G
Gjestemedlem
Gjest
Et så fint fly at de som gidder kan lage barne-tv om den, som Thomas The Tank Engine
Ja men dette er da ikke noe nytt Deph!Oh, Ziz møter litt motsand.
Zizek challenged: "You are not a Communist. You are a Conservative!"
Vet, og det er derfor jeg ofte plasserer dem i samme bås.Ja men dette er da ikke noe nytt Deph!Oh, Ziz møter litt motsand.
Kommunister er virkelig konservative og islamister er de mest ekstreme reaksjonære som tenkes kan!
Morsomt. Zizek avkler Peterson fullstendig. Hvis ikke du ennå har forstått at Peterson er en patetisk jævla klovn, så se denne....
selv før coronaen kom og folk ble ufrivillig reflekterende så var det en trend mot samtaler i stedet for replikker. Det er en grunn til at folk hører på podcaster og ser youtubevideoer som varer lenger enn en standarisert skoletime.
Det kan bli en ny gullalder for filologer og filosofer.. og til og med dem som plutselig lurer på hva som er forskjellen mellom en log og en sof.
Og så til pausefisken:
Haha, tenk å sitte i 2020 og tro at "nazismen var sosialisme".Vet, og det er derfor jeg ofte plasserer dem i samme bås.Ja men dette er da ikke noe nytt Deph!Oh, Ziz møter litt motsand.
Kommunister er virkelig konservative og islamister er de mest ekstreme reaksjonære som tenkes kan!
Et konsept som kommunazimen er ikke noe som alle har tenkt over. Det at nasjonalsosialisme er en form for sosialisme og internajonalsosialsieme er en annen gren. Alt handler om staten og "demokratisk kontroll" og de som styrer gir en god faen i menneskene. De er bare i deres øyne et tannhjul i samfunnsmaskineriet..
Så da melder jeg meg ut... hva er jeg da, .. en anarkist? en ultraliberalist..? en anarkososialist? en libertarianer?
Skal sende et postkort når jeg finner ut av dette..
Fun fact: en gang gikk jeg på gatene og pubene i Bergen og solte Gateavisa, og jeg var med på å starte Piratpartiet i Bergen... så jeg er litt vaksinert mot autoriteter.
Nok om det og tilbake.. men jeg er ikke noen venn av kommunismen .. men jeg liker Slavoj Žižek.. han argumenterer og prøver ikke å bruke allverdens billige triks og mind games. Han har noen nervøse ticks men .. jeg respekterer den mannen og jeg hører på hva han sier, selv om jeg ofte er veldig uenig ... eller kanskje bare derfor?
Kermit The PillemisbrukerJordan Peterson Reveals How to Sell Anything to Anyone
Det er ikke den verste fornærmelsen jeg har hørt.Herregud, så patetisk. Du forstår ikke Zizek.
Anbefaler denne boken:Et så fint fly at de som gidder kan lage barne-tv om den, som Thomas The Tank Engine
Beethoven skrapte vekk dedikasjonen da han ble kjent med at Napoleon hadde kronet seg til keiser, et svik mot revolusjonens ånd om "frihet, likhet og broderskap".Beethovens 3 med utstrøket dedikasjon til Napoleon. For øvrig en av de viktigste symfoniene i musikkhistorien og etter min mening trolig Beethovens beste.
Som overformynder har jeg sett mye "grisete" oppførsel fra arvinger, og med den bakgrunnen kunne jeg nok være enig. Men rent økonomisk tror jeg det ville være en gedigen tabbe!Oljefondets nye toppsjef er prinsipielt i mot arv: https://www.aftenposten.no/okonomi/...100-prosent-arveavgift-men-bare-for-egne-barn
Det er jeg enig med ham i.
Ja, men han mener det nok uansett - uttalelsen hans var helt generell og hadde ingen henvisning til egne barn. Men noen fortalte han nok at i den jobben han skal ha kan han ikke snakke politikk og siden han hadde sagt det han hadde sagt var det neppe mulig å ro lengre enn det han har gjort.Han har da gått tilbake på utsagnet i ettertid?
Ja, det er vel ganske kjent. Barna må lære å klare seg selv, og det gjør de jo ikke ved å arve hauger med penger. Man bør sørge for at de får en god utdanning og kommer i gang på egen hånd. Viktig at de ikke får forståelsen av at de ikke behøver gjøre noe på egen hånd for de vil jo arve mengder av penger uansett.Synspunktet er forsåvidt ikke veldig originalt - det er heller ikke så merkelig - all empiri tilsier at vil man barna sine det beste så bør man ikke overlate de en enorm haug med penger. Det går som regel galt. I familiebedrifter går det som regel til helvete i 3. generasjon.
Hør på denne Slubbert!Som overformynder har jeg sett mye "grisete" oppførsel fra arvinger, og med den bakgrunnen kunne jeg nok være enig. Men rent økonomisk tror jeg det ville være en gedigen tabbe!
De fleste av oss, skal ikke snakke for Slubbert her, er vel slik skrudd sammen at vi ønsker det beste for avkommet. I god gammel norsk bondetradisjon er det jo slik at man har gården til låns fra kommende generasjoner og man setter sin ære i å overlevere den i bedre forfattning enn da man selv overtok den. Slik også er det vel for "folk flest" at man ønsker at kommende generasjoner skal ha drahjelp i form av det arbeid og slit man har lagt ned.
Det er helt greit for meg om du og Tangen ønsker å gjøre deres barn arveløse - noe helt annet er at myndighetene konfiskerer 100% ved tvang.Praktisk gjennomføring er imo saken ganske uvedkommende, og det var vel heller ikke det Tangen uttalte seg om. Prinsipielt sett er arv helt feil, fordi det gjør at folk får svært forskjellig utgangspunkt i livet, innad i et samfunn. Arv er en gjenlevning av føydalismen, hvor mennesker blir født inn i ulike samfunnslag. Om noen blir mer "vellykkede" enn andre (gitt at økonomisk suksess er et kriterium for vellykkethet) på grunnlav av egne egenskaper (IQ, EQ, kreativitet...) eller egne handlinger (innsatsvilje, risikovilje...) er fundamentalt annerledes enn at man blir født inn i det.
Ellers mener jeg jo også at det prinsipielt sett burde være én jurisdiksjon i hele verden, altså hvor vi er verdensborgere og ikke nasjonsborgere. Så flytting av formue er også det prinsipelle synspunktet om arv helt uvedkommende. Og selvsagt skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart over natten, eller i løpet av min levetid for den del, men man bør jo ha en prinsipiell og moralsk basis for sine politiske oppfatninger detsom de skal ha noen mening. Jeg hyller Tangens beslutning om å ikke gi sine avkom arv.
Du bør utvide ordforrådet ditt litt.Hør på denne Slubbert!Som overformynder har jeg sett mye "grisete" oppførsel fra arvinger, og med den bakgrunnen kunne jeg nok være enig. Men rent økonomisk tror jeg det ville være en gedigen tabbe!
De fleste av oss, skal ikke snakke for Slubbert her, er vel slik skrudd sammen at vi ønsker det beste for avkommet. I god gammel norsk bondetradisjon er det jo slik at man har gården til låns fra kommende generasjoner og man setter sin ære i å overlevere den i bedre forfattning enn da man selv overtok den. Slik også er det vel for "folk flest" at man ønsker at kommende generasjoner skal ha drahjelp i form av det arbeid og slit man har lagt ned.
Arv kan brukes til både fornøyelse eller til ansvar.
Ikke hodekapp arven så lett. Ja vår nye oljepengedude sa først at han ville ha 100% arveavgifit og alle kommunistene klappet i fistel, så modererte han seg litt og presiserte at hans avkom er idioter og ikke fortjener gratispenger ... men heller ikke at dette skal bli til kommunistisk propaganda.
Tja, nevnte påtroppende oljefondsjef flytter helt frivillig til et land med formueskatt og tar med seg en ganske voksen formue som han estimerer vil utløse en 60-70 millioner kroner i formueskatt. Han kunne blitt i England om han ville. Jeg så også her om dagen at han ikke vet hva han kommer til å få betalt, de hadde ikke snakket om det ennå. Han ville sannsynligvis gjort jobben gratis, eller kanskje endatil betalt for å få lov til å gjøre den, men for noen i hans situasjon spiller lønnen uansett ingen praktisk rolle i det daglige da forventet avkastning på egen formue er mange ganger så høy som hva lønnen vil være.Med 100% arveavgift - hvis man har vært så heldig å klare å tilegne seg noen verdier opp gjennom årene - så må man jo være idiot for å ikke flytte ut av landet så fort som mulig. Og ta med seg verdiene, arbeidsplassene og all verdiskapningen.
Orban lykkes i allefall der Erna kom til kort!
Enig med du!Kanskje det var nødvendig å starte et slikt arbeid? Jeg vet ikke. Uansett er jeg glad for at vi har et storting som holder regjeringen i et kort kobbel.