5 forskjellige nye platespillere.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Har blinket meg ut følgende platespillere i prisklassen fra kr.5-6.000 til kr.9.000 ---- Siste modell av Rega Planar 3 ---- Teac tn 4d ---- Project x1 , debut carbon dc esprit sb , extension 10 ---- Dual cs 505-4 Sebrano Nightfall og NAD C588 . Synes det er veldig vanskelig å velge .Alle disse er vel meget gode spillere . Er det noen av disse som spessiellt utmerker seg . Erling.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
For.eks Ortofon 2m bronze eller AT VM95SH med shibatanål som jeg har liggende.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Enig. Teacen ser lekker ut og dirktedrift er jo nærmest bombesikkert. Og det er faktisk oppgitt hastighetstabilitet... sjerdent å se
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Så dere mener Teacen spiller best sammen med ovennevnte pickuper . Men hva med Rega Planar 3 da og Project -ingenting å satse på eller.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Bra shortlist. Men ser du på Teac´en finner du en spiller som både har direktedrift og allerede har innebygget RIAA. Fint for den som vil inn på vinyl for første gang, men også litt negativt, all den tid at den RIAAen ALDRI kan kobles HELT ut. Dessuten: Flere har visstnok hatt problemer med PSUen på de siste TNs, noe som dog kan ha blitt remediert. Den legger seg etter mitt syn nærmest din eksisterende CEC i lydsignatur, men personlig syns jeg Rega låter langt mer lekent og levende. Den nye Planaren er også mer fleksibel mht pickup. Hadde du derimot hatt Sumiko Olympia eller Amethyst...Det er en grunn til at Tec leverer Sumiko som standard..Og en Oyster- som 4D har- ligger vel på ca 800 kr, sist jeg sjekka. Med KONISK slip. Det er likevel ikke noe som helst i veien for at du kan bli mer glad i Teac enn du skulle tro. Klassisk japansk, den..Og den vil funke med alle tre. Spørs hva du ønsker. Klare karakterforskjeller vil den iallefall greie å ta ut i PUene dine. Og musikk vet den også hva er. En god nr. 2 på MIN rangering av de ovennevnte- bak Planar 3.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Pro-Ject The Classic, Thorens TD-203 og Thorens TD-102 er også vurderbare kandidater i den prisklassen.
Men, det er en god pris på den Prelude´n.

Jeg er, som Auditor, heller ikke helt der at man går for en spiller med on-board RIAA, bluetooth og alt det der - som man uansett ikke kommer til å bruke om det er avspilling av vinyl som gjelder.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Må snakke med Mala Audio om denne EAT PRELUDE spilleren .Det er nok denne som virker mest intressant tror jeg. Event hvor mye bedre vil EAT spilleren som koster kr.18.000 være .
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Vet du om den til kr.18.000 er mye bedre . Den har vel en helt annen tonearm kontra Prelude . :geek:
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ "Mye" er jo i slike sammenhenger et relativt begrep som nok vanskelig kan besvares.
For å kontrastille spørsmålet: Hvor mye må det være for å være mye? ;)

B-Sharp har bl.a et tyngre plinth, tyngre tallerken, som du nevner - en annen tonearm, trolig en annen motor, 2m Blue vs 2m Red osv. Mao en rekke små elementer som vil resultere i en bedre lydgjengivelse - men hvor mye bedre...
Sikkert verd mellomlegget mellom 18K og 13K, men 9K for Prelude nå gir jo et litt annet forhold.

Om du brått er i området 18K, så må jo hele short-list´n din endres:).
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Nei. Dette må du snakke med forhandler om. Evt også lese deg opp på nettet.
EAT er jo på en måte "luxus Project", ettersom det er herr og fru Lichtenegger som står bak hvert sitt firma.

Du får alltids en bedre spiller enn EAT PRELUDE, men neppe ny til under 9000, og med såpass fin finish.
Armen bør også handtere en bra Pick up, og jeg vil tro f. eks Ortofon Bronze, som du nevnte er et bra valg. (men en smaksak.)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: EAT er også et mer enn spennede alternativ, ja..Definitivt bedre enn Teac..Behandle den som en Pro-Ject mht. valg, så bør det gå bra. Hvorfor: Som Jorwed nevnte i annen tråd: Selskapet ledes av frua til Heinz Lichtenegger. Og, for rørfreaken: Jozefina L. har verdens tøffeste rørdempere også- EAT CoolDampers..Burde vært standard i ALLE røramps, de..
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Det jeg har hørt av EAT spillere er bare positivt,den TEAC spilleren har jeg ikke hørt men EAT er nok en del hakk bedre😉.
Pluss er jo at EAT ser bedre ut enn Rega/Pro Ject(skal ikke mye til)😁.

O
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Vet du om den til kr.18.000 er mye bedre . Den har vel en helt annen tonearm kontra Prelude . :geek:
Har du vurdert brukt? Det begynner å smake fugl av brukt spiller til 9k og med 18k havner man fort i high-end land.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Ja,har vurdert brukt . Har ikke helt bestemt meg enda. Men egentlig hvor mye bedre vil det bli med EAT PRELUDE kontra CEC st 630 med tangentialarm som jeg bruker nå ,med akkurat samme pickup for eks. Vil det bli bare litt bedre - mye -altså som natt og dag eller. Vært ok å vite førjeg bestemmer meg .
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
^^Dette må du finne ut sjøl.
Det er ikke mulig å svare på det du spør om.

Generelt kan en si at at jo høyere opp på pris-skala en kommer, jo mer betaler du for små forskjeller.
Du kan komme deg rundt om kring dit du skal i en Golf, men det er adskillig morsommere å gjøre samme turen i en Porsche.

Som HC er inne på, får man mer for pengene når man handler brukt. Er du villig til å betale 18 for en spiller, så åpner mulighetene seg.
Imidlertid må man være villig til å ta risiko uten garanti osv.
Platespillere, og særlig armer er mekanikk, så det er ikke så uvanlig at det ikke fungerer optimalt etter noen år med kanskje flere eiere. Selvsagt er det ikke slik alltid, men en risiko er det.

Hvis man er uerfaren, og ikke får det til å spille slik man ønsker og håper er det fort gjort å ende opp med frustrasjon og ergrelse. Det er jo trist når en i utgangspunktet var ute etter en ting å hygge og glede seg med.
Lykke til.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Så det vil kanskje si at det er ikke sikkert det vil spille noe vesentlig bedre med en for eks.EAT PRELUDE kontra CEC ST630 med samme pickup. Rart hvis det ikke skulle gjøre det . Det skal ikke forundre meg at denne CEC er et funn - synes den låter utrolig bra altså med den rimelige AT 85EP T4P . Har funnet en pickup fra Tonar som heter S-PLUGGER med shibatanål -vurderer kjøp av denne i første omgang for å høre om det blir enda bedre enn AT85EP . Audio Technica som har produsert denne pickupen . Betaler ikke kr.9.000 for en ny spiller hvis bytte av pickup utgjør stor forskjell . Har blitt forundret tidligere over at rimelig utstyr spiller så og si like bra som utstyr til 5-10 ganger prisen .
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har ALDRI sagt det hvalross.
Hva du mener med vesentlig bedre er ikke mulig for andre å forstå.
CEC har jeg ikke hørt, men kan ikke forstå at det er en eksepsjonelt bra spiller.
Det ligger en til salgs på HiFi Shark til 40 euro, og det gir en pekepinn.
Det kommer an på hvilke krav du stiller og hva den skal spille sammen med.
En god pick up trenger gode betingelser i spiller og arm for å få forløst sitt potensiale.
Hvis du er fornøyd med CEC, så behold den.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Man kan vel her aldri være sikker på at man har kjøpt "riktig" så lenge man ikke har prøvd de forskjellige alternativene opp mot hverandre i "egen stue". Mange forhandlere har mulighet for hjemlån, og og enda flere har åpent kjøp i x antall dager. Kjøper man nytt, kan hjemlån være til stor hjelp i alle fall, evt kjøp med åpent kjøp/returmulighet. Lykke til videre! Jeg er nettopp ferdig med denne runden, og går bare å venter på at min platespiller skal dukke opp :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Lurer på hva jeg kunne fått for min Lenco L 75 på HiFi Shark. Ville prisen reflektere kvaliteten på spilleren?

Her har vi en EMT med lett platetallerken og direkte drift:
Den må da være dårlig?

B&O kom med elektronisk styrt tangentialarm på 70-tallet. Den var svært ettertraktet, men for dyr for de fleste.
CEC - spilleren til Hvalross kom ca 10 år senere, med (sannsynligvis) bedre elektronisk styring. Den ble bygd i store serier, og dermed kunne prisen legges lavt.

CEC spilleren er teknisk avansert, langt mer enn de moderne sponplatemaskinene vi finner i den rimelige enden av markedet i dag.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Visst er EMT i en annen klasse. Jeg viste den pga drivverket.

De fleste som skriver her har ikke hørt CEC - spilleren. Det blir mye synsing.

Det er kanskje best om Hvalross lar ørene styre.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Her var det i utgangspunktet listet opp 5 nye spillere innenfor et budsjett på 4-9000.
Jeg foreslår en ny spiller som jeg mener er bedre innenfor budsjettet.
Behold gjerne den gamle CEC spilleren.
Det er greit for meg. 😊
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No var det EAT eg har ei viss erfaring med. EMT har eg lite peiling på, bortsett frå det alle veit, og som du finn på nett.
Dersom det er CEC ST 630 du har, er eg redd for at du har eit avgrensa utval av pickupar å velje mellom, for denne har T4P-fatning. Ein standard som vart innført alt for seint til at det vart nokon kommersiell suksess.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
@bluesbreaker

Jeg bøyer meg i støvet for din tålmodighet, sir! 🙌 Er det mulig, lissom🙄

Veldig mange av disse trådene, og mye Project og Rega, og noen japanske rimelige DD.

Selvsagt ikke noe galt med det, men det er fristende å starte en tråd som heter:

"Gode kjøp av platespiller på nettet akkurat nå!" 😁

Næh, gi no faen! 🤣
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Platespillere med tangentialarm har en fordel. De har ikke vinkelfeil. Armen står riktig under avspillingen av hele platesiden. Det gjør at de har mindre forvrenging og spiller renere (forutsatt alt annet likt). Dette er mere hørbart jo lenger inn på plata du kommer.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er sant. Men tangentialarmar er vanskelege å konstruere. Anten må armen flytte seg ved hjelp av rilla, og då dreg pickupen ein "diger" slede, eller så må du ha ein meir eller mindre presis motor som flytter armen i takt med rilla. Armen må ha lite friksjon, og luftlagring er det tryggaste. Eller Clearaudio sine trådlagra armar, eller Opus Continuo sitt glasrør med lager inni.
T4P fatninga har stort sett ganske triste pickupalternativ, med unntak av nokre som for lengst er gått ut av produksjon.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Platespillere med tangentialarm har en fordel. De har ikke vinkelfeil. Armen står riktig under avspillingen av hele platesiden. Det gjør at de har mindre forvrenging og spiller renere (forutsatt alt annet likt). Dette er mere hørbart jo lenger inn på plata du kommer.
Her ser du bilder av mine 2 platespillere som jeg har i anlegget.
IMG_20210207_104116.jpg

Hvem tror du spiller og låter best?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Det ser bra ut. Den øverste låter sikker best, siden du spør. Men dette er også i en helt annen klasse.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Derfor skal en være forsiktig med å generalisere.
(SL10 er heller ingen dårlig spiller.)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Se parantesen.
Har ingen erfaring med den nevnte CEC´n, men har et par B&O og jeg er egentlig (konstruksjonen tatt i betraktning) overrasket over hvor bra de låter - opp til et gitt "nivå", der egenskapene (samlet) begynner å trumfe tangentialprinsippets fordeler.
Slik er det nok med CEC´n også. Vil anta at det tangeringspunktet er noe høyere med en Bergmann :cool:
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
@bluesbreaker

Jeg bøyer meg i støvet for din tålmodighet, sir! 🙌 Er det mulig, lissom🙄

Veldig mange av disse trådene, og mye Project og Rega, og noen japanske rimelige DD.

Selvsagt ikke noe galt med det, men det er fristende å starte en tråd som heter:

"Gode kjøp av platespiller på nettet akkurat nå!" 😁

Næh, gi no faen! 🤣
TAKK!

Er det virkelig ikke noen som enda har lagt merke til f.eks Wilson Benesch The Circle med A.C.T. 0.5 tonearm som ligger ute?
Kan ikke fatte at den ikke er snappet opp for lenge siden.
Men som det nevnes av @The Gunner så drukner forslagene i Project og Rega etc.

Mtp alle platespillerkjøp trådene som opprettes. synes jeg at forslaget om en egen tråd ala "Gode kjøp av platespiller på nettet akkurat nå!" Er et svært godt forslag! 😊

 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har ingen erfaring med den nevnte CEC´n, men har et par B&O og jeg er egentlig (konstruksjonen tatt i betraktning) overrasket over hvor bra de låter - opp til et gitt "nivå", der egenskapene (samlet) begynner å trumfe tangentialprinsippets fordeler.
Slik er det nok med CEC´n også. Vil anta at det tangeringspunktet er noe høyere med en Bergmann :cool:

Bergman Magne er den eneste spilleren som kan friste meg til å kvitte meg med Spacedecken min. Tangetialarm er tingen!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Prøv gjerne ein av tangentialarmane til Clearaudio. Dei er svært gode. Luftlagring er også greitt. Eg hadd ein ET2-arm i mange år. Funka ikkje på veldig tunge pickupar, men på til dømes VdH var det fantastisk bra.
Bergman er dei penaste platespelarane eg veit.
Beste kjøp på heilautomatiske tangentialarmar er pent brukte Pioneer PL L 1000, dersom du får ein strøken, og han ikkje er dyrare enn 5 kkr.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Nei. Dette må du snakke med forhandler om. Evt også lese deg opp på nettet.
EAT er jo på en måte "luxus Project", ettersom det er herr og fru Lichtenegger som står bak hvert sitt firma.

Du får alltids en bedre spiller enn EAT PRELUDE, men neppe ny til under 9000, og med såpass fin finish.
Armen bør også handtere en bra Pick up, og jeg vil tro f. eks Ortofon Bronze, som du nevnte er et bra valg. (men en smaksak.)
"Luxus-Project "Interessant det visste jeg ikke. Ser ellers at Project spillere i objektive tester konsekvent kommer ut med meget stabil og nøyaktig hastighet: det sier noe om at driftsmekanismen er grunnlegende god. Slett ikke alle , selv dyre spiller som er på samme nivå. Har desverr ikke hørt Project på mange år. Syns Project armene ser litt pinglete på de enkleste modellene,men jeg kan være på bærtur her...

Pro-Ject Audio Systems X2 Turntable Lab Report | Hi-Fi News
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Beste kjøp på heilautomatiske tangentialarmar er pent brukte Pioneer PL-L1000, dersom du får ein strøken, og han ikkje er dyrare enn 5 kkr.
Et af de bedste tangentialarmsprinsipper nogensinde lavet: Magnetic Rail, som også følger en decentreret LP 100%. Ikke noget
med motor, remme og andet utyske som skal vedligeholdes/kan gå i stykker (y) (y)
 
Topp Bunn