8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.524
    Torget vurderinger
    1
    Jaja nærmere baren da.......

    Er det noe på programet senere, må en tur til Larvik på jobb
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min troverdighet er satt i tvil. Trenger assistanse fra folk som kan stoles på :D

    Hvis vi går tilbake litt i tråden så gjorde jeg noen målinger av spredningen på diskanten og waveguiden.

    Målt med samme volum i samme høyde og så nøyaktig vinkel som mulig. Denne er på 30 cm og går fra 0 til 60 grader.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-227#post-3316941
    Du må nok måle lenger unna. Kan du måle på nytt på 1 meter? :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ja det kan jeg, og det er gjort ....

    Måtte snekre et stativ til grademalen så den fikk stå i fred når jeg siktet inn mikrofonen. Nå er alt av parametre på plassering godt innenfor diameteren på mikrofontuppen.

    Grademal og måling på 0 grader(rød) 10 grader(grønn) 20 grader(blå) 30 grader(lilla)

    Målt på 1 meter

    1/12 glatting

    grademal (2).jpg

    perfekt målt spredning.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå var det litt mer realistisk avstand mellom 0-30 grader under 10khz hvertfall, men samler seg igjen ved 10khz av en eller annen mystisk grunn.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå var det litt mer realistisk avstand mellom 0-30 grader under 10khz hvertfall, men samler seg igjen ved 10khz av en eller annen mystisk grunn.
    Kan det ha noe med dimensjonen på domen å gjøre? 10khz gir en bølgelengde på ca 3.4cm, og da nærmer vi oss dimensjonen til domen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er lite som slår vamp m jan. imo
    Dønn enig, men sliter med å finne ut hvem Vamp egentlig er, mht. besetning. OK, gjennom så mange år må man kanskje regne med en viss endring i en besetning musikere, men jeg blir selv aldri klok på hvem jeg syntes er Vamp/hvilken tid der deres beste/hva er det "egentlige" Vamp.

    Min beste opplevelse med Vamp var på Oscars borg festning utenfor Drøbak, ca. 2008 - 2010, de startet og spilte seg opp til en dimensjon hvor verken de selv eller publikum hadde orket en eneste låt til - var så himla bra at sanseapparatet til alle som var der var fullt - fullt av musikk-rus.
    Nesten en andektig stemning, i båtene som tok alle inn til Drøbak etter konserten, tror alle tenkte "klyp meg i armen" men ikke orket si det, folk pratet faktisk ikke men bearbeidet en konsert så magisk at det nærmest blir tullete å forsøke å beskrive det. For blir jo langt på vei "rusa" bare av å beskrive den opplevelsen den kvelden...

    Unnskyld, forresten, trådstarter og andre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det er vel ikke nødvendig å unnskylde seg - elsker å høre om gode opplevelser
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Jeg har ingen anelse om hva som kan være feil, men jeg ser simpelthen ingen mulighet for at det der stemmer.
    Flyttet over i min tråd

    Gjort ny diskantmåling som ga en drøy halv db mer mellom 0 og 30 grader. Da er vel alt som det skal ;)

    Til sammenligning er det fortsatt en viss forskjell mellom Sigberg Audio diskanten og Bliesma med wavwguide.
    Her lagt inn sammen for lettere å se forskjell.

    SA diskanten målt 0, 15, 30 grader
    Bliesma målt 0, 10, 20, 30 grader

    Snickers is, tror du fortsatt det er noe galt et sted? hvor skal vi lete?

    sigberg vs, The Shy.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Jeg har ingen anelse om hva som kan være feil, men jeg ser simpelthen ingen mulighet for at det der stemmer.
    Har brent seg inn på netthinne denne påstanden og jeg prøver å finne svar.

    Denne gangen har jeg prøvd å måle 30 grader til motsatt retning. Utover i stedet for innover mot midten. Trodde kanskje det var diffraksjoner innblandet og en mulig påvirkning fra middbassen som står på utsiden. Ble ikke store forskjellen her.

    Estlenderen som konstruerte Waveguiden har vel hatt rimelig kontroll på det han syslet med.

    30 grader den ene og den andre veien.

    H vs. V.jpg
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gater en med rew
    Trenger vel ikke gate med rew så høyt opp i frekvens. Men noe annet jeg lurer på hvordan det er så sjukt jevnt, du har noe fancy aktiv dsp her? Det er jo jevnere inne hos deg enn når jeg måler ute.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette har jeg ikke noe greie på, men kan eks. akustiske tiltak samt Audiolense ha noe med måleresultatene å gjøre?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Trenger vel ikke gate med rew så høyt opp i frekvens. Men noe annet jeg lurer på hvordan det er så sjukt jevnt, du har noe fancy aktiv dsp her? Det er jo jevnere inne hos deg enn når jeg måler ute.
    Ikke noe fancy DSP annet en Audiolense. Fra 4 khz og opp er det forresten bare frekvenskorrigering

    Vil si at rommet mitt har meget bra kontroll på førsterefleksjoner
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men du er vel enig i at det er litt rart at det måler med mye mindre dropp off-axis enn fabrikkspek?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men du er vel enig i at det er litt rart at det måler med mye mindre dropp off-axis enn fabrikkspek?
    Jeg måler forøvrig IKKE med gradskive, så det er ikke presist på graden hos meg, og jeg har også målinger hvor 0-15 er ganske likt, men ikke 30. Det tror jeg som sagt aldri jeg har sett før, hvilket gjør at det er fristende å gruble på om det er et eller annet som ikke stemmer. Men hva vet jeg ikke.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Men du er vel enig i at det er litt rart at det måler med mye mindre dropp off-axis enn fabrikkspek?
    Er det ikke det en waveguide skal utbedre. Det er bare å komme en tur å måle litt selv med REW. Konstaterer bare fakta med målinger jeg har gjort så grundig som mulig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og det er ikke noe live korrigering mot en target kurve på mens du måler, som gjør at eqen korrigerer kurven stadig mer etterhvert som du måler deg off-axis?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Og det er ikke noe live korrigering mot en target kurve på mens du måler, som gjør at eqen korrigerer kurven stadig mer etterhvert som du måler deg off-axis?
    Dette bør BX svare på, men dette høres helt søkt ut. Hvordan i all verden skal en få til noe slikt
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det går jo an å lage en lykt med ganske bred, ganske jevn stråle. Så hvorfor ikke med en waveguide?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det går jo an å lage en lykt med ganske bred, ganske jevn stråle. Så hvorfor ikke med en waveguide?
    Joda, dette er bare litt rart siden det er bedre enn ca alle målinger jeg har sett.

    Jeg får vel kanskje måle på nytt en dag jeg også, er man litt upresis med avstand får man jo også mer fall i db enn hva som er riktig. Men noe i nærheten av dette kommer det ikke til å bli uansett. 😊
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det de prøver å si er at det må være bulk i domen din :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Var veldig jevnt der og ja. Imponerende!
    Ja hvis en blåser opp hans målinger (ukorrigerte) og min korrigerte så ser det så og si helt identisk ut når vi ser på forskjellene på 0, 10, 20, 30 grader.

    Burde vel sendt han en mail om godt jobba og takk for deling på åpent nett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hei, kjører du samme delefrekvens på alle Morel mellomtonene?
    Noen forskjeller i target kurver e.l.?

    Det står kanskje et sted men nå er det jo 235 sider da :ROFLMAO:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    For å ikke skitne til andre tråder så viser jeg en litt mindre bliesma (T-25)med Waveguide her.

    Ett par hakk jevnere enn min.
    2 db mellom linjene
    spredning 3.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Flyttet over i min tråd

    Gjort ny diskantmåling som ga en drøy halv db mer mellom 0 og 30 grader. Da er vel alt som det skal ;)

    Til sammenligning er det fortsatt en viss forskjell mellom Sigberg Audio diskanten og Bliesma med wavwguide.
    Her lagt inn sammen for lettere å se forskjell.

    SA diskanten målt 0, 15, 30 grader
    Bliesma målt 0, 10, 20, 30 grader

    Snickers is, tror du fortsatt det er noe galt et sted? hvor skal vi lete?

    Vis vedlegget 741168
    1629731830489.png


    Får vel snitte ut de oppdaterte målingene våre da som viser at det ikke var fullt så langt unna her heller, siden du sammenlignet tidligere. De det opprinnelig ble sammenlignet med hadde økende avstand jo mer off-axis de var, derfor så stort fall i toppen. :)
     
    • Wow
    Reaksjoner: erk

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser på papiret ganske så bra ut :)
    Men kanskje litt store å benytte opp til 2-3k.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ja, skulle vel hatt en diskant som kunne brukes ned til 1 khz. Det blir drøyt for den jeg har.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn