5 kanals Honey Badger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Har vært noe setback her. første kanalen jeg fyrte opp for å teste med noe høyttaler ræl hadde mye støy, og røk en sikring også 2. andre kanalen spilte fint en times tid og ble deretter skrudd av. i kveld koblet jeg opp 2 kanaler og begge blåste sikringer. etter mye om og men (alle 3 kanalene målte kortslutning mellom C-E på alle utgangstransistorer og dermed også mellom positiv og negativ rail), så tenkte jeg at jeg måtte sjekke D4 og D5. sant nok, alle de var defekt. Direkte kontakt mellom polene. Med et bein klipt på de, så måler utgangstransistorene normalt. Etter litt etterforskning finner jeg ut at de er 40V. Jeg hadde lest en 0 for mye når jeg bestilte deler.
    Så har i kveld bestilt nye dioder. både for D4-5 og D8-9 til alle kanalene.
    Siden det ikke kommer deler før på tirsdag, så tenkte jeg å få satt sammen hele forsterkeren. Og jeg må si det ikke var veldig mye plass til gode :)
    IMG_20191025_223508.jpg
    IMG_20191025_223524.jpg
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Nei så langt kom jeg ikke. Men ved bias justering. så lå kjøleribbene på omtrent 3-4 grader over romtemperatur. Det var da en og en kanal.
    Da endte jeg på omtrent 70mA pr utgangstransistor.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ser jo bra ut, men kompakt....Hvordan ble temperaturen men sammenstilt kabinett? Kom du så langt?
    Lyst til å tippe nå temperatur? for at det skal være mulig for meg å måle, så får det bli enten 5 kanaler i idle (med 70mA pr utgangstransistor). eller ved moderat bruk av 2 kanaler med resten i idle..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tipper 28 grader over romtemperatur på heatsink på kanalen i midten. (med 5 kanaler i idle med lokket på).
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    2.664
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    audiosan , har du testet modulene separat ?, Vet du om bias kretsløpet ditt gir negativ eller positiv tempco , Det siste blir kritisk om kjøle ribbene ligger så tett til neste driver print ,Du kan uansett type få enten cyclic idle eller worst case termisk runaway
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Bias vil nok gå ned i verste fall. Måtte stadig justere litt opp etter vært som de fikk litt temperatur.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    2.664
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hva form for bias tracking du har ,Det beste er om bias multiplier transistoren og samtidig driverne har negativ tempco , da er du sikret mot runaway " introdusert fra pcb og heat sink ,Uansett hadde det vært lurt å ha startet og justert hvert og ett modul hver for seg . Så hele balletten "Har du ikke variac sett en stor lampe 60-100w i serie med inn strømmen .Jeg har selv hatt amper som funker frittstående , men i kabinett med selv sving :(
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er ingen fare. Den er negative tempco. Det er nok både teoretisk og praktisk umulig å justere bias med hele balletten samlet, da trimpotten ligger plassert midt på printet. Det som kan justeres med hele balletten samlet er DC offset og CCS.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    2.664
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen fare. Den er negative tempco. Det er nok både teoretisk og praktisk umulig å justere bias med hele balletten samlet, da trimpotten ligger plassert midt på printet. Det som kan justeres med hele balletten samlet er DC offset og CCS.
    For meg hadde det vært no go" ,
    F5219912-01.jpg


    en sånn side adjuster eller lage en extension board med aksess for justering
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Akkurat den der har jeg for justering av offset. Men denne hadde ikke vært til hjelp. måtte justert fra baksiden da. Og fra oversiden er kjøleplatene til VAS trinnet i veien.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Så der. Da var D4,5,8 og 9 byttet på alle kanaler. Bias tilbakestilt og alle kanaler startet opp og justert inn på nytt. Alle kanaler virker stabile på både bias og offset. Alle kanaler har nå spilt musikk, og støyen jeg fant i ene kanalen var (som jeg håpet på) grunnet at pc'n ikke hadde lydkortet satt til hodetelefoner.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Takk takk :) stabilitetstesting vil pågå igjennom kvelden. Satser på å ha hele balletten koblet opp og skrudd sammen i morgen for temperatursjekk.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Da står beistet ferdig. Og alt ser ut til å funke fint. Ene DC beskyttelse LED'en var litt treg til å tenne men.
    Fikk målt litt temperatur. Under lokket på midtre kjøleribbe måles 37 grader etter en times tid. og da er det rett under 24 grader i rommet. så ca 13 grader over romtemperatur.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Bomma med 15 grader jeg da ;D Det er tydelig at du har gode kjøleribber god lufting.
    Gratulerer med flott bygg. Alltid artig å følge slike byggetråder.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Takk takk :) Ja jeg merker det er bra med ventilasjon. Kjenner vindpust ut av toppen :) Fikk brukt den i 12 timer i strekk i går. På div musikk og film/serie.
    Jeg må si den spiller med en fantastisk autoritet. En mektig bunn og detaljert og krystallklar oppover i frekvens. Den kjøres nå sammen med en DIY DAC fra Fetaudio, DIY Pass Aleph P1.7 pre og DIY 2.5 veis høyttalere bygget på Tang band elementer.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    En hyggelig overraskelse ventet meg når jeg i i kveld slo på forsterkeren. Støyen jeg opplevde i går er omtrent borte. Det var en del brumming i trafoen. Det kan se ut som det her gitt seg en hel del. Om det er tilfelle, så blir nok denne trafoen stående :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    2.664
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enn så lenge, MIn gamle adresse var jeg plaget mye med det ,naboen var ett ett trykkeri og ett lakk veksted bla .Man kunne plutselig opp leve å høre knurringen av trafoene fra lytte posisjon på på det værste Kan være uren strøm som DC eller fase vri" ,enten der ute eller hos deg selv . Noen trafoer er notoriske ,angående mekanisk støy , Ei som torroid , støpte mitttcenter torroid litt mindre
    ,Eneste trafotype jeg ikke har opplevet dette på er R core . Av de støy svakeste torroid holder jeg en knapp på plitron
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Harepusen. ja det kan være flere grunner. Men den andre (identiske trafoen) var verre. og den var ille der jeg bodde før også. Håper på at det var "løse" viklinger som har strammet seg. har aldri vært borti noe merkverdig DC og/eller støy på nettet her (bortsett fra kjøleskapet som påvirker litt).
    i verste fall så går jeg tilbake til planen om å kjøpe ny trafo fra Toroidy. Det var planen i utgangspunktet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    2.664
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    en link , jeg kjøpte mine r core fra selektronic i frankrike , men mistenker dem for å bruke både kina og pakistan trafos
    Det er jo det der mye av R core produksjone foregår
    :::ARROW TECHNOLOGY LIMITED:::...

    Det er frakta som dreper prisen på de store trafoene, mine siste fra PLitron canada betalte jeg like mye i frakt som trafoene kosta :(
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Se der ja. Skal sjekke det ut :)
    ja frakta blir ofte dyr. Men har hørt at frakt på toroidy ikke er så ille.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det spiller vist ikke så stor rolle for forsterkeren her om man spiller moderat på 75-80 db eller om man spiller litt mer heftig på på 95-100db. temperaturen virker å være nogenlunde den samme uansett. Jeg var en smule bekymret i starten når den ble SÅ mye varmere bare ved lavt volum. Men den bekymringen er spilt bort i kveld :)
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    En bitteliten hickup. Det viser seg at ene høyttaler kabelen mot DC beskyttelsen ikke satt godt nok. dette var grunnen for at ene kanalen mistet signalet i støtt og stadig i kveld. og det betyr så klart at ALT må plukkes ned. *haff* all den jobben for EN løs kabel. og en kostnad på 50 strips :D
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.193
    Antall liker
    2.664
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    huttetu, eller fillerina " som en av exene mine alltid sa :)Jeg har alltid vært tilhenger av lodding , og spesieltt signal og power , ikke alltid praktisk evt ved bytting / feilsøking jobber .Nesten alle nyere pcb ,både diy og proff er med plugger og stikk nå for tiden og det er nesten umulig å ha krympe tenger for allt
    Men da jeg laget klA ampene mine kjøpte jeg press/ krympe tang som gir godkjente pressinger , sånn som feks sjøkart verket forlangte på installasjon på lavspent anlegget ombord , kabel endene skulle tåle en strekk kraft på 75 kp,
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja ikke alltid man får benyttet beste løsningene. I dette tilfelle var jeg nødt til å bruke euroblock skruterminal. er nok der problemet ligger.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hva med å bygge inn en DC sperre? Det tar ikke store plassen. Hos meg kommer og går DC hele tiden.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Nå har jeg fått brukt forsterkeren i noen uker. Og jeg må si den spiller fantastisk, både til film og musikk. Den er så krystallklar og detaljert at det er nesten skremmende. Bunnen er god og mektig. Mine bunnsvake høyttalere ble solide og god i bunn. Den holder seg temmelig lunken og fin selv ved godt pådrag over lengre tid. Rett og slett en fantastisk god forsterker som glatt parkerer både klasse D (ikke så sjokkerende) og klasse A forsterkere langt opp i prissjiktet. Ingen av mine (pass kloner) klasse A forsterkere kommer i nærheten av denne.

    PS: har nå spilt på temmelig høyt niva i ca 4 timer. og forsterkeren har en overflate (kan ikke måle på kjøleribbene) på ca 27 grader (5mm over kjøleribbene). Rom temperatur er da ca 23 grader. Dette er dog med 2 kanaler i drift og alle 5 på:)

    For a sette litt tall og nummer på ting. Jeg har nå spilt i en periode på 7 timer med snitt lydtrykk på 87db. og max lydtrykk på 107 db:) fremdeles er det så vidt litt varme fra forsterkeren :)
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Da har jeg også fått bygd et par subber som skal fungere sammen med denne. I mangel av stort annet her til lands, og gode priser så bestemte jeg meg får å gjøre et forsøk med 2 stk Gladen RS15 FA i 135 liter bassrefleks pr stk. det fungerer formidabelt godt. Nå er det ikke noe fancy DSP eller noe ved dette tidspunkt. Planen er at det kommer.
    IMG_20200125_003849.jpg
    IMG_20200125_004026.jpg
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Spennende å lese om. Hva er prisen omtrent for to kanaler med strømforsyning og trafo? Brettene koster vel bare 40 dollar paret?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det finnes nok ingen fasit på pris. Det er litt hva man gjør det til. Denne fem kanals forsterkeren hadde en byggekostnad på 14-15.000 omtrent.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Nå har det gått et års tid. og det er på tide å få fikset det kontakt problemet på ene utgangen slik at alle fem kanalene kan tas i bruk. har nå handlet en Emotiva UMC-1 som ankommer i morgen. Ja den begynner å dra på åra. Men den støtter alle nyttige formater foruten atmos (som jeg uansett ikke har mulighet for her) og ikke 4K (som er unødvendig da alle HDMI kilder kjøres via TV.
    Neste prosjekt i denne serien får bli senter høyttaler. der vurderer jeg Troels nye scan-speak discovery.
    ellers har forsterkeren fungert knirkefritt. Den har blitt kjørt på fronter, og front pluss sub. Og det har vært stålkontroll hele veien. Fremdeles ikke fått forsterkeren varmere enn rett under 50 grader. Og det med hardt kjør på både fronthøyttalere og 2stk 15" subber.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Har i dag gjort litt målinger. Slo på forsterkeren ca kl 16.00. temperaturen har siden vært stigende. og har nå normalisert seg på ca 36 grader på midtre kjøleribbe. Med 23 grader i rommet. Frontplata holder ca 31 grader. Toppen ca 33 grader. Og det er etter 7 timer bruk. Dette er ikke helt bortevekk fra det jeg målte den gangen den var ny. og da med analogt måleutstyr.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jeg synes å huske det var et par her som var veldig negative/pesimistiske til at dette ville fungere. Det gjaldt vel både amp valg og bruksområde (5 kanaler i samme kabinett). Da kan jeg nå ro bekymringene ned, Med å si denne ligger på ca 12 grader over rom temp på sitt varmeste ved normal bruk.
    Bruken har vært gjevnt over i 2,4 år nå. Den har fått kjørt seg både hardt og mykt. på musikk og film. Og i dag (2,5 år etter) ligger fremdeles tomganstrøm på samme nivå. temperatur ligger på 36-23 grader (13 grader over rom temp)
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    I dag gjorde jeg for ordens skyld litt temperatur målinger når jeg kun brukte 2 av 5 kanaler. De ubrukte ytre kanalene ( står med tomgangsstrøm) ligger på 35 ish grader. De 2 kanalene innenfor ligger på 37 grader ish. Dette er ved forholdsvis hardt bruk. Timevis på 100+db nivå med 84db 4ohm høyttalere. Dette forteller meg at det naturlig "aktive" kjølesystemet fungerer utmerket. Og trenger i grunnen ikke å ofre en tanke mot overoppheting. For ordens skyld så ligger romtemperatur på ca 23 grader i skrivende stund:) differansen mellom idle kanaler og brukte kanaler med slikt lydtrykk og effekt over flere timer som er under 2 grader, det burde si sitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn