8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hørte ikke "steril" lyd på torsdag. Bare en ørlite tørrhet oppover i frekvens, på enkelte låter.
    Nei, "sterilt" var et ord din venn brukte. Dette med enkelte låter er også noe jeg skrev i fjor, for jeg mener oppriktig at dette oppsettet har noen virkelig besnærende egenskaper som virkelig traff.

    Uansett, ingen vits å gnage på semantikk, det er som det er og skaperen virker tilfreds! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Jeg hørte ikke "steril" lyd på torsdag. Bare en ørlite tørrhet oppover i frekvens, på enkelte låter. Når romakustikken er så tørr, så er det innspillingene som setter dagsorden. Tor hadde feks den saftigste (motsetningen til tørr) bassen man kan tenke seg. (Ref stortromma til Ron Tutti på Sheffields Drum Record).

    ------------

    Tor har laget en tidsmaskin. Du suges inn i et tredimensjonalt lydbilde og transporteres til innspillingsstudioet der hvor musikken ble innspilt. Være seg Edith Piaf eller Junior Wells. Her er sinnsykt mye detaljer og informasjon. Anlegget fanger. Du bare høre mer musikk. Alt går ned på høykant, fra jazz til kirkeorgel. (Klassisk rakk vi ikke, dessverre).

    Som uforberedt lytter måtte jeg flere ganger revurdere inntrykket. Ettersom spillelista vokste utover kvelden, skjønner man at eventuelle unoter tilhører innspillingen, ikke avspillingen.
    Denne likte jeg veldig godt, og viser jo at din forståelse for lyd ikke er helt borte. Du må bare ikke la LMC innta for mye plass i ditt hode ;) Bassen på JW er jo så saftig det går ann, og med snapp samtidig.

    Selvfølgelig er nye, og så sære anlegg en tilvenning, og tenk på stakkars meg da, som har sittet her nede i årevis. Ikke rart en blir spesiell:D
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.330
    Torget vurderinger
    1
    , og tenk på stakkars meg da, som har sittet her nede i årevis. Ikke rart en blir spesiell
    Engsteligheten i nabolaget var tiltagende. All denne aktiviteten i kjelleren til den nye naboen i Tangenveien. Jordskjelvaktige rystelser og de merkeligste lyder tll langt på natt. Og disse suspekte typene som kom og gikk til alle døgnets tider...

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.330
    Torget vurderinger
    1
    ...Du må bare ikke LMC innta for mye plass i ditt hode ;)...
    Stor takk til LMC, som raust deler sine ressurser og erfaringer. Anleggsmessig befinner han seg i motsatt ende av ditt: Stor stue, lang (naturlig) romakustikk, rør/horn, analoge signalkilder, en forkjærlighet for årgangsjazz, osv.
    Mange faktorer er felles innenfor HiFi, men noen er også system-betinget. Så det gjelder å sortere ut hva som er relevant for ens eget oppsett. Ingen enkel vitenskap dette 😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Takk for rapporter fra garvede karer!:)
    Veldig interessant å lese ulikes opplevelser av møtet med Langesund. Det er få som går ubeveget derfra, selv om de kommer med båt.

    Morsomt at du påpeker lydstyrkeforskjellene @pedal, den forskjellen hadde jeg ikke sett for meg.

    Jeg er veldig spent på å høre de nye mellomtonene. Har tro på at Tor Arne får maks romklang ut av rommet sitt med de nå, men det er sikkert ikke blitt mindre fintfølende enn tidligere og jeg vil tippe det vil ta litt tid før det maksimale potensialet er hentet ut.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    @TrompeteN, jeg lastet akkurat ned AT-RECORDINGS ^ Atlantic Passages - Coming Home, samt albumet Bente Illevold - Alone.
    Ikke helt min musikk men helt sykt bra innspilling for å avgjøre om anlegget kan transportere opptaksrommet inn i stua, som noen har vært inne på her ;-)

    Håper jeg får høre dette hos deg en vakker dag @The Shy for det mistenker jeg blir moro!

    EDIT: nå fant jeg den andre tråden og innser at dette er gammelt nytt for de fleste her allerede ... bare jeg som er treg! kult likevel ;-)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Shy er flink til å selektere konstruktive innspill på lyden.
    De nye sattelittene er såpass ferske i hans grotte at jeg vedder på at innen jeg rekker å komme på neste visitt, så har han tweaket såpass på både det fysiske og i det digitale domene at det blir enda bedre enn akkurat NU.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dessuten er jeg enig med LMC på det han sier fra 700 Hz og videre ned.
    Eller var det 600 og ned da jeg var der sist?

    Bass og midbass er i absolutt særklasse, og på topp 2 av det jeg har hørt.
    Slik gjengivelse får man rett og slett ikke kjøpt i hifi butikker, uansett pris.

    Slukoteket er det eneste jeg har hørt som er like tiltalende i samme område, men på en annen måte.

    Rart, og egentlig ganske gøy sånne greier som har med lyd å gjøre.
    En fascinerende hobby, som forener lydentusiasme og musikkgleder.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    inntrykket sitter fortsatt etter bass responsen som var i særklasse clean og tight, selv om jeg personlig synes det blir for tørt
    er virkelig etterklangstid 0,1 m sek...tilsvarer ikke det ekkofritt rom?...føltes ikke så dødt
    skulle vært artig å hørt samme oppsettet med litt mere etterklang i rummet
    uansett hvor rent og kontrollert dette spilte, rørte det meg ikke emosjonelt
    sitter nå og hører en Philips box med Beau Arts Trio som spiller Haydn piano trioer.....nerve, utklingning og overtonestruktur kobler rett til hjertet
    om det er etterklangstiden eller summen av den og vinyl, rør og horn aner jeg ikke, men dette er lyd jeg kan bli jordgubbe med :giggle:
    uansett, det er den som betaler gildet som har siste ordet
    god helg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN, jeg lastet akkurat ned AT-RECORDINGS ^ Atlantic Passages - Coming Home, samt albumet Bente Illevold - Alone.
    Ikke helt min musikk men helt sykt bra innspilling for å avgjøre om anlegget kan transportere opptaksrommet inn i stua, som noen har vært inne på her ;-)

    Håper jeg får høre dette hos deg en vakker dag @The Shy for det mistenker jeg blir moro!

    EDIT: nå fant jeg den andre tråden og innser at dette er gammelt nytt for de fleste her allerede ... bare jeg som er treg! kult likevel ;-)
    Neida, jeg har ikke promotert "Atlantic passages" her enda, så det var ikke gammelt nytt. Du er den første på HFS som har kjøpt det. Dessuten satt jeg ekstremt pris på tilbakemeldingen✨🙏🏻

    Musikken er både for sær og ikke god nok til at jeg vil opplyse om det på hfs, men synes du traff bra med "Coming home" da du valgte.
    Men ja, jeg kan bekrefte at opptakene er ekstremt avslørende hvis det er et mål om å teste anlegg mot nøytralitet eller realisme😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Takk for rapporter fra garvede karer!:)
    Veldig interessant å lese ulikes opplevelser av møtet med Langesund. Det er få som går ubeveget derfra, selv om de kommer med båt.

    Morsomt at du påpeker lydstyrkeforskjellene @pedal, den forskjellen hadde jeg ikke sett for meg.

    Jeg er veldig spent på å høre de nye mellomtonene. Har tro på at Tor Arne får maks romklang ut av rommet sitt med de nå, men det er sikkert ikke blitt mindre fintfølende enn tidligere og jeg vil tippe det vil ta litt tid før det maksimale potensialet er hentet ut.
    Blir en spennende periode framover, men du må nesten ta en tur før jeg er helt fornøyd - det tok 7 år fra jeg hadde subb midd og morellene oppe sammen, til jeg var fornøyd - da begynte jeg på nytt?
    Bentes plate alene har ikke fenget meg helt på anlegget. Den har fått en ny vår med de nye mellomtonene, så det lover godt. Fortsatt ikke min musikk, og hvorfor er det så vanskelig å fange den ekte romklangen inn på platen?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Blir en spennende periode framover, men du må nesten ta en tur før jeg er helt fornøyd - det tok 7 år fra jeg hadde subb midd og morellene oppe sammen, til jeg var fornøyd - da begynte jeg på nytt?
    Bentes plate alene har ikke fenget meg helt på anlegget. Den har fått en ny vår med de nye mellomtonene, så det lover godt. Fortsatt ikke min musikk, og hvorfor er det så vanskelig å fange den ekte romklangen inn på platen?
    Håper vi kan få til noe i løpet av sommeren.
    Fenger ikke Bente!? Da må det være dacen😂
    Jeg har trua på nye tonermellom. Har noen ideer vi kan snakke om en gang…
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Neida, jeg har ikke promotert "Atlantic passages" her enda, så det var ikke gammelt nytt. Du er den første på HFS som har kjøpt det. Dessuten satt jeg ekstremt pris på tilbakemeldingen✨🙏🏻

    Musikken er både for sær og ikke god nok til at jeg vil opplyse om det på hfs, men synes du traff bra med "Coming home" da du valgte.
    Men ja, jeg kan bekrefte at opptakene er ekstremt avslørende hvis det er et mål om å teste anlegg mot nøytralitet eller realisme😊
    Jepp "Coming home" i 88/24 er en "must have". Her skjer det mye spennende både i forhold til dynamikk, tonalitet, overtoner som ved et par anledninger smelter sammen som ren magi, og rommet som blir transportert til stua! Skikkelig digg!
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Har hatt åtte personer på besøk denne uken og litt forskjellig tilbakemeldinger. Nyttig og faktisk meget trivelig, men også litt slitsomt. Nå setter jeg meg ned for å kose meg med litt musikk. Innstillingene rører vi ikke.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men ikke like langt ned..... :ROFLMAO:
    du får sjekke filene jeg sendte deg
    enjoy
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Om det har med de 8 cm opp eller ikke skal være usagt men besøket i helgen fant scenebilde 100% riktig proporsjonert. Selv Leonard Cohen kunne spottes tydelig på midten, og det med brystklang som satt seg i kassa. Den yngre garde ser ut til å ha mindre problemer med fokuset.

    For egen del minnes jeg fra yngre dager å ha hatt tydeligere fokus på stemme i midten fra anleggene mine, Det er jo en kjensgjerning at jo eldre en blir jo vanskeligere blir det og plukke ut enkeltstemmer i et rom med mye støy.

    Ja, ja, når ting skranter får en heller fokusere på andre viktigere ting med lyden. Tørrhet. klang og dynamikk:):):)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå har naboen til Tor fått nok av bråket hans, han selger huset.
    De som kjøper få sjekke om huset har fått skader av basstrøkk :=)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Gratulerer med dagen!
    20230517_090151.jpg



    Etter noen stille morgentimer, bare avbrutt av en salutt eller to, har jeg hatt en lytteøkt på veldig lavt volum. Nå begynner inntrykkene virkelig å få satt seg for min del.
    Anlegget spiller nå med en tydelighet og dynamisk kontrast som gjør "alt jeg legger i skuffen" engasjerende for meg. I dag opplevde jeg at ingenting kladdet til for hverandre, alt bare jobber sammen på en måte som gjør at det høres ut som ekte vare. Detaljeringsnivået gjennom hele grunntonen oppleves helt perfekt, og det er jo det området som setter standarden på en musikkopplevelse for min del.

    Altså noen meget gode timer foran alteret i dag tidlig. :):)

    Gamlegubben er altså storfornøyd, men det er et punkt som nå vil få fokus, og det er å senke støynivået noen db.

    Armand blir satt på saken og denne gangen uten tidspress ;) I første omgang en 8 kanal volumstyring etter Lynx'en.

    Imens kan jeg kose meg med musikk på et anlegg som svelger absolutt alt av musikk.

    Mvh-
    En helt edru gubbe:cool:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Der har jeg også vært.. maange ganger i litt yngre versjon av meg selv :)
    Tenkte flere ganger at jeg måtte opp til der du tok det bildet men det ble med tanken...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Ellers ramlet det inn noen filer på harddisken.

    Har lest mye om denne og undres litt om hvorfor den får så fantastiske tilbakemeldinger. Mulig anlegget mitt ikke er dynamisk nok på trommer.

    folder.jpg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.330
    Torget vurderinger
    1
    På vinyl, og til dels SACD, er dette en demo-plate av rang. Spesielt pianoet er innspilt med imponerende dynamikk og livaktighet. Her "spruter" det overtoner!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    På vinyl, og til dels SACD, er dette en demo-plate av rang. Spesielt pianoet er innspilt med imponerende dynamikk og livaktighet. Her "spruter" det overtoner!
    Det er det som plager meg. Ulik fokus på de forskjellige instrumenter. Piano er jo overkill. Aldri hørt et piano så vilt dynamisk. Ikke så god sammenheng når anlegget er homogent. imponerer kanskje de som ikke har vært så ofte på konsert.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.330
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nærmikrofon-opptak på godt og vondt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Ja og tipper nærmest strengen til tangent nr 75 ;) Et opptak som kanskje liker seg best blandet med noe romklang
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Du får sjekke ut Hideo Shiraki - han var jazz-trommis så litt mer fokus på trommene ;)
    også en fordel at opptakene er fra tidlig 60-tall, så de har den gode live lyden med masse romklang i opptaket.


     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Du får sjekke ut Hideo Shiraki - han var jazz-trommis så litt mer fokus på trommene ;)
    også en fordel at opptakene er fra tidlig 60-tall, så de har den gode live lyden med masse romklang i opptaket.


    Det skal jeg. Gode opptak av trommer er moro og 60 talls lyd er gromt på sitt beste
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Enkelte familiemedlemmer kommer med jevne mellomrom for en lytt, og for de er det helt naturlig at det kommer lyd fra høyttalerne. Denne gange ble han neste svimmel og følte ubehag grunnet anleggets evne til å lure lytter. Magisk lydbilde mellom og ingen lyd direkte fra høyttaler. Hadde ikke opplevd det forsvinningsnummeret i samme grad før.
    Kommer jo selvfølgelig litt an på hva som blir spilt men en hyggelig tilbakemelding.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Et bilde fra innsiden av bassforsterker. Denne viften lever et rolig liv. Har foreløpig ikke registrer at den går under avspilling av musikk.

    Ved påslag av forsterker går den for fult i et par sekunder for å visa at den lever.

    bassforsterker.JPG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Gjorde et lite men tappert forsøk på å få den til å svirre rundt litt, men ga opp. Har en sang med knusende bass uten at der er spesielt nivå i mellomtone og diskant. Dro gjennom sangen med en følelse av at ribbeina ble slått inn, uten at det hjalp stort. Den stod fordømt like stille:oops:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn