Adona rack - erfaringer!

M

marsboer

Gjest
Sv: Adona rack - erfaringer!

Hva slags erfaringer? Enten passer komponentene i racket eller så gjør de ikke liksom. Er ikke det bare å se på målene på racket?

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
2

Erfaringer på om hvordan lyden har forbedret seg/forverret seg med bruken av et slik track. Som kjent så reagerer de aller fleste komponenter på hvilket underlag de blir plassert på.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

marsboer skrev:
Hva slags erfaringer? Enten passer komponentene i racket eller så gjør de ikke liksom. Er ikke det bare å se på målene på racket?
Dette er fra et amerikansk firma....så aktuelle erfaringer kunne være:
Er de greie å handle med?
Hvordan ser rackene ut i virkeligheten?
Er det gode tekniske løsninger på hyllefesting og slikt?
Er det noen justeringsmuligheter?
Virker det solid?
Og ikke minst...noen som har opplevd noen lydmessige endringer.....?
osv....

Om utstyret passer i hyllene kan jeg finne ut selv....

Mvh
OMF

M

marsboer

Gjest

Ok, så du har ikke sett racket live.. Da skjønner jeg.

Når det gjelder lydmessige forandringer pga mikrofoni så vil jo disse være ytterst minimale, kanskje ikke hørbart bortsett fra med vinyl kanskje.
Vil faktisk tro at den fysiske fremtoningen på racket vil ha mye mer å si på lyden siden massen og størrelsen på det som sitter mellom høytalerne endrer seg. Dette vil definitivt påvirke lyden, siden akustikken endrer seg.

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2

Hei!
Tror nok Marsboer tar litt lett på vibrasjonenes innvirkning på lyden.
Legger man en god bunke lapper på bordet for et rack,er vel lydforbedring blant det viktigste.
Har desverre ikke vært borti Adona rack,men tilsvarende fra Finite Elemente,både rack og andre duppeditter unner jeg alle å prøve.
Å isolere komponenter virker.

B

brand-x

Gjest

Marsboer !

du er innom mokrofoni og den høres utmerket godt.. man skal ha rimelig langt fremskredet hørselreduksjon for å ikke høre den... den er selvfølgelig mest reel for rørutstyr... Etter å ha deltatt i ekstremt menge debatter rundt dette temaet og stilt spørsmålet like mange ganger uten å få annet svar enn skrytepropagandaen fra div produsenter... hva er det slike innretniger reduserer som er målet å komme til livs ved f.eks en cd-spiller ???

Og fibreist "isolere" med noen av anbefalingene som lanseres er dra det hele feil vei i forhold til hva som faktisk skjer, så du får gjerne bidra med svar du også på spørsmålet til marsboer vedr. cd-spiller.. :)

mvh
Kjell P.

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2

Hei brand-x.
Trodde faktisk de omtalte produkter og mange lignende,skulle isolere
produktene fra utvendige og eventuelle egenproduserte vibrasjoner.
Er jeg helt ute?

B

brand-x

Gjest

Hei fibreist !

Nei ikke i det hele tatt men vi er på overflaten.... hvis vi bruker litt kirurgi i problemet så handler det om tastefeil i avlesningen og høyfrekvent elektrisk støy som generer vibrasjoner og leder videre til alle ingridienser i komponenten som er av elektrisk og mekanisk karakter.... kort fortalt allt som har tilsluttning til nettet i en eller annen grad.... Problemet og løsninger kan høres, måles, måles og høres... Det handler ikke om teori men om faktiske forhold... Er det mulig og konstruere løsninger som inneholder materialer med ikkeabsorberende innhold... NEI.... Trådstarter har ett spesialbygd drivverk som inneholder myke absorbenter i viskositet ... Vekt og masse har stor betydning for undertrykkelse av egenakustikk og stabilitet, selv om mange mener disse faktorer ikke bidrar positivt.. Tre og metall uten "løs" absorberende masse i konstruksjonen bidrar lite eller ingenting... Metall må deformeres for å undertrykke energi, og det er like håpløst å prøve å forklare dette hver gang når noen ikke vil tenke litt rasjonelt... igjen kan disse fakta måles og høres... for det er ett faktum att kobling i underside på drivverk chassis øker tastefeil, vibrasjoner og elektrisk støy.. Att noen opplever dette som endring til det positive får være deres sak for endring skjer, det kan også måles og høres .....

Rack har stor innflytelse på lydgjengivelsen spesielt hvis man senker egenakustikken til komponenten ved måten det er konstruert på spesielt med tanke på materialvalget.. Ett rack fungerer som en resonerende komponent og ved dårlig konstruksjon lager større problemer en hva de fleste er klar over... Og som du var inne på skal det selvfølgelig isolere komponentene mest mulig fra hverandre.....

Men å påstå att man gjør drivverket en tjeneste ved å koble det til underlaget enten ved bruk av titan-kjegler eller annet NASA materiale det holder rett å slett ikke vann... økning i drivverksstøy og vibrasjon har aldri vært meningen fra produsenter som fintrimmer drivverk for å opptimalisere avlesingen og den totale gjengivelsen. Kast gjerne på økning i den elektriske støyen... prøv å overbevise Ml om att de ikke kan det med hva som er til det beste for det elektriske og mekaniske designet eller for den saks skyld noen andre som opptimaliserer elektronikken vi plutselig forstår bedre enn de som har konstruert den... og igjen alt slikt kan både måles og høres..Og da har vi vel dekket både subjektivistene og objektivistene, hvis det da ikke har kommet til noen "tilhørigheter" jeg ikke vet om.. Da får dere ha meg unnskyldt for min uvitenhet...

mvh
Kjell P. ;)

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
426
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3

Lurer på hvordan man måler vibrasjoner som snakkes om her ?

B

brand-x

Gjest

Miles !

Det burde du egentlig vite da du representerer bransjen med slike løsninger, men jeg kan jo hjelpe deg på veg.... LASERKAMERA..... kan måles ned til 8 desimaler og i enheter.... du kan måle hva som helst som er relevant i denne sammenheng ;D.... det er lurt å måle ser du hvis man har en påstand ;)....... hvis ett produkt gir 30 enheter kan det kanskje være noen som gir under 0, ett eller annet ;)

og ikke for å være frekk men det var vel en debatant i annen tråd som ikke viste helt hva han snakket om i følge deg som også deltar på denne ??? :)

mvh

M

marsboer

Gjest

Nå har det vel aldri vært noen tvil om at det er større eller mindre vibrasjoner i komponentene. Det er heller den lydmessige forbedringen av å redusere disse i noen grad på elektronikk utover avlesning av media jeg tviler på at vil være særlig betydelig. Selvfølgelig vil det ha noe å si, hvis ikke hadde ikke produsentene brukt tid og krefter på å sette på vibrasjonsdempende føtter på elektronikken, men uansett så har jeg enda ikke hørt et "dårlig rack" og et "bra rack" med samme utforming og masse slik at selve området mellom høytalerne ikke endres i særlig grad.

Min erfaring er i hvertfall at lydforandringen er godt merkbar fra rack til rack med forskjellig størrelse og utforming rent fysisk. Kanskje er det redusering av vibrasjoner som høres, men det har vært skrøpelige rack i alle tilfeller.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
426
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3

Brand X