8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    @The Shy : Hvis du snuser på klassisk, så stikk innom denne tråden :

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @The Shy Om du skal ha én Mahlerplate til å røske deg selv og eventuelle forbipasserende med er det Symfoni nr. 8 med Chicago SO, tre kor, og solister, dirigert av Georg Solti. Tatt opp i Sofiensaal i Wien i 1971. Decca-ingeniører og -lyd. Eneste av de legendariske Decca boys (skeivere enn trærne på Jæren hele hurven) som mangler er like legendariske John Culshaw. Han syntes Mahler var noe fordømt fjas. Som om Wagners nordiske guder, dverger, drager, og elvenymfer er noe bedre, lizm.

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Symfoni nr. 6 i a-moll av Gustav Mahler, også kjent som «den tragiske», ble komponert mellom 1903 og 1905.

    Symfonien er unik blant Mahlers symfonier, ved at den avsluttes i en definitiv tragisk stemning. Alle de andre symfoniene avsluttes i en lykkelig eller tilfreds stemning bortsett fra symfoni nr. 9 som ofte beskrives at avslutter i en stille resignasjon. Mange har kommentert denne uventede tragiske tonen, ettersom den ble komponert i en eksepsjonelt lykkelig tid for Mahler. Han hadde giftet seg med Alma Schindler i 1902, og mens han komponerte denne symfonien ble hans to første døtre født.

    Dirigenten Bruno Walter hevdet at Mahler selv ga symfonien dets tilnavn «den tragiske». Det ikke er bevist at dette er korrekt, men Mahler kjente til tilnavnet og selv om han ikke brukte det da han utga symfonien, protesterte han ikke mot tilnavnet.

    Symfonien er ikke blant Mahlers mest populære, noe som kanskje skyldes stemningen. Den regnes imidlertid av mange som en av hans beste, og både Alban Berg og Anton Webern lovpriste den etter å ha hørt den første gang. Den settes også høyt av musikere.

    Symfonien er skrevet for et stort orkester som består av fire fløyter, to piccolofløyter, fire oboer, engelsk horn, klarinetter, en bassklarinett, fire fagotter, en kontrafagott, åtte franske horn, seks trompeter, tre tromboner, en basstrombone, en tuba, timpani, klokkespill, kubjeller, bjeller, rute, hammer (se nedenfor), cymbaler, tromme, xylofon, triangel, to harper, celesta og strykere. I motsetning til flere av de andre av Mahlers symfonier er denne uten vokale innslag.

    Lyden av hammer, som forekommer i siste sats, skulle ifølge Mahlers angivelser være «kort og mektig, men dump i resonans og med en ikke-metallisk karakter». Ved premieren nådde ikke lyden langt nok vekk fra podiet, og den dag i dag er det et problem både å oppnå den riktige klangen og et tilstrekkelig volum. Mange metoder har vært forsøkt – en treklubbe mot tre, en slegge mot en trekasse, en spesielt stor basstromme eller noen ganger samtidig bruk av flere av disse metodene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøkkenavdelingen er alltid diger i Mahler. Prøv Wienerfilharmonikerne og Boulez på DG i nr. 6.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Den jeg viste fram var vel ikke av den aller råeste på produksjon, og ikke er anlegget fintunet mot klassisk heller...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det vil også være fordelaktig med litt mer diffust rombidrag synes jeg, spesielt fra sidene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Klassisk er ikke så høyt prioritert. Blir sittende litt nærme diffusjon, og må nok klare meg med det som følger med av rombidrag fra opptakene.

    Trompeten synes klang på instrumenter kom ganske godt fram, og dynamikken er ivaretatt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Pen størrelse det. Det bør da gå med diffusorer i dette rommet? Jeg har haugevis i mitt rom som er ca samme size (5 x 7 meter).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Mener det kom noen grynt fra stolen på første kutt som ble spilt. Det var vel en Peggy Lee i normal størrelse du reagerte på. Hehe.

    Roald grynta også litt når vi spilte denne låten ;)
    Ble litt nysgjerrig på denne Peggy Lee låten og søkte på Quobuz. "Fever" dukket opp i flere versjoner. Tilsynelatende samme studioinnspilling, men store forskjeller i mastering (pålagt romklang). Håper dere refererer til samme versjon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Ble litt nysgjerrig på denne Peggy Lee låten og søkte på Quobuz. "Fever" dukket opp i flere versjoner. Tilsynelatende samme studioinnspilling, men store forskjeller i mastering (pålagt romklang). Håper dere refererer til samme versjon.
    Det er jeg ikke sikker på, men jeg tror det. Spiller egentlig ikke noe rolle da tosken og jeg er inneforstått med at det er forskjellige ønsker i eget oppsett og vi har heller ingen problem med å nyte kvaliteten i hverandres anlegg.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Min personlige mening er at det er svært lite å hente ut av dette oppsettet slik det står nå hvis man ser på 2 kanals stereogjengivelse. Det låter veldig overbevisende på klassisk musikk med en mellombass som er omsluttende som i et stort rom og en dypbass med mye rominformasjon i mine ører. Hadde rommet vært dobbelt så stort kunne man hatt det diffuse feltet enda høyere i miksen, men etter 30 min i sweetspot savner ikke jeg det. Jeg kalibrerte hos Emo-kid tidligere den dagen og han har et kjempestort rom med horn av høy kvalitet. Fikk jo sammenlignet greit da og disse to oppsettene låter mer likt enn ulikt, så det sier vel kanskje noe?

    BBC-dip!!??:eek: Det er ikke noe vi Audiolense-folka holder på med:LOL:
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    252
    Antall liker
    470
    Hmm og jeg som forestillede mig at det var meget større med alle de basser.
    Så længe man har DSP til at kontrollere lyden med, så giver stor bas kapacitet bare mere headroom. Dette er en overset fordel, som dem som ikke bruger DSP ofte misser.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Håper dere refererer til samme versjon.
    Ja, det var samme versjon.

    Mitt rom har over 3x så mye etterklang sammenlignet med Shys, så det er adskillig mer bidrag fra rommet når jeg lytter på musikk. Det medfører både ulemper og fordeler. Stemmen til Peggy Lee på det opptaket er noe jeg kanskje føler tjener på litt rombidrag.

    Men kan hende det bare er noe jeg har overbevist meg om for å slippe å dempe stua mi ytterligere?😬
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Ja, det var samme versjon.

    Mitt rom har over 3x så mye etterklang sammenlignet med Shys, så det er adskillig mer bidrag fra rommet når jeg lytter på musikk. Det medfører både ulemper og fordeler. Stemmen til Peggy Lee på det opptaket er noe jeg kanskje føler tjener på litt rombidrag.

    Men kan hende det bare er noe jeg har overbevist meg om for å slippe å dempe stua mi ytterligere?😬
    Her burde jeg oversatt gryntene til Roald, men jeg skal la være ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23
    Maarud's Holiday Dip er foretrukket her 🤣
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Holiday dip😱 Altså, den er ok og vel så det. Men tortillaen…. 😍😍😍

    Problemet er: det går med en boks rømme. Og jeg klarer ikke stoppe før det er tomt. Blir dårlig etterpå.

    #bare.en.gang.i.året.😂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hæ , hva handler denne tråden om igjen , ? Popkorn varianter.., tror jeg tar en oxicontin jeg , så får dere ha det bra, god natta.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ække så glad i popkorn egentlig , mere en Walters mandler type.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Han har faset over som støttekontakt for våre danske venner
    Flagenborg har været på besøg her og jeg synes at det er spændende, at for det først at få besøg, ligesom da jeg fik besøg af Roald og The Shy, men også at høre hvordan andre opfatter lyden. Flagenborg har sin mening om hvordan subwoofere skal placeres. Jeg har lyttet til Flagenborg forslag her, men ikke afprøvet det endnu. Men det kommer. Lige nu er jeg ved at trimme stereoen. Flytning af de store subwoofere til hjørnerne giver bedre stereo lyd, hvor de står vertikalt i stedet for horisontalt. og nu står der kun en stor centerhøjttaler på gulvet og mange gode diffusere. Der kommer mere luft bag Fronterne. Hvordan lyden er vil lytning afgøre snart. Men Flagenborg fik mig til at prøve. Dur det ikke, må Erlend komme og hjælpe med tilbage flytning... Men jeg tror at det bliver så godt. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Flagenborg har været på besøg her og jeg synes at det er spændende, at for det først at få besøg, ligesom da jeg fik besøg af Roald og The Shy, men også at høre hvordan andre opfatter lyden. Flagenborg har sin mening om hvordan subwoofere skal placeres. Jeg har lyttet til Flagenborg forslag her, men ikke afprøvet det endnu. Men det kommer. Lige nu er jeg ved at trimme stereoen. Flytning af de store subwoofere til hjørnerne giver bedre stereo lyd, hvor de står vertikalt i stedet for horisontalt. og nu står der kun en stor centerhøjttaler på gulvet og mange gode diffusere. Der kommer mere luft bag Fronterne. Hvordan lyden er vil lytning afgøre snart. Men Flagenborg fik mig til at prøve. Dur det ikke, må Erlend komme og hjælpe med tilbage flytning... Men jeg tror at det bliver så godt. :)
    Hmm det varer længe før jeg er istand til det. Mit renovation projekt i lejlighed trækker tænder ud.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn