Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Takk. Har kikket på disse forslagene. Merker selv problemer tid til annen med dårlig signal. Tidvis hikking, hakking og dropsout. Dette var verst med gratis kontoen. Får se eller høre nå med premium. Problemet med AudioPro er vel at den bare har analog utgang. Vil jo gjerne overføre digitalt.

    Er koblet opp på nett med Telenor fiber og modem/trådløs sender fra de. Alt for mange her som er på det samme trådløst. Laptopper, nettbrett og mobiler.
    Er redd for at slik deling kan føre til interferens og forstyrrelser. I tillegg er telenor modenet ganske så ustabilt. Faller ofte ut og må veldig ofte resettes.

    Begge disse tingene er diskutert her også i andre tråder. Takk og pris.

    Men tusen takk for respons.

    Hilsen Harald
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Airport express kan brukes som en networkextender til ditt trådløse nettverk, om jeg oppfattet problemet ditt rett.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Ja. Airfoil, airplay. Er ikke det det samme. Og koster pr år?
    Problemet blir vel telenor sitt trådløse og interferens med alle de andre som også er logget på?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har aldri opplevd problemer med Airport Express i slik nettverksbro-modus.

    Airplay er Apples system for lydoverføring. Windows støtter opprinnelig ikke dette, men Airfoil, som altså er et tredjepartsprogram, gir deg denne muligheten.

    Det koster noen få kroner som en engangsgreie.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Ok. Da har jeg prisen. Bare løp og kjøp da. Kostet ikke mye heller. Kan sitte i leiligheten over alt. Blir jo et nettbrett om en stund. Er vel kompatibel mot det også, eller smart tlf?

    Takker igjen. Hva skulle vi gjort uten Hfs?

    Harald
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det er kompatibelt med ipad og iphone iallfall. Android kjenner jeg ikke til. Spotify på ipad er helt fantastsik.

    (Men nå ble denne diskusjonen, strengt tatt, litt offtopic her på Abrahamsentråden, selv om det er snakk om å koble Airport til Abrahamsen V6.)
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Beklager det, men har hatt samme spørsmål i rett forum. Fikk desverre null respons der.
    Sånn ble det bare. Liker best Abrahamsen da....

    Harald
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Beklager det, men har hatt samme spørsmål i rett forum. Fikk desverre null respons der.
    Sånn ble det bare. Liker best Abrahamsen da....

    Harald
    Da har du mye fett å glede deg til fremover, nittenfemtitre.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Elkjøp har en 7 tommers nettbrett fra Acer til 999kr. Mulig det blir en slik denne uken.

    Takk for alle gode råd her. Har en fin dag alle!

    Harald
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hei alle.

    Ny bruker av Spotify premium. Bærbar Pc koblet med 4,8 m USB kabel opp mot Abrahamsen DAC V6. Kabelen er jo alltid i veien. Finnes det noen mulighet for en trådløs overføring, eller er dette bare et steg tilbake fra nivana?

    Harald
    Hva med en apple TV, eller Apple Airport Express, koblet til DACen gjennom en optisk kabel. (Begge har optisk utgang i 3.5 mm jacken.

    Da kan du bruke Airfoil på PCen din for å spille av musikken fra spotify, og hva du ellers måtte ønske, ved hjelp av airplay.

    Kan ikke se at det vil gi deg noen dårligere lyd enn USB-kabelen. Spotify er jo allerede begrenset til MP3 320, om du har gitt beskjed om best mulig lyd i oppsettet av Spotify.

    Meg bekjent støtter Airplay musikk opp til cd-kvalitet.
    Har jeg vert deg harald så har jeg villet brukt kablet , og ikke trådløs overføring. Er meire stabilt med kablet overføring. Jeg har ein mini bærbar pc stående ved racken som bare kun brukes til musik , pcen er på trådløs nett selfølgelig. Men når jeg streamer musik fra pcen så er det med kabel til dacen og fra dacen til forsterker.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Hei alle.

    Ny bruker av Spotify premium. Bærbar Pc koblet med 4,8 m USB kabel opp mot Abrahamsen DAC V6. Kabelen er jo alltid i veien. Finnes det noen mulighet for en trådløs overføring, eller er dette bare et steg tilbake fra nivana?

    Harald
    Hva med en apple TV, eller Apple Airport Express, koblet til DACen gjennom en optisk kabel. (Begge har optisk utgang i 3.5 mm jacken.

    Da kan du bruke Airfoil på PCen din for å spille av musikken fra spotify, og hva du ellers måtte ønske, ved hjelp av airplay.

    Kan ikke se at det vil gi deg noen dårligere lyd enn USB-kabelen. Spotify er jo allerede begrenset til MP3 320, om du har gitt beskjed om best mulig lyd i oppsettet av Spotify.

    Meg bekjent støtter Airplay musikk opp til cd-kvalitet.
    Har jeg vert deg harald så har jeg villet brukt kablet , og ikke trådløs overføring. Er meire stabilt med kablet overføring. Jeg har ein mini bærbar pc stående ved racken som bare kun brukes til musik , pcen er på trådløs nett selfølgelig. Men når jeg streamer musik fra pcen så er det med kabel til dacen og fra dacen til forsterker.
    Takk. 4,8 m USB enda......
     

    Haubokk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    1
    ECS skriver på sine hjemmeside 04.03.2009
    Oppgradering av V series
    - Nytt forbedret display (isblå bakgrunn med mørkeblå skrift, vesentlig bedre lesbarhet)
    - Ny fjernkontroll mottager. (vesentlig bedre mottak)
    - Dobling av elektrolytter i strømforsyning.(merkbar lydmessig forbedring) til V2.0/V4.0
    - Bytte av emitter motstandskort for høyere klasse A driftog større linjeritet. (V2.0 / V4.0)
    - Ny CD frontskuff. (børstet, sorteloksert aluminium)
    - Forbedret software.
    - Nytt "Upgrade" skilt på topplokket.
    [/QUOTE]

    Hadde alle fabrikknye V4.0 upgrade-skilt på topplokket, eller var dette for "gamle" V4.0 som ble oppgradert i ettertid?
     

    601

    Medlem
    Ble medlem
    18.07.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Skaffet meg ett par med Abrahamsen FS401 denne uken, byttet ut mine patos symphonic2. Er det noen som kan fortelle meg hvilke diskant element fra SEAS som sitter i disse. Altså Abrahamsen fs401.

    Burker disse sammen med Linn majik dsm, en løsning som absolutt kan anbefales.

    Mvh 601
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.722
    Antall liker
    7.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Håper selv monoblokken Amplus kommer snart. Har fått beskjed fra Abrahamsen i slutten av januar å være innom nettsiden deres i denne mnd. Abrahamsen Audio | H e a r i n g i s B e l i e v i n g Ikke noe mer der enda, desverre. Synest det drøyer ut nå.
    Hvis de skal få oppdatert den websiden i løpet av februar, må de jammen raske på! ;)

    Kanskje det var februar 2014?
    Nå ser det ut til at de ikke rekker det innen mars heller :eek:
    Litt info på hjemmesiden i det minste hadde ikke skadet..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Absoultt ikke konkurs!

    Har noen prøvd kablene fra Abrahamsen? vurderer XLR og høytalerkablene.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Bruker Abe's kabler mellom V.2 og dynaBel 2.s. Prøvde først Kimber 4 TC, men forsterkeren ble rimelig varm.
    Etter byttet var temperaturen betraktelig lavere. Fikk ikke tid til å sammenligne da jeg solgte Kimberen før jeg fikk Abe's.
    Mener at lyden ble bedre, men det kan jo være placebo.
    Har testet Abe XLR mot Kimber Hero med Switchcraft plugger uten at jeg greide å høre forskjell.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    ok. De har valgt og kjøre enn liten annen stil på sine høytalerkabler da de ikke er skjermet. De fleste høytalerkablene jeg har hatt har nettopp vært det. Måtte desverre selge mine Chord Epic Twin pga at AW250R kun tar spader og Chord har brukt vesentlig midler på og skjerme sine kabler. Chord er jo også svært gode kabler!! Hadde de vært litt billigere hadde jeg kjøpt nye med spader:) Men kommer nok til og kjøpe Abrahamsen sine.. Da blir det Abrahamsen hele veien:) AW250R, EC 4.7 og HT kabler og XLR. Effekten og pre er fra Abrahamsen sine dager:)
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Abe FLS er vel uterminert. Skal du sette på spader? Det er ikke den mest medgjørlige kabelen jeg har hatt.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ok. Syns de bananene han hadde i demo oppsettet så ikke så veldig treminter ut... Tenker du på at de er stive?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lite nytt her, ser sidene til Abe ikke har vært oppdatert i 2013 og det står enda advarsel om kort i V6 som må oppdateres fra 2010.
     

    601

    Medlem
    Ble medlem
    18.07.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Må bare nevne dette, jeg sendte tre Mail til Abrahamsen med noen spm ang mine FS 401, og har fortsatt ikke hørt noe fra dem. Noe jeg synes er leit, da det hadde vært bra med ett norskt merke med fokus på kunde og kvalitet.
     

    ve

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Har Abrahamsen fortsatt noen venner her inne?

    Jeg har alltid vært nysgjerrig på Abrahamsenproduktene da det jeg leser om deres varme klang appellerer til meg. Så når det nylig dukket opp en V2.0 UP på brukten, slo jeg til.

    Jeg har ikke testet den enda, men håper og tror den blir en god match til XTZ 99.26 som jeg har i dag.

    Men, jeg kommer nok også til å skifte ut disse til et par gulvstående høyttalere en gang i fremtiden og lurer derfor på hvilke begrensninger jeg har til høytaler størrelse, impedans og følsomhet mtp kraft/effekt om jeg skal bruke Abrahamsen som forsterker?
    Er det noen som har erfaring med Abrahamsens 70W på større høyttalere?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mange venner, men få livstegn fra moderskipet om dagen. ;)

    selv har jeg god erfaring med Klipsch Reference på Abrahamsen. RF-52 II vil f. eks være et glimrende budsjettalternativ på V2.0-en din.
     

    Neuro

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Er denne serien fortsatt å regne med? Den begynner jo å bli noen år gammel, men teknologien raser vel ikke akkurat fremover på dette området. Jeg er veldig glad i varm og engasjerende lyd, og etter å ha lest mye om EC og Abrahamsen har jeg svært lyst til å prøve noe fra disse.

    Nå ser jeg at det har dukket opp flere V2.0er på brukten i det siste, og jeg lurer på om jeg skal satse på en slik sammen med en V6.0. Disse vil sannsynligvis drive et par Dali Ikon 6 MK2 eller Mentor 6 (om jeg kan få kloa i et brukt par). Jeg regner med at en V2.0 kan drive ihvertfall Ikon uten problemer, men Mentoren tror jeg også skal gå fint. Eller hva? :)

    Det jeg lurer på er vel egentlig om dette er noe å satse på? Eller er disse forsterkerene blitt forbikjørt av andre ting på markedet?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Jeg likte min V2 når jeg hadde den vertfall, varm og holografisk lyd, med en litt søt topp.
     

    ve

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Det er bra merket ikke har dødd helt :)

    Nå tenkte jeg mer på større (og dyrere) høyttalere med mye mindre følsomhet enn RF-52 og Klipsch generelt.
    Jeg er fullt klar over at vi kun snakker 70W, men hører jo stadig at watt ikke er alt og at oppgradert Abrahamsen skal ha store kraftreserver, og det er derfor jeg spør om noen har erfaringer med V2.0 på større høyttalere..?
    Jeg er også klar over at prisen på elektronikken bør stå i forhold til prisen på høyttalerene, men igjen, det er derfor jeg spør.

    Satser på å få testet den på bl.a Canton Vento ref 5, noe som i alle fall bør gi en indikasjon på hva forsterkeren klarer.

    Mange venner, men få livstegn fra moderskipet om dagen. ;)

    selv har jeg god erfaring med Klipsch Reference på Abrahamsen. RF-52 II vil f. eks være et glimrende budsjettalternativ på V2.0-en din.
     

    Neuro

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Vel, da har jeg skaffet meg en brukt Abrahamsen V2.0. Den driver et par B&W 686 foreløpig, inntil jeg bestemmer meg for hvilken høyttaler jeg skal kjøpe.

    Jeg har vel egentlig ikke så mye om å si om den enda, da den har en stygg tendens til å kutte lyden hvis jeg drar opp volumet litt. Det går greit en stund, men med en gang det kommer et parti hvor lyden blir markant høyere så kutter den med en gang. Er det noen som har erfaring med dette? Det er veldig kjedelig å måtte høre på lavt volum når høyttaleren virkelig trenger og spille litt høyt for å våkne. Høyttaleren er jo nokså tungdrevet, men jeg regnet med at V2.0 hadde mer enn nok krefter til å hamle opp med B&Wene...

    Jeg har lest at disse høyttalerene trenger mye strøm. Kan det være dette som er problemet? Det er vel logisk at det trengs mer strøm når volumet skrus opp, så forsterkeren får kanskje ikke nok strøm da?
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres rart ut. Ring Abrahamsen/ECS Holding og forklar, så ordner de nok opp.
     

    Neuro

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Jaja, det ser ut til at jeg har vært uheldig med bruktkjøpet mitt denne gangen. Forsterkeren tåler ikke høyt volum av en eller annen grunn. Lyden kuttes brått og jeg må restarte den for å få liv i den igjen. Videre er den plaget av støy og spraking i venstre høyttalerkanal. Etter å gjort endel testing med bytting av koblinger og komponenter ser det ut til at det er de balanserte inngangene som er defekte.

    Men jeg tok en telefon til Abrahamsen og fikk snakket med sjefen sjøl, og det var ikke så vanskelig å konstatere at her var det noe grundig feil. Så forsterkeren blir sendt inn og forhåpentligvis fikset. Forsterkeren er bare litt over et halvt år gammel, så jeg regner med at dette ikke koster meg noe særlig. Det er kjedelig når sånt skjer, men det ordner seg nok. V2en og V6en ser i det minste svært så lekre ut sammen. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da ordner det seg nok. Kjedelig, men du kan nok være trygg på at det blir bra nå.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Noen som har erfaring med fiks av støy på RCA-utganger til V3.0 Preamp? Jeg har kjøpt en brukt sak på finn, og er redd selger ikke er særlig medgjørlig hva angår "reklamasjon". Er dette noe som lar seg fikse mot kvittering på produktet, eller går det i orden uansett? Selger har nok brukt de balanserte utgangene, så ikke sikkert vedkommede har merket problemene som jeg nå har. Tenkte litt på å gjøre dette samtidig med oppgradering av den, siden dette ikke tidligere er gjort.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Snakk med Per/Thomas Abrahamsen hos ECS Holding, så fiksr de det sikkert for deg. Og i alle fall hvis du leverer den for oppgradering likevel.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Ja, vet ikke hvor mye ekstra jobb det blir i forhold til bare oppgraderingen, men med så lite komponenter som er inni den saken er det vel begrenset hvor mange ting som må skiftes ut for å bli kvitt problemet...:p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn