ABBA-gjenforening???

M

MusicBear

Gjest
...Ja, det blir sikkert bra. :rolleyes:

ABBA share first reunion photos from the studio

Endelig gått tomme for penger, eller bare blitt litt stormannsgale?

Noen som har trua?

Nå skal det innrømmes at jeg ikke liker det de gjorde i første runde heller, da. ;)
Erru gæær'n - klart de vil lykkes om de tør - i mine øyne verdens absolutte største popsuksess.
...Dersom Elvis var størst på sin måte, og Bruce & E Street Band er det nå.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Erru gæær'n - klart de vil lykkes om de tør - i mine øyne verdens absolutte største popsuksess.
Vi får se. Nå er de 70, ikke 25, og verden har forandret seg litt. Fordommene mine sier at dette blir flaut. Veldig flaut. Håper jeg tar feil. :)
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
455
Antall liker
409
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Håper du har rett ;)

Er ihvertfall stor fallhøyde..
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.395
Antall liker
17.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det tok sin tid før det kom en tråd om dette. Hadde tenkt å starte en den dagen nyheten ble kjent.

I praksis er dette absolutt en av de største re-unions som kunne inntreffe i nåtid. Abba´s popularitet har omtrent ikke avtatt blant folk, og uansett hva som settes opp rundt i verden av ulike Abba-relaterte greier går for fulle hus. Ny film (Mamma Mia II) er også rett rundt hjørnet.

Selvfølgelig er fallhøyden stor, men... jeg har litt trua. Hr. Anderson er jo ingen dårligere komponist nå enn for 30 år siden, men man bør ikke forvente at Agnetha Fältskog har like stor stemmeprakt som da.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.971
Antall liker
11.800
Sted
Hus
De vasser i penger, så det er neppe det som er greia. Leste et intervju mede Benny Andersson for noen år siden, og han ble oppringt av banken som sa han hadde en milliard kroner på konto den gangen :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.057
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
...Ja, det blir sikkert bra. :rolleyes:

ABBA share first reunion photos from the studio

Endelig gått tomme for penger, eller bare blitt litt stormannsgale?

Noen som har trua?

Nå skal det innrømmes at jeg ikke liker det de gjorde i første runde heller, da. ;)
Du er kanskje en av dem som hører på musikk for sånne som egentlig ikke liker musikk?
Hvis det bare er Abba som er musikk, så ja. ;) ..men fra spøk til alvor: Disco og tilgjengelig popmusikk kan sikkert være fint, det. Jeg interesserer meg fint lite for det, men det er irrelevant. Poenget mitt var at jeg er redd for at denne gjenforeningens suksess og sjansen for at låtene blir bra mest er ønsketenkning. ...men jeg håper som sagt jeg tar feil, for alle som liker Abba sin skyld.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.551
Antall liker
3.078
Sted
Oslo
Hvis det bare er Abba som er musikk, så ja. ;) ..men fra spøk til alvor: Disco og tilgjengelig popmusikk kan sikkert være fint, det. Jeg interesserer meg fint lite for det, men det er irrelevant. Poenget mitt var at jeg er redd for at denne gjenforeningens suksess og sjansen for at låtene blir bra mest er ønsketenkning. ...men jeg håper som sagt jeg tar feil, for alle som liker Abba sin skyld.
Tja, jeg er så rar at jeg synes The Visitors var en av de beste og Chess hadde noen lyse øyeblikk, så trenden kunne jo tenkes å peke oppover?

Men bortsett fra det er jeg litt leiv av oldiser som skal fylle på pensjonsfondene sine (men drar på Rodger Hodgson på OverOslo oom et par dager).
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
...Ja, det blir sikkert bra. :rolleyes:

ABBA share first reunion photos from the studio

Endelig gått tomme for penger, eller bare blitt litt stormannsgale?

Noen som har trua?

Nå skal det innrømmes at jeg ikke liker det de gjorde i første runde heller, da. ;)
Du er kanskje en av dem som hører på musikk for sånne som egentlig ikke liker musikk?
Hvis det bare er Abba som er musikk, så ja. ;) ..men fra spøk til alvor: Disco og tilgjengelig popmusikk kan sikkert være fint, det. Jeg interesserer meg fint lite for det, men det er irrelevant. Poenget mitt var at jeg er redd for at denne gjenforeningens suksess og sjansen for at låtene blir bra mest er ønsketenkning. ...men jeg håper som sagt jeg tar feil, for alle som liker Abba sin skyld.
Jeg er heller ikke spesielt opptatt av ABBA eller har brukt mye tid på å høre på dem.
Jeg ble bare provosert av at det gikk an å nærmest mislike dem. (Men uansett var det jo utidig å kritisere din musikksmak på den måten, det skjønner jeg jo.)
De kommer til å ha et kapittel i musikkhistorien når 300 000 andre popgrupper vil være forlengs glemt.
Sjekk bare ut Kylie M`s Dancing Queen på youtube. Hadde dette vært hennes låt, og hun hadde vært med i MGP, hadde hun vunnet hver eneste finale. (Uten at det i seg selv nødvendigvis er et stort kvalitetstegn da.)

Men de er nok for gamle og senile nå til å kunne skrive like genial popmusikk som før. (Lurer på om det er Ulveus som skrev Dancing Queen?)
 
M

MusicBear

Gjest

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Lurer på om det er Ulveus som skrev Dancing Queen?

Dansing Queen ble skrevet av Benny Andersom i en helt spesiell setting - har det på tunga men kan ikke huske mer her og nå - men storyen bak den låta er helt spesiell. Kom på Arrival, etter mitt syn deres beste skive - om ikke annet en av deres beste skiver :)
De sendte en dokumentar om ABBA på TV for en stund siden. Der ble låten omtalt spesielt. Overgangen fra dur til moll helt i starten ble trukket frem som eksempel på låtskriverferdighetene til han jeg trodde var Ulveus..
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.395
Antall liker
17.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva skjedde? Vel, en rekke utsettelser - og nå nevnes det våren 2020
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Hva skjedde? Vel, en rekke utsettelser - og nå nevnes det våren 2020
Bare noen småting som må fixes på; Bjørn Ulvaeus må bare bli kvitt alzheimers. Og Agnetha må på basic engelsk kurs, det lille hun kunne har hun helt glemt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.397
Gjenforening etter 20-30 år kan veldig lett bli kleint. Noe annet er jo at ABBA egentlig ikke er et band, de er et rent studioprodukt. Michael B. Tretow er den største bidragsyteren til ABBA-soundet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Gjenforening etter 20-30 år kan veldig lett bli kleint. Noe annet er jo at ABBA egentlig ikke er et band, de er et rent studioprodukt. Michael B. Tretow er den største bidragsyteren til ABBA-soundet.
Joda. Som A-Ha, og en rekke andre band, som er/var avhengige av å ha med seg musikere på tur. Men Abba-produktet reiste verden over i årevis, gjorde en rekke flotte konserter. WayAhead's påstand om playback/miming stemmer ikke, Abba besto av 2 gode låtskrivere som kunne sine instrumenter, 2 gode vokalister og et lag med strålende innleide musikere. Til sammen skapte de magi.

Men jeg synes vel ikke de bør forsøke å gjenskape denne magien, jeg er redd den ikke finnes mer.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Gjenforening etter 20-30 år kan veldig lett bli kleint. Noe annet er jo at ABBA egentlig ikke er et band, de er et rent studioprodukt. Michael B. Tretow er den største bidragsyteren til ABBA-soundet.
Joda. Som A-Ha, og en rekke andre band, som er/var avhengige av å ha med seg musikere på tur. Men Abba-produktet reiste verden over i årevis, gjorde en rekke flotte konserter. WayAhead's påstand om playback/miming stemmer ikke, Abba besto av 2 gode låtskrivere som kunne sine instrumenter, 2 gode vokalister og et lag med strålende innleide musikere. Til sammen skapte de magi.

Men jeg synes vel ikke de bør forsøke å gjenskape denne magien, jeg er redd den ikke finnes mer.

Mvh
Håkon Rognlien
Nettopp dette at ABBA ikke har hatt reunion etter at de la opp er det som det står dyp respekt av, Imo!

Jeg fatter ikke at folk har så stor interesse av å gjenskape det som en gang var, og som dessverre aldri mer kan bli. Jeg vedder på at om Paul Simon og Art Garfunkel fortsatt var venner og hadde lyst å tjene penger, så hadde dem fylt store arenaer med mennesker. Og de fleste hadde sikkert gledet seg til å høre Art synge Bridge O T Water, for bare å få en vond smak i munnen i etterkant.

En god venn av meg deltok på en musikkfestival i ei lita bygd i Troms som heter Balsfjord. Dette var ca 2005 og 70-tallsheltene Uriah Heep spilte. De hadde strenge kriterier for oppvarmingsbandet, dem måtte "kvalitetsgodkjennes", altså...dem måtte ikke spille for bra :D Uriah Heep selv var en katastrofe, kompisen min var stor fan av bandet, men hele konserten ble rett og slett en pinlig affære for ham.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.598
Antall liker
58.047
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Anbefaler heller ABBA-museet i Stockholm.
Det er kjempebra. Selv om du ikke akkurat er "blod-fan".
Mye interaktivt, og du kan bl.a. mikse lyd slik at du får det til å ligne Tretows ABBA-sound.
Ganske artig.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.642
Antall liker
3.348
Blir sikkert bra dette, Elvis hadde jo comeback i 2004 og gikk rett til toppen av listene.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Kanskje ikke direkte playback men Agneta klarte ikke de høye tonene så der tro kordamebackupen til......
Thomas Ledin var førøvrig en del av live ensemblet på turne. Han er veldig dyktig skal sies. Hørte han live - uten miming for noen år siden :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tv program. Husker ikke hvilket. Var vel en doku om turneene deres for noen år siden, lenge etter at ABBA var døde og begravede.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Kanskje ikke direkte playback men Agneta klarte ikke de høye tonene så der tro kordamebackupen til......
Noen ganger så klør det i strupen for kordamene å overta hele showet og kaste hovedpersonen til ulvene, som her


Legg merke til kroppsfasongen til kordamene. Det var et krav fra Whitney at kordamene var minst like blubbete som hun selv, sånn at du ikke tar glansen av hovedpersonen ;)
Advarsel; dette gjør vondt å se på!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Tv program. Husker ikke hvilket. Var vel en doku om turneene deres for noen år siden, lenge etter at ABBA var døde og begravede.
Det er fysisk umulig å være stemmemessig på topp 365 dager i året. Turneer er ekstremt slitsomme. At vokalistene må ty til reserveløsninger nå og da er normalt og fornuftig.
Morten Harket synger sikkert ikke Take on me i samme toneleie mer, og Sir Paul synger så definitivt ikke Long tall Sally som i gamle dager.

Mvh
Håkon Rognlien
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.564
Antall liker
27.598
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tv program. Husker ikke hvilket. Var vel en doku om turneene deres for noen år siden, lenge etter at ABBA var døde og begravede.
Det er fysisk umulig å være stemmemessig på topp 365 dager i året. Turneer er ekstremt slitsomme. At vokalistene må ty til reserveløsninger nå og da er normalt og fornuftig.
Morten Harket synger sikkert ikke Take on me i samme toneleie mer, og Sir Paul synger så definitivt ikke Long tall Sally som i gamle dager.

Mvh
Håkon Rognlien
På Abba- albumene står det i hvert fall "All vocals- ABBA".

Mvh
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Kanskje ikke direkte playback men Agneta klarte ikke de høye tonene så der tro kordamebackupen til......
Noen ganger så klør det i strupen for kordamene å overta hele showet og kaste hovedpersonen til ulvene, som her

Advarsel; dette gjør vondt å se på!
Huff, ja... Det der er vel mest av alt en menneskelig tragedie i sann tid, et testamente over et menneske som ødela seg selv fullt og helt. Bare små, korte øyeblikk viser et lite glimt av hva hun en gang var.

Nå var ikke tilsvarende problemer særlig aktuelle for våre svenske venner, men om de skulle forsøke seg i dag, ville det vel kanskje være øyeblikk av lignende karakter... La oss håpe de tillater oss å leve på minnene. :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Autotune har jo vært på markedet en god stund da.... noen greier seg ikke uten - andre leker med det...



 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tv program. Husker ikke hvilket. Var vel en doku om turneene deres for noen år siden, lenge etter at ABBA var døde og begravede.
Det er fysisk umulig å være stemmemessig på topp 365 dager i året. Turneer er ekstremt slitsomme. At vokalistene må ty til reserveløsninger nå og da er normalt og fornuftig.
Morten Harket synger sikkert ikke Take on me i samme toneleie mer, og Sir Paul synger så definitivt ikke Long tall Sally som i gamle dager.

Mvh
Håkon Rognlien
Når dette gjaldt spesifikt i A...s heydays nådde Agneta aldri de høyeste tonene live flg programmet og måtte ha stand-by-in. At man blir eldre er en helt annen sak. Abba var aldri i stemmeskiftet i tiden de turnerte.

Dette gjaldt selvsagt ikke alle sanger men noen som var mer utfordrende enn andre,
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.395
Antall liker
17.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det jeg konkret vet Agneta slet med var generell sceneangst og at hun aldri var komfortabel på scenen. I tillegg hadde hun problemer med å kombinere koreografi og vokale prestasjoner.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Kanskje ikke direkte playback men Agneta klarte ikke de høye tonene så der tro kordamebackupen til......
Noen ganger så klør det i strupen for kordamene å overta hele showet og kaste hovedpersonen til ulvene, som her

Advarsel; dette gjør vondt å se på!
Huff, ja... Det der er vel mest av alt en menneskelig tragedie i sann tid, et testamente over et menneske som ødela seg selv fullt og helt. Bare små, korte øyeblikk viser et lite glimt av hva hun en gang var.

Nå var ikke tilsvarende problemer særlig aktuelle for våre svenske venner, men om de skulle forsøke seg i dag, ville det vel kanskje være øyeblikk av lignende karakter... La oss håpe de tillater oss å leve på minnene. :)
Nettopp. Det skulle bare være en påminnelse for oss alle at det som en gang var, og det som er nå, kan være to vidt forskjellige ting.

Hadde alle artister som driver med musikk aldres med samme musikalsk verdighet som f.eks Cohen, ja da hadde ikke dette vært et tema :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Tv program. Husker ikke hvilket. Var vel en doku om turneene deres for noen år siden, lenge etter at ABBA var døde og begravede.
Det er fysisk umulig å være stemmemessig på topp 365 dager i året. Turneer er ekstremt slitsomme. At vokalistene må ty til reserveløsninger nå og da er normalt og fornuftig.
Morten Harket synger sikkert ikke Take on me i samme toneleie mer, og Sir Paul synger så definitivt ikke Long tall Sally som i gamle dager.

Mvh
Håkon Rognlien
Når dette gjaldt spesifikt i A...s heydays nådde Agneta aldri de høyeste tonene live flg programmet og måtte ha stand-by-in. At man blir eldre er en helt annen sak. Abba var aldri i stemmeskiftet i tiden de turnerte.

Dette gjaldt selvsagt ikke alle sanger men noen som var mer utfordrende enn andre,
Agneta Fältskogs stemme hadde rekkevidde som følger: D3 – E♭6 (three octaves, one semitone)
Det er et bra spenn, ikke eksepsjonelt, men godt. Om Abba skrev eller fremførte sanger som medførte at vokalisten ikke passet til tonearten, var vel det litt merkelig. Men merkeligere ting har skjedd, så det kan vel være. Fältskog var (er?) for øvrig en strålende vokalist, hvilket er ettertrykkelig bevist gjennom mange år og en lang, lang rekke innspillinger.

Mvh
Håkon Rognlien
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Tv program. Husker ikke hvilket. Var vel en doku om turneene deres for noen år siden, lenge etter at ABBA var døde og begravede.
Det er fysisk umulig å være stemmemessig på topp 365 dager i året. Turneer er ekstremt slitsomme. At vokalistene må ty til reserveløsninger nå og da er normalt og fornuftig.
Morten Harket synger sikkert ikke Take on me i samme toneleie mer, og Sir Paul synger så definitivt ikke Long tall Sally som i gamle dager.

Mvh
Håkon Rognlien
Når dette gjaldt spesifikt i A...s heydays nådde Agneta aldri de høyeste tonene live flg programmet og måtte ha stand-by-in. At man blir eldre er en helt annen sak. Abba var aldri i stemmeskiftet i tiden de turnerte.

Dette gjaldt selvsagt ikke alle sanger men noen som var mer utfordrende enn andre,
Agneta Fältskogs stemme hadde rekkevidde som følger: D3 – E♭6 (three octaves, one semitone)
Det er et bra spenn, ikke eksepsjonelt, men godt. Om Abba skrev eller fremførte sanger som medførte at vokalisten ikke passet til tonearten, var vel det litt merkelig. Men merkeligere ting har skjedd, så det kan vel være. Fältskog var (er?) for øvrig en strålende vokalist, hvilket er ettertrykkelig bevist gjennom mange år og en lang, lang rekke innspillinger.

Mvh
Håkon Rognlien
Det som var så spesielt var at Agnethas og Annifrids vokaler gikk som hånd i hanske og skapte skjønne vokalharmonier.
Agnetha + Annifrid og Bjørn + Benny, samt M B Tretow ble sammen et superteam som skapte musikkhistorie.
Fikk en gang et spørsmål om hva jeg mente var den mest genialt studioproduserte poplåten gjennom historien, svaret var enkelt; Dancing Queen.
 
M

MusicBear

Gjest
Fikk en gang et spørsmål om hva jeg mente var den mest genialt studioproduserte poplåten gjennom historien, svaret var enkelt; Dancing Queen.
Enig! Og i tillegg til dette har de mange som er nesten like gode/geniale.

Går forresten bra ABBA musical i Aarhus for tiden, i byens nye storstue, hvor mange av musikerne fra «den gang» er med og spiller - sånt blir det atmosfære av. Vi var minutter fra å gå på den, nå på lørdagen, men bestemte oss for neste gang vi er i byen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Fikk en gang et spørsmål om hva jeg mente var den mest genialt studioproduserte poplåten gjennom historien, svaret var enkelt; Dancing Queen.
Enig! Og i tillegg til dette har de mange som er nesten like gode/geniale.

Går forresten bra ABBA musical i Aarhus for tiden, i byens nye storstue, hvor mange av musikerne fra «den gang» er med og spiller - sånt blir det atmosfære av. Vi var minutter fra å gå på den, nå på lørdagen, men bestemte oss for neste gang vi er i byen.
Kan gjerne underbygge hvorfor Dancing Queen er så sykt genial. Men det er jo så mye. Killer åpning med tagent riffet, rett på refrenget og du er hooked etter 20 sekunder, lag på lag på lag med synth, gitar, piano, trommer, koring, fantastiske vokalharmonier, overdubbing av vokal osv. Og den lille stryker-trudelutten helt på slutten er bare prikken over i-en.
Det er en sykt kompleks mix hvor det er lagt lag på lag, så særlig transparent og ren HiFi lyd er det ikke. But who cares?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Abba har laget vanvittig mye fin musikk. Tror faktisk ikke de har laget en eneste låt som ikke fenger. Abba har solgt over 380 millioner album, kun slått av Beatles.
Jeg fant to forskjellige tall på wikipedia. Under artikkelen om ABBA står det 380 millioner album. Under en artikkel om mestselgende artister står det 150 millioner.

Kan 150 millioner være singler?
 
Topp Bunn