8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hovedproblemet med tpl 150 er at de beamer for mye vertikalt. Du klarer aldri eq det bort. Beskrevet ganske godt i databladet til Raal.

    Raal har forsøkt løse dette med skumputer. Men om databladet stemmer er de fortsatt betydelig mer direktive ut enn Satori Domen. 20 grader ser omtrent ut som 60 grader på Satori...

    I tidsdomenet og horisontal spredning er Raal ekstremt bra. Mange holder Raal for å være de beste diskantene på markedet.

    Er det ikke noen som kan låne deg et par Raal? Ganske mange par av de i norge tror jeg.

    Satori domen er ny og det finnes lite erfaringer på de. Men databladet ser veldig lovende ut og SB lager generelt noe av det beste med tanke på ytelse pr krone.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Vet ikke hvor hørbart vertikal beaming er når det er så massiv demping som jeg har.

    Har også Raalen som en favoritt foreløpig. Og ja, det hadde jo vært fint og prøvd før en bestemmer seg:cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Har nå lest masse rundt raalen og blir litt skeptisk. Ganske høy annenharmonisk og mange opplever den som litt "lett" i framtoning. Det liker jeg ikke - det blir for hifi for meg.

    Kan jo hende jeg får ennå mer ut av den jeg har, med den nye versjonen av Audiolense der kan gradvis gå over til en annen type kalibrering oppover. Har ikke satt meg inn i det ennå.
    Kan jo også trøste meg med at Gryphon og Burmester sine tremillioners høyttalere har valgt AMT:rolleyes:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Du burde prøve med partial corr fra rett før diskanten runder av. Ser ikke like imponerende ut på simuleringer, men gir mye mindre korreksjon i toppen. Det er vanskelig å få til en sømløs overgang fra ttd korr til ukorrigeet, men jeg synes Al 5 som regel gjør dette meget bra.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    PS: og jeg som har kjøpt et par heftige raal diskanter....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Går vel høsten i møte med Al 5, så får vi se hva vi får ut av det. Fint at du brøyter raal- veien;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Brøyter og brøyter.... de blir nok liggende en stund før jeg får ut fiingern. Noen skynder seg sakte, jeg somlet sakte - i hvert fall når det gjelder dit. Akkurat nå jobber jeg med finish på hyttehøyttalerne.
    Skal bruke en tykk olje med sort pigment (bjørkefiner), men lurer på om jeg ikke bør starte med noe tynnere for å få fram veden skikkelig. Har du noen forslag?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    5.514
    Sted
    oslo
    RAAL er definitivt verdt pengene etter min mening ;)
    Selv foretrakk jeg dog lyden med waveguiden fra horns.pl montert (etter litt prøving med og uten)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å prøve med 0% minphase i bunn og 100% i top? Dette er en mulighet som kom med Al5.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Hva med å prøve med 0% minphase i bunn og 100% i top? Dette er en mulighet som kom med Al5.
    Kjøpte versjonen 4.13 den 25/8-2016. Stemmer det at det er gratis oppgradering et år fra kjøpedato? På tide å komme seg over til femmern da, og blir nok noen runder med spørsmål igjen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Stemmer ikke helt at jeg kjøpte produktet da, jeg betalte det - Ikke helt rask til å sende regning han Bernt. Da blir det vel et lite oppgraderingsgsebyr - det er det verdt
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.120
    Antall liker
    87.543
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Har ikke 8x 12 tom forlatt oss?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det har gått for lang tid får du sikkert kursrabatt hvis du spør Bernt:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Stemmer ikke helt at jeg kjøpte produktet da, jeg betalte det - Ikke helt rask til å sende regning han Bernt. Da blir det vel et lite oppgraderingsgsebyr - det er det verdt
    Lisensen din dekker 5.0, Shy. Ett år, pluss at jeg kommer til å beholde den gamle "release"-datoen til femmeren er sågodt som bugfri.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Stemmer ikke helt at jeg kjøpte produktet da, jeg betalte det - Ikke helt rask til å sende regning han Bernt. Da blir det vel et lite oppgraderingsgsebyr - det er det verdt
    Lisensen din dekker 5.0, Shy. Ett år, pluss at jeg kommer til å beholde den gamle "release"-datoen til femmeren er sågodt som bugfri.
    Bx, du har ikke vært hos 8X12TOM?

    Helt sikkert verdt turen og like sikkert et av de mest komplekse stereosystemene som DSP-programvare kan holde styr på.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Enig,

    Jeg hadde tenkt å ta turen i fjor høst, men det kokte bort i kålen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Da må jeg bare få gratulere Katrine Aannestad Lund som skytterdronning - Jeg er dypt imponert og sjarmert, dette var helt rått, og høyst fortjent.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.447
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi tar ett oppgjør med han i Horten, du holder jeg slår:)
    Makan til feiging, river ned hele sitt dårlige rykte.
    Vi tar det utenfor hotellet rett før han skal inn.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.967
    Antall liker
    104.550
    Torget vurderinger
    23
    Eh... kan jeg få være med? Har eget balltre!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.447
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et helt nytt et, ikke innkjørt enda.
    Det forige knakk i skallen på en annen slik DIY tulling.( tror han bor oppe på Lørenskog)
    Tror Faan meg de kan alt bedre en andre, fysj makan til søppel:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.447
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Foresten Cognac smaker fortreffelig når man har ferie, selv om regnet pøser ned utenfor.
    Hadde jo smakt bedre ute ved bålpanna på hytta, men jeg ser den fra stua.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Eh... kan jeg få være med? Har eget balltre!
    Fordelen med eget balltre er at du på forhånd kan bli kjent med hvordan det føles å få tredd det opp der du veit....... for det er der det til slutt ender
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    15.024
    Sted
    Langesund
    Bromance du lissom;)

    PS: hørte noen rykter om at de du bodde hos under besøket i Langesund, har kjentfolk fra det store utland der kunne tenke seg å høre galskapen min - Vet du noe om dette?;)
    Jeg vet at min kjæreste har en utenlandsk fetter med sterk HIFI interesse. Det er nok han tenker jeg. Skal undersøke litt:rolleyes:
    Da har den franske fetteren fått en liten demo på hva de Norske vikingene holder på med. Han var i hvert fall høflig å takket pent for lytten med ord som, stor og stabilt lydbilde, naturlig lyd som aldri ble hard, meget dynamisk. Han satt spikra i midten meg lukkede øyne og det var lett å se at han var en av oss.

    Vi får håpe det ikke var bare høflighet og at han egentlig tenkte i de baner at , ja de nordmenn er like gode på hifi som i fotball;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Eh... kan jeg få være med? Har eget balltre!
    Fordelen med eget balltre er at du på forhånd kan bli kjent med hvordan det føles å få tredd det opp der du veit....... for det er der det til slutt ender
    Hørte noen rykter om at i Russland så solgte de over 100.000 balltre siste år, men bare et par tusen base balls.
    Det skal vel ikke rare fantasien til for å se sammenhengen mhp. bruksområdet her.... :cool:
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.024
    Antall liker
    3.290
    Bromance du lissom;)

    PS: hørte noen rykter om at de du bodde hos under besøket i Langesund, har kjentfolk fra det store utland der kunne tenke seg å høre galskapen min - Vet du noe om dette?;)
    Jeg vet at min kjæreste har en utenlandsk fetter med sterk HIFI interesse. Det er nok han tenker jeg. Skal undersøke litt:rolleyes:
    Da har den franske fetteren fått en liten demo på hva de Norske vikingene holder på med. Han var i hvert fall høflig å takket pent for lytten med ord som, stor og stabilt lydbilde, naturlig lyd som aldri ble hard, meget dynamisk. Han satt spikra i midten meg lukkede øyne og det var lett å se at han var en av oss.

    Vi får håpe det ikke var bare høflighet og at han egentlig tenkte i de baner at , ja de nordmenn er like gode på hifi som i fotball;)
    Hvis nordmænd er ligeså dårlige til hifi som til fotball så står det greelt til.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.967
    Antall liker
    104.550
    Torget vurderinger
    23
    Hvis danskene er like gode på lyd som de er til å drite på nordmenn så erklæres herved Danmark som vellydens rike!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.967
    Antall liker
    104.550
    Torget vurderinger
    23
    Rare greier egentlig.... svensker er no shit guys, men landet er ræva..... mens Danmark er knall, men folka... vel....:rolleyes:

    Jag danskene inn i Sverige og få svenskene over på flatlandet - så sveiver vi i gang en bro over til Løkken!
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.024
    Antall liker
    3.290
    Rare greier egentlig.... svensker er no shit guys, men landet er ræva..... mens Danmark er knall, men folka... vel....:rolleyes:

    Jag danskene inn i Sverige og få svenskene over på flatlandet - så sveiver vi i gang en bro over til Løkken!
    Løkken det er noget Nordmænd skal have rundt nakken. Glem nu ikke at jeg også er Norsk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn