Abrahamsen A-DAC noe å satse på?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Har egentlig vært i den analoge verden ei stund, samt cd-er over en Denon 3910. Fant frem en A-Dac fra Abrahamsen som blei kjøpt inn for noen år siden, kanskje brukt i begynnelsen, men lagt bort etter hvert.
Fant den frem igjen for en uke siden, og veggvorta manglet. Har derfor laget meg en ny strømforsyning med en 50VA ringkjerne med en LM317 krets, og det låter jo veldig bra!! Koblet til pc-en og jeg ble overasket hvor bra lyd det var som kom ut.
Hvordan står denne dac-en seg i forhold til foreksempel Rega sine dac-er?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har egentlig vært i den analoge verden ei stund, samt cd-er over en Denon 3910. Fant frem en A-Dac fra Abrahamsen som blei kjøpt inn for noen år siden, kanskje brukt i begynnelsen, men lagt bort etter hvert.
Fant den frem igjen for en uke siden, og veggvorta manglet. Har derfor laget meg en ny strømforsyning med en 50VA ringkjerne med en LM317 krets, og det låter jo veldig bra!! Koblet til pc-en og jeg ble overasket hvor bra lyd det var som kom ut.
Hvordan står denne dac-en seg i forhold til foreksempel Rega sine dac-er?
Spør du meg, sikker nesten eller like bra.
Jeg syns Abrahamsen V6 er bedre en Rega
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
V6 modellen er kanskje i en annen klasse en A-DAC-en?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
nei, eneste forskjellen er strømforsyningen. ellers er de krets identisk
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Hadde en slik i drfit noen uker for endel år siden men gikk tilbake til intrigert lydkort igjen. Var en irrirerende støy hver gang noe annet som brukte USB på maskinen ble brukt. Musa f.eks. Fryktelig piping når man bevegde på den. Prøvde forskjellige kabler/porter og andre usb enheter uten noe forandring. Brukte den en liten stund da jeg syns det var for jævlig å kaste den pga prisen men ble etter hvert hus for en liten DIY forsterker istede. Ikke anbefalt fra min side, men forsterkeren ble pen. Men som nevnt ett unødvendig dyrt hus.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Har holdt meg unna musa hittil, og det er kunn pc-en som mater dac-en med signal. Ikke noe støy her, bare flott i mine ører. Hva slags dac til en fornuftig pris kan overgå A-Dac-en da?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hadde en slik i drfit noen uker for endel år siden men gikk tilbake til intrigert lydkort igjen. Var en irrirerende støy hver gang noe annet som brukte USB på maskinen ble brukt. Musa f.eks. Fryktelig piping når man bevegde på den. Prøvde forskjellige kabler/porter og andre usb enheter uten noe forandring. Brukte den en liten stund da jeg syns det var for jævlig å kaste den pga prisen men ble etter hvert hus for en liten DIY forsterker istede. Ikke anbefalt fra min side, men forsterkeren ble pen. Men som nevnt ett unødvendig dyrt hus.
Da måtte det vel være en feil på enten pc eller dac? Har aldri hatt noen støyproblemer her i hvertfall, har vært i bruk med forskjellige laptoper.

Ikke er den vel ille til prisen heller tenker jeg. Jeg har i hvertfall hatt mye glede av min.
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Da måtte det vel være en feil på enten pc eller dac? Har aldri hatt noen støyproblemer her i hvertfall, har vært i bruk med forskjellige laptoper.

Ikke er den vel ille til prisen heller tenker jeg. Jeg har i hvertfall hatt mye glede av min.
Bruker den samme pc'en den dag i dag (2012 modell), men henter ut lyd fra surroundforsterker via HDMi. Kan ikke utelukke feil men har ikke hatt noe annet trøbbel med den. Om det var feil på ADACen så vil jeg iallefall si den var altfor dyrt. Eller mulig den var beregnet for pc'er som brukte seriell eller ps2 mus f.eks. Vil tro at Abrahamsen har en slags form for kvalitetskontroll på sine produkter så vanskelig å påstå den heller hadde en feil. Har ikke prøvd flere. Men jeg skal være enig i at den hadde god lyd så lenge man ikke hadde annen kommunikasjon på usbene. Men da er jo hovedpoenget med pc borte. Jeg satt ikke igjen med en følelse av ett godt kjøp
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Spiller akkurat nå Esbjørn Svenson Trio-Viaticum fra en gammal pc. Sporet er waw og det spiller veldig flott! Fra A-Dac-en går analoge signal til en Nelson Pass B1 buffer, og videre til Hypex UCD 180 HG og til et par Klipsch RF-15. Masse detaljer og himmelsk er det. Hvorfor måtte A-DAC-en ligge i så mange år da?!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
V6 modellen er kanskje i en annen klasse en A-DAC-en?
Dyrere, tyngre å større.
Har ikke testet A-dac
Men får de brukt for ca 2000 og sett de ned i 1500 som er gratis mot lyden en får.
Hatt V6 flere ganger. Flere ganger pga angret på salg da dei nyinnkjøpte ikke var like god.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
nei, eneste forskjellen er strømforsyningen. ellers er de krets identisk
Det er vel enda en forskjell. Adac har ikke 24 bit 192 khz? Mener å huske at V6 hadde det?
Er det noen som har sammenlignet direkte?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
mulig det gjelder specs ved lansering? v6 korta ble etterhvert byttet fra cirrus logic? til akm pga en feil.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
A-DAC er kun USB, og V6 har heller ikke 24/192 over USB,

Mulig A-DAC 2 hadde coax og toslink med 24/192?

Flott liten USB-DAC.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
A-DAC er kun USB, og V6 har heller ikke 24/192 over USB,

Mulig A-DAC 2 hadde coax og toslink med 24/192?

Flott liten USB-DAC.
Sikker?
"Videre er det viktig at strømforsyningen leverer hurtig nok strøm til de høye frekvensene og mye nok strøm til de lave frekvensene. Abrahamsen mener dette løses ved hjelp av en stor transformator med lav primær impedans, ekstremt hurtige dioder for likeretting av vekselstrømmen, samt hurtige, lavimpedans elektrolytter med nok kapasitet i forhold til strømmen som trekkes. Alt skal finnes i V6.0, som dessuten oppskalerer det digitale signalet til 24-bit/96 kHz mot normalt 16-bit/44,1 kHz. Dette for å senke støygulvet og mer nøyaktig gjengi overtonene."
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mulig det gjelder specs ved lansering? v6 korta ble etterhvert byttet fra cirrus logic? til akm pga en feil.
Tranceiver-kortene i V6 ble - på noen enheter - byttet ut, ja... Det forandret ikke på specs. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fremdeles ganske sikker, men det går sikkert an å teste/finne ut av på et vis. Abrahamsen er ikke alltid så entydige eller presise i hverken sin markedsføring eller dokumentasjon.

I 2010 eller når det nå var V6.0 og A-DAC ble lansert ville vel USB-lyd i 24/192 vært ganske oppsiktsvekkende?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Fremdeles ganske sikker, men det går sikkert an å teste/finne ut av på et vis. Abrahamsen er ikke alltid så entydige eller presise i hverken sin markedsføring eller dokumentasjon.

I 2010 eller når det nå var V6.0 og A-DAC ble lansert ville vel USB-lyd i 24/192 vært ganske oppsiktsvekkende?
Mulig, men Hegel hadde også det i desember 2009. Så jeg vet ikke hvor oppsiktsvekkende det var?
Jeg velger å stole på det som skrives, da jeg ikke har mulighet til å sjekke selv :)

A-dac har aldri hatt det, såvidt jeg kan se. Dermed er de kanskje ikke så like allikevel? Det var liksom hele poenget.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skjønner det, men jeg tror altså at V6 heller aldri har hatt det på USB-delen.

Og USB-delen er så å si den samme (i alle USB-dac'er dra den tiden. ;) Kanskje fremdeles.)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Skjønner det, men jeg tror altså at V6 heller aldri har hatt det på USB-delen.

Og USB-delen er så å si den samme (i alle USB-dac'er dra den tiden. ;) Kanskje fremdeles.)
Ah, så kanskje det var kun på toslink og coax? Det vet jeg ingenting om og det står det vel ikke noe om?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Nei, nå skjønner jeg ikke noe. A-dac er vel en ren USB DAC og der står det faktisk at det er 24 bit 192 khz også.
1605704564067.png

Gir opp! :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da tar den vel maks 16/44 inn da, og upsampler til 24/192. ...Ellers er det overivrig cut 'n paste. ...Ellers kan jeg jo ta feil. :)

Skal se hvordan det ser ut fra PC-en hjemme der A-Dac fremdeles er koblet opp hvis jeg husker det.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
At man bruger en dac-chip som er 192KHz kompatibel er ikke meget bevendt, hvis spdif/USB receiver chip kun
behandler 16 bit/32,44,48KHz :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da tar den vel maks 16/44 inn da, og upsampler til 24/192. ...Ellers er det overivrig cut 'n paste. ...Ellers kan jeg jo ta feil. :)

Skal se hvordan det ser ut fra PC-en hjemme der A-Dac fremdeles er koblet opp hvis jeg husker det.
V6 er ganske lik Electrocompaniet, hvis en skal tro på de som har begge to, har jeg lest.
Under 10.000 er V6 i toppen.
Jeg har hatt litt dacer kan du si..
Liker du Electrocompaniet lyden, liker du Abrahamsen V6.
Bruktpris er typisk 2-2500,men og sett den til 1500,men da gikk den kjapt på finn.
Electrocompaniet sin dac ligg på 4-5000
 
Sist redigert:

Velocette

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.12.2003
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
A.Agder
Har hatt Doxa Dac på min Sony CDP-X 33 ES.

Har også en Sony TA F 3000 ES forsterker koblet til TV`n. Med separate høytalere.
Kan det være et alternativ å bruke en Abrahamsen DAC tilkoblet TV`n?
Er det noe å hente her ?
Lar det seg koble opp ?
Har ikke særlig erfaring på dette området.
Håper dere forstår problemstillingen.
DAC.jpg
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.519
Antall liker
1.029
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Har hatt Doxa Dac på min Sony CDP-X 33 ES.

Har også en Sony TA F 3000 ES forsterker koblet til TV`n. Med separate høytalere.
Kan det være et alternativ å bruke en Abrahamsen DAC tilkoblet TV`n?
Er det noe å hente her ?
Lar det seg koble opp ?
Har ikke særlig erfaring på dette området.
Håper dere forstår problemstillingen. Vis vedlegget 698071
Dette er en usb dac. Du må ha optisk inngang for å koble til tv.
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
Bruker den samme pc'en den dag i dag (2012 modell), men henter ut lyd fra surroundforsterker via HDMi. Kan ikke utelukke feil men har ikke hatt noe annet trøbbel med den. Om det var feil på ADACen så vil jeg iallefall si den var altfor dyrt. Eller mulig den var beregnet for pc'er som brukte seriell eller ps2 mus f.eks. Vil tro at Abrahamsen har en slags form for kvalitetskontroll på sine produkter så vanskelig å påstå den heller hadde en feil. Har ikke prøvd flere. Men jeg skal være enig i at den hadde god lyd så lenge man ikke hadde annen kommunikasjon på usbene. Men da er jo hovedpoenget med pc borte. Jeg satt ikke igjen med en følelse av ett godt kjøp
høres ut som du har et en dårlig switching psu i maksinen din desverre. dette du nevner er ganske normalt.har opplevd dette med mange pc'r du kan bli kvitt de problemene med en seasonic ultra titanium psu. steget over der er en del dyrere. de lager hvertfall de beste psu til pc for en rimlig penge.
 
Topp Bunn