8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke skryt for mye nå, han kommer til å bli høy på seg selv.
    Men att dette oppsettet låter bra er detvel ingen tvil om.
    1685687202061.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Sitte på den høye hest er jo litt negativt ladet, så da takker vi for den.....' ;)

    Uttrykket stammer fra riddertiden. Middelalderens riddere red ut i kamp i full utrustning og på store og kraftige stridshester, som væpneren tok med til slaget.
    Fra 1500-tallet ble uttrykket «å ri den store hest» brukt om rideøvelser blant de adelige, som ikke var vanlige blant resten av befolkningen. Dermed ble uttrykket brukt om å opptre overlegent, å leke at man var adelig.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Skal bli deilig med en rolig uke ved bassenget og paraplydrinken (GT) i umiddelbar nærhet.

    Vis vedlegget 925768
    Se DER ja! Du får passe på at drinkene ikke avviker for mye fra etablerte standarder 😁 Og ikke boost alt for mye... men litt er ok har jeg hørt. Under ca 300GT kan du også benytte Rum-korreksjon, jo mørkere dess bedre🤪
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Er ikke der nede for å drikke, og veldig sjelden jeg bikker 5 enheter på en dag. Når det blir så få kan de godt være litt ukalibrerte.
    Nede for å slappe av, gå noen turer, spise god mat....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    737 MAX?
    ...gå inn i cockpiten og skru av autopiloten
    så går det sikkert bra.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Gammel restaurert 737-300 som et danskt flyselskap har startet med. De har hele tre fly.
    Så helt jævlig slitent ut. Lignet innmaten på danske diy forsterkere
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Nå var vel du en del av innmaten denne gangen,så det kunne ikke bli så ille vel?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    737-300 er en driftsikker gammel traver.
    Værre med de nyeste 737 MAX som har innebygd "kræsj i bakken" modus som ikke kunne skrus av.
    Denne feilen skal være rettet pr nå, men det måtte vel 3 styrter (eller flere?) og noen hundre døde, før de skjønte greia.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    737 MAX?
    ...gå inn i cockpiten og skru av autopiloten
    så går det sikkert bra.
    Jeg tror egentlig ikke det hjelper. Akkurat som moderne biler, cruise og kræsj er uavhengige systemer mest sannsynlig. Opplever det faktisk i jaguaren at lane assist klager på vinglingen mens jeg har på autopilot/cruise. Nesten litt morsomt men det gir jo litt trygghet med redundante og uavhengige systemer skal sies ;-) Men kanskje ikke like morsomt hvis du sitter i en 737 Max og piloten/cruise sier "opp" og nødsystemet sier "ned" og de begynner å krangle og eksploderer i oscillasjonens hete mens du egentlig vil at de er bestevenner :)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er mye jeg ikke liker med de automatiserte hjelpemidlene i nyere biler, eks. anti skrens og lignende.
    Fil varsling og abs er velkomment i min verden.

    Å kjøre 80-talls Porsche med KUN abs på Våler banen og Rudskogen i ekte "analog" modus var vanvittig gøy i mine hine dager.
    ..i motsetning til min nuværende Mazda 2, som ikke kan brukes til sikre forbikjøringer engang pga bedriten motorkraft.

    Jeg vil slutte med DIY, og spare til en gammel kjøre-bil, ala tosken.
    Men jeg vil ikke ha en upålitelig italiener.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det er mye jeg ikke liker med de automatiserte hjelpemidlene i nyere biler, eks. anti skrens og lignende.
    Fil varsling og abs er velkomment i min verden.

    Å kjøre 80-talls Porsche med KUN abs på Våler banen og Rudskogen i ekte "analog" modus var vanvittig gøy i mine hine dager.
    ..i motsetning til min nuværende Mazda 2, som ikke kan brukes til sikre forbikjøringer engang pga bedriten motorkraft.

    Jeg vil slutte med DIY, og spare til en gammel kjøre-bil, ala tosken.
    Men jeg vil ikke ha en upålitelig italiener.
    Kanskje en M3 eller en Nissan GTR er mer for deg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Jeg liker at det låter så naturlig som mulig når det kommer til lyd, altså det som kalles nøytral lyd. Samtidig liker jeg kontraster og sterke farger fra naturen.

    Denne blomsterbusken hadde noe av det mest intense og kraftfulle fargen jeg har sett. Med mobilkameraet blir den sterkt svekket, men den hadde blitt ennå mer livløs i svart-hvitt.
    20230607_104713.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker at det låter så naturlig som mulig når det kommer til lyd, altså det som kalles nøytral lyd. Samtidig liker jeg kontraster og sterke farger fra naturen.

    Denne blomsterbusken hadde noe av det mest intense og kraftfulle fargen jeg har sett. Med mobilkameraet blir den sterkt svekket, men den hadde blitt ennå mer livløs i svart-hvitt. Vis vedlegget 926323
    Dagens beste😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Har rukket masse i dag Ute og kjørt litt og gått 25.000 skritt, spist en del god mat, og nå lader vi til en like rolig dag i morgen. Litt på sentralen har det også vært tid til.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    PXL_20230607_195958853.jpg


    Ikke like sterke fiolett farger fra min hage, men det er iallefall et tegn på at sommeren ER her.
    De sterke fargene er mer til stede i kjelleren enn i hagen.

    PXL_20230607_201107722.jpg


    ...neste setup blir fiolett og orange.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Jeg liker at det låter så naturlig som mulig når det kommer til lyd, altså det som kalles nøytral lyd. Samtidig liker jeg kontraster og sterke farger fra naturen.

    Denne blomsterbusken hadde noe av det mest intense og kraftfulle fargen jeg har sett. Med mobilkameraet blir den sterkt svekket, men den hadde blitt ennå mer livløs i svart-hvitt. Vis vedlegget 926323
    Den fagre busken din bærer det velklingende navnet Bougainvillea spectabilis eller trillingblomst på godt norsk.
    Den kan også vokse i Norge, men den må tas inn og oppbevares frostfritt om vinteren. Hjemme er det derfor mest praktisk å dyrke den i potte. Den liker god, næringsrik jord og helst bør den stå i en potte med hull i bunnen, slik at den ikke blir stående med røttene i vann. Om vinteren bør den stå et sted med mest mulig lys i et sørvindu. Om sommeren kan du sette den ut på et lunt sted i hagen, helst et sted med mye sol. Lillians hage: Bougainvillea finnes i flere farger (lillianreinseth.blogspot.com)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.395
    Torget vurderinger
    23
    Ja, omtrent like feminin 😆
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Ja, omtrent like feminin 😆
    Heldigvis ikke.
    Ei heller har jeg de samme utagerende fakter eller knekk i håndleddet.
    Og skulle jeg gått med slike sprelske brille innfatninger på nesetippen, så skulle jeg hatt betalt for det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Ellers er kløften ned til Torrent de Pareis overvunnet nok en gang, Nesten ti år siden sist, og det merket jeg. Ikke like spretten lengre.

    Ganske tøff tur egentlig selv om det bare går nedover. Det anbefales sterkt å ha med klatretau. men det gikk uten. Sist hadde vi med, men brukte det ikke. Denne gangen savnet jeg det ved et par passasjer.

    Sliten - ut å få noe føde
    https://www.click-mallorca.com/excursiones/torrent-de-pareis/


    20230609_124225.jpg
    IMG_20230609_161254.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    S-H gir en kort oppsummering av hva jeg har fått til gjennom 30 år etter leten på troverdig lyd i forhold til hva jeg selv har opplevd på konserter.
    Litt synd at jeg har tatt så feil på veien, og en smekk på fingrene til de andre som også har synes dette låter troverdig. Dere tar altså feil. ;)

    S-H mener altså dette, noe som blir så skrudd oppi hode mitt som det er mulig siden jeg har hørt hans anlegg. Kan det være så forskjell på hva folk opplever som nøytral og troverdig lyd? S-H og jeg har jo også gladelig tatt i mot besøkende for en lytt, så sjansen er der for og gjør opp sin egen mening rundt det.
    Dette er definitivt ikke noen kamp om best lyd, men når det kommer så harde påstander om at jeg sitter å hører på noe eget som ikke har fotfeste i virkeligheten, blir jeg ennå mer nysgjerrig på mine og andres ører.



    @The Shy sitt oppsett er det jeg tidligere kalte et laboratorium. Noe sånt vil jeg ikke ha hjemme. @the Shys anlegg er interessant fra et «vitenskapelig» ståsted, for det utfordrer det meste av det vi vet om god lyd: @The Shy har et dårlig utgangspunkt fordi høyttalerne bryter med en rekke av «reglene» for høyttalerdesign. De måler sannsynligvis meget svakt i åpent rom. Men han bruker DSP for å bøte på svakhetene i høyttalerne. Samtidig har han dempet i hjel rommet, i den grad at etterklangen er mindre enn anbefalt i studio. Når folk liker dette anlegget så godt - og mener det er nøytralt (mange av de samme som mener at dette anlegget er nøytralt, sier samtidig at nøytralitet er tull, udefinert, gir dårlig lyd osv.) - så reiser det spørsmål om hva vi vet om lyd: Er det bare å sette sammen drivere i bokser, kjøre det gjennom DSP, fylle rommet med akustikkprodukter, og så har man oppnådd «naturlig» lyd. Det er en besnærende tanke.


    Jeg tror @The Shy selv ser at det er noe spesielt med sitt eget oppsett. Han har vel sagt selv at lyden hans er annerledes enn noe annet sted? Jeg leser det som en indikasjon på at anlegget (både høyttalere og rom) ikke er nøytralt, men har egenskaper som gjør at all annen lyd høres annerledes ut. Jeg er ikke så sikker på om alle andre oppsett er dårlige eller mangelfulle - og man kan lure på om @the Shys dom over andre oppsett skyldes en tilvenning til egen lyd som ikke følger læreboken i verken høyttaler- eller romdesign, og er kalibrert for en mørkere signatur enn den man finner i profesjonelles kontrollrom.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn