Adjø Notar

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
Det kan se stygt ut for Notar. I alle fall deler av selskapet. NRK melder:

Flere selskaper i eiendomskonsernet blir i dag slått konkurs, ifølge NRKs kilder.
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6333952

Dette står å lese hos VG:

I dag letter ledelsen i Notar på sløret etter flere dager med krisemøter. NRK melder at deler av eiendomskonsernet er gått konkurs. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544751

Hegnar online:

Notar har innkalt til pressekonferanse kl. 12. Er det konkursen som skal offentliggjøres? - Det vil være trist og forferdelig, sier kjendismegler, som håper Notar består. http://www.hegnar.no/okonomi/article346889.ece

Det er kjedelig å ikke få lønn i desember. Det vil 160 ansatte merke...

Mvh. Bjørn

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Veldig synd dette.
Har en meget god venn som er ansatt hos Notar, har for ikke så alt for lenge siden fått sitt første barn og skal ha barnedåp nå i desember (jeg skal være fadder), håper virkelig ikke han er en av de 160 som ikke får lønn/ har fått lønn....

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Trist for anstendige ansatte som får lide, men selskapet og dets mest profilerte meglere føles nå omtrent like kjært og relevant som åttitalets jappeselskaper. Sigarføringen har jo også vært omtrent like høy.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
...det er vel ikke til å skyve under en stol det, nei.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.131
Med unntak av de 160; Notar vil ikke bli savnet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Samme her. Et tøysefirma opprettet for å hente max profitt ut av et boomende marked. Ingen, heller ikke de som falt for hypen og brukte det, kan vel serøst forundres over at de forsvant straks det buttet litt i mot?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
56 av Notars meglerkontorer blir nå stengt!

http://www.dn.no/privatokonomi/article1553783.ece?jgo=c1_re_left_1

- Kredittilsynet trekker i dag bevilgningen til 34 Notar-kontorer. Dette innebærer at 12 kontorer må stenge i tillegg til de 44 meglerkontorene som allerede er under avvikling. 53 medarbeidere mister jobben i tillegg til de 110 som allerede er sagt opp. 35 meglerkontorer vil bli drevet videre, ifølge en melding fra Notar.

Mvh. Bjørn

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.915
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trist for de 160 ja.

Men fytterakkern for en inkompetanse bobleselskapet hadde plass til. Hadde en rep. for å se på det gamle huset vårt. Helt på viddene var han.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.575
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kan ikke si jeg er trist på Notar sine veine, de ansatta tja, men de har jo levd meget godt de siste årene de også.

Disse prisene på hus i Norge har vært så ekstreme de siste årene så noe måtte jo skje, enten det finanskrise eller ikke.. Makan til priser, meglere og firmaene bak dette har hatt en del herlige år..

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommer i allefall ikke til å savne dem. Noe mer overpriset dritt skal man lete lenge etter. Jeg har erfart at de har forlangt optil 40% av salgssummen for en enebolig som kommisjon.

Håper de ansatte finner seg en bedre jobb.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
Det er BS fra ende til annen når Notar skylder på markedet for deres egen kollaps. Det er kun det siste halvåret eller så at det har vært tregt boligmarked. Når et stort selskap som Notar ikke klarer å betale ut lønn etter så kort periode med motgang betyr det at det stod dårlig til i utgangspunktet. Hva med alle de gode årene de har bak seg? De som ikke har klart å tjene penger i den bransjen de siste 5-6 årene BØR gå konkurs. Tom kasse etter 5 gullkantede år og 6 dårlige måneder ? Her lukter det grums ! Tipper eierne har gjort som John Fredriksen, - skuffet mest mulig overskudd ut av selskapet i form av utbytte og på den måten sikre sine egne verdier istedetfor å forberede selskapet på de dårlige tidene alle burde vite engang ville komme, (om enn ikke når...).

Den samme dårlige, kortsiktige og grådige foretningsmoral har gjennomsyret eiendomsmarkedet de siste årene og har bidratt til den krisen de nå ser vokse foran seg. Spekulanter som med lånte penger har kjøpt seg opp i boligprosjekter brenner nå inne med boliger de ikke får solgt med den fortjenesten de regnet med. Slike har de siste årene bidratt til å skru prisene kunstig høyt og fallet tilsvarende høyt nå når det stopper opp.

Det samme når vanlige private boligkjøpere skal vri hver dråpe ut av inflasjonen som var i boligprisene.
Som når vi leser at Småbarnsmoren Elin fanget i boligfella .
Hun startet salgsprosessen for å få solgt sin andre leilighet i april i år. I september fikk hun et bud på 3 775 000 kroner. Det var nesten én million kroner mer enn det hun ga da hun kjøpte i 2005. Men hun nektet å selge i håp om å få en bedre pris.

Så knakk boligmarkedet sammen.
Boligfella ? Grådighet ! Når unge mennesker såvidt passert 30 kan realisere en økt egenkapital på 1 mill. etter tre år, men likevel ikke er fornøyde da klarer ikke jeg å synes synd på dem. Ikke for annet enn at de nok har fått dårlige råd. kanskje av Notar. Hva vet jeg.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Støtter siste taler. I løpet av de siste årene har det blitt en myte om at boligkjøp ikke bare er lønnsomt, men ekstremt lønnsomt. Ingen har hatt noe forståelse for risikovurdering og unge studenter har sett det som en selvfølge å starte arbeidslivewt med en drøy mill på bok etter boligsalget på studiestedet.... Ingen bombe at dette markedet vil falle betraktelig.

Ift den aktuelle saken forstår jeg det slik at denne alenemoren har 4,5 mill i lån, men sitter på to leiligheter. Anbefaler henne å selge begge, betale ned lånet (og fortsatt en god slump på konto..) og leie seg en leilighet som hun kan betale i den situasjonen hun har satt seg i.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Cry me a river!
At Notar går på dunken er nok bare begynelsen, det er en så til de grader overetablering av eindomsmeglere at de som ikke leverer er garantert å gå under.
Hvor kjapt det har gått fra suksess til konkurs hos Notar beviser jo bare hvor dårlig drifstgrunnlag det har vært, det til tross for at meglerene mest sansynligvis er den yrkesgruppen som har skodd seg mest på de siste årenes boligboble.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Milenko skrev:
Veldig synd dette.
Har en meget god venn som er ansatt hos Notar, har for ikke så alt for lenge siden fått sitt første barn og skal ha barnedåp nå i desember (jeg skal være fadder), håper virkelig ikke han er en av de 160 som ikke får lønn/ har fått lønn....
Jobbet ikke i boligbransjen men min arbeidsplass gikk også i dass for noen uker siden, lønningen kom ikke 01.11 som forventet, Trofaste NAV steppet inn og forskutterte med ca 20.000,- mindre enn lønna....Jippi!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
hifiguru skrev:
Milenko skrev:
Veldig synd dette.
Jobbet ikke i boligbransjen men min arbeidsplass gikk også i dass for noen uker siden, lønningen kom ikke 01.11 som forventet, Trofaste NAV steppet inn og forskutterte med ca 20.000,- mindre enn lønna....Jippi!
Det var leit å høre.
Håper ting ordner seg kjapt.

Jeg har tydeligvis valgt rett bransje for min oppdragsgiver vil ha 1 års kontrakt for 2009 istedenfor 6 måneders kontrakt.

C

Cyber

Gjest
HoJ skrev:
Kan ikke si jeg er trist på Notar sine veine, de ansatta tja, men de har jo levd meget godt de siste årene de også.

Disse prisene på hus i Norge har vært så ekstreme de siste årene så noe måtte jo skje, enten det finanskrise eller ikke.. Makan til priser, meglere og firmaene bak dette har hatt en del herlige år..
Nei, hele bransjen må gjerne "brenne" for min del. Det samme gjelder byggebransjen, her har de nærmest drevet organisert rovdrift av markedet og sopt inn helt rått med penger, og så når ting snur vil de at staten skal spytte inn 20 mrd i allerede velfylte lommebøker. Kanskje dere heller skulle salta ned noe av alle pengene istedet for 3 SUVer, 2 båter, stor villa og hytte? :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
HoJ skrev:

Nei, hele bransjen må gjerne "brenne" for min del. Det samme gjelder byggebransjen, her har de nærmest drevet organisert rovdrift av markedet og sopt inn helt rått med penger, og så når ting snur vil de at staten skal spytte inn 20 mrd i allerede velfylte lommebøker. Kanskje dere heller skulle salta ned noe av alle pengene istedet for 3 SUVer, 2 båter, stor villa og hytte? :)
Er ikke så enig med deg i det om byggebransjen. Anser ikke arbeiderene for å være spekulanter i oppgangstider og finanskrisen rammer jo ikke bare toppene.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
...er det rart folk mangler sympati..?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hele tanken bak Notar er jo å skumme andre folks verdier og arbeid uten å gjøre en noe selv utover å forlede boligkjøpere til å bite på overprisede objekter.

Egentlig litt hyggelig at de får smake litt sin egen medisin når de ser at eierene og direktørene skummer fløten av deres "arbeid". Måtte de alle havne i lang og kjedelig arbeidsløshet.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Haier blir spist av haier, og så mye penger som eiedomsmeglerne har lurt den Norske befolkningen (særdeles i Oslo) for, burde faktisk vært politi anmeldt for lenge siden.

Når man ganger verdien på en gammel utslitt leiligheten med ti ganger,n, og det bare på et par år, da har de ikke livets rett. Dette gjelder også de andre bolighai selskapene!

C

Cyber

Gjest
Anonym skrev:
cybervision_ skrev:
HoJ skrev:

Er ikke så enig med deg i det om byggebransjen. Anser ikke arbeiderene for å være spekulanter i oppgangstider og finanskrisen rammer jo ikke bare toppene.
Nei, du har nok rett, er sikkert derfor alle starter egne selskaper med 1 mann ansatt og leier ut seg selv til 600 kroner timen...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Så du mener at det er regelen snarere enn unntaket?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
-når man ikke går ned med fartøyet med flagget på topp! ;)

De visste så klart at dette kom til å skje og prøvde å komme seg ut av det mens de kunne.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja når utsikten til flere styrehonorarer bortfaller og det gjenstår faktisk arbeid så er det ikke rart at de rømmer så fort de kan og lar andre rydde opp. Da er det bedre å bruke tiden på å planlegge nye selskaper og gi seg selv tilsvarende posisjoner.

Topp Bunn