845 rør

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Er det noen som har erfaringer med 845 konstruksjoner å bidra med?

Har disse rørene en spesiell lydsignatur eller er lyden totalt avhengige av konstruksjonen de sitter i?

Hvilke 845 rør blir regnet som gode?

Hva er den store forskjellen mellom lyden fra en 300B og 845 konstruksjon?

Lf

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.724
som glad innehaver av Nagra VPA 845 monoblokker:

- tror lyden av 845 er meget avhengig av konstruksjonen Nagra bruker push/pull klasse A og det låter veldig lite typisk rør, mer som en musikalsk transistorforsterker, hvis noe sånt hadde eksistert ;D

- Du får gode (les: veldig bra) 845 rør fra shuguang (billig), Billington osv. Koster typisk noen hundrelapper pr stk) viktig med selektering og matching. Amerikanske, f.eks. cetron og rca regnes som state of the art - men dyrt! Ligg unna KR-rør, de er dyre og visstnok ustabile.

- Største forskjellen fra 300b er "trøkket"/dynamikken + det faktum at du kan bruke mindre følsomme høyttalere. Nå kan du få vanvittig dynamikk med 300B også, men da må du ha høyttalere med f.eks. 105db følsomhet (hadde det i mitt forrige anlegg; JJ 300B på Belle Klipsch).

Noen 300B konstruksjoner "dyrker" de typiske 300B karakteristika mer enn andre (stemmegjengivelse osv)

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.510
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Min erfaring er at 845 har langt mere detaljering på diskantinformasjon. Det slipper mere løst.... Foretrekker 845 bedre enn 300b mht allround musikkstil.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har hatt gode erfaringer med kr audio 845. litt lysere i klangen enn kinesiske 845, og en strammere bass. aldri noen driftsproblemer da jeg hadde de.
skal man kjøpe kinesisk, så er shuguang 845b og 845m de beste. 845b har en litt fyldigere lyd, mens 845m har en ryddigere og mer raffinert spillestil. kjøp gjerne disse av en kjent "rebrander" med gode kunnskaper og måleredskaper mtp matching, f.eks. super-tnt. da betaler du noen hundre kroner ekstra, men risikerer ikke å få crap i posten.

de råeste av arten 845 er jo nos rca og united electronics, men da snakker vi om nærmere 10k for paret...
jeg hadde et par united electronics 845 en gang, som jeg i et svakt øyeblikk solgte. stupid.

845 og 211 er herlige rør, ja.
jeg foretrekker også disse fremfor 300b, men det henger nok sammen med de høyttalerne jeg har hatt og min musikksmak. 300b med border patrol ps og svære hornhøyttalere kan nok rocke heftig, men til mer moderate systemer er det lettere å få til 845 og 211.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.724
...min advarsel om KR var basert på endel innlegg på audio asylum fra folk som hadde opplevd relativt spektakulære "malfunctions" med KR 845, bl. a. i nagra vpa.

Men jeg har ikke opplevd dette selv, så hvis Joaquin har gode erfaringer med disse, kan du jo prøve.

Selv spiller jeg på Shuguang 845b for tiden. Det låter musikalsk og fint, og koster $120 for paret (tror jeg).

Vet at Nagra selv bruker Billington, men vet også at de kun er 10% av det de tester som slipper igjennom.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takk for nyttig info :)

Jeg leste en glimrerende test om 845 monoblokker i fidelity, big_swifty. Er det de samme blokkene som du har?

Håpet at flere har hatt erfaringer med 845 konstruksjoner, men det ser ut til at jeg har gått den smale sti.
Hvorfor er det 300B forsterkere som dominerer blandt SET brukerene på HFS?
Er disse 845 konstruksjonen dyrere? Finnes det færre varianter å velge mellom? Utilgjengelige? Dårlige?

Lf

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.724
...ja, såvidt jeg husker var det VPA.

Jeg har også lurt flere ganger på hvorfor 845 ikke er mer utbredt. De konstruksjonene jeg vet om er ganske dyre, kanskje det er komplisert å jobbe med? Jeg har null teknisk peling, men kanskje teknikerne på forumet kan bidra?.

men, fint låter det ihvertfall!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.632
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
845 (eller 805) er ikke spesielle bortsett fra størrelsen. Og konstruksjonene er enkle. 805 vesentlig kraftigere og har anoden på toppen. Jeg kjenner til at KR845 har sagt takk for seg etter kort tid, men dette syltes konstruksjonen det ble satt inn i og ikke røret. Det er lønnsomt å kjøpe rør som er testet, matchet og skiftet navn i prosessen. Fabrikkene gjør sjelden dette selv. Overlater kvalitetskontroll og selektering til andre. I den prosessen kan opp til 50% bli skrotet eller solgt under billige navn.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Super tnt er utsolgte for Shuguang 845b. I tillegg låser siden seg når jeg logger meg inn.
Noen som vet h vor kan jeg kjøpe 4 kvalitetskontrollert 845 rør som er er testet og matchet til en betalelig penge sum (maks 2500)?

Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kjøp 845m hvis de er utsolgt for 845b.
mastersounden din er såpass varm i lyden, og har en relativ volumiøs bass, så den litt strammere stilen til 845m vil være perfekt.
845m er litt dyrere enn 845b, men du har budsjett til det.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
He, he, litt dyrere.... Over dobbelt så dyrt. Med moms mellom 4000 og 5000kr. Kall meg gjerne en kjiping, men kjøper ikke så dyre rør før jeg er trygg på at forsterkeren er oppe og går.
Er det vits i å kjøpe de billigeste rørene som supertnt selger, joaquin?
Hvor kan jeg ellers finne 845 rør til en fornuftig penge?

Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
He, he, litt dyrere.... Over dobbelt så dyrt. Med moms mellom 4000 og 5000kr. Kall meg gjerne en kjiping, men kjøper ikke så dyre rør før jeg er trygg på at forsterkeren er oppe og går.
Er det vits i å kjøpe de billigeste rørene som supertnt selger, joaquin?
Hvor kan jeg ellers finne 845 rør til en fornuftig  penge?

Lf
kjiping! ;D
de billigste 845 til tnt er de som sannsynligvis står i forsterkeren din nå. litt pløsete bass, litt ull på mellontonen, mindre robuste enn 845b og 845m.
du Må jo få forsterkeren iorden igjen uansett. og 845m er en fin investering i go'lyd for de neste 4-5 årene.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
845 er eit rør i same klasse som 211, 805, 811A, 812 og ein del andre. Dei har ein såkalla thoriumkatode og er direkteglødde. For å få akseptabel emmisjon må katoda ha svært høg temperatur og difor lyser røra omtrent som ei lyspære. Denne katodekonstruksjonen vert rekna til å vere mykje betre enn enn vanlege indirekte glødde katoder, men ulempen er at den tåler veldig lite av slag, støyt og risting før den tynne tråden ryk, og den tåler heller ikkje mykje overspenning. 845 og 211 er same røret med ein viktig skilnad: 211 har ei maks forsterking på 12, medan 845 har berre ei forsterking på maks 5. I praksis vil då 845 trenge eit mykje større signal inn frå drivarsteget for å gi full utgangseffekt enn det 211 treng. Dette gjer drivaren til ein meir komplisert og utfordrande sak å konstruere, men fordelen er som regel at utgangssteget gir mindre forvrengning enn ved 211 røret. Jean Hiraga skriv i boka si "Rørforsterkare" om 845 som det aller beste trioderøret til audiobruk i denne effektklassa.
KR-Audio sitt 845 rør er litt ulikt 845 NOS og alle dei kinesiske utgåvene av 845. Dei har laga katoda på ein annan måte og har lågare temperatur på ho. Dermed er ho meir robust og vert ikkje så lett øydelagd. Vanlege 845 treng over 3A til å gløde, men KR-Audio brukar berre ca 1A. Altså ei mykje meir effektiv katode. Men dette kan gi eit anna problem: I ein del forsterkarar er glødespenninga ikkje regulert og stabilisert. Spenninga vil variere med belastinga. Står det eit 845 rør som tek 3A og ein set i eit KR-Audio som berre tek 1A, så risikerer ein at spenninga stig så mykje at katoda i røret brenn av! Katastrofe!! Garantien dekkjer heller ikkje slikt.
Bortsett frå dette, burde KR-Audio 845 vere eit svært godt alternativ til dei kinesiske 845 røra sjølvom det er eit relativt dyrt rør.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Finner alltid innleggen dine om rør interesanne og lærerike, PX4.

Lf

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.632
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
I ein del forsterkarar er glødespenninga ikkje regulert og stabilisert. Spenninga vil variere med belastinga. Står det eit 845 rør som tek 3A og ein set i eit KR-Audio som berre tek 1A, så risikerer ein at spenninga stig så mykje at katoda i røret brenn av! Katastrofe!! Garantien dekkjer heller ikkje slikt.

Det er komplett uforståelig at konstruktører / produsenter ikke kan koste på en 10-er ekstra for å få en mer sikker glødestrømforsyning. Det du beskriver er typisk for nesten alt jeg har sett. Det du sier her gjelder også i konstruksjoner der flere rør står i paralell og drives fra den samme forsyningen. Går en glødetråd, så følger de andre tett etter.

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Hejsan! Det var ett tag sen jag var inne och skrev här......Jag har Antique sound lab cadenza monotrinn och är väldigt förnöjd. De 845 rör som sitter i är valve art (orginalrör). Jag har beställt 845b som tydligen skall fungera utmärkt på Cadenza. Nu blir man ju sugen att testa 845m också, har hört mycket gott om dessa. Jag är inte så kunnig på rör men jag undrar om någon vet om det skiljer sig (845b och m) i bias? Jag har också läst någonstans att effekten är lägre på 845m, är det riktigt?

Tacksam för svar, mvh Krelle

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Har sendt mail til dem. Ønsker å kjøpe Shuguang latest 845 tubes with metal plate. Er dette greie rør eller er jeg for kjiiiip ;D

Lf
alle shuguangrør av nyere dato har metal base. pass på at du får de som heter 845b.
matchet quad.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
194
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
kjiping!  ;D
de billigste 845 til tnt er de som sannsynligvis står i forsterkeren din nå. litt pløsete bass, litt ull på mellontonen, mindre robuste enn 845b og 845m.
du Må jo få forsterkeren iorden igjen uansett. og 845m er en fin investering i go'lyd for de neste 4-5 årene.
Det er nok en ganske korrekt beskrivelse.
Har 9084D monoblokker fra Spark/Cayin, og disse var bestykket med Shuguang 845 (ingen bokstav...). I tillegg satt det Electro Harmonics 300 B driverrør, samt 6SN7 og 6SL7 av type Electro Harmonics og Jan Phillips.
Jeg skiftet først ut driverrøret, satte inn Full Music Mesh Plate. Resulterte i litt bedre oppløsning, litt starmmere bass, og litt mindre støy (sus). Levde med denne konfigurasjonen noen måneder, men med den ekstremt varme sommeren vi hadde var blokkene minimalt i bruk.
Så byttet jeg til Golden Dragon 845 Premium, og dermed skjedde det saker og ting. Mer bredde, mer slam, bedre oppløsning, mer dynamikk etc..... Men de trengte langt mer enn 100 timer før de "satt seg", det låt tidvis litt hardt i begynnelsen. Tror nok noe av dette skyldes kombinasjonen Mesh Plate 300B og GD 845, begge kan tippe litt mot det analytiske (om man kan bruke det uttrykket om rør.......).
Men, min konklusjon er i allefall at GD 845 Premium er LANGT BEDRE enn standardrøret fra Shuguang.
GD 845 Premium er også lagd hos Shuguang, men etter GD's spesifikasjoner, og materialet til glødetråden er spesiallagd i Japan.
Pris (MOTRON): 2500 kr + MVA pr par (- evt rabatt.....  ;) )

Mvh

PS
Forrige eier hadde prøvd med KR 845, men disse tok kvelden, sannsyligvis pga den årsak som Demostenes beskriver lenger opp i tråden.
DS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.632
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Jag är inte så kunnig på rör men jag undrar om någon vet om det skiljer sig (845b och m) i bias?
Bytte rør uten å sjekke / justere bias er ingen god ide. Rør er ikke så like. Det skal svært små forskjeller til for at arbeidspunktet endres. Mål hvilestrømmen og juster bias dersom det ikke er helt slik som anbefalt. I mange tilfeller kan det bli svært galt. God jul!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hei, LF
Nærmest "føler" din frustrasjon over å mangle rør til Jula.
Jeg er ganske sikker på at Motron har et sett Golden Dragon 845 liggende i en lekker eske. Kanskje tiltenkt nettopp deg:)

Kjenner jeg Brynjar rett, har han sikkert også et eller annet rimelig på lur, som du kan benytte til du er sikker på at dette er stabilt, og ikke "svir" flere rør.
Tror Bryjar har tatt ferie, men av og til kan Audiomix hjelpe?
Evt, kan det jo være at Audiofoni har noen ekstra rør, siden MingDa har trinn med 845. Ikke gi opp, du kan fortsatt få lyd i romjula!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takker for omtanken, Erland. Tydelig at du er en menneske kjenner ;) Juleferie i Oslo gjorde heldigvis frustrasjonen litt mindre. Jeg har bestilt rør fra tnt, (og ja Le, jeg fulgte anbefalingen din og kjøpte 845 M) da Brynjar ikke kommer hjem før tidlig på nyåret. Skal prøve å låne meg et rør Erland, men jeg tror ikke det blir så lett.

Lf

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Nu har jag fått hem 845b röret från Shuguang och vad nöjd jag är! Vilket lyft från de rören som satt i orginal. Mycket bättre renhet, luftigt lätt diskant. Dynamikken fick sig en rejäl puff också. Ja detta var sannerligen värt pengarna! mvh Krelle

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Heldig grisen ;) Jeg har gjort flere forsøk, men får ikke tak i dem. Det er bare problemer der jeg har bestilt. Hvor har du bestilt fra?

Mvh Lf

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Jag har köpt dem från min Hifihandlare i Stockholm, Audioconcept heter butiken. Det känns alltid tryggt att köpa där och servicen är kanonbra! Hoppas att du får tag i rören för i min anläggning gjorde det väldigt gott. Mvh Krelle

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Nå har jeg fått de nyeste rørene til Shuguang (tror de heter 845m). Dyre, men rørene oser av kvalitet og eskene er nesten verd å ta bilder av. Har enda ikke testet dem på forsterkeren da det snart er visningstid av hus og Italieneren er av den grunn omplassert i et nytt midlertidig hjem.

Hvor mye betalte du krelle?

Lf

R

Rojoh

Gjest
Har enda ikke testet dem på forsterkeren da det snart er visningstid av hus og Italieneren er av den grunn omplassert i et nytt midlertidig hjem.
Da sitter vi med Mastersounden påslått, og rørene lyser opp stuen. Dette låter meget spennende, men et lite skår i gleden er at det er litt vel mye sus i ene kanalen. Typisk sånn "mellom radiostasjonene-støy". Litt ujevn susing. Er det noen som har en formening om hva det kan skyldes?

Mvh. Johan (og Ellef)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har dere biasjustert skikkellig?

R

Rojoh

Gjest
Lf mener at det er autobias på denne. (?) Er dette et "vanlig" fenomen ved ukorrekt bias? Er det forresten noen her som kan italiensk? (Bruksanvisning som ikke kan brukes) ;D

Mvh. Johan

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.717
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Prøv å bytte om rørene. Da finner du fort ut om det er der feilen ligger.
mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
åja, glemte det. han har fortalt det før.
merkelig, monoblokkene hadde manuell biasjustering...
det kan støye og suse dersom de to rørene på samme kanal ikke er korrekt justert.
rørene jobber i parallell se og må 1) være godt matchet, og 2) justeres så nøyaktig som mulig.

har dere prøvd andre smårør enn de som fulgte med?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
husk også at dette er nye rør, de bør stå og godgjøre seg litt, kanksje det hjelper.

R

Rojoh

Gjest
Ja, vi får la pulsen senke seg litt, og siden det er i den ene kanalen, så kan vi nok jobbe oss litt frem med å lokalisere om det er et rør. Vi har ikke prøvd å skifte smårørene heller.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Vi skiftet om på 845-rørene (høyre/venstre kanal), men susingen ble værende i samme høyttaler. Vi får se litt på smårørene. Men: Kan dette også indikere at rørene er godt matchet, men at biasinnstillingen er bittelitt ujevn i den kanalen som spraker?

Mvh. Johan

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Vi skiftet om på 845-rørene (høyre/venstre kanal), men susingen ble værende i samme høyttaler. Vi får se litt på smårørene. Men: Kan dette også indikere at rørene er godt matchet, men at biasinnstillingen er bittelitt ujevn i den kanalen som spraker?

Mvh. Johan
litt vanskelig å si når jeg ikke hører hva slags sus dere snakker om, men, ja, det kan støye når biasen er skjev mellom to rør i en pse konstruksjon.
845-forsterkere med autobias er en uting. tror og håper at mastersound har gått over til manuell på den nyeste versjonen (lf har vel en litt eldre versjon).

men foreløpig holder jeg en knapp på at et eller flere av smårørene er slitte.

R

Rojoh

Gjest
Ja, den nye utgaven har manuell biasjustering. Vi får prøve ut smårørene også før vi gjør et stort nummer utav det. Takker for hjelpen. :)

Mvh. Johan/Ellef

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
I slike stunder er det da enda godt den fortsatt er fin å se på, samt at den gir godt lys og ikke minst god varme ;)

Håper dette løser seg slik at det blir en fin innvielse av mitt nye hifirom.

Takk for bildene Rojoh. Linda påpekte at det kanskje var på tide å vanne plantene ;)

Lf

R

Rojoh

Gjest
Si til Linda at det er noen spesielle hengeplanter. De skal være sånn, har jeg hørt.

Mvh. Johan

Topp Bunn