5 forskjellige nye platespillere.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
http://www.thevintageknob.org/pioneer-PL-L1000.html
Se nederste billedet til høyre. Samme princippet som Sony brugte til at drive laser i deres gamle, dyre CD-spiller.

The entire chassis of the PL-L100 is aluminium and weighs a ton. This top chassis sits on the lower chassis by 4 spring/rubber suspension that also act as the feet. The tonearm does not sit on any chassis, instead it is it's own entity and sits, motor and all, on guide rails with it's own suspension system. Very effective at not picking up external vibrations. Most every tonearm follows the record groove on relying on friction to "guide" it to the inside of the record (with the proper amount of anti-skate to counter balance this friction). The PL-L1000 uses several motors, not friction, to guide the tonearm at any time once powered up. This makes for a very accurate tonearm tracking system that does not need any anti-skating applied. The entire tonearm assembly floats on a magnetic rail system to slide across the record, and it uses another motor to raise and lower the tonearm assembly when cueing. There are many motors, but the cool thing is that in the manual mode, you can use the front mounted dial (actually another motor) to move the tonearm across the record in very fine increments - a nice touch. There is one drawback though, if the entire turntable is not level, the whole tonearm will "skate" by itself across the record, kinda acting like a anti-anti-skating feature that you don't want. You MUST level this unit, and the amount of adjustments that one needs to make on this unit is outright scary. The design is one of pure simplicity and almost linear tracking perfection. Once set up it works beautifully.

Fra: http://www.audiocostruzioni.com/r_s/giradischi/pioneer-pl-1000/pioneer-pl-1000.htm
 

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
PL L 1000 er ein kjent storleik (har faktisk ståande ein her, i varetekt for dotter mi, som ikkje har fått seg akseptabelt lytterom endå). Veldig god arm til ganske mange, og litt tunge pickupar. Dessutan eit svært godt drivverk.
Er dette altså den same spelaren som "Magnetic Rail System" du nemnde?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Yeppps :)
For at forklare det lidt simplere.....
Oppe i huset ved armens "pivot point" sidder en veldig lille pcb med 2 photosensorer, en på hver side af centrum.
Nøjagtig justering af disse resulterer i, hvor lidt armen skal lese ved siden af centrum, før den beveger sig på plass igen.
Mener den kan komme ned under 0,1% "tracking angle" avvik.
Men fordi de to "guide rails" er åbne opad, kan der samles støv på dem, som sammen med smøremidlet på dem kan danne "klumper" der gør,
at den ikke kører jevnt. At holde dem helt rene + de 4 rollers med tilhørende lejer er et "must" :)
Og som det også står hos Audioconstruzzioni...... Den skal stå ABSOLUT 100% i water.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Etter som jeg har forstått, Så er Pioneer PL-L 1000 veldig følsom for vribrasjoner på gulv, selv om den har flytende oppheng som er justert optimalt. Det kan være den linærtracking systemet til tangentarmen som er årsaken?Har vært bort i både Bang&Olufsen og Systemdek IIX uten dette problemet m. et ennå mer svaiende gulv enn demoen vist på YouTube. Hvilke tiltak som hjelper på denne spilleren, vites ikke. Det var ganske små vibrasjoner som skulle til hær!
Dette problemet kan ikke løses på sentralen men hjemme 🙂
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Etter som jeg har forstått, Så er Pioneer PL-L 1000 veldig følsom for vribrasjoner på gulv, selv om den har flytende oppheng som er justert optimalt. Det kan være den linærtracking systemet til tangentarmen som er årsaken?Har vært bort i både Bang&Olufsen og Systemdek IIX uten dette problemet m. et ennå mer svaiende gulv enn demoen vist på YouTube. Hvilke tiltak som hjelper på denne spilleren, vites ikke. Det var ganske små vibrasjoner som skulle til hær!
Dette problemet kan ikke løses på sentralen men hjemme 🙂
Har haft PL-L1000 ad 3 omgange, men selger den altid igen, da mit indtryk er, at den lyder kønsløst/umusikalsk uanset de fantastiske konstruktions-
principper, den er gjort med.
Har oplevet lidt det samme som dig, men har isoleret det til en ting: Kompliance på benyttede pickupper. Med stivere pickupper med nåletryk på 2+ gram, var det ikke noget problem hos mig :)
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter som jeg har forstått, Så er Pioneer PL-L 1000 veldig følsom for vribrasjoner på gulv, selv om den har flytende oppheng som er justert optimalt. Det kan være den linærtracking systemet til tangentarmen som er årsaken?Har vært bort i både Bang&Olufsen og Systemdek IIX uten dette problemet m. et ennå mer svaiende gulv enn demoen vist på YouTube. Hvilke tiltak som hjelper på denne spilleren, vites ikke. Det var ganske små vibrasjoner som skulle til hær!
Dette problemet kan ikke løses på sentralen men hjemme 🙂
Ikkje verre enn ein sl 1200
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Det virker ærlig talt på meg som om du ikke er rede til å bytte CECen enda.. Da syns kanskje jeg at du skal beholde den etpar år til, bli bedre "kjent" med den. Og finne ut hva C-Plugger er for en pickup. Du kan være sikker på at RIAAen din vil holde mål til den dag du selv finner ut at det faktisk er verdt å betale det ekstra det koster bytte ut CEC. En entydig bedre samling oppgraderinger er listet opp allerede her, men hvis du ikke er villig til å betale for den av de du måtte velge, vent!
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jo,da ,jeg er rede til å bytte med en gang jeg finner en platespiller tilkr.9.000 som spiller betydelig bedre enn CECST630 . Dette finner jeg vel ikke ut før jeg har testet 4-5 stk.antakelig her hjemme . Ikke C-Plugger men S-Plugger med Shibatanål eller H-Plugger . CEC ST 630 spiller utrolig bra .
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Er litt usikker hvilken pickup jeg skal velge av disse 2 -Tonar S-Plugger med Shibatanål eller Tonar H-Plugger med Hyper Elliptical nål . Audio Technica som har produsert disse. H-Plugger er litt rimeligere men spiller den noe dårligere enn S-Plugger . Bruker nå en AT 85 EP t4p på min CEC ST630 til kr.400 og det låter så bra .
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Rækkefølge fra nederst til øverst på ranglisten:
Bonded spherical (round).
Nude sperical (round)
Bonded elliptical.
Nude elliptical.
Bonded hyperelliptical.
Nude hyperelliptical.
Bonded shibata.
Nude shibata.
Bonded microline, fineline, microridge.
Nude microline, fineline, microridge.
Og så kommer all de ypperlige typerne som Fritz Gyger I, II &??, VdH, Pramanik, Ogura P-9 m.fl. :)

Og for at gøre det sværere, så kommer lyden også an på, hvilket materiale nålearmen er lavet af.
Aluminium rod.
Aluminium tube.
2 layer aluminium tube.
Carbon fiber.
Beryllium rod.
Beryllium tube.
Ruby rod.
Diamond rod.
Diamond tube.
Zyx sverger nu til carbon fiber.
Noen nyere fabrikanter er set bruge titanium rod & tube, noen sågar rustfri stål rod.
SoundSmith´s dyreste er med kaktusnålearm osv. osv. :)
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er litt usikker hvilken pickup jeg skal velge av disse 2 -Tonar S-Plugger med Shibatanål eller Tonar H-Plugger med Hyper Elliptical nål . Audio Technica som har produsert disse. H-Plugger er litt rimeligere men spiller den noe dårligere enn S-Plugger . Bruker nå en AT 85 EP t4p på min CEC ST630 til kr.400 og det låter så bra .
Jfr trådtittel.
Ville du ha hjelp til kjøp av ny platespiller, eller vil du bare bable om CECn din?
Lykke til videre, med den.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Skarpe nåler ble tatt fram for å unngå problemene med forvrenging nærme innerste del av plata, da kom ellipse. Så kom 4-kanalsstereo og et behov for å spille av superhøye frekvenser pga spesiell avkoding av 4d plater. Da kom Shibata. Senere har det kommet til mye forskjellig.

Tangentialarmer ble laget for å unngå samme forvrenging. Vet ikke om slipning betyr så mye med en slik arm.

Shibata går for å være skarp og samtidig skånsom mot platene. Sliter lite pga stor anleggsflate. God gjengivelse.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Rekner med at jeg går for S-PLUGGERN . Apropos babling om CEC n -jeg kommer nok til å sende deg mange PM er nå -Bluesbreaker -for å bable om CEC n min.🤣
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Mitt tips: Hent inn S-Plugger, bruk den inntil du kjenner dens styrker kontra AT. Så sammenligner du med en Pickering XV..
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hvalross: Mitt tips: Hent inn S-Plugger, bruk den inntil du kjenner dens styrker kontra AT. Så sammenligner du med en Pickering XV..
Lurt det og bruke masse penger på det når han skal bytte uansett😳.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Tenkte å bruke kr.9.000 på nye forskj.pickuper å prøve meg frem og så kjøpe meg ny platespiller til over kr.100.000 for å høre om det blir noe bedre lyd av en slik dyr spiller . Tror man får lik bra lyd ut av en spiller til kr. 50.000 kontra en til kr.100.000 med samme pickup og riaa . Tror forskjellene er meget -meget små -nesten ikke hørbart når prisen er såpass høy . Blir lurt til å tro at jo dyrere det er desto bedre er det.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Nettopp den, ja. Kanskje ikke 9000, men prøv heller TO tusen. Som Arve sier, T4P kom litt seint. Da kan du risikere å sitte med en haug PUer du aldri får solgt igjen til respektable penger. Er lik reint tap. Match ER alfa og omega. Men det er grenser for kryssmatchpotensiale også...som jeg sa tidligere i tråden.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg skøyer bare . Er det Pickering XV15 du mener .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Som sagt: Nettopp den!!
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Du tror denne pickupen spiller bedre enn Tonar S-Plugger ---H-Plugger . Hvilken lydsignatur har den . Håper den ikke har samme lydsignatur som Ortofon OM 20-30-40 .
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hvalross: Nettopp den, ja. Kanskje ikke 9000, men prøv heller TO tusen. Som Arve sier, T4P kom litt seint. Da kan du risikere å sitte med en haug PUer du aldri får solgt igjen til respektable penger. Er lik reint tap. Match ER alfa og omega.
Du tror denne pickupen spiller bedre enn Tonar S-Plugger ---H-Plugger . Hvilken lydsignatur har den . Håper den ikke har samme lydsignatur som Ortofon OM 20-30-40 .
Du burde lese deg opp litt på google,ikke ta alt han sier for og være fasit.

O
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Harfått opplyst at Pickering XSV 3000 eller høyere skal være mye bedre enn Pickering xv15 . Tror de er vanskelig å få tak i .
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Harfått opplyst at Pickering XSV 3000 eller høyere skal være mye bedre enn Pickering xv15 . Tror de er vanskelig å få tak i .
XSV1200/XSV3000/XUV4500Q er alle fremragende pickupper. 1200 og 3000 med det som Pickering kaldte "Stereohedron" nåleslibning, meget nær hyperelliptic, og 4500Q kaldte de Quadrahedron, meget nær shibata :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Bruk telefonen, så finner du ut mer..Det er ikke alt som til enhver tid er ute på nettsider.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Finner ikke annet mobilnr. enn 97162174 på Elektr.bureau i Rødhettev.1A, Kråkerøy . Stemmer dette . Rart de ikke oppgir telefonnr.på Hjemmesiden .
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hva har det med Elektr.bureau å gjøre.:rolleyes:
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Auditor --- Har ikke fått noe svar på spørsmålet om lydsignaturen i Pickering xv15 . Ikke sikert du har hørt den .
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
PL L 1000 er ein kjent storleik (har faktisk ståande ein her, i varetekt for dotter mi, som ikkje har fått seg akseptabelt lytterom endå). Veldig god arm til ganske mange, og litt tunge pickupar. Dessutan eit svært godt drivverk.
Er dette altså den same spelaren som "Magnetic Rail System" du nemnde?
En jeg kjenner solgte en slik en for 5kKr i fjor :)
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hva har dette med saken å gjøre.-Bartis. Her gjelder T4P Pickuper .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: VELDIG klassisk. Kanskje litt rund på fløyene, om jeg husker. Greit varm, men fortsatt detaljert nok for det meste og de fleste. Poenget her er altså mer at du kanskje bør begynne å se grensene for kryssmatchpotensialet i CEC hvis du i det hele tatt ønsker å komme videre innen vinylen. Og bl. a. Tonar, Pickering og Grado kan hjelpe deg med det. Vær klar over at flere av Grados T4P står "US Sale Only" på på nett..Men merket forøvrig finnes i Norge også. Og ber du spesifikt OM en T4P derfra....Dog, HVORFOR skulle du egentlig det? Det ER så mye du går glipp av ved å låse deg til disse..
 
Sist redigert:

BKaz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2007
Innlegg
426
Antall liker
298
Sted
Farsund
Torget vurderinger
1
Har blinket meg ut følgende platespillere i prisklassen fra kr.5-6.000 til kr.9.000 ---- Siste modell av Rega Planar 3 ---- Teac tn 4d ---- Project x1 , debut carbon dc esprit sb , extension 10 ---- Dual cs 505-4 Sebrano Nightfall og NAD C588 . Synes det er veldig vanskelig å velge .Alle disse er vel meget gode spillere . Er det noen av disse som spessiellt utmerker seg . Erling.
*Alle* i denne tråden har mer peiling på platespillere enn meg. Jeg bruker min til å lytte på musikk med, ikke til å fikle på - for det er jeg ikke flink til.

Så ta dette for det det er verdt: Men siden man nevner både Rega Planar 3 og Mala her i tråden, minner jeg om denne som står og venter på ny eier.

Ikke for å pushe salg for noen, men som et tips til noe som kanskje kan være en bra start?

Bilde_2021-02-09_122125.png
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Har sett på denne for mange dager siden . Det hjelper lite da den ikke kan sendes pga.manglende originalemballasje.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
BKaz: Og pickupen der er en 20+ år gammel konstruksjon., hvis nypris var ca. 2500 kr. I 2004. Hadde den derimot hatt en GOLDRING ELITE...med VDH-slip...
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Oslo hi fi center selger Grado Pickuper . Det finnes vel Moving Iron også i deres sortiment . Aldri hørt Moving Iron Pickuper -har du Auditor.
 
Topp Bunn