Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Er det noen av dere som har erfaring med Accuphase-forforsterkere, og om det vil meg bedre lyd ved å velge en brukt forforsterker fra en høyere (og eldre) serie, framfor en ny C-2150, eksempelvis C-2420 eller C-2820?

    Roy
    Har ikke du Evo 400 preamp? Da skal du godt opp i pris i Accuphase for å få noe bedre😉.
    Jeg hadde 2150 og Evo 400 låt bedre her hos meg. Kjøper gjerne Accuphase igjen men da høyere opp enn A-45 og C-2150. Monoblokker hadde vært stas🥰.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke du Evo 400 preamp? Da skal du godt opp i pris i Accuphase for å få noe bedre😉.
    Jeg hadde 2150 og Evo 400 låt bedre her hos meg. Kjøper gjerne Accuphase igjen men da høyere opp enn A-45 og C-2150. Monoblokker hadde vært stas🥰.
    Var det ikke C-2120 du hadde @Evo III ?😉
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 746292
    A-30 ut og A-36 inn. Da er det bare å begynne sparingen til en C-2150 og en C-47, he-he

    Roy
    Jazzå , ser ut til at du har kjøpt min A36 jeg byttet inn hos Lyric for oppgradering til en A48.
    Mener at A36 en den siste med de gode gamle Toshiba transistorer . Toshiba sluttet å lage dem så alle nye Accuphase har nå Fairchild.
    De gamle Toshibaene er meget gode med penere karakteristikk enn Fairchild
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jeg satt på gjerdet og vurderte veldig sterkt å by på din A-30. Det ryktes at mine Harbeth-høyttalere liker minimum 30W, men helst endel mer, så rakk ikke å researche meg frem til en konklusjon rundt dette før den var borte. Uansett kult å vite til neste gang en mulighet skulle by seg. Har en integrert E-350 jeg da tenkte å bruke som forforsterker. Er det noen som har testet dette? :)
    A30/35/36 gir alle 30 watt i klasser A , men går derfra over i AB til den klipper ved ca 60 watt . Alle Accuphase klasse A sluttforsterkere yter ca det doble før de klipper, Min A48 på 45 Watt i A gå helt til 102w AB
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Jazzå , ser ut til at du har kjøpt min A36 jeg byttet inn hos Lyric for oppgradering til en A48.
    Mener at A36 en den siste med de gode gamle Toshiba transistorer . Toshiba sluttet å lage dem så alle nye Accuphase har nå Fairchild.
    De gamle Toshibaene er meget gode med penere karakteristikk enn Fairchild
    Den så meget pent brukt ut. Hva mener du med penere karakteristikk enn Fairchild-transistorene?

    PS. Sender deg en PM.

    Roy
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Vis vedlegget 746292
    A-30 ut og A-36 inn. Da er det bare å begynne sparingen til en C-2150 og en C-47, he-he

    Roy
    Er vel fare for at du vil komme bedre ut av det ved å kjøpe deg en E-800 og ett C47 riaa :)
    Jeg var i grunn redd for at 50 watt ikke skulle være nok, men det har i grunn vist seg å være mer enn nok... på alt jeg har prøvd utenom MBL :)

    Volumkontrollen i E-800 er en oppgradert variant av den som sitter i C-2850 og er ikke noe annet enn helt fantastisk. Effekt delen er vel i grunn en A-48.

    Jeg hadde aldri i mitt liv trodd jeg skulle finne en integrert forsterker som gjorde jobben full og helt. Men jeg er nå overbevist.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Er vel fare for at du vil komme bedre ut av det ved å kjøpe deg en E-800 og ett C47 riaa :)
    Jeg var i grunn redd for at 50 watt ikke skulle være nok, men det har i grunn vist seg å være mer enn nok... på alt jeg har prøvd utenom MBL :)

    Volumkontrollen i E-800 er en oppgradert variant av den som sitter i C-2850 og er ikke noe annet enn helt fantastisk. Effekt delen er vel i grunn en A-48.

    Jeg hadde aldri i mitt liv trodd jeg skulle finne en integrert forsterker som gjorde jobben full og helt. Men jeg er nå overbevist.
    Utfordringen min er at jeg har et rom som er litt vanskelig. Dermed bruker jeg Trinnov mellom for- og effektforsterker. Det blir litt vanskeligere med en integrert.

    Roy
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Utfordringen min er at jeg har et rom som er litt vanskelig. Dermed bruker jeg Trinnov mellom for- og effektforsterker. Det blir litt vanskeligere med en integrert.

    Roy
    Min E-460 har pre ut/ power inn. Jeg har ikke sjekket, men har ikke resten av Accuphase integrerte forsterkere det? Og (først og fremst): Kan man plassere Trinnov innimellom der? (Jeg spør av interesse og ikke av bedre-viting - da jeg virkelig ikke har peiling).

    Forresten er det trivelig med stor aktivitet i vennetråden her nå!

    Hvego
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Min E-460 har pre ut/ power inn. Jeg har ikke sjekket, men har ikke resten av Accuphase integrerte forsterkere det? Og (først og fremst): Kan man plassere Trinnov innimellom der? (Jeg spør av interesse og ikke av bedre-viting - da jeg virkelig ikke har peiling).

    Forresten er det trivelig med stor aktivitet i vennetråden her nå!

    Hvego
    Accuphase har jo også tape-loop, så mulig Trinnov kan kjøres der. Jeg vet heller ikke, så tar gjerne noen kvalifiserte innspill på om det er mulig med implementering av en Trinnov ST-2 Hi-Fi på en integrert Accuphase.

    (Alternativet er selvsagt å kjøre alle signalkildene inn på Trinnov, og den inn i en av inngangene på Accuphase, men det er litt mer styr, ikke minst når man skal bytte signalkilder)

    Roy
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ingen tvil om at en forforsterker fra Accuphase er det beste på en effektforsterker fra Accuphase. Lydmessig matsminke og smaksforsterkere kan fint justeres i høyttalere, RIAA, pu eller i valg av digital kilde. Det anbefales xlr uten forbehold. Undertegnede har ikke finlest, men det er mulig at digital romkorreksjon kan kobles også i feks mesterverket E800. Accuphase har jo sin egen variant som kan kobles på mange forskjellige måter. Les på hjemmesidene, der står det meste.

    Enhver forsterker fra Accuphase er i min verden uten særlig konkurranse hvis byggekvalitet, funksjonalitet, tidløshet og andrehåndsverdi teller sammen med primæroppgaven, det å gjøre en optimal innsats for høyttalerne.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Det finnes ingen tvil om at en forforsterker fra Accuphase er det beste på en effektforsterker fra Accuphase. Lydmessig matsminke og smaksforsterkere kan fint justeres i høyttalere, RIAA, pu eller i valg av digital kilde. Det anbefales xlr uten forbehold. Undertegnede har ikke finlest, men det er mulig at digital romkorreksjon kan kobles også i feks mesterverket E800. Accuphase har jo sin egen variant som kan kobles på mange forskjellige måter. Les på hjemmesidene, der står det meste.

    Enhver forsterker fra Accuphase er i min verden uten særlig konkurranse hvis byggekvalitet, funksjonalitet, tidløshet og andrehåndsverdi teller sammen med primæroppgaven, det å gjøre en optimal innsats for høyttalerne.
    Jeg skjønte at du hadde den oppfatningen, når jeg var hjemme hos deg :)

    ... men jeg glemte å sjekke hva slags forforsterker du brukte i hovedanlegget.

    Roy
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Enhver forsterker fra Accuphase er i min verden uten særlig konkurranse hvis byggekvalitet, funksjonalitet, tidløshet og andrehåndsverdi teller sammen med primæroppgaven, det å gjøre en optimal innsats for høyttalerne.
    Enig! Min neste forsterker, om det blir noen neste forsterker, blir nok også en Accuphase...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Har ikke du Evo 400 preamp? Da skal du godt opp i pris i Accuphase for å få noe bedre😉.
    Jeg hadde 2150 og Evo 400 låt bedre her hos meg. Kjøper gjerne Accuphase igjen men da høyere opp enn A-45 og C-2150. Monoblokker hadde vært stas🥰.
    Jo, og det er nettopp den type tilbakemeldinger jeg vil ha. Hvor langt opp må jeg eventuelt, tror du?

    Det spiller avsindig bra med EVO400 på Accuphase A-36. Kanskje bedre å gå for en A-36 til som mulig oppgradering.

    Roy
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei amazon, siden jeg hadde maken CD-spiller for noen år siden, og nesten ble sjokkert hvor dårlig den var i bassen i forhold til alternativer innenfor omtrent samme prisklasse eller noe over dette. Velger jeg å dele nettopp dette med deg. I tilfelle Copland spilleren er din lydkilde. Den spilte bra, for all del, men altså ikke gjeldende de nedre oktaver.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jo, og det er nettopp den type tilbakemeldinger jeg vil ha. Hvor langt opp må jeg eventuelt, tror du?

    Det spiller avsindig bra med EVO400 på Accuphase A-36. Kanskje bedre å gå for en A-36 til som mulig oppgradering.

    Roy
    Det tror jeg er lurt😁. Du må nok opp til den som han i fra Fredrikstad har men du er jo støkk med den lyden du får.
    Med Evo 400 kan du tweake lyden med rør og få den til å låte som du ønsker til en viss grad.
    For meg så tilføyde evo 400 mere liv i musikken,jeg har stor sans for Accuphase og kjøper det gjerne igjen. En E-5000 hadde kanskje vært noe om jeg skal forenkle oppsettet.

    O
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hei amazon, siden jeg hadde maken CD-spiller for noen år siden, og nesten ble sjokkert hvor dårlig den var i bassen i forhold til alternativer innenfor omtrent samme prisklasse eller noe over dette. Velger jeg å dele nettopp dette med deg. I tilfelle Copland spilleren er din lydkilde. Den spilte bra, for all del, men altså ikke gjeldende de nedre oktaver.
    Hei takker bruker ikke denne men en Marantz DN8006 som spiller og streamer, den er mer til ‘pynt’ 👍😂
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Hvis man skal sammenligne nye modeller med gamle modeller, siden det innimellom dukker opp brukte for salg, så er det jo interessant å vite hvor bra de nye står seg mot de gamle. Får man bedre lyd ved å gå ett hakk opp i Accuphase sin produktserie, men et hakk tilbake i generasjon?

    Hvor god er C-2150 mot de eldre C-2420 og C-2820?
    Hvor god er C-2450 mot de eldre C-2820 og C-3800?
    Hvor god er C-2850 mot de eldre C-3800 og C-3850?

    Det dukker jo stadig vekk opp noen Accuphase på internasjonale bruktbørser, så det kan jo være greit å følge litt med, kanskje.

    Roy
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har ingen tro på at du vil finne noe konklusivt svar på slikt. Hvem er det (her til lands da...) som har tilgang på alle disse modellene og i tillegg har prøvd de ut i eget anlegg, under identiske forhold forøvrig - og ikke minst uten forventningsbias?? Har selv en C-2800 med AD-2800 phono modul, og drømmer ikke om å skifte til noen nyere modell. Kunne selvsagt gått for en C-3850 men gidder ikke. Endringer i spec er ikke spesielt store dersom en studerer dette.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Har ingen tro på at du vil finne noe konklusivt svar på slikt. Hvem er det (her til lands da...) som har tilgang på alle disse modellene og i tillegg har prøvd de ut i eget anlegg, under identiske forhold forøvrig - og ikke minst uten forventningsbias?? Har selv en C-2800 med AD-2800 phono modul, og drømmer ikke om å skifte til noen nyere modell. Kunne selvsagt gått for en C-3850 men gidder ikke. Endringer i spec er ikke spesielt store dersom en studerer dette.
    Tror nok du kan ha rett at det blir vanskelig. Har forsøkt å google, men ikke blitt noe klokere der heller. Flere som vurderer identiske generasjoner, men ulike serier mot hverandre, f.eks. 2120 mot 2420 eller 2150 mot 2450.

    Men hvordan står den phonomodulen seg mot separate riaa-trinn?

    Roy
     

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Tror nok du kan ha rett at det blir vanskelig. Har forsøkt å google, men ikke blitt noe klokere der heller. Flere som vurderer identiske generasjoner, men ulike serier mot hverandre, f.eks. 2120 mot 2420 eller 2150 mot 2450.

    Men hvordan står den phonomodulen seg mot separate riaa-trinn?

    Roy
    Solgt veraen din?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tror nok du kan ha rett at det blir vanskelig. Har forsøkt å google, men ikke blitt noe klokere der heller. Flere som vurderer identiske generasjoner, men ulike serier mot hverandre, f.eks. 2120 mot 2420 eller 2150 mot 2450.

    Men hvordan står den phonomodulen seg mot separate riaa-trinn?

    Roy
    Det kan jeg svare på😁
    Modul opp i mot:
    Lemma Agena 36000kr.
    ASR mini basic 14995kr
    Roksan RPP 28000kr.
    Modulen gjorde seg ikke bort i det hele tatt med en gang,etter noen timers lytting så var det klart at modulen manglet litt i finesse og detaljer. Dette er kun på MC delen,med stepup så ble det helt til å leve med. Men savnet litt av det jeg nevnte men det er en bra riaa modul😁.

    O
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Det kan jeg svare på😁
    Modul opp i mot:
    Lemma Agena 36000kr.
    ASR mini basic 14995kr
    Roksan RPP 28000kr.
    Modulen gjorde seg ikke bort i det hele tatt med en gang,etter noen timers lytting så var det klart at modulen manglet litt i finesse og detaljer. Dette er kun på MC delen,med stepup så ble det helt til å leve med. Men savnet litt av det jeg nevnte men det er en bra riaa modul😁.

    O
    Da kan jeg med andre ord beholde Burmester-riaaen min til jeg eventuelt får råd til å bytte den ut i en C-47.

    Roy
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Tror nok du kan ha rett at det blir vanskelig. Har forsøkt å google, men ikke blitt noe klokere der heller. Flere som vurderer identiske generasjoner, men ulike serier mot hverandre, f.eks. 2120 mot 2420 eller 2150 mot 2450.

    Men hvordan står den phonomodulen seg mot separate riaa-trinn?

    Roy

    Phonodelen står ikke tilbake for mye annet bra utstyr - men igjen - hvem sammenligner og under hvilke forhold? Lydmessig potensiell gevinst (færre kabler, kortere signalvei for småsignalene fra P.U., færre bokser, garantert tilpasset/kompatibel med øvrig del av preamp osv. osv.) veies opp mot eventuell enda bedre lyd fra en eller annen værsting phonodel, større fleksibilitet etc. Hadde jeg selv vært seriøst på vinylkjøret og gearslut av rang så hadde jeg hanket inn Accuphase sin egen C-47 phonodel og så ferdig med det liksom.

    OBS; dette er min egen høyst personlige og subjektive (sic..) vurdering og skal ikke på noen måte tas eller oppfattes som forsøk på noen fasit eller almengyldig betraktning.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Vers står
    Nei, jeg har begge to fremdeles, men vurderer salg sterkt. I hvert fall en av dem.

    Roy
    hvis du skal spille høyt på små tungdrevne høyttalere kan A36 med 30A/60AB watt havne i rød sone på VU meterene dine. A48 går greit opp til +3db topper på 102watt Max, A75 ca 130watt.
    Da jeg hadde A36 din lå jeg stort sett på 0.1-10% av 30watt. Dro jeg på kom det opp mot —2 til -3db på toppene Eller 15-25watt. Spilte aldri med nålas topper i rød sone

     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Vers står

    hvis du skal spille høyt på små tungdrevne høyttalere kan A36 med 30A/60AB watt havne i rød sone på VU meteorene dine. A48 går greit opp til +3db topper på 102watt Max, A75 ca 130watt.
    Ja, det er grunnen til at jeg vurderer salg av bare en av Vera-forsterkerne.

    Roy
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Det kan jeg svare på😁
    Modul opp i mot:
    Lemma Agena 36000kr.
    ASR mini basic 14995kr
    Roksan RPP 28000kr.
    Modulen gjorde seg ikke bort i det hele tatt med en gang,etter noen timers lytting så var det klart at modulen manglet litt i finesse og detaljer. Dette er kun på MC delen,med stepup så ble det helt til å leve med. Men savnet litt av det jeg nevnte men det er en bra riaa modul😁.

    O
    Dette er min erfaring også. Riaakortet er absolutt bra, men ikke helt på høyde med verken Elektrocompaniet ECP2 eller Trichord Delphini som jeg sammenlignet med.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Den så meget pent brukt ut. Hva mener du med penere karakteristikk enn Fairchild-transistorene?

    PS. Sender deg en PM.

    Roy
    A36 Toshiba Audio MOSFET J618. Pene og stabile karakteristikker,
    1631285066020.png


    A48: Fairchild , 28N15, ikke laget spesielt for audio,men for switching applikasjoner og audio etc, mer skjeve og spredte karakteristikker. Vi får stole på at Accuphase velger det beste som er å få tak i

    1631285032758.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tror nok du kan ha rett at det blir vanskelig. Har forsøkt å google, men ikke blitt noe klokere der heller. Flere som vurderer identiske generasjoner, men ulike serier mot hverandre, f.eks. 2120 mot 2420 eller 2150 mot 2450.

    Men hvordan står den phonomodulen seg mot separate riaa-trinn?

    Roy
    Hei,
    siden jeg har C2450 og AD2850 og har hatt Whest PS30R som røk ut etter å ha testet AD2850 kan jeg si følgende : AD 2850 har hørbart lavere støygulv en Whest med samme gain. Dette sammen med betjeningskomfort og eliminering av en potensielt dyr kabel gjorde valget enkelt for meg:)
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Dette er min erfaring også. Riaakortet er absolutt bra, men ikke helt på høyde med verken Elektrocompaniet ECP2 eller Trichord Delphini som jeg sammenlignet med.
    Hvilket riaa kort er det da du (og evoIII) har i tankene? Vil tro at det er forskjell på AD-50 pg AD-2850? Prisdifferansen er ihvertfall mere enn firegangen.
    Første eier av min pre hadde både det eksterne riaa trinnet c-37 og det integrerte AD-2820. Han foretrakk det integrerte og solgte c-37. For hva nå det måtte være verdt i denne debatten. Poenget er at accu har flere riaa alternativet og da er det selvfølgelig relevant å referere til hvilket man snakker om og bedømmer. Forskjell på epler og pærer..


     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Å bedømme riaa er nesten umulig da det er så mange muligheter mht justering til pickup. Skal noe fornuftig sies må det kobles frem og tilbake, gjerne med flere forskjellige pickuper, rørtyper etc. Hvis ikke er egentlig konklusjonen av sammenligningen en fin måte å si; "best for meg akkurat her, akkurat nå" . Litt som Kjell-Bjarne som alltid syntes siste film og kjøttkake var verdens beste. Samme gjelder forforsterker, da de teknisk må matche effekttrinn. Gjør de ikke det er sammenligningen meningsløs.
    Som å si at Ferrari F40 er en dårlig bil da den ikke har hengerfeste og varme i rattet . Riktig hvis en er bosatt i Valdres og driver med ved, men irrelevant i forhold til tiltenkt bruk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn