50 beste jazz album?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig/Uenig?
The 50 Greatest Jazz Albums…Ever - uDiscover
50. Thelonious Monk – Genius of Modern Music vol.1 & 2.
49. Count Basie – the Original American Decca Recordings
48. Bud Powell – The Amazing Bud Powell Vo.1
47. Weather Report – Heavy Weather
46. John Coltrane & Thelonious Monk – At Carnegie Hall
45. Horace Silver – Song For My Father
44. Grant Green – Idle Moments
43. Count Basie – The Complete Atomic Basie
42. Hank Mobley – Soul Station
41. Charlie Christian – The Genius of the Electric Guitar
40. Art Pepper meets the Rhythm Section
39. John Coltrane – My Favourite Things
38. Benny Goodman – At Carnegie Hall 1938
37. Wes Montgomery – The incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery
36. The Mahavishnu Orchestra With John McLaughlin – Inner Mounting Flame
35. Clifford Brown and Max Roach – Clifford Brown & Max Roach
34. Andrew Hill – Point of Departure
33. Herbie Hancock – Head Hunters
32. Dexter Gordon – Go
31. Sarah Vaughan – With Clifford Brown
30. The Quintet – Jazz at Massey Hall
29. Bill Evans Trio – Waltz For Debby
28. Lee Morgan – The Sidewinder
27. Bill Evans – Sunday at the village Vanguard
26. Thelonious Monk – Brilliant Corners
25. Keith Jarrett – the Koln Concert
24. John Coltrane – Giant Steps
23. Herbie Hancock – Maiden Voyage
22. Duke Ellington – Ellington at Newport
21. Cecil Taylor – Unit Structures
20. Charlie Parker – Complete Savoy and Dial Studio recordings
19. Miles Davis – Birth of the Cool
18. Art Blakey & the Jazz Messengers – Moanin’
17. Albert Ayler – Spiritual Unity
16. Eric Dolphy – Out To Lunch
15. Oliver Nelson – The Blues and the Abstract Truth
14. Erroll Garner – Concert By the Sea
13. Wayne Shorter – Speak No Evil
12. Stan Getz & Joao Gilberto – Getz/Gilberto
11. Louis Armstrong – Best of the Hot 5s and 7s
10. John Coltrane – Blue Train
9. Miles Davis – Bitches Brew
8. Sonny Rollins – Saxophone Colossus
7. Cannonball Adderley – Somethin’ Else
6. Charles Mingus – The Black Saint and the Sinner Lady
5. Ornette Coleman – The Shape of Jazz to Come
4. Charles Mingus – Mingus Ah Um
3. Dave Brubeck Quartet – Time Out
2. John Coltrane – A Love Supreme
1. Miles Davis – Kind of Blue
 
S

Syncrolux

Gjest
Bra liste. Jeg må skaffe meg de 5-6 albumene på lista jeg mangler tror jeg.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Mye bra her, men i mine ører har de med feil skive av Wes Montgomery. "A new dynamic sound" er en soleklar favoritt hos meg.
Art pepper skiven fortjener en bedre plassering enn nr 40. Det samme gjelder også skiven til Horace Silver på 45 plass.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Fin liste men er ikke enig med nr.1, det er ikke den beste til Miles og da heller ikke no 1 all time....:) Men så var det dette med smaken da...

Ser også at 2 av dem på topp 7 har jeg på safety mastertape, DET er gøy det.
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Lista er forsåvidt forutsigbar nok... så jo, det er mye bra der.
Crystal Silence hadde fortjent en plass, Return to Forever også. Chick Corea har gjort mye bra. Mingus skulle vært med med ei plate. Ikkeno Kenny Burrell... Eller Pat Metheny. Ikkeno særlig europeisk jazz. Ella Fitzgerald hadde fortjent en plass. Ella and Louis kanskje.....?
Mer ECM?
Men, for all del, mye bra der.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Bra liste, bortsett fra at den har holdt seg til klassisk, mainstream Jazz.

Vår egen Jan Garbarek fortjener, etter min mening, en plass på en slik liste. Savner også Chet Baker.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Slik jeg leser det er det nok like mye "50 viktigste jazz album" som beste. Men ja - mye bra der.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Mye fint i den lista der, ja. Jeg mener å huske at jeg selv for lenge siden benyttet meg av den, etter å ha sett den i "The Absolute Sound" omkring 1990? Det forklarer i så fall musikkvinklingen og preferansene til folk som M. Fremer etc?
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Artig med lister, men ja, her var det hovedvekt på eldre klassikere. Savner mye av det spennende som har skjedd de siste 20 årene, spesielt Pat Metheny som er en personlig favoritt, især albumene Imaginary Day og Speaking of Now. Når det er sagt så er ovennevnte liste godt representert i samlingen, mangler 4-5 av platene.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Dette var da ikke 50 beste, heller ikke 50 viktigste, men 50 bra jazz album...men det handler vel (som flere har påpekt) om smaken. Skulle (som nevnt over) ønske meg Garbarek og for den del også kanskje Rypdal inn på lista, men dynamisk, som slike lister ofte er er det ikke sikkert jeg er helt enig med meg selv imorgen. Da er det litt enklere om man lager ei liste over de 5 beste...eller kanskje ikke.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Å liste opp 50 beste er tilnærmet umulig dersom en ikke deler inn i sjangere og/eller epoker... - og fortsatt; hva er "best"? Mener man de viktigste utgivelsene eller spesielt gode musikalske varianter? Hvem er dommeren? Hjørnestener finnes selvsagt, men å plukke 50 beste universale utgivelser over nærmere 100 års produksjon er jammen ikke helt enkelt.. tilsvarer en halv utgivelse pr. år worldwide innen ALLE kategorier!!
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Tror de fleste tar slike lister for det de er; en oversikt over hvilke plater noen synes er viktigst. Den "riktigste" og viktigste lista vil alltid være min egen.:)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Jazz er ikke min hovedinteresse, og jeg har neppe oversikt nok til å sette opp ei liste med 50 plater. Men jeg innser som andre har vært inne på, at jeg har et litt nordisk/europeisk syn på jazz som denne lista ikke gjenspeiler. Men lister er jo gøy uansett, og skulle jeg finne på å sette opp ei jazz-liste tipper jeg at det hadde blitt kanskje 50% ECM/Europeisk/Moderne og 50% gamle klassikere. Jeg ville f.eks. hatt med "So I Write" med Sidsel Endresen. Også Monica Zetterlund / Bill Evans - "Waltz For Debby" ville jeg hatt med, men den er kanskje ikke kjent/anerkjent i USA (svenske tekster er neppe noe slager over there). Osv.

Men jeg er enig i nr. 1 og 2 på lista. "Kind of Blue" definerer vel langt på vei lp-formatet slik vi kjenner det i dag, og er umulig å forbigå. "A Love Supreme" er et fyrverkeri av ei plate, og nerven er der den dag i dag, så den fortjener en plass i toppen. Subjektivt hadde jeg plassert "Sunday at the village Vanguard" mye lengre opp på lista, men det er nå meg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
coleman hawkins mangler
likeså gerry mulligan
johnny hodges
jimmy smith
helen merrill
illinois jaquet
mmfl
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Litt synd at jazzen i henhold til lista gikk i dass, om ikke med Django Reinhardt, så like etterpå.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Nåda Totte, det lages og spilles mye god jazz fortsatt da.. også tradisjonelle ting faktisk
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ja, jeg synes jo det, men når Køln-konserten og Bitches Brew er nyeste innslag, så tyder det på at listeforfatteren ikke er enig.

Poenget mitt er at lista mer er en god kanon laget av en geriatriker som sluttet å følge med for ca 40 år siden enn en oversikt over de 50 beste platene som er lagd frem til nå.

Edit: Ser at jeg kanskje er litt urettferdig, noen litt nyere ting har fått plass.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Derfor blir en slik liste generelt håpløs. Selvfølgelig finnes det milepæler som er universielt annerkjent som "da stuff" men derfra så blir det subjektivt så det holder.
Jazz er så mangslungen musikkform at å finne 50 "beste" blir like enkelt som å sette ræva bortpå en bordsag, og så peke på den tanna som traff deg først :cool:

Alle liker jo jazz - til og med kongen! Riktignok Sonjas, men dog.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det beste med listen er at den skaper debatt og kanskje får folk til å bli nysgjerrige på hva de foreslåtte albumene er for noe.mSelv ville jeg tatt med en god del andre og strøket noen. Dessuten noen jeg ikke har hørt.
Interessant er det at den som har satt dette opp, ikke har med en j.... innspilling med Billie Holiday, evt sammen med Prez. Ikke noe av Ellington fra storhetstiden 1940-42 som llaaangt overgår konserten i 1956, og svært lite fra 20-tallet, kun noen hot5 og 7's. Hvor er forresten Nora Brockstedt??? Utmerket sangerinne.

En liten korreksjon til LMC; Gerry Mulligan er med som en sentral figur på Birth of the cool-innspillngene som er innspilt i Miles Davis' navn.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Nora Brockstedt ja. Hvor er hun? Slike lister blir selvfølgelig håpløse; kun egnet for litt hyggelige diskusjoner som kanskje får frem tips om utgivelser man ikke har hørt om, hvem som spilte på hvilket album osv.

Jeg har min egen liste og den står i vinylhyllen. Med Mingus, Davis, Parker og Rypdal på topp. :)
 
Sist redigert:

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
fin liste må jeg sige, for min del så er Giant Steps med Coltrane i topp 5 :)
Ellers fin liste
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Savner da Joe Henderson, Wayne Shorter og Lee Morgan
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Vanskelig å kommentere en slik liste, men om man skal tenke "viktige" album så savner jeg noe av Miles Davis Quintet. Jeg synes det var hans mest interessante periode. Og så savner Tony Williams Lifetime - Emergency som på en måte inspirerte både Bitches Brew og Mahavishnu Orchestra som har fått plass på lista.

Og så skulle jeg også gjerne hatt mer av John Coltrane Quartet selv om Love Supreme kanskje er den viktigste plate. Coltrane kunne godt fylt halve lista for min del, men så var det det med smaken... Det er noen plater der jeg ikke har hørt, så kanskje jeg skal sjekke ut dem!
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Ja ser at lee og wayne er med. Må nok kjøpe briller
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Alltid gøy med lister, så har man grunnlag for diskusjon ja, selv om denne har noen absurditeter ved seg. Jeg teller 1, en , kvinnelig vokalist.

Nyeste skiva må være Heavy Weather fra '77, og det er sikkert en utbredt holdning at Jazzen trådde feil en gang på 60-tallet.

Burde ikke Oscar Peterson fått plass på en sånn "oldie-goldie " liste ?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Som flere skriver må man ta slike lister for hva de er uten å legge for mye alvor i dem. Men....
De fleste slike lister synes å være uklare på om de mener de "beste" eller de "viktigste". Det er to forskjellige ting.
Dessuten må man definere ståsted. De viktigste jazzplatene for meg er noe annet enn for en amerikaner. De fleste amerikanere ser jo ut til å, i beste fall, løfte blikket til skiver amerikaner har gjort i Europa, men er ganske fremmede for Europeisk jazz.
Og ikke minst må man huske at det er de beste/viktigste platene, - ikke artistene. Det er mange artister som kan ha vært viktige for jazzen, men som aldri gjorde noen virkelig viktig plate. Fx. liker jeg Chet baker og han er et viktig navn i jazzen, men jeg kan ikke begripe hvilken av plantene hans som skulle snike seg inn på en liste over de 50 beste eller viktigste.

Det viktigste med slike lister er uansett at de bidrar til bevissthet, diskusjon og inspirasjon til å høre mer musikk.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Lista er forsåvidt forutsigbar nok... så jo, det er mye bra der.
Crystal Silence hadde fortjent en plass, Return to Forever også. Chick Corea har gjort mye bra. Mingus skulle vært med med ei plate. Ikkeno Kenny Burrell... Eller Pat Metheny. Ikkeno særlig europeisk jazz. Ella Fitzgerald hadde fortjent en plass. Ella and Louis kanskje.....?
Mer ECM?
Men, for all del, mye bra der.
Støttes! Lista er full av musikere som fortjener en plass i solen. Beautiful!

Savner likevel noen sentrale kunstnere, som atlechri påpeker. Uten Chick Corea, ingen fullverdig liste. Og det er ikke mulig å trekke frem Miles Davis uten også å nevne Tutu. Og hvem var det som satt sammen Tutu for MD? Markus Miller har vært sentral i jazz-verden fra Tutu (og gjerne før det) og fram til i dag. Var det noen som fikk med seg MM på Cosmopolite/Oslo i 2013 der han viste oss Detroit, Gorée (ingenting slår Gorée) og alt annet snadder fra Renaissance? En opplevelse "ut av kroppen". Og by the way: Jeg oppdaget ikke MM før en hærlig ferie med kona i Juan Le Pains. Hvem kunne tro at det var et sted de arrangerte jazzfestival for 5tiandre året på rad? (Dårlig research fra min side, selvsagt). Vel, der havnet jeg og hadde balkongoversikt over hovedscenen. Et par bassister som trakk min oppmerksomhet: Sting og MM. Gratis(!). Når jeg tenker etter, buldrer det fortsatt i brystet av MM sine bass-soloer... På 300 meters avstand. Jeg takker enda kona for at hun fant ut at vi skulle til Rivieraen;-)- Ja, la oss diskutere fantastiske jazz-kunstnere videre.

Anyone?

Harald
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Ser nå at det har vært lite liv i denne tråden det siste. Vel, la nå alle med stor glede av jazz komme fram igjen, og se hva som har skjedd siden 2015!

Kjør debatt!

Harald
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Lite spennende tråd etter min mening.
Det er jo et ærlig standpunkt. Men jeg antar at så lenge du gidder å titte innom, så har du kanskje noe mer konstruktivt å komme med, grammofon. Ser fram til å få livet opp tråden. Kjør på, Grammy!

Harald
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Å diskutere musikklister og rangering fører selvsagt aldri fram til konsensus. Men det hjelper oss kanskje på veien til å oppdage nye kunstnere. Selv foretrekker jeg retningen av jazzen etter Miles Davis Bitches Brew. Noen hevder at denne var starten på jazzrocken, og la vel grunnlaget for Weather Reports og Mahavishnu Orchestras suksesser. I fotsporene av MD fra den tiden var jo også Return to Forever med en rekke album som fremdeles er verd å hente fram.

Så for meg er vel jazzrocken noe jeg setter høyere en den "klassiske jazzen". Så da må jeg vel kanskje bevege meg over på en annen tråd;-).

Men takk for en spennende liste, likevel. Bill Evens går jo aldri av moten:cool:

Harald
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Bohren and the club of Gore..Lytt til låta "Karin".Dette er også jazz!! Man må være åpen og lytte til det som også blir gitt ut i dag. Klart at Mingus med låta Goodbye Pork Pye Hat, Light as a Feather med Chick Corea er en favoritt. Return To Forever albumene....Red Clay med Freddie Hubbard, Jaga Jazzizst får mine nakkehår til å reise seg...Jan Garbarek fra slutten av åttitallet og utover.....Lars Danielsson-Libera Mi....Alt av Miles Davis. Paul Desmond-Skylark. Det finnes såååå masse flott jazz der ute!!Gammelt og "nytt"
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.409
Sted
Nøtterøy
47. Weather Report – Heavy Weather
47.de plass? Burde vært topp
tre.
 
Topp Bunn