8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikkert ikke det som er gale her, men jeg opplevde mye rart med målinger en periode og brukte masse tid og energi på re-innstallering og oppdateringer i hue og ræva - bare for å finne ut at det var en usb-kabel mellom pc og mikrofon som begynte å bli dårlig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva er det du reagerte på med softwaren OMF?
    Nå er dette 10 år siden da - men den gangen så var det 2 ulike software/mixer programmer for Aurora (Med USB ) og for AES kortet.
    Jeg knotet så mye med Aurora softwaren at jeg kjøpte AES kortet for å komme tilbake til pørogramemt jeg kjente fra før .
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Bx Litt på siden, men så kommentaren din om strev med nettbutikk. Jeg har svært god erfaring med Shopify, ville tatt en titt på det før du legger ned måneder på å bygge en nettbutikk fra scratch. I teorien kan du være oppe med en nettbutikk med Paypalstøtte i løpet av en dag, og direkte kredittkortstøtte via f.eks Stripe er også superlett. Selve nettbutikken designer du også raskt opp vha templates osv hvis du ikke skal ha det alt for custom.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Nå er dette 10 år siden da - men den gangen så var det 2 ulike software/mixer programmer for Aurora (Med USB ) og for AES kortet.
    Jeg knotet så mye med Aurora softwaren at jeg kjøpte AES kortet for å komme tilbake til pørogramemt jeg kjente fra før .
    Har sett det skrevet mange ganger så du er ikke alene om å mene det, men for meg var remoten til Aurora som å komme til himmelen fremfor Motu som jeg kom fra.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Knoter litt med remoten i Aurore,, men får ikke stilt nivåer.

    Sikkert noen innstillinger som står feil?
    20230429_085100.jpg
    20230429_084940.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du kan prøve gå på "Output" om du skal justere gain ut til forsterkere.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg har trykket og dratt i sleider i alle kombinasjoner. Ingenting som gir reaksjon på nivåer ut.
    Det ser ut som Aurora er satt i slave-modus og blir bypasset pga. ekstern overstyring....... ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    @Bx Litt på siden, men så kommentaren din om strev med nettbutikk. Jeg har svært god erfaring med Shopify, ville tatt en titt på det før du legger ned måneder på å bygge en nettbutikk fra scratch. I teorien kan du være oppe med en nettbutikk med Paypalstøtte i løpet av en dag, og direkte kredittkortstøtte via f.eks Stripe er også superlett. Selve nettbutikken designer du også raskt opp vha templates osv hvis du ikke skal ha det alt for custom.
    Takk for tips. Den blir sjekket ut
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Har skrevet inn forskjellene i forhold til hvordan det ser ut hos meg.

    Håper det løser det.

    IMG_1151.jpeg


    IMG_1150.jpeg


    To «analog out» og «Digital out» skal stå på remote.
    Velg spiece A og sett alle til Lslot.

    Vær sikker på at slidene står unmutet. Det har jeg gjort feil selv mange ganger.

    🤞🏻
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Har skrevet inn forskjellene i forhold til hvordan det ser ut hos meg.

    Håper det løser det.

    Vis vedlegget 916035

    Vis vedlegget 916036

    To «analog out» og «Digital out» skal stå på remote.
    Velg spiece A og sett alle til Lslot.

    Vær sikker på at slidene står unmutet. Det har jeg gjort feil selv mange ganger.

    🤞🏻
    Da dukket det opp ekstremt mye mer støy, så ga opp det med en gang
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    jeg klarte å lage en eller annen ekstrem feedback-loop når jeg prøvde å endre "to analog/digital out", så glad jeg hadde beskyttelseskondensator på horna - det ringer fortsatt i ørene.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Da dukket det opp ekstremt mye mer støy, så ga opp det med en gang
    Så synd...
    Hm. Dette er merkelig. Kanskje løsningen på støyproblematikken rett og slett er en defekt på lydkortet🤔
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    jeg klarte å lage en eller annen ekstrem feedback-loop når jeg prøvde å endre "to analog/digital out", så glad jeg hadde beskyttelseskondensator på horna - det ringer fortsatt i ørene.
    Passer skikkelig dårlig å investere i en drøss nye drivere nå, så stopper mens leken er god. Har også tidligere klart å få fult nivå ut på alle kanaler på deqx, og det fullfrekent. det drepte raskt og effektivt diskantene.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Så synd...
    Hm. Dette er merkelig. Kanskje løsningen på støyproblematikken rett og slett er en defekt på lydkortet🤔
    Støy målt på ca 5 cm. Trodde nesten det hadde vært mye mer forskjell. Veldig godt hørbart i hvert fall.

    Ellers lider ikke lyden av å være så veldig defekt - det er jo noe
    stæy målt på 5cm.jpg
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.995
    Sted
    Kongsberg
    Løsningen er egen volumkontroll etter dac. Da kan man herje på med innstillinger med dempet volum og slippe skrekkopplevelser. Det finnes ikke mange gode slike på markedet som jeg vet om. Kanskje det er på tide jeg lager en slik sak.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Løsningen er egen volumkontroll etter dac. Da kan man herje på med innstillinger med dempet volum og slippe skrekkopplevelser. Det finnes ikke mange gode slike på markedet som jeg vet om. Kanskje det er på tide jeg lager en slik sak.
    Hehe...trodde vi var enig om at du ikke skulle komme med sånne fristene opplysninger ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Bruke en kilde følger som pre. Står imellom dac og dsp. Det er en grei forsikring mot slike uhell. Det var pokker til uflaks Tor. Blir oppriktig trist av å lese om slike uhell.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Bruke en kilde følger som pre. Står imellom dac og dsp. Det er en grei forsikring mot slike uhell. Det var pokker til uflaks Tor. Blir oppriktig trist av å lese om slike uhell.
    Det var ikke så ille da. Hadde jo hatt de diskantene i mange år. Godt å komme litt videre også
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen er egen volumkontroll etter dac. Da kan man herje på med innstillinger med dempet volum og slippe skrekkopplevelser. Det finnes ikke mange gode slike på markedet som jeg vet om. Kanskje det er på tide jeg lager en slik sak.
    Ja takk. 6 kanaler, balansert, step à 0,5dB og fjernkontroll. Halleluja!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Det var ikke så ille da. Hadde jo hatt de diskantene i mange år. Godt å komme litt videre også
    Knall innstilling det når uhellet først er ute 😊 En volumkontroll uten gain kan muligen også være med å bedre støy problematikken.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    En av årsakene til at jeg har programmert inn at lydkortet står i mute ved oppstart og tvinger kortet til å justere nivå til noe man må skru opp fra som valg. Better safe than sorry.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Leser i flere tråder her inne at AL skal være så bra (jeg har blitt anbefalt det av enkelte også), men jeg har også forstått at en del brukere sliter med ett og annet. Personlig hadde jeg gitt opp og gått for en annen løsning, det frister altså ikke å bytte for min del. Det virker ikke ferdig "utviklet" i mine øyne pga problematikken, ikke ønsker jeg å beta-teste noe jeg må betale for heller. Mulig vanlig dsp blir et problem hvis man styrer med mer enn 3-kanaler, finnes vel dsper for slikt også, men .... Alt har sin pris.
    Til slike end-game systemer som dette så er vel Trinnov det eneste riktige valget (sett fra mitt ståsted), så kan man åle seg frem mellom andre løsninger som ikke fungerer som ønsket helt til man gir opp og investerer i det man skulle kjøpt først som sist.
    Det er vel lett å kjøpe med andres penger, men hadde jeg personlig spyttet inn såpass i drivere, forsterkere og slikt som er gjort her så hadde jeg ikke gått for et billig alternativ ift styring av alt heller. Mine to øre, ha en fortsatt god helg og kos deg med den lyden du har. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Leser i flere tråder her inne at AL skal være så bra (jeg har blitt anbefalt det av enkelte også), men jeg har også forstått at en del brukere sliter med ett og annet. Personlig hadde jeg gitt opp og gått for en annen løsning, det frister altså ikke å bytte for min del. Det virker ikke ferdig "utviklet" i mine øyne pga problematikken, ikke ønsker jeg å beta-teste noe jeg må betale for heller. Mulig vanlig dsp blir et problem hvis man styrer med mer enn 3-kanaler, finnes vel dsper for slikt også, men .... Alt har sin pris.
    Til slike end-game systemer som dette så er vel Trinnov det eneste riktige valget (sett fra mitt ståsted), så kan man åle seg frem mellom andre løsninger som ikke fungerer som ønsket helt til man gir opp og investerer i det man skulle kjøpt først som sist.
    Det er vel lett å kjøpe med andres penger, men hadde jeg personlig spyttet inn såpass i drivere, forsterkere og slikt som er gjort her så hadde jeg ikke gått for et billig alternativ ift styring av alt heller. Mine to øre, ha en fortsatt god helg og kos deg med den lyden du har. :)
    AL funker bra, selv om det er en del bugs på grunn av windows oppdateringer som endrer drivere.
    mesteparten av "problemene" kommer når man skal benytte seg av korreksjonsfilene og man må slite med diverse convolvere, drivere og virituelle lydkort.
    personlig synes jeg det er en grei tradeoff siden man får verdensklasselyd til pølsepris.
    at man kan lage et ekstremt velfungerende delefilter til et 10-kanals oppsett for 15K er jo ganske god value spør du meg - ikke minst fordi det er såpass lett å tune lyden etter egen smak og rom.
    har vært lykkelig AL-bruker i 6 år nå, og føler ikke noe stor trang til å teste noe annet, til tross for ulempene.

    ja, trinnov har sine fordeler, men det koster jo også ekstremt mye mer, og har sine egne utfordringer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var litt av en påstand. Vil du utdype?
    Trenger han det egentlig? Han har eid den appen i 10 år og klarer faen ikke få den til å virke etter å ha byttet et par amper og noen elementer. Han har nok blitt susete av alt suset. 😂
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Leser i flere tråder her inne at AL skal være så bra (jeg har blitt anbefalt det av enkelte også), men jeg har også forstått at en del brukere sliter med ett og annet. Personlig hadde jeg gitt opp og gått for en annen løsning, det frister altså ikke å bytte for min del. Det virker ikke ferdig "utviklet" i mine øyne pga problematikken, ikke ønsker jeg å beta-teste noe jeg må betale for heller. Mulig vanlig dsp blir et problem hvis man styrer med mer enn 3-kanaler, finnes vel dsper for slikt også, men .... Alt har sin pris.
    Til slike end-game systemer som dette så er vel Trinnov det eneste riktige valget (sett fra mitt ståsted), så kan man åle seg frem mellom andre løsninger som ikke fungerer som ønsket helt til man gir opp og investerer i det man skulle kjøpt først som sist.
    Det er vel lett å kjøpe med andres penger, men hadde jeg personlig spyttet inn såpass i drivere, forsterkere og slikt som er gjort her så hadde jeg ikke gått for et billig alternativ ift styring av alt heller. Mine to øre, ha en fortsatt god helg og kos deg med den lyden du har. :)
    Snodig innlegg. Har oppdatert Windows og AL. Ikke en eneste hikke på flere år.
    joda. Pc avspilling er ikke lett dersom man kan lite om datamaskiner og dens virkemåte. Biblioteker endrer seg og man må ha litt kunnskap om man vil unngå problemer, men det er da litt tullete å tro at en pc ikke trengs å settes opp for formålet uansett hva man skal drive med.

    trinnov er helt sikkert veldig bra saker, men det finnes mange mulige måter å kjøre dsp på. Felles for de alle er at forstår man ikke målinger og hva man ser så låter det sjelden særlig interessant. Men det gjør sjelden et feilkonstruert passivt filter. Man henger ikke ut feks mundorf dersom man har bygget et filer med feil verdier på delene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    -Generere FIR filter selv så en har kontroll selv.
    -Bruke en DAW som kommuniserer med lydkortet, dette er laget for promarkedet og skal fungere dag ut og dag inn.
    -Kjøre nødvendige plugins i DAW som gjør det en ønsker i forhold til hva en ønsker å korrigere. Kan da velge fritt av både IIR og FIR, evt. også kjøre begge deler.
    -Bruke stasjonær pc med en rein Windows installasjon. En helt ok speccet stasjonær maskin knuser enhver form for laptop i ytelse.

    Slik kan ting også løses.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Trenger han det egentlig? Han har eid den appen i 10 år og klarer faen ikke få den til å virke etter å ha byttet et par amper og noen elementer. Han har nok blitt susete av alt suset. 😂
    Ja, en kan jo bli litt suset av litt av hvert. :D

    Så er det moro med litt lett provokasjon.

    Det å ta målinger er nok det som skaper mest hodebry, men når en klarer gjennomføre en tilnærmet perfekt måling virker appen som tiltenkt. Det at en bruker en masse tid i etterkant på å få maks ut av lyden ser jeg jo på som et kvalitetsstempel på appen.
    Det området som er viktigst å få på stell i et anlegg er det under schroeder frekvensen. Der funker Audiolense bedre en det meste.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skjønner godt at du konkluderer med det jeg, alle elsker jo sin egen tilnærming og det de har blitt vant med! Nå som du omsider nesten ikke trenger kundesupport og du har fått en ny venn som kanskje kan hjelpe deg å temme støyen, blir jo dette bærre lekkert.(y)

    Men tipper likevel at du hadde elsket Trinnov etter en kort stund også! Alt i en boks, direkte support døgnet rundt, du kan til og med få dem i stygge proffe innfatninger med kjente og kjære db25 tilkoblinger og ikke minst null sus!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Løsningen er egen volumkontroll etter dac. Da kan man herje på med innstillinger med dempet volum og slippe skrekkopplevelser. Det finnes ikke mange gode slike på markedet som jeg vet om. Kanskje det er på tide jeg lager en slik sak.
    Nå har hjernen begynt å kverne litt ubehagelig
    Men når vi kommer til koblingene bak. Hvordan ville du løst dette? Det er jo slike bak på Aurora'n. Ville du brukt DB 25 inn på volum også, og xlr fra den til amper?
    1682834391311.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn