignende uoriginale deler.

Jeg har fått dette bekreftet to ganger fra Scan Speak da jeg ikke trodde det første gang.

mitt tips: kjøp heller fra en annen høyttalerprodusent.

mvh Gisle Danielssen
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
440
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Trodde ikke noen merker solgte rep. sett.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Det gjørs men mange bare til offisielle nasjonale representanter, men SS selger ikke til noen. (De gjorde før)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det gjørs men mange bare til offisielle nasjonale representanter, men SS selger ikke til noen. (De gjorde før)
Det er ingen merker jeg kjenner til som selger rep.set(reconing) lenger. De trådene jeg har vært innom her angående rep av høyttalere har kommet seg gjennom krisa. Hvis man kun skal skife spoleoppheng(spider) og kantoppheng på Scanspeak, så har jeg villet kontakte dette firma i tyskland http://www.audio-parts.de hvis jeg skulle erstatte noen defekte deler av elementet. Da mener jeg ikke et komplett recone Kit. som inneholder allt. Det er vanskelig å erstatte disse carbon konene til scanspeak. Da vil sikkert dette være løsningen. Det er også viktig å få vite at delene vil holde seg så nær parametrene til høyttaler elementene som mulig. Har ikke noen erfaring med dette tyske firmaet. Ser ut til at de kan sine ting:) Ellers så handler jeg hos Simply Speakers - Official Speaker Repair Page - Speaker Parts and Repair Service og en selger på ebay når jeg skal kjøpe kantoppheng til JBL elementene, som i følge JBL folkene kommer nærmest spesifikasjonene.Disse er produsert i USA. Ble veldig fornøyd med det siste settet jeg kjøpte. Følger med en CD med 30HZ tone generator. mvh. Guit
 
Sist redigert:

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg blir vel tvunget til uoriginale deler men synes det er totalt uakseptabelt at SS verken reparerer selv, tillater sine autoriserte forhandlere å gjøre det, eller i det minste levertr erstatningsdeler.

Skulle eksempelvis iPhone nektet å levere erstatningsglass til sine telefoner, slik at de måtte kastes dersom glasset sprakk? det hadde blitt ramaskrik
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takk for link Guit; har sendt en forespørsel :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jeg blir vel tvunget til uoriginale deler men synes det er totalt uakseptabelt at SS verken reparerer selv, tillater sine autoriserte forhandlere å gjøre det, eller i det minste levertr erstatningsdeler.

Skulle eksempelvis iPhone nektet å levere erstatningsglass til sine telefoner, slik at de måtte kastes dersom glasset sprakk? det hadde blitt ramaskrik

Koster sikkert mer for produsenten å reparere elementet i arbeidstid, enn å erstatte ett. Ser igrunn ikke problemet, handler du i norge er det dekket av forbrukerkjøpsoven, kan det ikke repareres får du nytt.
Om dette er helt uakseptabelt er det jo bare å handle noe annet rask.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jorfin; mulig jeg har uttrykt meg uklart men:

For å overdrive eksemplet litt slik at poenget kommer frem: Dersom bilen din får en skade og produsenten din ikke har reservedeler til den: er det ok?

Ditto eksempel kan gjøres med forbruksvarer som tv, forsterker etc.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjaa... Dersom du knuser blinklysglasset på bilen din, så kommer gjerne reservedelen med reflektorer og pakninger. Greit nok at man skal ha tilgang på reservedeler, men de kommer gjerne i litt større enheter enn akkurat det du trenger. Kan ikke se at det er så skandaløst at en produsent av elementer ikke ønsker å splitte reservedelslogistikken sin lavere enn hele elementer. Hadde de derimot levert ferdige høyttalere og nektet å gjøre elementer tilgjengelige ville jeg nok vært enig med deg.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Tja dette burde være enkelt for dem å ha, og de har/hadde autoriserte reperatører tidligere

Dersom man ikke er interessert i kundeservice, så er man vel ikke det. Fritt valg...
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
440
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det har vel ikke med kundeservice å gjøre,men at det er dyrere å reppare enn å levere et nytt.Eller vil du gi mere for en repprasjon enn det koster for et nytt element !
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal ikke være for skråsikker på noe. Jeg har tross alt aldri reparert et høyttalerelement.

Men ut fra den 'how do they make it'-saken jeg så på Discovery virker det som en relativt krevende prosess. Man må skjære av gammelt, og deretter lime på nytt. Det må legges avstandsstykker mellom spolen og magnetgapet for å forsikre seg om at det nye limes i korrekt posisjon. Det må legges jevnt press på limflatene på grunn av at delene (i hvert fall spider og kantoppheng er myke). Ikke skjønner jeg hvordan man kommer til under støvhetta og får satt inn avstandsstykke der heller. Skal spolen ut må gjerne lissetråder og spoletråd loddes sammen uten å skade membranet. I det hele tatt virker det som en meget arbeidsintensiv og presisjonskrevende affære.

Kudos til de som greier det med godt resultat. Men, jeg tror ikke det er mange nok av dere til at det kan omsettes subkomponenter i noe antall å snakke om.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg skal ikke være for skråsikker på noe. Jeg har tross alt aldri reparert et høyttalerelement.

Men ut fra den 'how do they make it'-saken jeg så på Discovery virker det som en relativt krevende prosess. Man må skjære av gammelt, og deretter lime på nytt. Det må legges avstandsstykker mellom spolen og magnetgapet for å forsikre seg om at det nye limes i korrekt posisjon. Det må legges jevnt press på limflatene på grunn av at delene (i hvert fall spider og kantoppheng er myke). Ikke skjønner jeg hvordan man kommer til under støvhetta og får satt inn avstandsstykke der heller. Skal spolen ut må gjerne lissetråder og spoletråd loddes sammen uten å skade membranet. I det hele tatt virker det som en meget arbeidsintensiv og presisjonskrevende affære.

Kudos til de som greier det med godt resultat. Men, jeg tror ikke det er mange nok av dere til at det kan omsettes subkomponenter i noe antall å snakke om.
Man må fjerne og erstatte støvhetten hvis man vil sentrere spolen i gapet med shims. I de fleste tilfeller så kan man montere uten å fjerne støvhetten. Men de sikreste er å fjerne støvhetten og låse fast svingspolen. Sentreringen er viktig, da man vanligvis limer fast på konen først. De fleste vil beholde de orginale støvhettene, hvis det er bare kantopphenget som skal byttes.Justeringene blir gjort under tørkeprosessen. Da går det veldig fint for de fleste som vil prøve å gjøre det selv. Har selv feilet i begynnelsen, og har lært av feila. Nå har jeg fått slik trening, at jeg kvier meg ikke noe på disse reparasjonene:). Når man har fått til JBL elementene fra LE- serien, da klarer man det meste.mvh. Guit
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Er det en ny høyttaler det er snakk om, så kan det være en garantisak. Hvis det da ikke er en uvøren forbrukerfeil. Da kan man få problemer, og må biter i det sure eple? mvh.guit
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hvorvidt det er garantisak eller ikke ligger på siden av saken.

jeg har 5 par forskjellige SS-elementer. Det er elementer i den øvre prisklasse og det burde være såpass service at SS a) tilbød reparasjon selv, b) via autoriserte reparatører (som før) eller c) i det minste ga en muligheten til å kjøpe delen. De setter selv sammen enhetene i Danmark så det er bare å gå ut på lageret å hente.

det er mer enn SS ønsker å tilby sine kunder. Jeg tar konsekvensen av det og kommer nok ikke i fremtiden å kjøpe mer derfra.
 
Topp Bunn