8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Kusinetreff og en drøss Amerikanske folk på besøk. Moro å sette de store på plass. Den ene guttungen(26) hadde god kjennskap til lyd og ekstreme anlegg
    Haka i fanget og utalte "that was fucking amazing" "unbelievable"
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kusinetreff og en drøss Amerikanske folk på besøk. Moro å sette de store på plass. Den ene guttungen(26) hadde god kjennskap til lyd og ekstreme anlegg
    Haka i fanget og utalte "that was fucking amazing" "unbelievable"
    Skikkelig moro å høre da, for fete anlegg over there byr på mye lyd - ikke noe sart Great Britain lyd laget for små leiligheter i USA skal vite. Hils «guttungen» på 26 og si jeg bortsett fra tre år har vært i Nashville nesten en måned hvert år siden 2005 - mer liv der langs hovedgata Broadway hver eneste dag 364 dager i året (stengt kun nyttårsaften) enn en norsk musikkfestival :cool:
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, så tett på et uklanderlig anlegg som du har må man jo pirke på detaljene. Da starter jeg kampanjen om brukervennlighet til høsten!:alien:
    Word

    Det er altfor lite fokus på brukervennlighet og ergonomi. Å sette på en plate skal være en glede og en liten begivenhet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Word

    Det er altfor lite fokus på brukervennlighet og ergonomi. Å sette på en plate skal være en glede og en liten begivenhet.
    Nå har det vært en god time med voksne folk i kaven. Favoritter og ønsker ble levert på løpende bånd og nesten umulig å få de ut. Greit når folk er opptatt av lyd også, ikke bare utseende og betjeningsvennlighet.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Nå har det vært en god time med voksne folk i kaven. Favoritter og ønsker ble levert på løpende bånd og nesten umulig å få de ut. Greit når folk er opptatt av lyd også, ikke bare utseende og betjeningsvennlighet.
    Det betyr jo at du har har brukervennligheten på stell også. At lyden sitter tar jeg som en selvfølge ;)

    Men jeg har sett noen oppsett som krever at menn i sin nest beste alder må krype rundt på gulvet for å få satt på en plate. To restarter av PC, samt oppdatering av firmware før en kan spille Money for nothing er heller ikke særlig kult (Selvopplevd 😂).
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Jeg styrte og de lyttet, så de fikk ikke kjenne på brukervennligheten.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er jo i grunn et problem som ikke lar seg løse. Om du ikke har et veldig stort rom - så vil alle førsterefleksjoner komme før det har gått 20 ms - og skal du drepe de - så er det ikke flere refleksjoner igjen.
    ----- men det går an å lage stor-rom-klang med et par bakhøyttalere....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Greit når folk er opptatt av lyd også, ikke bare utseende og betjeningsvennlighet.
    Tenker jeg tillater meg å være opptatt av det jeg vil jeg. 😁 Ditt anlegg er selvfølgelig ditt, så jeg har ikke noe med, hverken hvordan du ønsker at det skal se ut, hvordan det betjenes eller hvordan det låter. Men alle mine tilbakemeldinger har sitt utspring i kjærlighet og medmenneskelighet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    ----- men det går an å lage stor-rom-klang med et par bakhøyttalere....
    Akkurat det er nok en smule undervurdert av stereofiffen :) Gode konsertopptak i 11+ kanaler, og gjerne da med god romkorreksjon hvor spesielt timing er håndtert veldig godt, og i et godt dempet rom (blir enda viktigere på kinoen etter min mening). PS: litt av problemet er at ingen av de 11 kanalene kan gjengis av billige pinglehøyttalere heller selv om noen tror det...
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    333
    Antall liker
    1.034
    Du får tak i Knauf, men ikke Knauf Spaceslab :) Spaceslab var en "jalla" isolasjon som ble solgt på Byggmax.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    333
    Antall liker
    1.034
    Ja, jeg hadde papirer på det et sted, den er ikke like god . Men du skal kanskje ikke ha så tykt ?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.432
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jalla isolasjon med liten tetthet er kun nødvendig på store dybder. Hvis en demper tynnere er det egentlig et fordel med tettere tetthet. Slik jeg har forstått det😀 I front hadde jeg supertette markplater. Lurer på om de var 7 cm pluss 10 luft. Funket relativ bra, overraskende langt ned i hz. Prøvde å doble de, men det funket ikke.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    333
    Antall liker
    1.034
    40cm er ikke så tykt, burde funke fint med den vanlige Knaufen, men jeg hadde specsa liggende på datamotoren tidligere, kan ikke finne den igjen.

    @Sevald det er ikke samme erfaring jeg har gjort meg :) Du skal ikke ha for mange av de markplatene før du må utligne trykk i ørene,
    Har dempet med 25 cm løst materiale på sidevegger og tak, demper mye mer jevnt og oppleves ikke "dødt" som ved bruk av flere tynne plater.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.432
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    40cm er ikke så tykt, burde funke fint med den vanlige Knaufen, men jeg hadde specsa liggende på datamotoren tidligere, kan ikke finne den igjen.

    @Sevald det er ikke samme erfaring jeg har gjort meg :) Du skal ikke ha for mange av de markplatene før du må utligne trykk i ørene,
    Har dempet med 25 cm løst materiale på sidevegger og tak, demper mye mer jevnt og oppleves ikke "dødt" som ved bruk av flere tynne plater.
    Tror vi bare snakker forbi hverandre. Jeg er enig og vil ikke dempe tynt. Har 70cm dype feller bak. Den lille testen i front var kun å ha noe bak spilene i et lite område. Markplater er ikke egnet til formålet, men bare noe jeg hadde liggende. Poenget var at de var det stikk motsatte av løs isolasjon og fungerer ikke tykt. Det jeg mener er at dype feller må ha isolasjon som ikke er for tett. Ellers får en ikke nyttet dybden.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Litt regn i går kveld, men det varer gjerne ikke så lenge her på solkysten.
    Her et ganske tydelig værskille og solen er atter her igjen.
    Har også noen Bergensere på besøk og de var greit fornøyde når de så på ukesvarselet hjemme.
    20220702_105321.jpg
    20220702_105318.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Har jo tatt ut lego'en og lyden er tilbake til noe jeg opplever som litt mer troverdig. Ikke stor forskjellen men nok til at jeg først vil prøve noe absorberende der.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, og der har vi jo folk vi kan stole på, hvis en skulle finne på noe slikt.
    Tror faktisk det er den raskeste veien for deg til bedre lyd. Jeg hadde bra surround-lyd for 15-20 år siden. Og noen innspillinger uten jåleri der jeg kunne sammenlikne. Det var et knepp opp…
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Både og. Bedre på tørre opptak med rett etterklang bak.
    Hva er rett etterklang? Hva/hvem fastsetter såkalt rett etterklang? Om ikke annet hva er feil etterklang og hva/hvem fastsetter dette og i så fall ut i fra hvorfor man så mener dette?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.239
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    Har enda til gode å oppleve noe større troverdighet med bakhøyttalere, men kan godt være det er miksen som gjør dette, har vel heller ikke hørt noe der bare ambiens er lagt der.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har enda til gode å oppleve noe større troverdighet med bakhøyttalere, men kan godt være det er miksen som gjør dette, har vel heller ikke hørt noe der bare ambiens er lagt der.
    Jeg har en hi-res innspilling av fire årstider, utgitt av Naxos. Stereoversjonen er en av de beste opptakene jeg vet om, men surroundversjonen er et lite knepp opp. Tror ikke surroundkanalene er brukt til noe annet enn litt romklang…. Som nødvendigvis går gjennom fronthøyttalerne i stereo. Slik jeg opplevde det, ble musikken litt mer frikoplet fra høyttalere og lytterom. Det var en utvilsom lydforbedring…
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Synes det er deilig med sommer og varme og masse feriegjester på besøk. Har jo også blitt en fast greie det at de skal ned i hulen for en demo.
    Synes også det er minst like spennende å få tilbakemeldinger av de som ikke har annet en vanlig hørsel og oppsparte preferanser via opplevd musikk.

    Nok et familiemedlem var forleden nede å fikk sin dose. Påstod selv at han var ganske opptatt av lydkvalitet og hadde hørt noen surre-rundt-oppsett i butikker, og hos sønnene sine.
    Men forholdet til lyd og stereo er vel som hos folk flest vil jeg tro, med to høyttalere i en stue der den ene sår i under et hjørnebord og den andre mellom bokreol og tv-benk.

    Ble helt satt ut og mente det var mye bedre enn å være på konsert.
    Q sound var det villeste han hadde opplevd og ble så fasinert at han knapt kunne si noe, ville høre mer, men etter tre låter måtte han kaste inn håndklede, for kvalmen og ubehaget som kom snikende på han ble for mye. Han forklarte at han opplevde det som han satt mitt i et stort univers og hadde lyder over alt, og ble som sagt litt uvel.
    Blir en annen dans til neste helg der jeg tar i mor hardbarkede hifi-folk der har en helt annen ballast.....;)
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Synes også det er minst like spennende å få tilbakemeldinger av de som ikke har annet en vanlig hørsel og oppsparte preferanser via opplevd musikk.
    Ble helt satt ut og mente det var mye bedre enn å være på konsert.
    Har hevdet i forskjellige tråder opp gjennom at jeg beundrer folk som bruker mye på musikkanlegget sitt - minst like mye som de som kjøper båter & hytter til 10-gangeren og med begrenset bruksmulighet - konserter i sin egen stue kan man om ønskelig nyte 365 dager i året.

    Blir nesten oppgitt når folk til stadighet hevder at det holder og holder med det og det anlegget til noen få tusenlapper... Folk planlegger, og bygger nye hus, til flere millioner - herav utstyr i huset til flere hundre tusener som et must av selve huset - med tilfredsstillelse over et fucking Sonos anlegg man så flott kan velge musikk i flere rom...
    Samtidig som man godt kan nyte musikk på en konsert en håndfull ganger i året - jeg mener hvorfor er det ikke bokstavelig talt "stue-reint" med musikkanlegg som en del av stua når man planlegger millioner til et nytt hus, slik du har det hjemme hos deg selv - som du viser til reaksjoner fra besøket ditt, The Shy. Spør jeg meg selv om :cool:

    Arkitekter, interiørdesignere - våkne opp - ikke bare mht. vegger idéelle for store flatskjermer men også musikkgjengivelse. Og skap en trend hvor folk blir presentert dette som en del av et moderne hjem som brukes helt til vi forlater denne kloden her. Kan man kjøpe kaffemaskin til 40.000 kan man kjøpe musikkanlegg til 140.000 (eller enda 100.000 mer, spør noen meg) i et hus til flere millioner. Dessuten jeg tror det finnes en mellomting mellom det åpenbare "live-følelse-musikk-anlegget" The Shy besitter, og saker som ikke opptar fullt så mye plass men fortsatt gir følelsen av å være på konsert.

    Beklager, mye "mas" fra meg om dette, men blir så oppgitt av at ordet stereo eller hi-fi skal være så negativt ladet hos mange, arkitekter burde kanskje besøkt sånne som deg, The Shy, og fått opp øynene for hva man kan nyte innenfor veggene de designer for folk - for brøkdeler av kostnaden til hytter & båter (uten at jeg er i mot at folk har hytter & båter).
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror den negative holdningen mot lydhobbyen henger sammen med generaliseringen om at vi alle er sprø tullinger som hører forskjell på all mulig voodoo - og er villige til å ofre økonomi og familie-velvære for å sitte for oss selv i mørket, nikke med hodet og skryte av den nykjøpte bedre luftigheten.
    Vanskelig å være uenig i at det er en del skrullinger som sitter ensomme og nikker med hodet i takt med audiofil pling plong musikk og lytter etter lydforskjeller i sikringer.

    Men straks man ser litt nærmere på ting og analyserer responsen rundt de som har brukt tid og energi på å lage gjennomtenkte systemer som gjerne inkluderer familie og venner så virker responsen langt mer positiv. At man aldri kommer til å bli kvitt litt hoderisting ang prioriteringer er nå så. Livskvalitet er en individuell greie.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    En yngre arbeidskollega kjøpte seg akkurat en fritidsbåt til rundt 400kkr, omtrent det samme som anlegget mitt koster i utlegg. Ganske sikker på hva som vil bli brukt mest i året, selv om båt er en ganske mye lurere investering når kronene skal telles opp.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert sant, men personlig måler jeg return of investment i form av glede, minner og gode delte opplevelser, ikke kroner og øre.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva skal man med penger om de ikke kan gi glede?

    Kommer rett fra galleriet nå og kona blåste et greit hifi-budsjett på noen malingklatter på duk.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En yngre arbeidskollega kjøpte seg akkurat en fritidsbåt til rundt 400kkr, omtrent det samme som anlegget mitt koster i utlegg. Ganske sikker på hva som vil bli brukt mest i året, selv om båt er en ganske mye lurere investering når kronene skal telles opp.
    Lev med god følelse og selvtillit på ditt utlegg i forhold til han du nevner, i det ene livet vi er tildelt i dette livet.
    Dessuten er hans båtinvestering like dum, målt i penger - hvis penger er selve livet - sett opp mot å investere i gode aksjer.

    Dessuten, dersom det er et liv etter dette, forresten. Skal jeg gjennoppstå som katt og ikke Bjørn. Finne meg en eier med en bælstor og passe varm klasse A amp som jeg kan ligge oppå eller ved siden av - hvilken katt gidder vel å fryse :ROFLMAO:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Lev med god følelse og selvtillit på ditt utlegg i forhold til han du nevner, i det ene livet vi er tildelt i dette livet.
    Dessuten er hans båtinvestering like dum, målt i penger - hvis penger er selve livet - sett opp mot å investere i gode aksjer.

    Dessuten, dersom det er et liv etter dette, forresten. Skal jeg gjennoppstå som katt og ikke Bjørn. Finne meg en eier med en bælstor og passe varm klasse A amp som jeg kan ligge oppå eller ved siden av - hvilken katt gidder vel å fryse :ROFLMAO:
    Er en jævlig gnier og spyr ikke ut unødvendig penger på noe som helst. Sånn blir det når en alltid har tjent middelmådig.
    De 400kkr er brukt på mer enn tiårs basis, så det merkes ikke så godt. Følelsen og selvtilliten har fått mange og gode innsprøytninger når jeg har opplevd hifi-investeringer i husprisklassen.

    Jeg også er kattens mann, og er fasinert av måten den ikke lar seg styre på. Mine ab forsterkere er varme nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn