500 greatest albums of all time

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Jeg kjøpte denne oversikten for morro skyld fra Barnes & Noble og har lest og bladd igjennom mange ganger. Dette er jo kjempeinteressant for musikkinteresserte og en bibel for noen. Skikkelig gode presentasjoner og gode begrunnelser for at den og den platen ble valgt ut. De personene som har stått for valgene er heller ingen hvem-som-helst. Blekka begynner å bli litt gammel (2007), men om det er 2007 eller 2012 spiller ikke store rollen.

Og som vanlig er jeg uenig! Hvorfor har de tatt med ham/henne, det bandet og hvem har de glemt!

Sin egen mening skal man seff ha, men jeg greier ikke å la være å lese hva andre foretrekker, d.v.s. deres musikksmak. Det sier jo en del om dem. Og meg. Og egentlig burde man holde seg laaangt unna slike rankinger. Men allikevel.

Flg. "feil" (imo) finner jeg, men disse er de viktigste:

1. Ingen plater av Little Feat, og "Waiting for Colombus" er følgelig ikke med.

2. Intet av King Crimson.

3. Intet av Kate & Anna McGarrigle.

Mens flg. er med blant de beste albumene ever:

U2. Med 5 - fem skiver!

Hva gir du meg?! Èn ting er sikkert: jeg skal aldri kjøpe slike tidsskrifter igjen.

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.114
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hvorfor har du lagt denne tråden på off topic? Dette hører hjemme på musikk generelt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvilke kriterier gjør et album great?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Men er det ikkje denne lista som har "en haug" med samlinger med også? Er det ikkje eksempelvis en best of Miuddy Waters relativt høyt oppe?
U2 ja... Tror ikkje de hadde hatt en eneste skive med på min 10 000 greatest albums of all time ;)

@BT - Det er et intr spørsmål, som eg er sikker på nesten kan gi kabel-tilstander om det forfølges.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det neste blir vel "500 greatest greatest hits album of all time".

Får si som Angus Young sa da han ble spurt av plateselskapet om de ikke kunne gi ut en greatest hits plate av AC/DC: -What f***ing hits?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.597
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte denne oversikten for morro skyld fra Barnes & Noble og har lest og bladd igjennom mange ganger. Dette er jo kjempeinteressant for musikkinteresserte og en bibel for noen. Skikkelig gode presentasjoner og gode begrunnelser for at den og den platen ble valgt ut. De personene som har stått for valgene er heller ingen hvem-som-helst. Blekka begynner å bli litt gammel (2007), men om det er 2007 eller 2012 spiller ikke store rollen.

Og som vanlig er jeg uenig! Hvorfor har de tatt med ham/henne, det bandet og hvem har de glemt!

Sin egen mening skal man seff ha, men jeg greier ikke å la være å lese hva andre foretrekker, d.v.s. deres musikksmak. Det sier jo en del om dem. Og meg. Og egentlig burde man holde seg laaangt unna slike rankinger. Men allikevel.

Flg. "feil" (imo) finner jeg, men disse er de viktigste:

1. Ingen plater av Little Feat, og "Waiting for Colombus" er følgelig ikke med.

2. Intet av King Crimson.

3. Intet av Kate & Anna McGarrigle.

Mens flg. er med blant de beste albumene ever:

U2. Med 5 - fem skiver!

Hva gir du meg?! Èn ting er sikkert: jeg skal aldri kjøpe slike tidsskrifter igjen.
Lista ligger også på nett.
Er enig med lars-erik i at innlegget ikke burde vært postet OT.
En del færre lesere der.

Ellers er jeg så 100% enig med deg at jeg kunne sagt det samme sjøl. ORDRETT!

U2 med 5. Vanvittig.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.324
Torget vurderinger
18
Beatles har 4 album inne på top 10??

G

Gjestemedlem

Gjest
Man må jo se det for hva det er. Et resultat av en undersøkelse blant noen hundre musikere om hva deres favoritter er. At listen ville sett anderledes ut om man hadde laget den selv, eller etter andre kriterier er jo en selvfølge.

Grei liste å bla igjennom for å finne tips om musikk man kanskje ikke har hørt eller lyttet nok til. Ser ingen grunn til å bli emosjonell fordi noen favoritter ikke kom på listen eller at det finnes endel sviskelåter der.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det morsomste med lista er å se hvor mange plater en har selv, evt. komplettere bare for tidsfordrivets skyld. Er jo endel bra der da, selv om alt er diskuterbart. Sikkert mange som hadde hatt godt av å utfordre seg selv med en lytt.

Det blir kommentert at tråden er plassert i OT. Er det så nøye da?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Av Beatlesfans for Beatlesfans...

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Noen/mange av dere kjenner kanskje Piero Scaruffi sine sider?

Han tilbyr en litt annen liste (rett nok "bare" 100 album)

Best Rock Albums of all Times

Så har han også listet mest overcurderte/undervurderte artister/band. Er ikkje enig alt, men det er mye interessant i hans knowledge base

[SIZE=-1]Most over-rated musicians/
Die am meisten ueberbewerteten Musiker/
I musicisti piu` sopravvalutati:

1. Beatles
  2. Elvis Presley
  3. Prince
  4. David Bowie
  5. U2
(1990s: Radiohead, Pavement, Guided By Voices, Beck, Moby, Aphex Twin) [/SIZE]

[SIZE=-1]Most under-rated musicians of all times/
Die am meisten unterbewerteten Musiker/
I musicisti piu` sottovalutati:

1. Tim Buckley
  2. Red Crayola
  3. Robert Wyatt
  4. Captain Beefheart
  5. Pere Ubu
  6. Faust
  7. Foetus
  8. Sandy Bull
  9. Nico
  10. Jim Steinman
  11. Vampire Rodents
[/SIZE]

edit: ser det er en eller annen feil med sida akkurat nå... Men det er nå så

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.985
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Beatles har 4 album inne på top 10??
Ikke mer? Dårlig liste.

Lett ironi her, men jeg har da i det minste 9 av de 10 første i samlingen. Lett forundret over at Rumours er så høyt oppe, før Zeppelins første.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Det blir kommentert at tråden er plassert i OT. Er det så nøye da?
Man blir jo ikke belønnet med + på innleggstelleren på OT. Vesentlig ulempe for dem som jobber hardt for den.
Skulle nok ha lagt den på Musikk generelt; skal tenke meg bedre om neste gang. Det med + på innleggstelleren var jeg ærlig talt ikke klar over.

Ellers var noe av hensikten å lokke frem svorne U2-fans med sinte innlegg og forsvar for at 5 av skivene deres faktisk er noen av de beste gjennom tidene. Ingen så langt. :cool:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4

Så har han også listet mest overcurderte/undervurderte artister/band. Er ikkje enig alt, men det er mye interessant i hans knowledge base

1. Beatles
  2. Elvis Presley
  3. Prince
  4. David Bowie
  5. U2
Han der Piero er vel ikke helt på nett ?

1) Beatles som musikere ? Who the fuck cares ?
2) Har noen noensinne vurdert Elvis som musiker ? De få gangene han ikledte seg gitaren hang den mest til pynt. Jeg er ikke engang sikker på om han overhodet kunne spille gitar. En gudbenådet sanger og tolker av andres låter, og ikke minst fantastisk artist med karisma få har overgått, men musiker ? Skivebom!
3) Prince er om noe undervurdert som musiker. Det finnes knapt noe han ikke kan spille, og er det ikke musikkinstrument kan han spille noe groovy på det også, om det så er på slurva. Han er kanskje ikke enestående fantastisk på piano eller trommer, men han er definitivt undervurdert som gitarist.
4) Bowie er ikke og har aldri gitt seg ut for å være en musiker av rang. Han var vel habil på sax, ihvertfall til litt fargelegging på sine egne skiver. Han er tilstrekkelig god på gitar til å klunke ned sine egne låter og på scenen er det vel bare for å spille en av verdens mest kjente gitarintroer på Space Odity. Derimot har han alltid vært god på å omgi seg med dyktige og særpregede gitarister. Bl.a. sørget han for å bringe Stevie Ray Vaughn til almenheten.
5) Gutta i U2 sier selv at de er verdens beste musikere....i U2. Bono regnes ikke.

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Nei, som eg sa, eg er jo langt fra enig i alt han mener. Tok med den listen siden det ble kommentert at Beatles hadde 4 på topp 10, og at U2 hadde 5 på lista totalt.

Men det virker som om han ser på "overvurdert" mest ut i fra kommersiell suksess, og ikkje kunstneriske / tekniske kvalifikasjoner og bragder. Samt musiker brukes synonymt med artist.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

1. Beatles
  2. Elvis Presley
  3. Prince
  4. David Bowie
  5. U2
Han der Piero er vel ikke helt på nett ?

1) Beatles som musikere ? Who the fuck cares ?
2) Har noen noensinne vurdert Elvis som musiker ? De få gangene han ikledte seg gitaren hang den mest til pynt. Jeg er ikke engang sikker på om han overhodet kunne spille gitar. En gudbenådet sanger og tolker av andres låter, og ikke minst fantastisk artist med karisma få har overgått, men musiker ? Skivebom!
3) Prince er om noe undervurdert som musiker. Det finnes knapt noe han ikke kan spille, og er det ikke musikkinstrument kan han spille noe groovy på det også, om det så er på slurva. Han er kanskje ikke enestående fantastisk på piano eller trommer, men han er definitivt undervurdert som gitarist.
4) Bowie er ikke og har aldri gitt seg ut for å være en musiker av rang. Han var vel habil på sax, ihvertfall til litt fargelegging på sine egne skiver. Han er tilstrekkelig god på gitar til å klunke ned sine egne låter og på scenen er det vel bare for å spille en av verdens mest kjente gitarintroer på Space Odity. Derimot har han alltid vært god på å omgi seg med dyktige og særpregede gitarister. Bl.a. sørget han for å bringe Stevie Ray Vaughn til almenheten.
5) Gutta i U2 sier selv at de er verdens beste musikere....i U2. Bono regnes ikke.
I følge wikipedia regnes vokalister, instrumentalister, komponister og dirigenter som musikere.

S

Slubbert

Gjest
Min neste (og eneste) liste: "De hundre viktigste årsakene til at topplister er et dustekonsept."

S

Slubbert

Gjest
Etterhvert. Vi kan begynne med:
1. Topplister rangerer nesten alltid subjektive størrelser som egentlig ikke er egnet for rangering.
2. Topplister er overfladiske og tabloidiserende av natur og har ytterst sjelden vesentlig informasjonsinnhold.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Lister kan også leses utifra person/avsender, musikk er subjektivt og mååå ikke på død og liv kvantifiseres selv om folk flest forholder seg til salgslister.
Hadde gjensyn med High Fidelity for et par dager siden. Blir nok mitt siste, men "lister" står veldig sentralt i søtsuppa. Nerdefaktoren, selv om den er blodkommers, har mer enn et snev av sannhet i seg. Beholder bl.a den barnlige gleden ved å "samle", men også å gå videre. "Den Beste" er selvsagt subjektivt, avsender avgjør hvorvidt mottaker "kjøper" budskapet. Noen ganger blir begrepet utslitt, og artisten/albumet lett dratt ned i søla. Personlig sliter jeg mer og mer med Liverpool.

én liste er langt morsommere enn 10 plater holdt hemmelig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Synes lister er morsomme jeg. Men avstemmingbaserte lister har en tendens til å generere omforent likegyldighet.

Det hadde nok blitt langt mer interessant, og generert langt mer produktiv ny kunnskap, hvis de hadde postet ti individuelle lister med ti favoritter.

Fem U2-skiver, forresten? De har vel fortsatt bare gitt ut en, uten at jeg aner hvor mange ganger de har gitt den ut...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Synes lister er morsomme jeg. Men avstemmingbaserte lister har en tendens til å generere omforent likegyldighet.

Det hadde nok blitt langt mer interessant, og generert langt mer produktiv ny kunnskap, hvis de hadde postet ti individuelle lister med ti favoritter.

Fem U2-skiver, forresten? De har vel fortsatt bare gitt ut en, uten at jeg aner hvor mange ganger de har gitt den ut...
de har ikke rekorden, Red Hot må toppe den.......

uansett, hvorfor ikke dele musikken.
Zomby, du har gjemt et par skiver bak sykkelen. Hvor bliver du av påmuzaksidene? Du og flere trengs.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan hende jeg blir litt mer ivrig på musikkdelen etter hvert. Jeg venter på bytte til ny totalleverandør på alt av digitalsignaler (blodhater den nåværende i en sånn grad at de ikke får en krone av meg ut over det som trekkes via fellesutgifter i borettslaget), og er uten nett i heimen inntil videre. Hva lytter du til i dag må være en litt spontan greie, så nåsituasjonen er ikke akkurat befordrende...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kan hende jeg blir litt mer ivrig på musikkdelen etter hvert. Jeg venter på bytte til ny totalleverandør på alt av digitalsignaler (blodhater den nåværende i en sånn grad at de ikke får en krone av meg ut over det som trekkes via fellesutgifter i borettslaget), og er uten nett i heimen inntil videre. Hva lytter du til i dag må være en litt spontan greie, så nåsituasjonen er ikke akkurat befordrende...
HaHa!

Spontant "trygt" i såfall. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Lurer på om dagens ungdum ville skjønt at St.Peppers er tidenes største album om de hadde hørt den.

Edit: Det tror jeg jeg nesten må sjekke med mine egne...

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Lister kan også leses utifra person/avsender, musikk er subjektivt og mååå ikke på død og liv kvantifiseres selv om folk flest forholder seg til salgslister.
Hadde gjensyn med High Fidelity for et par dager siden. Blir nok mitt siste, men "lister" står veldig sentralt i søtsuppa. Nerdefaktoren, selv om den er blodkommers, har mer enn et snev av sannhet i seg. Beholder bl.a den barnlige gleden ved å "samle", men også å gå videre. "Den Beste" er selvsagt subjektivt, avsender avgjør hvorvidt mottaker "kjøper" budskapet. Noen ganger blir begrepet utslitt, og artisten/albumet lett dratt ned i søla. Personlig sliter jeg mer og mer med Liverpool.

én liste er langt morsommere enn 10 plater holdt hemmelig.
Sammensetningen av panelet som skal plukke ut skivene har selvfølgelig ALT å si. Dagens Næringsliv hadde en rangering á la den utgitt av Rolling S. for noen år siden. I panelet satt gode busser som bl.a. Øystein Dørum (fra DNB) og Tom Skjeklesæther. Der var det, såvidt jeg husker 2 U2-plater blant 400, ellers kun Beatles, Stones, Allm. Bros., Neil Young, Frank Zappa osv.

Lurer på hvordan en liste hadde sett ut hvis panelet besto av f.eks. Anita Hægerland, Rune Larsen og Tone Damlie? Eller noen av dagens 16-åringer?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lurer på om dagens ungdum ville skjønt at St.Peppers er tidenes største album om de hadde hørt den.

For å være helt ærlig skjønner ikke jeg det heller. Ikke sikkert den kommer inn på min personlige topp 100 en gang. Jeg er ingen Beatleshater og venter med iver på vinylboksene som kanskje kommer i løpet av vinteren, men det får da være måte på.

MVH gårsdagens ungdom...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Hvilken utgave da?

forresten er noen av dagens ungdumer langt smartere en hva vi med grått hår er.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sgt. Pepper's albumet er stort fordi det kom da det kom. Jeg var ungdom den gangen - og som alle andre: jeg løp, jeg kjøpte og jeg lyttet. Men tidenes største? Det får være opp til smak, behag og dagsform, tror jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lurer på hvordan en liste hadde sett ut hvis panelet besto av f.eks. Anita Hægerland, Rune Larsen og Tone Damlie?
Lista til Tone Damli hadde sikkert blitt kort. Aldri i verden om den dama har hørt så mye som 500 skiver! ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hva er gærnt med Tone? Noen mener helt sikkert at hun ser greit nok ut til å kvalifisere for lyttertråden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kan ikke se noe feil på Tone. Tone er faktisk noe av det riktigste jeg har sett. Musiker er hun ikke, men vil man vite mer er det naturlig å spørre Aksel. :cool:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tone viser fortsatt ikke nok kropp til at musikken hennes blir interessant.

Topp Bunn