8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.995
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kammermusikk festivaler gir svært ymse opplevelser.
    Selv har jeg erfart grusomme opplevelser... eller ekstatisk eufori i så måte.

...blant mine euforiske opplevelser var Oslo kammermusikkfestival i en nyoppusset Gamle Logen på
    ...var 80 eller 90-tallet? Husker ikke.

Bonus

FantOrang Divorced- gift på nytt!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    1.165
    Sted
    Trondheim
    Hørte Bugge Wesseltoft i Nidarosdomen for noen år siden, i et forsøk med mikrofoner/ el. forsterkning. Var veldig langt fra vellykket, slitsomt og musikken mistet litt verdi.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.977
    Sted
    Langesund
    Hørte Bugge Wesseltoft i Nidarosdomen for noen år siden, i et forsøk med mikrofoner/ el. forsterkning. Var veldig langt fra vellykket, slitsomt og musikken mistet litt verdi.
    Jeg trodde først dette flygelet var mikket opp, såpass ille var det. Er fortsatt ikke 100% sikker på om det ikke var.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.963
    De som har vært der å hørt noe, og har erfaring med kammermusikk og dette lokalet, kan jo prøve svare.

Er dette et optimalt lokale for flygel og strykere sammen?
    Opplevede flygelet fra seterad 7 som hardt og ganske øretrettende og toner på kryss og tvers fra alle mulige vinkler. De få tonene du kunne høre komme direkte fra flygelet skilte seg ut som veldig annerledes.
    Flygelet valset over strykerne når de spilte sammen, men kunne registrere Fiolin , Bratsj, og spesielt Cello som ekstremt varme i lyden når de fikk litt alenetid. Mykt, varmt og soft helt uten rasp. På plukking kom det nesten ikke lyd.
    Skur 2 i Stavanger har en problematisk akustikk. Det varierer hvor "galt" det er etter hvor en sitter og hvor mye publikum der er.
    De gangene jeg har vært der har jeg forsøkt å sitte nært musikerne ("nærfelt"), men det er opplagt ikke et optimalt sted for konserter rent akustisk.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    33.117
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    3
    Skur 2 i Stavanger har en problematisk akustikk. Det varierer hvor "galt" det er etter hvor en sitter og hvor mye publikum der er.
    De gangene jeg har vært der har jeg forsøkt å sitte nært musikerne ("nærfelt"), men det er opplagt ikke et optimalt sted for konserter rent akustisk.
    Ennå verre å stemme der. Grusom akustikk.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.977
    Sted
    Langesund
    Ennå verre å stemme der. Grusom akustikk.
    Du som har stemt? Ja akustikken er vi enig om, men har jo hørt rykter om at instrumenter er så raske at de ikke bry seg om dårlig akustikk.
    Jeg og Roald var med på å dra gjennomsnittsnivået kraftig ned, vi er 120 til sammen, så kanskje ikke så farlig at akustikken ikke sitter helt..
    Så tror jeg også at de som besøker slike konserter har gjort dette 100 vis av ganger før og har mye lagret tilleggs-info som de så fint blander inn i helheten.
    Jeg har ikke det, og mister sikkert mye av "fortellingen" og nerven i det.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.977
    Sted
    Langesund
    På tur rundt om får en ideer i forhold til det andre har gjennomført og hørt resultater av.

Da er det vel så smått på tide med en liten forandring i anlegget i forhold til ting jeg har hatt lyst til å prøve ut og småting som skaper irriterende støy. (litt brum og viftestøy)

Tenker da på ny midd-bass forsterker. Ut med DP 402 og inn med en fire-kanals amp med muligheter for å dele av øverste og nederste element så de ikke følger med helt opp til mellomtonene. Da trenger den kanalen som driver de to et lavpassfilter som har mulighet for å kutte det over 150-400Hz alt avhengig av hva som vil passe best.
    Tror også da at jeg kan ha muligheter for å dele midterste elementet høyere mot mellomtonene, uten at det går ut over lydbilde. Avlaster også mellomtonen litt, selv om det egentlig ikke har vært noe sort problem.

Hele greia er jo at jeg vil prøv å få dette systemet til å oppføre seg mer som en punktkilde så langt ned som mulig - Kanskje så langt ned som 200Hz
    Vil samtidig da prøve å få tak i to TD15M med Apollo oppgradering

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn