Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klart en større høyttaler vil gi mer bass. :)

    Å anbefale høyttalere kommer jo litt an på hva slags lyd du liker. Selv synes jeg Klipsch gjør seg veldig godt sammen med Abrahamsen.

    Evt. kunne du jo prøve med en sub eller to, sammen med de høyttalerne du har, siden du liker lyden?
     
    Sist redigert:

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Hei

    Etter noen år i kasser har endelig vinylplatene fått sin renessanse på hytta. Nytt anlegg er innkjøpt, noe nytt og noe brukt, og jeg nærmer meg lyd som jeg er veldig fornøyd med.

    Tror imidlertid at det er mer å gå på ift, fylde (lydmessig) og bass, og skal oppgradere med gulvstående høyttalere. Noen som har tips eller erfaringer?

    Anlegg:
    CD: Abrahamsen V10 UP
    Pre amp: Abrahamsen V30 UP
    Power amp: 2x Abrahamsen V40 Up
    Turntable: Pro-Ject RPM 9
    Phono: Primare R20
    Streaming: Arcam airDac
    Høyttalere: KEF LS50
    Sonus faber venere 2.5 er vert og prøve ut meget mye gøyfaktor i de.
     

    gorel

    Fersking
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Hei!
    Nylig gått i anskaffelse av Kef R700, kjører de idag på Marantz PM15S2, men er det noen som har prøvd R700 og V4 up, evt på andre kef R series? Er det noen her fra Sør Trøndelag som har V4 up?
    Mvh gorel
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags riaa har dere erfaring med og som kan anbefales til Abrahamsen?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har brukt en dullion kroner på å toppe musikkgleden i min v2up hos alle andre merker enn Abrahamsen. Burde kanskje testet V3 pluss 2 stk v4up. Noen som kan har erfaring med med v3+2 stk v4up vs v2up? Gir det noe?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har brukt en dullion kroner på å toppe musikkgleden i min v2up hos alle andre merker enn Abrahamsen. Burde kanskje testet V3 pluss 2 stk v4up. Noen som kan har erfaring med med v3+2 stk v4up vs v2up? Gir det noe?
    Det gir jo veldig mye mer krefter.

    Brokoblet, da selvsagt.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har brukt en dullion kroner på å toppe musikkgleden i min v2up hos alle andre merker enn Abrahamsen. Burde kanskje testet V3 pluss 2 stk v4up. Noen som kan har erfaring med med v3+2 stk v4up vs v2up? Gir det noe?
    Det har jeg hatt, og da ble det mer moro,kan absolutt anbefales, det er stor forskjell fra en V4.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har brukt en dullion kroner på å toppe musikkgleden i min v2up hos alle andre merker enn Abrahamsen. Burde kanskje testet V3 pluss 2 stk v4up. Noen som kan har erfaring med med v3+2 stk v4up vs v2up? Gir det noe?
    Det gir jo veldig mye mer krefter.

    Brokoblet, da selvsagt.
    Den spiller egentlig høyt nok, litt skeptisk til brokobling da ht mine dipper ned til 2,5 og 2,9 ohm i bassen. Disse Wilson ht er ganske fine høyttalere som sier klart fra hvis ting på forsterkersiden ikke er gjort skikkelig. Lydbilde og annslag kollapser fullstendig. Er spesielt kilene på om det tukles med fasen i forsterkeren. De forsterkerne som har fikset dette er ikke de dyreste jeg har hatt. ARC,Doxa, Abrahamsen og Hegel spiller best med Wilson. Gøy at 3 av 4 er norsk:) Har tapt mye penger på å finne ut dette....
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    noen som har prøvd å kombinere V4up med forskjellige pre? ser for meg at Parasound P5 combo hadde vært mye for pengene. Mcintosh D100 er også ute til god pris av og til :) eventuellt andre?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har mine på en BAT VK-30. Lyder fortreffelig, men gir alt for mye gain og krever dempeledd
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Abrahamsen v20 UP

    Hei

    Er der noen som har hørt denne forsterker?

    Minner den om feks EC eci 5 mk2?

    Takk for svar.

    Hilsen
    Johannes
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Er der noen som har kontakt info på Abrahamsen?

    Er det Per eller Thomas som kjører produksjonen nå?

    Hilsen
    Johannes
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Du har ikke en direkte kontakt?

    Kender du til v20 up?

    Hilsen
    Johannes
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Hei

    Er der noen som har hørt denne forsterker?

    Minner den om feks EC eci 5 mk2?

    Takk for svar.

    Hilsen
    Johannes
    Hei, Johannes

    Jeg testet den for Stereo+ sammen med en del andre forsterkere i det forrige nummeret vårt. Der kan du også lese tester av andre forsterkere i samme prisklasse (på sidene før og etter).

    abrahamsen_test.jpg


    LES TESTEN HER: https://joom.ag/XSKY/p44

    Roy
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei Roy

    Synes du den minner om eci 5 mk2 i klangen?

    Hilsen
    Johannes
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Er der noen som har hørt denne forsterker?

    Minner den om feks EC eci 5 mk2?

    Takk for svar.

    Hilsen
    Johannes
    Jeg hadde Abrahamsen V2.0 UP en kort periode, og den låter veldig annerledes enn den gamle EC-lyden som jeg kjenner godt fra flere år med ECI-2 og ECI 4 (med oppgradert innmat til ECI 5). MK2-versjonen av ECI 5 har jeg ikke hørt, men basert på beskrivelser låter vel også den annerledes (mer åpent og nøytralt) enn gammel EC.

    Siden jeg ikke har hørt MK2-versjonen av ECI 5 kan jeg ikke si hvordan Abrahamsen V2.0 UP låter i forhold til MK2-versjonen av ECI 5, men det er nærliggende å anta at de vil ha en del likheter. Men sammenlignet med de gamle EC-forsterkerne låter Abrahamsen V2.0 UP veldig annerledes (i korte trekk mye mer åpen mellomtone og strammere bass).
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Er der noen som har hørt denne forsterker?

    Minner den om feks EC eci 5 mk2?

    Takk for svar.

    Hilsen
    Johannes
    Jeg hadde Abrahamsen V2.0 UP en kort periode, og den låter veldig annerledes enn den gamle EC-lyden som jeg kjenner godt fra flere år med ECI-2 og ECI 4 (med oppgradert innmat til ECI 5). MK2-versjonen av ECI 5 har jeg ikke hørt, men basert på beskrivelser låter vel også den annerledes (mer åpent og nøytralt) enn gammel EC.

    Siden jeg ikke har hørt MK2-versjonen av ECI 5 kan jeg ikke si hvordan Abrahamsen V2.0 UP låter i forhold til MK2-versjonen av ECI 5, men det er nærliggende å anta at de vil ha en del likheter. Men sammenlignet med de gamle EC-forsterkerne låter Abrahamsen V2.0 UP veldig annerledes (i korte trekk mye mer åpen mellomtone og strammere bass).
    Gøy å lese om V2UP test og andres opplevelser her inne. Satt å testen den litt mot Burmester 032 i går, Abrahamsen kommer jaggu ikke dårlig ut av det. Den har drevet alt av høyttalere jeg har testet på den. Nå må jeg snart teste v3+ 2x v4.up.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Grunnen til jeg ønsker dere opplevelser på v2 up er at jeg har en eci-5 mk 2. Jeg har også gamle eci-1. Det er grei med raskheten til eci-5 mk2 men den mister på naturlighet og intimiteten i musikken. Det hele blir litt for mye flott romlighet og detaljer men den mister litt fokus på musikken. I så fall hadde jeg overveiet å prøve v2 up men om det blir det samme som eci-5 mk 2 må jeg hellere prøve noe annet. Finns der ikke en eci med mere raskhet eller kansje standard v2 uten up. Minner den for mye om eci-1? Jeg vet ikke om eci-5 har den mere mørke gamle EC klang eller den også tipper mot den nye klang? De har jo også mange krefter med 120 w. Jeg hadde også tenkt på AW60 som synes å være populær og selges raskt.

    Va er dere anbefalinger?

    Hilsen Johannes
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser personlig egentlig ikke noe som helst poeng i å bytte ut en 120W integrert EC mot en 70W integrert Abrahamsen. Jeg har aldri hatt EC hjemme hos meg selv, men jeg har alltid tenkt at Abrahamsen låter som gamle EC, og Per har vel også sagt at "Forsterkerne våre låter som de alltid har gjort".
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Så du sier at det ikke gir mening å bytte ut min eci-5 mk2 mot en v2 up? Men Va tenker du om standard v2? Den har mindre kraft enn eci-1 men er den mere rask? Jeg leter så å sie etter en model midt mellom eci-1 og eci-5 mk2. Eci-1’s naturlighet og intimitet og eci-5’s raskhet og fastere bass.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke det, men det er jo bare å prøve. De er ikke så dyre på bruktmarkedet. Å velge V2.0 fremfor V2.0UP gir i mine øyne enda mindre mening.

    Jeg synes det virker som V4.0 og dermed alle effekttrinnene til Abrahamsen er kloner av EC AW220, forøvrig, hvis du har hørt den.

    Midt i mellom ECI1 og ECI5? Det er jo ECI3, det. :) fin 70W integrert som nok låter som både gamle EC og som Abrahamsen. :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Abrahamsen V2up er ingen treg forsterker. Men feks ARC REF75SE er raskere. Kan ikke huske å ha hatt så mange transistor kanskje med unntak av DOXA som er raskere.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg vet ikke om eci-5 har den mere mørke gamle EC klang eller den også tipper mot den nye klang?
    Det skjedde en endring fra den første ECI 5 til den nyere ECI 5 MK II.

    Den første ECI 5 har den karakteristiske litt mørke klangen og "runde" mellomtonen (det som enkelte kritikere har kalt for "sokk i kjeften"), og litt puddingbass. Den nyere ECI 5 MK II låter åpnere i mellomtonen og gir en strammere bass, etter hva jeg har lest. Slik jeg har skjønt det ligger den største forskjellen i lydsignatur i forforsterkerdelen.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei Ivar

    Har du lyttet til eci 5?

    Jeg synes på nogen måter at eci 5 mk2 har en litt kjedelig klang - ganske flott men mister på naturlighet og på det emosjonelle plan.

    Som om perspektivet er for stort og den mister litt på intimiteten i musikken - litt for mye detaljer kansje det.

    Det som jeg mangler ved min eci 1 er raskheten ved rytmisk musik - det var grunnen til jeg kjøpte eci 5 mk2.

    Det har jeg nå fått men har så mistet på den den musikalske side.

    Derfor tenker jeg nå at eci 5 kunne være en mulighet som en forsterker mitt i mellom disse to.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, jeg hadde i en periode en ECI 4 som jeg kjøpte brukt og som var byttet ut innmat slik at den var lik ECI 5. Jeg husker ikke i farten hva forskjellen var mellom ECI 4 og ECI 5, men det var bare snakk om noen få komponenter. Klangmessig er ECI 4 og ECI 5 like, mens ECI 5 MK II har - etter det jeg har lest - en langt mer nøytral klang. Som nevnt tror jeg det først og fremst er forforsterkerdelen som er årsaken til klangforskjellen.

    ECI-1 har jeg ikke hørt, men jeg hadde ECI-2 i mange år. Klangmessig er ECI 5 ganske lik ECI-2 (og kanskje også ECI-1) med den karakteristiske "runde" mellomtonen, men den har selvsagt helt andre kvaliteter når det gjelder kraft og spiller også naturligvis langt mer detaljert.

    Om det er klangen fra ECI-1 du savner, kan kanskje den første ECI 5 være et alternativ. Men det ble gjort ganske store oppgraderinger fra den første ECI 5 til ECI 5 MK II, så det kan være at du mister noe også da. Det beste hadde kanskje vært en prøvelytting til ECI 5 om du har mulighet til det.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken ev forsterker er v4up basert på? Hvis jeg skulle kjøpt ec forsterkere hvilke skulle jeg da ha kjøpt for å få en oppgradering fra v2up? Snakker da separate komponenter.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Tror du får problemer med å kjøpe Ec som er bedre en v4up.
    Til samme pris er d ikke mulig.

    Sonicfrontiers

    Til samme pris vil jeg påstå at ikke er mulig å få like bra lyd som v2up. Akkurat nå sitter jeg å lytter på v2up, og burmester 032 står ubrukt... Men hvis vi begynner å snakke aw180, aw400 elle NEMO?
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Tror du får problemer med å kjøpe Ec som er bedre en v4up.
    Til samme pris er d ikke mulig.

    Sonicfrontiers

    Til samme pris vil jeg påstå at ikke er mulig å få like bra lyd som v2up. Akkurat nå sitter jeg å lytter på v2up, og burmester 032 står ubrukt... Men hvis vi begynner å snakke aw180, aw400 elle NEMO?
    Er d mer effekt du trenger kan d hende at 180, 400 eller Nemo gjør jobben.
    Jeg har 18/40 watt i min forsterker og er happy :).
    Har hatt EC250 på slutten av 80 tallet selv.
    Håper de nye er bedre.
    Det er ikke puslewatt i Abrahamsen med 1000va trafo.
    Skulle jg hatt en transistor i dag hadde Abrahamsen vært langt opp på ønskelisten.
    Husker de spilte på messer i Trondheim for en del år siden.
    Integrert + CD + Martin Logan høyttalere. litt over 40000 komplett.
    Du verden for en lyd. Glemmer d aldri.
    Spilte ringer rundt anlegg som kostet flere hundre tusen.
    Snakket da ned Per og han sa at den gamle ec25 fra 70 tallet er opphavet til de nye Abrahamsen forsterkerene.

    Sonicfrontiers
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Tror du får problemer med å kjøpe Ec som er bedre en v4up.
    Til samme pris er d ikke mulig.

    Sonicfrontiers

    Til samme pris vil jeg påstå at ikke er mulig å få like bra lyd som v2up. Akkurat nå sitter jeg å lytter på v2up, og burmester 032 står ubrukt... Men hvis vi begynner å snakke aw180, aw400 elle NEMO?
    Er d mer effekt du trenger kan d hende at 180, 400 eller Nemo gjør jobben.
    Jeg har 18/40 watt i min forsterker og er happy :).
    Har hatt EC250 på slutten av 80 tallet selv.
    Håper de nye er bedre.
    Det er ikke puslewatt i Abrahamsen med 1000va trafo.
    Skulle jg hatt en transistor i dag hadde Abrahamsen vært langt opp på ønskelisten.
    Husker de spilte på messer i Trondheim for en del år siden.
    Integrert + CD + Martin Logan høyttalere. litt over 40000 komplett.
    Du verden for en lyd. Glemmer d aldri.
    Spilte ringer rundt anlegg som kostet flere hundre tusen.
    Snakket da ned Per og han sa at den gamle ec25 fra 70 tallet er opphavet til de nye Abrahamsen forsterkerene.

    Sonicfrontiers
    Kanskje litt mer headroom
    Eller kanske bare 2 x v4up rett og slett. Bare litt redd høyttalerne mine har for lav impedanse brokoblet.
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    I morgen drar jeg til Abrahamsen for å hente en av mine AW180 blokker som er blitt reparert der ??????. Blir godt å få den hjem nå.
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Hvor vanskelig er det å få tak i abrahamsen v60 dac brukt for tiden?
    Noen som har en liggende å slenge? ;)

    -j
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn