ABX blindtest High End VS "Low end"

O

OldBoy

Gjest
Valentino skrev:
De høyttalerne som ble brukt i den testen er vel relativt oppegående "sivile" studiomonitorer, OldBoy.
Alt er relativt.

Jeg tenkte meg noe mer krevende, kanskje noe gulvstående, for eksempel noe à la dem du har vist så mange flotte bilder av fra dine egen stue. Bare for å ha noe som elektronikken kunne bryne seg skikkelig på.

Men OK, "billig" var ikke det mest velvalgte ordet i dag.

:) :) :)

K

kbwh

Gjest
Tror faktisk det kan være like greit at høyttalerne ikke går til bunns når man ser mange lyttere. Bassen blir så rar nær vegger og sånn.

Mine Concerti er nok ikke mer krevende selv om de står på gulvet. Det er jo kun en stativhøyttaler hvor kabinettet gjør stativets jobb. Ellers er oppsettet mitt såpass integrert at det ville bli temmelig komplisert å bytte om i en fei.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
OldBoy skrev:
Testen beviser egentlig bare at billige høyttalere, i den grad man kan kalle de høyttalerne man brukte i den aktuelle testen for billige, ikke er egnet til å påvise forskjeller i elektronikken.
Slik testen ble gjennomført er det klin umulig å vite om deltakerne hørte store forskjeller eller om de ikke hørte forskjeller overhodet.

L

loFi

Gjest
Bx skrev:
Slik testen ble gjennomført er det klin umulig å vite om deltakerne hørte store forskjeller eller om de ikke hørte forskjeller overhodet.
??? Konklusjonen av testen er jo at av 38 deltakere var det 14 som ikke hørte forskjell, 14 som likte den billigste løsningen best og bare 10 som foretrakk high-end varianten.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
0
Den testen er jo bare tullball !!!

Dette er et krav i testen:
((Important note: not more than 2 testers were allowed simultaneously, to avoid noise and concentration breaks))

En test kan på ingen måte aksepteres som gyldig - når SweetSpot ikke prioriteres.

En test med 2-kanals stereo - MÅ utføres med lytteren i SweetSpot!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Flageborg skrev:
Den testen er jo bare tullball !!!

Dette er et krav i testen:
((Important note: not more than 2 testers were allowed simultaneously, to avoid noise and concentration breaks))

En test kan på ingen måte aksepteres som gyldig - når SweetSpot ikke prioriteres.

En test med 2-kanals stereo - MÅ utføres med lytteren i SweetSpot!
He-he. Morsomt med denne jakten på unntak. Men det er vel nettopp dette de søker å oppnå med at det kun var to av gangen som skulle testes.
Og ja - ideelt med kun én person i sweetspot, men det virker da som om de har gjort en god innsats endå ...

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Dr.Evil skrev:
Joda, dette kunne jo være en grei definisjon på "vitenskapelighet", men hvis vi begrenser oss til strengt vitenskapelige kriterier, vet vi jo at vi bare får med oss en liten bit av helheten.

Er det det vi skal tilstrebe med HIFI?
Det finnes aspekter ved lyd i et konsertlokale som hifi ikke er i nærheten av å gjengi - på et vitenskaplig grunnlag.

Men audiofile er etter min mening ikke interessert i å snakke om disse aspektene, de bruker heller kaloriene sine på å jage etter spøkelser som snurrer rundt strømkablene.

-k
Hm...Jeg vurderer i din ånd å bli medlem av et bilforum og argumentere gjennom flere tusen innlegg for at store lettmetallfelger er total bortkastet fordi bilen ruller like godt med de orginale hjulene.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
audiomur skrev:
knutinh skrev:
Dr.Evil skrev:
Joda, dette kunne jo være en grei definisjon på "vitenskapelighet", men hvis vi begrenser oss til strengt vitenskapelige kriterier, vet vi jo at vi bare får med oss en liten bit av helheten.

Er det det vi skal tilstrebe med HIFI?
Det finnes aspekter ved lyd i et konsertlokale som hifi ikke er i nærheten av å gjengi - på et vitenskaplig grunnlag.

Men audiofile er etter min mening ikke interessert i å snakke om disse aspektene, de bruker heller kaloriene sine på å jage etter spøkelser som snurrer rundt strømkablene.

-k
Hm...Jeg vurderer i din ånd å bli medlem av et bilforum og argumentere gjennom flere tusen innlegg for at store lettmetallfelger er total bortkastet fordi bilen ruller like godt med de orginale hjulene.
He-he, det var en stund noen optimister holdt på med lignende stunt på div. bilforum! Det ble fort stille når vi hadde hatt et par oppgjør på gata og bane! Det som er synd med Hi-Fi er at man kan sitte hjemme foran pc`n og vite "alt", blir jo aldri noen avklaring på en dritt....

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
loFi skrev:
Bx skrev:
??? Konklusjonen av testen er jo at av 38 deltakere var det 14 som ikke hørte forskjell, 14 som likte den billigste løsningen best og bare 10 som foretrakk high-end varianten.
14 av deltakerne hadde ingen klare preferanser for A eller B. Det er noe helt annet en att de ikke hørte forskjell.

Hvis du synes at kjøttkaker og fårikål smaker cirka like godt - betyr det at du ikke smaker forskjell på de to?

L

loFi

Gjest
SAL skrev:
He-he, det var en stund noen optimister holdt på med lignende stunt på div. bilforum! Det ble fort stille når vi hadde hatt et par oppgjør på gata og bane! Det som er synd med Hi-Fi er at man kan sitte hjemme foran pc`n og vite "alt", blir jo aldri noen avklaring på en dritt....
Men denne tråden handler jo faktisk om noen Hi-Fi entusiaster som gikk fra teori til praksis for nettopp å få en avklaring "på en dritt" ...eller lyden av hva man skulle tro låt som dritt.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
loFi skrev:
SAL skrev:
Men denne tråden handler jo faktisk om noen Hi-Fi entusiaster som gikk fra teori til praksis for nettopp å få en avklaring "på en dritt" ...eller lyden av hva man skulle tro låt som dritt.
loFi, nå syns jeg du blir utrolig saklig, er det noen vits? ;D Alle vet jo at et dyrt anlegg spiller bedre enn et billig, og derfor er det noe galt med denne testen. Det har jeg skjønt.

8)

L

loFi

Gjest
Soundproof skrev:
loFi skrev:
SAL skrev:
loFi, nå syns jeg du blir utrolig saklig, er det noen vits? ;D Alle vet jo at et dyrt anlegg spiller bedre enn et billig, og derfor er det noe galt med denne testen. Det har jeg skjønt.

8)
Sorry, jeg er ny her, skal prøve å få med litt bilfelger, parapsykologi og kvantefysikk i neste innlegg ;D

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Foreslår at vi alle nå tar en dugnad og selger unna all vår elektronikk. Bruktbørsene i Sverige og Danmark er fine. Så går vi samme og ordner en knallavtale på et fornuftig oppsett av Elkjøp komponenter. For de som syntes dette låter dårlig, så kan de bare legge et håndkle over anlegget og fantasere om at det står noe eksotisk utstyr i 100k klassen under der, så kommer god-lyden før man rekker å blunke. Plutselig blir det uhyre billig å "bytte" elektronikk, da alt skjer på et psykologisk plan.

Deretter kan vi heller endre navnet til høyttalersentralen, i allefall frem til noen finner en blindtest på internett som også tar livet av myten om at høyttalere låter forskjellig.

K

knutinh

Gjest
HåkonN skrev:
Deretter kan vi heller endre navnet til høyttalersentralen, i allefall frem til noen finner en blindtest på internett som også tar livet av myten om at høyttalere låter forskjellig.
Blindtester kan ikke ta livet av myter om at noe som helst låter ulikt. De kan i beste fall tilføre myten et blått øye.

Blindtester kan derimot ta livet av myter om at noe låter likt, men de som hevder at ting låter ulikt er skjelden interessert i å ta livet av disse mytene.

Beviser og indisier den ene eller andre veien til tross: de som virkelig ønsker at myten skal være sann vil uansett abbonnere på den.

-k

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Blir for dumt å diskreditere alt dyrt utstyr pga denne testen, eller å latterligjøre de som kjøper dyrt utstyr. På samme hvis som en ikke bør rakke ned på de som holder seg til rimeligere utstyr.

O

OldBoy

Gjest
loFi skrev:
Sorry, jeg er ny her, skal prøve å få med litt bilfelger, parapsykologi og kvantefysikk i neste innlegg ;D
Parapsykologi og kvantefysikk har vi forlengst fått mer enn nok av her på HFS.

Derimot kunne jeg godt tenke meg litt mer utfyllende informasjon om bilfelger. Jeg har nemlig en fiks idé om at så lenge hjulene er runde, spiller det ingen rolle hva felgene er laget av.

Analogt med at visse testpersoner tydeligvis mener at så lenge det kommer lyd ut av en høyttaler, spiller det ingen rolle hva slags elektronikk som lager lyden.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
knutinh skrev:
HåkonN skrev:
Blindtester kan ikke ta livet av myter om at noe som helst låter ulikt. De kan i beste fall tilføre myten et blått øye.

De som virkelig ønsker at myten skal være sann vil uansett abbonnere på den beviser til tross
Så når man ønsker blindtester, så vil man egentlig bare gi myten et blått øye? Da syntes jeg man i det minste burde ta steget å slå selv, så er man sikker på å treffe. Men det er kanskje kjedelig, siden man aldri vil få en eneste knockout. :)

Vil forøvrig ikke kalle en ukjent nettside et bevis..... jeg er faktisk usikker på om det engang er et blått øye. Kanskje et vennelig klapp på kinnet....

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Derimot kunne jeg godt tenke meg litt mer utfyllende informasjon om bilfelger. Jeg har det nemlig en fiks idé om at så lenge hjulene er runde, spiller det ingen rolle hva felgene er laget av.
Fin ide, men det spiller faktisk noe rolle hva felgene er laget av, likeså hvordan de er designet. Men det er klart, skal man bare ha bilen til å gå fremover, holder det med at de er runde.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg ville sagt at denne testen er mest kritisk når det gjelder kabler og rack ... og at det er grunn til å vurdere i hvilken utstrekning de øvrige komponentene bidrar positivt eller nøytralt i forhold til hverandre.

Ellers syns jeg forslaget om å dekke til komponenter med duk er smart.
Slik duk kan man sikkert få solgt til en temmelig frisk pris etterhvert -- "Component covers" til high-end!

O

OldBoy

Gjest
Hva viser denne omtalte testen?

Jo:

ca. 1/3 av testpanelet foretrakk lyden av elektronikk "A" i kombinasjon med de valgte høyttalerne
ca. 1/3 av testpanelet foretrakk lyden av elektronikk "B" i kombinasjon med de valgte høyttalerne
ca. 1/3 av testpanelet hørte ikke forskjell, eller hadde ingen preferanser mellom lyd "A" og lyd fra "B"

Det vil si at minst 2/3 av testpanelet faktisk hørte en forskjell mellom elektronikk "A" og elektronikk "B", men at de hadde helt motstridende preferanser. Hvis de ikke hadde hørt noen forskjell, kunne de ikke ha hatt noen preferanser. Av den siste tredjedelen, er det heller ikke usannsynlig at enkelte av testpanelet hørte forskjeller, men at de tross forskjellene ikke hadde noen preferanser. Det siste er min gjetning.

Ingen tvil om at elektronikk låter forskjellig, med andre ord, men det er sterkt delte meninger om hva som subjektivt sett låter best.

O

OldBoy

Gjest
HåkonN skrev:
OldBoy skrev:
Derimot kunne jeg godt tenke meg litt mer utfyllende informasjon om bilfelger. Jeg har det nemlig en fiks idé om at så lenge hjulene er runde, spiller det ingen rolle hva felgene er laget av.
Fin ide, men det spiller faktisk noe rolle hva felgene er laget av, likeså hvordan de er designet. Men det er klart, skal man bare ha bilen til å gå fremover, holder det med at de er runde.
Nei, nei, dette blir for kort og saklig.

En lang avhandling, med kildehenvisninger, hvor du tar knekken på etablerte bransjenormer, med påfølgende diskusjon er tingen.

"Runde", forresten? "Rundt" er bare en teoretisk form. I praksis er ingenting rundt, hvis du måler nøye nok.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
OldBoy skrev:
HåkonN skrev:
OldBoy skrev:
Nei, nei, dette blir for kort og saklig.

En lang avhandling, med kildehenvisninger, hvor du tar knekken på etablerte bransjenormer, med påfølgende diskusjon er tingen.

"Runde", forresten? "Rundt" er bare en teoretisk form. I praksis er ingenting rundt, hvis du måler nøye nok.

Je dette blir for upresist! Tilnærmet sirkelformet er bedre, eller i beste fall sfærisk. Hva med en formel? ;D

K

knutinh

Gjest
OldBoy skrev:

Jo:

ca. 1/3 av testpanelet foretrakk lyden av elektronikk "A" i kombinasjon med de valgte høyttalerne
ca. 1/3 av testpanelet foretrakk lyden av elektronikk "B" i kombinasjon med de valgte høyttalerne
ca. 1/3 av testpanelet hørte ikke forskjell, eller hadde ingen preferanser mellom lyd "A" og lyd fra "B"

Det vil si at minst 2/3 av testpanelet faktisk hørte en forskjell mellom elektronikk "A" og elektronikk "B", men at de hadde helt motstridende preferanser. Hvis de ikke hadde hørt noen forskjell, kunne de ikke ha hatt noen preferanser. Av den siste tredjedelen, er det heller ikke usannsynlig at enkelte av testpanelet hørte forskjeller, men at de tross forskjellene ikke hadde noen preferanser. Det siste er min gjetning.

Ingen tvil om at elektronikk låter forskjellig, med andre ord, men det er sterkt delte meninger om hva som subjektivt sett låter best.
Tilordningen av "A" og "B" var såvidt jeg forstår tilfeldig, men ble holdt konstant for hvert enkelt par av lyttere?

Lytteren kunne så hoppe fritt fram og tilbake mellom A og B inntil han/hun hadde bestemt seg for en preferanse eller for at det ikke var noen forskjell.

Hvis en lytter tilfeldigvis hadde bestemt seg for at bokstaven "A" var en fin bokstav (bevisst eller underbevisst), så var det ingenting i test-oppsettet som testet hvorvidt det var tilfellet eller om han faktisk foretrakk lyden av A?

Jeg kan vanskelig se hvordan denne testen kan tas som bevis for at lytterne hørte forskjell og foretrakk noen av oppsettene.

Hvis en stor nok andel av lytterne hadde foretrukket ett av oppsettene, selv om de hadde vært inne til separate lyttesesjoner og tilordningen av A/B hadde endret seg, så ville det antagelig bevise at ett av oppsettene var subjektivt bedre for denne gruppen.

Vi har fått en indikasjon om at denne gruppen av lyttere ikke beviselig hadde så sterk preferanse for det kostbare oppsettet som noen kanskje ville tro. Siden man ikke kan bevise fravær av noe, så vil ikke dette holde "i retten" for de som hevder at dyr elektronikk er bedre enn billig elektronikk.

-k

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Finner man denne ukjente nettsiden troverdig, så kan vel Fidelity`s blindtest på innbrente kabler være like troverdig?

Selv tar jeg ikke alt jeg leser på nettet for en god fisk. Denne nettsiden er forøvrig gammel, og blir tatt opp på ulike forum med jevne mellomrom.

Om det virkelig er noe i det, så viser det bare at det billige systemet var vel så bra på de høyttalerne som det dyre. Og grunnen til det kan man jo krangle om i all evighet.... dårlig match med forsterker osv osv osv.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Som tidligere sagt; tester vi utstyr eller tester vi vår evne til å evaluere det? ::)

K

knutinh

Gjest
HåkonN skrev:
Finner man denne ukjente nettsiden troverdig, så kan vel Fidelity`s blindtest på innbrente kabler være like troverdig?
Jeg aner ingenting om denne sidens troverdighet og velger derfor ikke å ta stilling til det.

Jeg snakket utelukkende om hva man kan forvente å få ut fra en test gjennomført som den de skisserte på siden.

-k

K

knutinh

Gjest
Dr.Evil skrev:
Som tidligere sagt; tester vi utstyr eller tester vi vår evne til å evaluere det? ::)
De to kan ikke skilles fra hverandre.

Dersom komponent A er fryktelig mye bedre enn komponent B, men ingen i verden er i stand til å skille de to fra hverandre, så er helt klart vår evne til å evaluere det begrensende faktor, og det som er interessant.

Dersom komponent A er "helt lik" komponent B, men lyttere greier å skille de to i blindtester, så er det noe feil med hvordan vi kom fram til at de var like til å begynne med.

Sagt på en annen måte: hifi-utstyrs lydegenskaper er utelukkende interessante i den grad de påvirker menneskelige lyttere. All annen test-metodikk, som å måle frekvensrespons eller veie hvor tung forsterkeren er, er in the end utelukkende interessant i den grad slike parametre medføre hørbare konsekvenser.

En designer av komponenter kan dog selvsagt trenge slike målinger (selv om de kanskje ikke har noe å si for det hørbare) for å analyser konstruksjonen sin - noe som designere trenger, men lyttere skjelden trenger.

-k

O

OldBoy

Gjest
knutinh skrev:
OldBoy skrev:

Jo:

Tilordningen av "A" og "B" var såvidt jeg forstår tilfeldig, men ble holdt konstant for hvert enkelt par av lyttere?
I så fall har jeg misforstått hele greia.

Men de må da ha gjort en opptelling til slutt? Over hva de VIRKELIG stemte på, ikke bare hvilke tilfeldige A'er og B'er som falt i smak?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Jeg gir meg, begynner å skjønne det nå, billigere er bedre! ALLTID.............. ;D

O

OldBoy

Gjest
Ja, den har jo radio og CD-spiller. Det er det ikke mange andre som har tenkt på....

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Jeg holder på det jeg har skrevet før: Hvis man lytter på et lavere volum og med et lavere krav til frekvensomfang, kan budsjettutstyr utmerket godt være like "bra" som et forrykende dyrt oppsett. På høyt volum og med et ekstremt frekvensomfang må man over på dyrt utstyr, hi-end.

"Bra" i hermetegn fordi hva folk synes er "bra" avhenger nemlig av den enkeltes smak.

Paul Barton er vel musiker? Gjorde et søk nettopp nå på PSB, og fant tilfeldigvis akkurat det eksemplet på hva jeg snakker om, et budsjettprodukt som like gjerne kan bli slutten på videre søken, men også gjerne spiren til kostbar hi-end hvis man ønsker å fortsette løpet:

Stereophile Product of the Year

“A simply sensational audio bargain.”
The PSB Alpha B1 is exactly the kind of product this hobby needs—one that brings the High End down to earth, makes hi-fi attainable for just about everyone, and, beyond all, reminds us how much fun this hobby should be. The Alpha B1 has become my immediate recommendation for anyone seeking hi-fi advice. I’m proud to have a pair in my home. A simply sensational audio bargain. Thank you, Paul Barton.

http://www.psbspeakers.com/news/Stereophile-Product-of-the-Year

Så ikke le av budsjetthifi, det er tildels kvalmende. Rekrutteringen til hi-end begynner her, men for noen av oss er budsjetthifi det eneste vi trenger.

B

Back_Door

Gjest
Personlig underbygger denne testen for meg erkjennelsen av at jeg har valgt riktig. Jeg har et 700 000 kroners anlegg drevet av en Squeezebox og relativt rimelige forsterkere. Hele min tanke fra dag en, har vært å legge mest mulig vekt på faktorer som bidrar med både målbare og hørbare effekter. Påstår likevel ikke at andre tar feil, bare at jeg selv er rimelig overbevist ;)

K

kbwh

Gjest
Ka-tsjing, Karma!
Du har nok fryktelig rett. Presis elektronikk er blitt lett å få tak i. Transdusere som kan alt koster derimot tid og penger.

B

brand-x

Gjest
High end er vel fremdeles ett prisbegrep og forteller ingenting om det treffer hver enkelt sin oppfattning av hva som er god lyd... Og hva vet vi egentlig om såkalte high end produkter???? annet enn pris og renome..

mvh

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Arne Langaas har rett, et "low end" anlegg makter ikke følge med hvis man dra på.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hus en hififorhandler har opplevd akkurat det samme selv, selv uten blindtest.
Jeg foretrakk ett anlegg fremfor et annet, pussig nok var det det billige (<10k) som jeg synes låt klart best fremfor det til dyre (>100k)

Det dyre hadde en bass som gikk dypere og kunne fylle et større rom, men lyden var graut og grums og uengasjerende...i forhold til det friske og klare fra det søte lille anlegget.

Skjønner ikke hvorfor alle klager på slike tester, det er jo greit å arrangere noe slikt eller bedre selv.. om man tør..
Testen hadde gitt mere verdi for meg om man hadde hatt en runde 2 hvor man skulle identifisere sitt foretrukne valg...

Er litt sjokkert over at folk ikke engang vil prøve (blind)tester hjemme, vil de egenlig bare bruke penger basert på tro?. Jeg kjører alltid A-B tester med kona som uvitende vitne når jeg har en ny komponent på besøk..

Sleiven

O

OldBoy

Gjest
Jeg synes ikke at det er det minste pussig at vi kan foretrekke billige anlegg fremfor dyre i visse situasjoner.

Hjemme har jeg minst tre stereoanlegg, hvorav det billigste sikkert ikke koster mer enn tiendeparten av hva det dyreste koster. Det dyre anlegget står i finstua på ca. 40 m2 og spiller slik det skal gjøre der. Det billigste anlegget spiller i et arbeidsrom på ca. 10 m2 og spiller aldeles utmerket der. For et par år siden måtte jeg tømme stua for møbler på grunn av opp-pussing, og da benyttet jeg anledningen til å flytte om på hi-fi'en, og jeg kan bare bekrefte at finanlegget slett ikke gjorde seg på arbeidsrommet. Det låt rett og slett aldeles forferdelig.

Jeg har også moret meg med å flytte høyttalerne fra arbeidsrommet opp i stua, og spilt dem på finelektronikken der, og den som sier at høyttalere låter likt uansett elektronikk og akustikk, vet ikke hva de snakker om.

Ikke nok med det, men anleggene mine spiller også veldig forskjellig på forskjellige typer musikk. Ett av anleggene mine gjør seg best på jazz og på litt avslappet musikk à la Dire Straits og Pink Floyd, mens de to andre anleggene er mer rocka.

Til slutt er det et spørsmål om hvor høyt jeg spiller. Når jeg spiller skikkelig høyt, er det ikke tvil om at dyreste og største anlegget spiller best og mest uanstrengt, mens det billigste anlegget blir slitsomt å høre på i lengden.

Så hver gang noen spør meg om hvilket av anleggene mine jeg synes er best, sier jeg bare: Det kommer an på.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.619
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg symes det låter bra på engelsk:
Horses for courses. Forskjellige hester på forskjellige baner.
mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Jeg synes ikke at det er det minste pussig at vi kan foretrekke billige anlegg fremfor dyre i visse situasjoner.

Hjemme har jeg minst tre stereoanlegg, hvorav det billigste sikkert ikke koster mer enn tiendeparten av hva det dyreste koster. Det dyre anlegget står i finstua på ca. 40 m2 og spiller slik det skal gjøre der. Det billigste anlegget spiller i et arbeidsrom på ca. 10 m2 og spiller aldeles utmerket der. For et par år siden måtte jeg tømme stua for møbler på grunn av opp-pussing, og da benyttet jeg anledningen til å flytte om på hi-fi'en, og jeg kan bare bekrefte at finanlegget slett ikke gjorde seg på arbeidsrommet. Det låt rett og slett aldeles forferdelig.

Jeg har også moret meg med å flytte høyttalerne fra arbeidsrommet opp i stua, og spilt dem på finelektronikken der, og den som sier at høyttalere låter likt uansett elektronikk og akustikk, vet ikke hva de snakker om.

Ikke nok med det, men anleggene mine spiller også veldig forskjellig på forskjellige typer musikk. Ett av anleggene mine gjør seg best på jazz og på litt avslappet musikk à la Dire Straits og Pink Floyd, mens de to andre anleggene er mer rocka.

Til slutt er det et spørsmål om hvor høyt jeg spiller. Når jeg spiller skikkelig høyt, er det ikke tvil om at dyreste og største anlegget spiller best og mest uanstrengt, mens det billigste anlegget blir slitsomt å høre på i lengden.

Så hver gang noen spør meg om hvilket av anleggene mine jeg synes er best, sier jeg bare: Det kommer an på.
Enig i mye av det du skriver her, stemmer med mine erfaringer. Men setningene jeg har uthevet inneholder en underlig påstand. Hvem har noensinne hevdet dette?

Påstanden er vel snarere at korrekt SPL matchede komponenter vil lyde likt gjennom samme høyttalerpar. At det er forskjell på høyttalere er det vel ikke noe poeng å diskutere -- går sikkert an å finne noen med lik lyd om man virkelig forsøker, men det er jo til og med forskjell på høyttalere i samme par ... og ulike produsenter har helt klart forskjellige lydsignaturer.

Topp Bunn