Forsterkere Advarsel mot ARC

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ikke skift trafoen før du har fått rettet problemet med bias. Den nye vil også snart ta kvelden!!!!!!!!!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Lei sak, men det finnes da nok av kyndige folk i Norges land som kan reparere dette uten å trenge manual eller tegninger?
La dem nå for all del ikke destruere denne, den kan garantert repareres.
Du har rett i at d finnes nok kyndige folk i Norge som kan reparere, men å reparere selve forsterker modulen er umulig uten å ha tegninger eller skjema. Strømforsyningen er enklere da d bare skal være en + og en - spenning som regel og har bare en likeretter og kondensatorer.

Sonicfrontiers
Der tar du nok feil.
Både ARC og CJ har strømforsyninger som er langt på vei er like "avanserte" som forsterkerene.
Vi snakker rør her......
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Sikringer er for å redde utstyret ved større kortslutninger og lignende. Strømtrekket når bias kjøres å fullt er likevel innenfor sikringenenes kapasitet, og trafo kan derfor likevel bli for varm. Denne forsterkeren har en elektronisk sikring som skal slå ut ved overtemperatur. Men denne fungerer tydeligvis heller ikke, og feilen i denne kretsen er nok også relatert til PTC kretsen(variabel og økende motstand ved økende temperatur) i Toshiba utgangstransistorene.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Denne forsterkeren har transistorer både i driver og utgangen. 2stk 6H30 i inngangen.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Lei sak, men det finnes da nok av kyndige folk i Norges land som kan reparere dette uten å trenge manual eller tegninger?
La dem nå for all del ikke destruere denne, den kan garantert repareres.
Du har rett i at d finnes nok kyndige folk i Norge som kan reparere, men å reparere selve forsterker modulen er umulig uten å ha tegninger eller skjema. Strømforsyningen er enklere da d bare skal være en + og en - spenning som regel og har bare en likeretter og kondensatorer.

Sonicfrontiers
Der tar du nok feil.
Både ARC og CJ har strømforsyninger som er langt på vei er like "avanserte" som forsterkerene.
Vi snakker rør her......
Vi snakker ikke rør her....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Dersom der er riktig at disse Toshiba utgnagstransistorene har en feil med den innebygde motstanden, og det egentlig ikke er noen enkel fix for feilen i biaskretsløpet, så er kanskje det årsaken til at ARC evt. opptrer som de gjør - et design som egentlig viste seg å være så dårlig at det ikke finnes noen fix for det.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Dersom der er riktig at disse Toshiba utgnagstransistorene har en feil med den innebygde motstanden, og det egentlig ikke er noen enkel fix for feilen i biaskretsløpet, så er kanskje det årsaken til at ARC evt. opptrer som de gjør - et design som egentlig viste seg å være så dårlig at det ikke finnes noen fix for det.
Dette tror jeg er tilfelle.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Lei sak, men det finnes da nok av kyndige folk i Norges land som kan reparere dette uten å trenge manual eller tegninger?
La dem nå for all del ikke destruere denne, den kan garantert repareres.
Du har rett i at d finnes nok kyndige folk i Norge som kan reparere, men å reparere selve forsterker modulen er umulig uten å ha tegninger eller skjema. Strømforsyningen er enklere da d bare skal være en + og en - spenning som regel og har bare en likeretter og kondensatorer.

Sonicfrontiers
Der tar du nok feil.
Både ARC og CJ har strømforsyninger som er langt på vei er like "avanserte" som forsterkerene.
Vi snakker rør her......
Vi snakker ikke rør her....
Ok. Men spenningene er godt regulerte og litt mer enn bare + og -.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Lei sak, men det finnes da nok av kyndige folk i Norges land som kan reparere dette uten å trenge manual eller tegninger?
La dem nå for all del ikke destruere denne, den kan garantert repareres.
Du har rett i at d finnes nok kyndige folk i Norge som kan reparere, men å reparere selve forsterker modulen er umulig uten å ha tegninger eller skjema. Strømforsyningen er enklere da d bare skal være en + og en - spenning som regel og har bare en likeretter og kondensatorer.

Sonicfrontiers
Der tar du nok feil.
Både ARC og CJ har strømforsyninger som er langt på vei er like "avanserte" som forsterkerene.
Vi snakker rør her......
Det jeg ville frem til at er d mer enn likeretter og kondensatorer trengs d skjema for å feilsøke. Ikke vanskeligere enn d :)

Sonicfrontiers
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.383
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
At Audio Research ikke gir ut skjemaer til et i Norge godkjent service verksted som skal reparere/gjøre service på Audio Research produkter høres for meg fullstendig nedsnødd ut, at de sier at forsterkeren må kasseres er om mulig enda et hakk værre.
Jeg håper at problemet løser seg for trådstarter og at ALLE andre legger seg denne service innstillingen på minne. Slikt som dette hverken kan eller bør gå upåaktet hen, det er tross alt ikke snakk om en forsterker til 1500 kroner.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
At Audio Research ikke gir ut skjemaer til et i Norge godkjent service verksted som skal reparere/gjøre service på Audio Research produkter høres for meg fullstendig nedsnødd ut, at de sier at forsterkeren må kasseres er om mulig enda et hakk værre.
Jeg håper at problemet løser seg for trådstarter og at ALLE andre legger seg denne service innstillingen på minne. Slikt som dette hverken kan eller bør gå upåaktet hen, det er tross alt ikke snakk om en forsterker til 1500 kroner.
Hele saken virker pussig for en utenforstående. Man skulle - i sin naivitet - trodd at prestisjemerkene utmerket seg på service. De tar seg jo aller mest betalt for merkevaren og ikke de variable kostnadene knyttet til komponenter i boksene sine.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Fra ARC home page
"Used Audio Research equipment is quickly absorbed on the open market because savvy enthusiasts know the company is interested in providing service and support for older models on an ongoing basis. "
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
At en produsent ikke sender ut skjema etc. på et produkt de selv har vraket av grunner som samlanes nevnte er forståelig, det skjønner jo de fleste.

Slike saker som dette har alltid mer med seg enn det som kommer ut men det er alltid lidderlig gøy og hoppe på koret.

Alle som har vært med en stund vet hvilke kvaliteter ARC besitter, slik har det vært i flere tiår og slik vil det fortsatt være fremover.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Takk for alle oppklarende innspill! Denne forsterkeren blir det nok aldri liv i mer - det hele blir en forsikringssak. Etter som jeg har forstått dekker forsikringen dette. Problemet blir å fastsette markedspris. Den kostet jo ny omkring 90 000,- og er sju-åtte år gammel. Hva mener dere er akseptabel verdi? Omring 20- 25 000,-?
En lite oppklaring som forklarer ARCs oppførsel. PÅ hjemmeside står en del produkter opplistet som de ikke utfører service på , deriblant HD220. Likevel er dette nokså spesielt, at de slutter med service på produkter som ble solgt så sent som i 2011 - 2012 til en slik pris! Hva med dagens produkter? Burde ikke ARC velge en litt mer kundevennlig strategi, og kanskje komme med innrømmelser og noe kompensasjon? De velger altså heller skjule problemet når de etter all sannsynlighet har solgt en feilkonstruksjon i flere år!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kjøp igjen Doxa 61 og lev lykkelig med 25 års garanti og evig godvilje fra Doxa i Kristiansand. :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Vet ikke om det er av interesse, og det er er kanskje forskjellig regler hos forsikrings selskaper, men hos mitt var det prisen det ville koste meg å skaffe tilsvarende ikke markedsverdi de brukte for å beregne erstatning. F.esk fikk jeg en bra nypris pris på mitt produkt p.g.a feil på et annet produkt og jeg betalte ca.20 000, men forsikringselskapet brukte nypris nå å ca 35 000 som pris grunnlag.
Om produktet var over 5 år så trakk de fra 10% pr år over 5 år.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Minutten: Takk for opplysningene, men jeg tror det varierer litt fra selskap til selskap. Min forsterker ble opprinnelig kjøpt i 2008 og jeg kjøpte den for under halv pris i 2011. Jeg får i alle tilfeller spørsmål om verdien på forsterkeren i dag, dvs. verdi på bruktmarkedet. Er det noen sterke meninger om dette? Jeg tenker kanskje å si 30 000,-, og mener det er en ok pris. På ebay ligger to ute til salgs for 47 000 - 48 000,-. Det mener jeg er altfor høy pris, men kanskje ikke om forsterkeren er ny eller forholdsvis ny?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg oppga også markedsverdi som som vel var 12-15000, men det var ikke interessant for dem. Jeg fikk nesten 50% mer igjen en jeg ga for den så jeg er fornøyd. Det blir kanskje noe annet om du kjøpe den brukt?
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Om den skal vrakes vil ombyggingen blir omfattende, men et greit prosjekt for en som vet hva han/hun gjør eks. når høstkulden setter inn. Ny trafo, skifte alle utgangstransistorene, sette fast bias, osv. Denne konstruksjonen er veldig spesiell, der alle transistorene står i en tunnel der viftene blåser igjennom.
Tanken var at alle transistorene skulle ha samme arbeidstemperatur, og med vifter kunne man spare kjøleribber. Ett dårlig konsept som ble snart forlatt. Tror de fleste HD220 ble det feil på, og produsenten forsto til slutt at dette er en håpløs konstruksjon. Transistorene er det heller ikke mulig å få tak i nå. De ble også tatt ut av produksjon grunnet alle feilene. ARC SD135 hadde akkurat samme konstruksjon og samme feil. ARC tok noen i retur og leverte ut heller annet ARC utstyr som erstatting. Husk at hovedårsaken til disse problemene ligger hos Toshiba.
Viftestøy er i grunnen noe herk og jeg vil aldri ha viftestøy, kjører PC uten vifter også, deilig stille.
Når dette er sagt nyter jeg ARC utstyr daglig, og rørmodellene deres er fantastisk, hold dere til dem.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det riktige her var at ARC innrømmet feilkonstruksjonen og tilbød å ta alle i retur. Nå er ARC en liten produsent med ca. 50 ansatte, og likviditeten er ikke robust nok til en slik transaksjon. Etter flere uheldige episoder med både sykdom og dataproblemer har ARC nå ansatt ny leder på service. Dette forteller direktøren meg. Anbefaler å sjekke ut ARC REF75 som er en fantastisk forsterker, og kan meget varmt anbefales. Om ikke budsjettet rekker så langt ville jeg sjekket ut andre rørmodeller som eks ARC VT100.
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Neida ikke bare rør - mitt transistor trinn har aldri skapt noe problem og låter eminent :) Veldig solid og bra oppbygget..
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg kjøper gjerne "vraket" for så å forvandle den til en aldeles nydelig ARC forsterker igjen.
Ta kontakt på PM :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.950
Antall liker
16.443
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kjip erfaring du har hatt med ARC😲 Lure på hvilken forsikring som dekker dette? Har du egen forsikring på anlegget?

Takk for alle oppklarende innspill! Denne forsterkeren blir det nok aldri liv i mer - det hele blir en forsikringssak. Etter som jeg har forstått dekker forsikringen dette. Problemet blir å fastsette markedspris. Den kostet jo ny omkring 90 000,- og er sju-åtte år gammel. Hva mener dere er akseptabel verdi? Omring 20- 25 000,-?
En lite oppklaring som forklarer ARCs oppførsel. PÅ hjemmeside står en del produkter opplistet som de ikke utfører service på , deriblant HD220. Likevel er dette nokså spesielt, at de slutter med service på produkter som ble solgt så sent som i 2011 - 2012 til en slik pris! Hva med dagens produkter? Burde ikke ARC velge en litt mer kundevennlig strategi, og kanskje komme med innrømmelser og noe kompensasjon? De velger altså heller skjule problemet når de etter all sannsynlighet har solgt en feilkonstruksjon i flere år!
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Det riktige her var at ARC innrømmet feilkonstruksjonen og tilbød å ta alle i retur. Nå er ARC en liten produsent med ca. 50 ansatte, og likviditeten er ikke robust nok til en slik transaksjon. Etter flere uheldige episoder med både sykdom og dataproblemer har ARC nå ansatt ny leder på service. Dette forteller direktøren meg. Anbefaler å sjekke ut ARC REF75 som er en fantastisk forsterker, og kan meget varmt anbefales. Om ikke budsjettet rekker så langt ville jeg sjekket ut andre rørmodeller som eks ARC VT100.
Er dette ironi, forsøk på en parodi?

https://en.wikipedia.org/wiki/McIntosh_Group
Fine Sounds Group Changes Name To McIntosh Group | Twice
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det riktige her var at ARC innrømmet feilkonstruksjonen og tilbød å ta alle i retur. Nå er ARC en liten produsent med ca. 50 ansatte, og likviditeten er ikke robust nok til en slik transaksjon. Etter flere uheldige episoder med både sykdom og dataproblemer har ARC nå ansatt ny leder på service. Dette forteller direktøren meg. Anbefaler å sjekke ut ARC REF75 som er en fantastisk forsterker, og kan meget varmt anbefales. Om ikke budsjettet rekker så langt ville jeg sjekket ut andre rørmodeller som eks ARC VT100.
Er dette ironi, forsøk på en parodi?

https://en.wikipedia.org/wiki/McIntosh_Group
Fine Sounds Group Changes Name To McIntosh Group | Twice
I så fall er ikke ARC en SMB, men del av en firmagruppe med 450 mill i årlig omsetning.

Det stiller saken i et helt annet lys. Ser ut som om ARC har funnet det for godt å rævpule kundene sine.

Mvh
 

Mirage

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
103
Antall liker
79
Nå er ikke jeg veldig dreven på elektronikk, men er ganske sikker på at det er folk i Norge som kan fikse dette uten underlag.
Har en kamerat som har jobbet på elektronikkverksted i mange år, og når han ser på et kretskort så kan man se den grønne teksten går nedover øynene på han (Matrix style).
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.473
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Minutten: Takk for opplysningene, men jeg tror det varierer litt fra selskap til selskap. Min forsterker ble opprinnelig kjøpt i 2008 og jeg kjøpte den for under halv pris i 2011. Jeg får i alle tilfeller spørsmål om verdien på forsterkeren i dag, dvs. verdi på bruktmarkedet. Er det noen sterke meninger om dette? Jeg tenker kanskje å si 30 000,-, og mener det er en ok pris. På ebay ligger to ute til salgs for 47 000 - 48 000,-. Det mener jeg er altfor høy pris, men kanskje ikke om forsterkeren er ny eller forholdsvis ny?
Du skal ikke mene noe om hva som er for høy pris. Forsikringsselskapet ditt svømmer i penger.

Utilgivelig av ARC å la kunder i stikken etter å ha laget et udugelig produkt til en så høy pris. Hadde det vært en amp til 5000 så ok, men dette er fryktelig usympatisk.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke til det aktuelle produktet, men for å balansere litt er Audio Research det firmaet som har vært desidert best på kundeoppfølging for meg så langt.
De svarer raskt på henvendelser, har til og med hatt løpende kontakt pr. email mens vi feilsøkte en 30 år gammel forforsterker uten at det kostet meg en krone. Alle skjemaer og delelister ligger gratis på nettsiden til ARC og deler som ikke er i produksjon lenger hos underleverandør blir erstattet med deler som er modifisert av ARC for å passe rett inn i forsterkeren.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kjenner ikke til det aktuelle produktet, men for å balansere litt er Audio Research det firmaet som har vært desidert best på kundeoppfølging for meg så langt.
De svarer raskt på henvendelser, har til og med hatt løpende kontakt pr. email mens vi feilsøkte en 30 år gammel forforsterker uten at det kostet meg en krone. Alle skjemaer og delelister ligger gratis på nettsiden til ARC og deler som ikke er i produksjon lenger hos underleverandør blir erstattet med deler som er modifisert av ARC for å passe rett inn i forsterkeren.
Samme opplevelse her som FZ.Har ikke hatt noe som helst problemer med kundeoppfølging fra ARC.Dette er gode produkter og har du vært uheldig med noe fra ARC så er det ingen grunn til å advare mot ARC's produkter.Du får nok den hjelpen du trenger.
Mvh Kenneth
 
  • Liker
Reaksjoner: FZ

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det kan se ut som om dette er et produkt ARC ikke vil vedkjenne seg. Det er jo ikke god politikk, upåaktet at de ellers er ok. Når de i tillegg er del av et større selskap med penger i omløp, så er det hele bare trist. Hva skjer neste gang de ikke vil vedkjenne seg et dårlig produkt i forhold til kunden?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
arc har alltid vært eksellent i kundeoppfølging overfor meg også, men her burde de gjort som store, seriøse foretak flest: tilbakekalle hele serien straks de skjønte at et design ikke holder mål.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Servicekompaniet kontaktet ARC, men de ville ikke hjelpe, hverken med å send skjema eller levere ny trafo.! De mente forsterkeren måtte destrueres, den var for gammel!
Jeg ville sendt en mail til ARC og spurt dem direkte i stedet for å gå via en 3. part når du får slike svar.
Prøv det og se hva de svarer.
Det er nok mange som er interessert i å høre hva som kommer ut av det.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Har et solid inntrykk av ARC, men har tidligere møtt tilsvarende uvilje til å hjelpe. Jeg har en PH3 riaa som for noen år siden måtte ha service. Et par kondensatorer som hadde tatt kvelden. Den ble levert inn på Dalens, men de kunne ikke få spesifikasjoner fra ARC på erstatningskondensatorer. All informasjon på kondisene var slipt bort og ingen vilje til å utlevere info eller sende nye til Dalens. Jeg måtte derfor sende den til Audionord i Stockholm for reparasjon, noe som ble mye dyrere pga eksport/import.
Jeg snakka også med servicesjefen i ARC på telefon uten at det var vilje til å hjelpe. Men som sagt, solid inntrykk har jeg. Produkter som låter bra og som fungerer godt i flere tiår. PH3'en har rundet tjue år og spiller fortsatt bra.

vh
EirikB
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Det ble litt upresist. Solid inntrykk av produktene, mente jeg. Jeg har bare hatt to riaatrinn, PH3 og PH6, så det er det jeg baserer inntrykket på.
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Synes ikke at det er særlig solid av en fabrikant å løpe ifra produkter når det viser seg at de suger, og la kunden sitte igjen med verdens dyreste anker. :p

mvh
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Nok en produsent som selger pga merkenavn.
Startet med en omtale etc og da ble
dette merked "highend" så viser det seg at det er grillpølsekvalitet til biff pris :)
Koster det så låter det!
Mye svindel i hifibransen noe blindtester har vist oss i mange år :)
 

henjaer

Banned
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
224
Antall liker
61
Torget vurderinger
7
Nok en produsent som selger pga merkenavn.
Startet med en omtale etc og da ble
dette merked "highend" så viser det seg at det er grillpølsekvalitet til biff pris :)
Koster det så låter det!
Mye svindel i hifibransen noe blindtester har vist oss i mange år :)
Enig
 
Topp Bunn