8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Har stikksag og vinkel når høyttalere skal bygges og paint når det skal tegnes.

    Da blir resultatet deretter.

    Min filosofi var jo når jeg bygde toppene at det skulle være stor kapasitet i et så kompakt område som mulig. Vet ikke om 2 stk av disse BlieSMa mellomtonedomene har samme kapasitet som 4 stk morel elementer. Litt mer kompakt blir det jo, uten at det kanskje er så viktig.
    nytt prosjekt (2).png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Er for så vidt enig, men finner ikke ut av ting før en prøver. På papiret får jo disse 8 db mer følsomhet enn den gamle konstruksjonen. Morellene har vel stått i det med peaker på over 1500watt, så da bør disse kunne håndtere ca 200 watt peak for samme db nivå. 100 til hver.

    En ekte D'Appolito blir det definitivt ikke, men de er det langt i mellom. Bedre enn de gamle på beaming bør di jo bli, men de er jo helt jævlige. Det som er greia er at jeg synes de likevel spille bra på grunn av all førsterefleksjonsdempingen.

    2x340/3x0,325= 696 Så der jeg kommer til å dele mellom mid og mellomtone er der det burde vært delt mellom mellomtone og diskant - Ikke rart alt jeg driver med blir total fiasko :(.... ;)
    1653968250520.png
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    hva er det verste som kan skje? Noen plankebiter og litt lim som som blir brukt. ‘Kjør på, man kommer ingen vei med å sitte stille foran saga’ ( gammelt Bergfinns jungelord) tross alt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Eneste som er litt dumt er jo at jeg blir sittende med elementer til 30K hvis fiasko. Da blir det billigsalg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva må til for en ekte D'Appolito?
    Mener at fronta jeg har ved TVen er D'Appolito (kjøpt, ikke selvbygg).
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Såpass ja. Men å prøve noe som viser seg og ikke stemme med opprinnelig plan er ingen fiasko. Selv tenker jeg konsekvent nå at bestykningen skal kunne brukes i flest mulig prinsipper slik at jeg kan bygge alle for å se hvor det passer best.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Eneste som er litt dumt er jo at jeg blir sittende med elementer til 30K hvis fiasko. Da blir det billigsalg
    Hvis ikke det funker med D'Appolito, kan du vel teste med 1 stk pr side. Men da blir vel kapasiteten muligens for lav for dine krav.
    Blir hele greia fiasko, er jeg en potensiell kjøper av det ene paret.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Hva må til for en ekte D'Appolito?
    Mener at fronta jeg har ved TVen er D'Appolito (kjøpt, ikke selvbygg).
    Formelen i innlegget mitt. C er lydens hastighet. D er senteravstand mellom mellomtonedrivere. Da kommer du til optimal delefrekvens
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    C/C diskant-mellomtone er planlagt 32,5cm?
    Jeg kalkulerte her og kom frem til cirka 1500hz på mine MTM, var 15,5cm C/C, delefrekvens er visst på 2000hz i følge manualen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En ekte D'Appolito blir det definitivt ikke, men de er det langt i mellom. Bedre enn de gamle på beaming bør di jo bli, men de er jo helt jævlige. Det som er greia er at jeg synes de likevel spille bra på grunn av all førsterefleksjonsdempingen.
    Undres hva er egentlig D'Appolito - hva skiller dette med MTM - hvor går i så fall grenser for forskjellene og hva oppfatter man rent lyttemessig?
    Undres også over beaming. Problemer. Ja vel. Men hva hører man av problemer tilknyttet dette?
    Eg berre undrast, eg :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Dette er i hvert fall en sluttattest fra HiFi Compass

    Beryllium did everything much better than aluminum. More halftones, more colors, more details, more layers. Even more transparent and gives a much deeper immersion into the music. Less bright. No problems with the "blackness" of the musical canvas. Energetic, driving, precise. Excellent articulation and vocal nuances. The sound atmosphere of the concert hall was better conveyed. I don't know what else you could want from a midrange? Everything is perfect.

    As a negative attribute "paper- and silkphiles" can throw in the face that the nature of the sound does not have paper or silk softness. But it's just a matter of taste...
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Har stikksag og vinkel når høyttalere skal bygges og paint når det skal tegnes.

    Da blir resultatet deretter.

    Min filosofi var jo når jeg bygde toppene at det skulle være stor kapasitet i et så kompakt område som mulig. Vet ikke om 2 stk av disse BlieSMa mellomtonedomene har samme kapasitet som 4 stk morel elementer. Litt mer kompakt blir det jo, uten at det kanskje er så viktig.
    Vis vedlegget 822089
    Kult prosjekt Tor!

    Men om du velger slike mellomtoner, kan du ikke bare øke XO til diskanten og sette alt nærmere hverandre?

    Også spent på kapasiteten nedover, selv om den skal være tilstrekkelig med delingen du nevner. Burde kanskje gjort om til 5-veis med en gang og lagt til noen 8" nedre mellomtone? :p


    Geir Arne
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Må bare si meg veldig enig i konklusjonen fra Hifi Compass. Lett overførbart til mine erfaringer i horndriver verdenen 😃
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette er i hvert fall en sluttattest fra HiFi Compass


    As a negative attribute "paper- and silkphiles" can throw in the face that the nature of the sound does not have paper or silk softness. But it's just a matter of taste...
    Skal man legge i dette? Magi eller ikke magi? Smakssak?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Kult prosjekt Tor!

    Men om du velger slike mellomtoner, kan du ikke bare øke XO til diskanten og sette alt nærmere hverandre?

    Også spent på kapasiteten nedover, selv om den skal være tilstrekkelig med delingen du nevner. Burde kanskje gjort om til 5-veis med en gang og lagt til noen 8" nedre mellomtone? :p


    Geir Arne
    Takk, blir spennende og du er obligatorisk som lytter under veis.
    Blir jo en del omrokeringer så skal ikke se bort i fra at det blir en annen, nedre mellomtone løsning.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som vanlig mange spørsmålstegn fra deg. Er ikke dette ting du har gjort opp deg en mening om?
    Well, da hadde jeg vel ikke spurt? :ROFLMAO:
    Glem spørsmålene - ingen skal såres. Bare meg som er generelt nysgjerrig på folks erfaringer/kunnskap/meninger innenfor "øvelsen" musikkanlegg - takk Ham der Oven for at det hele ikke omhandler romfartsforskning eller atomreaktorer :cool:
    Eneste jeg ikke spør folk om er lettøl - smaker uansett bare sååå vondt - dvs. Grans lettøl er kanskje enda verre 🍺 :ROFLMAO:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Eneste som er litt dumt er jo at jeg blir sittende med elementer til 30K hvis fiasko. Da blir det billigsalg
    Send meg en pm hvis du skal selge disse. De likner på noe jeg har lett etter….
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bx, jeg var fus.
    Men vi kan dele, to til hver.

    ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Blir jo stadig påminnet om at anlegget presterer dårlig på støy, og da kan de jo vær lurt å prøve å finne ut av hovedkilden til støyen.

    Er det noen som kan regne på hvor mye som er normalt i mitt oppsett?
    Er målingen representativ for spec?

    En måling på 5 cm på diskanten som har følsomhet ca.103 db ved 2,83v/1 meter. Er på 4 ohm
    + spec på dac og amp med gain pos1
    støy i oppsett på 5 cm avstand.jpg

    spec aurora 8.PNG

    spec dp.PNG
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Blir jo stadig påminnet om at anlegget presterer dårlig på støy, og da kan de jo vær lurt å prøve å finne ut av hovedkilden til støyen.

    Kan du høre denne støj år musikken spiller?
    :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Blir jo stadig påminnet om at anlegget presterer dårlig på støy, og da kan de jo vær lurt å prøve å finne ut av hovedkilden til støyen.

    Kan du høre denne støj år musikken spiller?
    :)
    Når det spilles klassisk på lavt nivå og det er stilleperioder er det vel generende for noen. Min musikk har nok mindre helt stille partier så jeg plages ikke. Men en vet jo ikke før en har kvittet seg med støyen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er også allergisk mot sus og støy. Den letteste måten å gjøre noe med det hos deg er vel å redusere gain på effektene? Er det mulig?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Jeg er også allergisk mot sus og støy. Den letteste måten å gjøre noe med det hos deg er vel å redusere gain på effektene? Er det mulig?
    Kjører på det laveste på DP ampene. (26db)

    Må i så fall bytte til andre ting. Kan også kjøpe dac med bedre spec.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Støy må som regel måles i forhold til noe..
    Jeg måler/bruker 1kHz signal mV AC på utgangen av forsterker og justerer til jeg får 2.83V ( 1watt i 8ohm). det blir Vo, så måler jeg uten signal og får V setter inn i formelen. Kan også bruk REW men det gir at falskt lavt støynivå (pga FFT gain).Da jag hadde rør og 96db høyttaler hadde jeg bitelitt dur med øret inne i høyttaler målte da 0.7-1mV på Fluke multimeter. Ikke hørbart når jeg stod ved siden av høyttaler.

    I ditt tilfelle hvor du bruker Mic ville jeg prøve målt med pink noise og på et passe nivå og sammenlignet resultatet uten signal, men du måler jo alt fra vindsus kjølekapsdur og prompelyder når du måler med mic i rommet. Du må egentlig måle på utgangen fra hvert element i kjeden.. for å se hva som kommer hvorfra.. REW klar det fint via at lydkort og riktige overganger. OBS pass på at du ikke kortslutter høyttaler...!!!( derfor har jeg også 1kohm motstand i serie med potmeteret om jeg måler på forsterkerutgang

    1654412183297.png


    1654413309944.png


    Jeg hadde noen støyplot som lignet det du har men det kom fordi jeg hadde PC/ledninger for nære forsterker. flyttet PC 1m og støyen forsvant
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn