4K

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Hei folkens :) jeg har kjøpt meg et LG OLED tv 4K , og skal kjøpe meg en blueray 4k spiller. Tenkte å koble blueray spilleren inn i tv med en hdmi 4k kabel.
Har alltid brukt stereo til lyd, og skal fortsatt spille lyd kun i stereo. Tenkte å ta it lyden fra tv med en optisk kabel inn i forsterkeren for å få lyden på stereoanlegget.
Det jeg lurer på er : lønner det seg å kjøpe en 4k reciever med hdr ,og kjøre all lyden gjennom der , eller vil jeg få best lyd sånn som jeg beskriver først ?
Jeg er altså ute etter best mulig lyd!
Regner jo med at en god stereoforsterker fortsatt er bedre enn i en teciever til samme pris ?
Vil tv lyden bli mye bedre med en 4k/hdr forsterker ? Eller blir lyden like bra med en stereoforsterker ?
Takker for svar folkens :)
Desiny :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjør optisk til stereoforsterker/dac fra tv. Helt unødvendig å kjøpe receiver for å gjøre den jobben du allerede gjør med optisk ut fra tv til stereo ☺

Gratulerer med ny tv, har selv oled 65b6v. Helt magisk tv!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Enig, da løser du to problemer:
Leppesynkronisering og jordsløyfe


Kjør optisk til stereoforsterker/dac fra tv. Helt unødvendig å kjøpe receiver for å gjøre den jobben du allerede gjør med optisk ut fra tv til stereo ☺

Gratulerer med ny tv, har selv oled 65b6v. Helt magisk tv!
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Ikke umulig du får bedre lyd med optisk fra BD-spiller til forsterker/dac, men det avhenger av hva TV gjør med lyden. Om den sender den digitalt gjennom, eller om den gjør noe muffens.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har et liknende opplegg og tar ut all lyd over stereoforsterker. Komponentene er TV, PC, Oppo 105 brukt som dac og BD-spiller og stereoforsterker. Når jeg spiller BD/DVD går lyden fra Oppo analogt til stereoforsterker og bilde til TV. Når jeg ser på TV går lyden via HDMI ARC til Oppo som sender den videre analogt til stereoforsterker. Når jeg streamer fra PC går bildet til TV via HDMI og lyden til Oppo via USB. Dette oppsettet fungerer utmerket for mitt bruk og som du sier du får bedre lyd for samme pris med en stereoforsterker enn med en receiver.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Takker for svat folkens :) så da forstår jeg dere ditehen at jeg ikke mister noe lyd/lydfiler ved å ta ut lyden optisk inn i en stereoforsterker så lenge jeg skal kjøre lyden i stereo.
Destiny :)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
272
Sted
Tranby
DTS og Dolby HD lyd får du bare ut fra en prosessor eller reciver. Funker ikke via optisk kabel. Filmlyden er 24 bit og har 48 khz sampling. lyd plater har høyere sampling.
Kjøper du en god spiller kan du kjøre analogt ut fra den.
 

Thunstop

Fersking
Ble medlem
27.01.2017
Innlegg
3
Antall liker
4
Uenig!

"coolio
Kjør optisk til stereoforsterker/dac fra tv. Helt unødvendig å kjøpe receiver for å gjøre den jobben du allerede gjør med optisk ut fra tv til stereo ☺"

Det er jo ikke unødvendig å kjøpe receiver når det er det eneste produktet som kan overføre lossless lyd fra en Bluray film!
Det finnes ikke en eneste stereoforsterker som kan ta i mot DTS-HD eller DolbyTrueHD som er standard bluray lydformat som er lossless. (så vidt jeg har sjekket).

Løsningen som blir foreslått med bruk av ARC eller optisk kabel gir lyd tap, da optisk kabel eller ARC ikke støtter lossless lydformat.
Man kan derfor ikke si at det blir like god lyd med denne type koblingen noe enhver HIFI/Hjemmekino entusiasts må si seg enig i.

Uavhengig om man kjørere stereo lyd eller surround lyd vil DTS-HD/DolbyHD levere lossless lyd noe som man hører merkbar forskjell i, i en film som har så mye lyddetaljer.

"https://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD_Master_Audio"
"When played back on devices which do not support the Master Audio or High Resolution extension, it degrades to a "core" track which is lossy"

"DTS-HD Master Audio may be transported to AV receivers in 5.1, 6.1 or 7.1 channels, at lossless quality, in one of three ways depending on player and/or receiver support:[7]

  • Over 6, 7 or 8 RCA connectors as analog audio (not lossless), using the player's internal decoder and digital-to-analog converter (DAC).
  • Over HDMI 1.1 (or higher) connections as 6-, 7- or 8-channel linear PCM, using the player's decoder and the AV receiver's DAC.
  • Over HDMI 1.3 (or higher) connections as the original DTS-HD Master Audio bitstream, with decoding and DAC both done by the AV receiver.
"


EDIT:

Kjenner også trådstarter og vet at det kan bli behov for å koble til en eventuelt subwoofer etter hvert i forbindelse med å se film.
Da blir behovet for en receiver enda større da man har en dedikert subwoofer kanal i lydsporet i en film noe som vil gi bedre og mer riktig lyd ut av subwoofer.

En ren stereoforsterker vil begrense muligheten for dette og gi en mer støyete subwoofer lyd da den får alt av lyd H/V høyttaler skal ha.
 
Sist redigert:

Thunstop

Fersking
Ble medlem
27.01.2017
Innlegg
3
Antall liker
4
Dersom man ønsker å opprettholde den gode stereoforsterkeren vil det i så fall være den beste løsningen å bruke både receiver og en stereoforsterker.

bluray > receiver > Receiver pre-out > stereoforsterker av ønsket type.

da vil man ikke miste lossless kvaliteten annet en eventuelt tap gjennom pre out RCA utgang. (når det gjelder tap er jeg usikker på dette).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det kjøres stereo-downmix av lossless-lyden, ikke core/ac3.

Ikke at det er så forbanna viktig siden forskjellen fra high bitrate lossy til lossless i hjemmekinoen er enda mindre enn mellom Tidal Premium og Hifi.

Tar man ut lyden via optisk fra TV'en er dette så godt som optimalt så lenge man holder seg til ren stereo.
 

Thunstop

Fersking
Ble medlem
27.01.2017
Innlegg
3
Antall liker
4
Nei det kjøres ikke stereo-downmix av lossless lyd, for optisk kabel støtter ikke lossless lyd og derfor konverterer lydfilen ned til "core/ac3" noe som står klart og tydelig her:
"When played back on devices which do not support the Master Audio or High Resolution extension, it degrades to a "core" track which is lossy.[6]"

lyden blir så stereo-downmix fra "Core/AC3"

Forskjellen er markant mellom downmix lossy og lossless dette har jeg opplevd flere ganger, men her kommer det an på hvor mye man hører etter detaljer og oppløsning.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Poenget mitt med bruk av Oppo 105 evt. 205 er at den tar seg av konverteringen av lyden fra BD selv og sender den analogt til stereoforsterker. Det er altså ikke noe behov for å overføre lyd i noe som helst annet format enn analog stereo.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Nei det kjøres ikke stereo-downmix av lossless lyd, for optisk kabel støtter ikke lossless lyd og derfor konverterer lydfilen ned til "core/ac3" noe som står klart og tydelig her:
"When played back on devices which do not support the Master Audio or High Resolution extension, it degrades to a "core" track which is lossy.[6]"

lyden blir så stereo-downmix fra "Core/AC3"

Forskjellen er markant mellom downmix lossy og lossless dette har jeg opplevd flere ganger, men her kommer det an på hvor mye man hører etter detaljer og oppløsning.
Det er bare gyldig for bitstream iht. IEC61937. Lossless blir downmixet til 2.0 og sendt som vanlig 2.0 LPCM
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min påstand er at det er mer hensiktsmessig å ha en god stereoforsterker for avspilling av lyd i stereo enn å ha en receiver som kan tolke alle mulige formater og likevel måtte konvertere dette til 2 kanals pcm. Fordelen med høyere kvalitet i forsterkeren utskinner i høy grad mulige forskjeller mellom lossless og høyoppløst lydfiler.

Det er min mening og erfaring, men det er dog ingen fasit.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med mindre tv'en behandler signalet før det sendes videre ut på optisk til forsterker så får du ingen tap. Kanskje teoretisk dersom lydfilen i blu-ray er i bedre format (lossless) enn optisk kan gjengi, men da snakker du om forskjeller man knapt er i stand til å høre.
Brukt stereoforsterker til 15k vil være et bedre valg til lydgjengivelse i stereo enn ny receiver i samme klasse. Ville aldri funnet på å kjøpe ny receiver da de raser i pris mer enn noe annet produkt.
Jeg har ingenting vondt å si om Denons receivere, det er god kvalitet med god lyd. Men finner du en god forsterker på bruktmarkedet til samme pris så er lydkvaliteten på musikk og film av høyere standard enn en receiver.

Din sugden-forsterker vil du slite med å matche med en receiver i betalbare prisklasser :)

Jeg blir regelmessig tatt på senga av lydkvaliteten som kommer fra blu-ray, både på musikk og film, gjengitt i stereo med optisk ut fra tv'en til forsterker. Det er ikke den optiske kabelen som setter begrensningen. Slapp av, surr film, kjør clas olhson optisk kabel fra tv til forsterker og nyt spetakkelet.
Ingen gevinst å få ved å skifte ut hele drivlinjen! ;)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Et spørsmål til folkens :) stemmer dette at jeg vil få et problem med suben ? Eller er det slik at hvis jeg setter inn suben ved f eks 50 hrz, blir det da et problem slk som beskrevet under her ?
"



Kjenner også trådstarter og vet at det kan bli behov for å koble til en eventuelt subwoofer etter hvert i forbindelse med å se film.
Da blir behovet for en receiver enda større da man har en dedikert subwoofer kanal i lydsporet i en film noe som vil gi bedre og mer riktig lyd ut av subwoofer.

En ren stereoforsterker vil begrense muligheten for dette og gi en mer støyete subwoofer lyd da den får alt av lyd H/V høyttaler skal ha.

Destiny :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du fortjener svar på dette fra noen som kan det, så kanskje noen kan svare på dette?
 

samiboy

Medlem
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
10
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Du fortjener svar på dette fra noen som kan det, så kanskje noen kan svare på dette?
med stereoforsterker med sub utgang vil få brukt subben, men det vil spille det samme lydsporet som frontene. på film så har de derimot en egen kanal som heter LFE som kun hjemmekinorecivere har mulighet for avspilling av etter hve jeg har skjønt.
mvh
 
Topp Bunn