384 kHz NOS AD1862 asynchronous USB dac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Spennende og krevende prosjekt faenjeggiropp. Må du ikke la prosjektet gå troll i ord med nicket :) Sikkert mange med meg som følger spent med. For kretskortutvikling og fremstilling, har du sjekket elprint.no? De har både software og småskalaproduksjon i en mengde kvaliteter.

    DAC-en vil kunne brukes til en flerkanals DSP/DAC/Preamp løsning også - noe som er mer aktuelt for meg enn en USB/PC løsning. I2S tilkoblingen er utmerket til det formålet.

    Jeg har ikke satt meg inn i kretsdesignet ditt, men kan du redesigne utgangstrinnene slik at utgangstrinnet på DAC-en og bufferet bruker samme forsyningsspenning? Eller er det en god grunn til å splitte disse to forsyningene?

    Et par godmente forslag:
    - lage plass til gode (og fysisk store) avkoblingskondiser over alle lytter. Disse kan feks. trekkes på baksiden av printet for å gjøre signalbaner så korte som mulig.
    - Ultra low noise spenningsregulatorer direkte på DAC printet.
    - For EMC undertrykking; 4 lags print med to jordplan (hver side av printet), med tykkere senterkjerne og med signal/power i midtre lag.
    - Skille jordplanet for analog og digital del.
    - Balanserte utganger.
    - For å sikre optimal gainstruktur i kjeden , så kunne jeg godt tenke meg en analog gainkontroll på hver av utgangene. Her kan man da velge enten pot eller stepped attenutator - og en gainjustering på 0dB FS -18dB FS burde dekke det meste. Å regulere gain eller "lange" pot-ledninger over det aktive buffertrinnet må gjøres med omhu mtp. stabilitet. Enklere er det med et gjennomtenkt dempeledd i signalstien.
    - For MasterVolum (Fellesstyring av alle implementerte kanaler) kunne jeg også tenke meg en analog kontroll... rett og slett for brukerkomforten. Et volumratt er sikrere å håndtere enn software når man grisler med kostbare drivere, spesielt i prøve/tuningfasen. En godt implementert analog volumkontroll står IMO ikke noe tilbake for en high-end digital volumkontroll.

    Det var noen løse innspill ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jah, det kan jo være lett å miste motet. :)

    Takk for innspill! Jeg skal ta dem med i vurderingen. Dette blir nok et langtidsprosjekt, hvor jeg vil prøve en god del forskjellige løsninger. Kanskje også trafobasert IV. Sowter lager noen som er spesialdesignet for denne dacen (vel, egentlig AD1865, men utgangssignalet er det samme).

    I utgangspunktet ønsker jeg å kjøre uten bufferen. Dette skal fint la seg gjøre hvis man har en forsterker med høy inngangsimpedans. Jeg ser at det er vanskelig å kombinere en batteridrevet I/V-løsning sammen med en buffer med regulert forsyning sånn som jeg har tegnet. Det er derfor de må splittes. Kanskje et dumt utgangspunkt. Det står høyt oppe på revurderingslista. Alternativet er å bruke en mer tradisjonell IV-krets. Det beste hadde jo vært noe som kunne drives på +-12V.

    PCB-designet må gjøres helt fra bunnen av igjen. Skal ta med noen av tipsene dine, og sjekke ut elprint.no. Når det gjelder splitting av jordplan så er jeg litt usikker, ref. denne diskusjonen DIYHiFi.org • View topic - USB DAC, og samme anbefalinger i en artikkel fra Guido Tent som jeg tror ligger på hjemmesiden hans.

    Til volumkontroll har jeg allerede en relestyrt volumkontroll som kan kjøre så mange kanaler man bare vil. Derfor hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å innlemme volumkontrollen i dette prosjektet. AudioGD har jo lagd en sånn volum som du sikter til i sine dacer. Smart løsning.

    Balansert er absolutt mulig, men da må man doble antall dacer. Ender opp med et voldsomt antall komponenter hvis man skal lage 8 kanaler. D:
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Har laget en liten testversjon av dacen på et lite prototypekort. Her er et bilde av fuglereiret:

    unnamed.jpg


    Har jo ikke fått noe særlig av deler ennå, så jeg måtte ta det jeg hadde liggende. En miks av 22 uF Elna Cerafine til avkobling av Vd, 100 uF Rubycon ZL til Vs, 47 uF Elna silmic fra NR1 til jord, og 4,7 uF rett oppå chipen mellom pin 1 og 15. Kommer til å endre dette på tidligere skjema som viser bypassing av avkoblingskondensatorene. Kommer ikke til å bypasse elektrolytter med små filmkondiser.

    Signalet er tatt fra ExaU2I via iancanada sin I2S-PCM converter. Signalet ut har jeg kjørt igjennom utgangstrinnet til en AD1865-dac som jeg allerede har.

    Chipene fra e-bay fungerer strålende, og at det hele virker meget lovende. Har fått en bekreftelse på at prosjektet er gjennomførbart og at det absolutt har noe for seg.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Her er siste iterasjon. Etter å ha vurdert litt ulike avkoblingsmetoder så har jeg falt ned på denne. Ingen bypassing med små filmkondensatorer. Kun elektrolytter. 22uF og 47uF på henholdsvis digital og analog forsyning. Dette er nå også testet ut i praksis.
    AD1862 dac rev 2.JPG


    Da vil layouten kunne løses ganske elegant, og det blir såpass enkelt at det ikke er behov for noe mer enn et to-lags print.

    Layout.png

    (Lysegrønt er jordplan på toppen av printet, mørkegrønt er baner på undersiden.
    Pads som ikke har noen mørk ring rundt seg går altså rett til jord.)

    Har kjørt en runde med MSB-trim i kveld, og nå låter det virkelig helt fortreffelig. Sammenlignet med AD1865-dacen jeg har er det mye bedre separasjon av instrumenter, mer naturlig klang, bedre "low level detail" og lavere støygulv. Dette er helt klart et prosjekt som er verdt å fullføre.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Noen tror kanskje at prosjektet er lagt på hylla siden det har vært stille en stund, men det er ikke tilfelle. Jeg eksperimenterer fortsatt med prototyper, for å finne beste løsning for layout, avkobling og IV-trinn.

    Jeg ville forsøke en vanlig løsning med operasjonsforsterkere. Ulempen i mitt tilfelle er at jeg har veldig effektive høyttalere, så jeg kan ikke ha for mye gain. Det innebærer veldig mye feedback. De fleste op ampene er ikke så veldig fornøyd med å kjøre lav gain. Jeg tror jeg må lande på 1-1,5 Vrms ut. Ikke 2 som er standard. Det ville vært veldig ålreit å bruke en op amp som kunne kjøres på +-12V, og bruke samme forsyning som til dacen, men det blir altså ikke aktuelt.

    IV-trinnet som leder enn så lenge er en diskret greie ala Jocko Homo, Rudolf Broertjes et al.
    tda1541-iv2.jpg


    Denne låter veldig godt. Vil også prøve ut Pedja Rogic sin variant som har noe færre komponenter. Har ingen planer om å finne opp kruttet her, men heller å lete frem en velprøvd krets som er godt egnet.

    Jeg har også noen utfordringer med layouten. Når man plasserer to chiper ved siden av hverandre på et kretskort så kommer digital jord ifra den ene chipen i konflikt med analog jord på den andre, og det blir støy på outputen. I verste fall så blir resultatet at jeg må lage et separat printkort for hver kanal.

    Når det gjelder strømforsyning har jeg tenkt litt på å lage diskrete regulatorer etter Walt Jung, men dette blir veldig plasskrevende. Isteden legger jeg opp strømforsyningene på samme printet som selve dacen, og setter IC-regulatorer med pinout som 78xx og 79xx nær dacen. Da kan man også benytte Belleson eller Tentlabs eller Dexa regulatorer etter eget ønske.

    Målet er å lande på IV-løsning i løpet av måneden. Da kan jeg gjøre ferdig PCB-layout og få sendt disse til produksjon.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Dette er langt over mitt digitale kunnskapsnivå, men det ser ut som du har peiling. Interessant er det uansett. "Keep up the good work".
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Nei, det stemmer jo ikke. :) Jeg er ikke utdannet innen fagfeltet, og er helt avhengig av å lene meg på andres kunnskaper og kjente kretsdesign. Prøver å kombinere ulike utprøvde (og noen nye) løsninger på en ny måte for å til slutt ende opp med noe som er littegrann nyskapende. Også lærer man mye underveis. Får litt hjelp borte på "det andre forumet" også. Finnes mange ute i diy-miljøet som er villige til å dele av sin kunnskap.

    Takk for oppmuntrende ord. Det trengs. Hehe
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    ...
    Jeg ville forsøke en vanlig løsning med operasjonsforsterkere. Ulempen i mitt tilfelle er at jeg har veldig effektive høyttalere, så jeg kan ikke ha for mye gain. Det innebærer veldig mye feedback. De fleste op ampene er ikke så veldig fornøyd med å kjøre lav gain. Jeg tror jeg må lande på 1-1,5 Vrms ut. Ikke 2 som er standard. Det ville vært veldig ålreit å bruke en op amp som kunne kjøres på +-12V, og bruke samme forsyning som til dacen, men det blir altså ikke aktuelt.

    ...
    Kan du ikke bare legge inn et dempeledd på utgangen?

    Edit: På utgangen av DAC-en, altså.
     
    Sist redigert:

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    ...
    Jeg ville forsøke en vanlig løsning med operasjonsforsterkere. Ulempen i mitt tilfelle er at jeg har veldig effektive høyttalere, så jeg kan ikke ha for mye gain. Det innebærer veldig mye feedback. De fleste op ampene er ikke så veldig fornøyd med å kjøre lav gain. Jeg tror jeg må lande på 1-1,5 Vrms ut. Ikke 2 som er standard. Det ville vært veldig ålreit å bruke en op amp som kunne kjøres på +-12V, og bruke samme forsyning som til dacen, men det blir altså ikke aktuelt.

    ...
    Kan du ikke bare legge inn et dempeledd på utgangen?

    Edit: På utgangen av DAC-en, altså.
    Joda, forsåvidt. Men man kommer ikke utenom det faktum at en operasjonsforsterker som kjøres nær unity gain, drevet av en strømkilde med ganske mye støy, ikke er spesielt stabil. Har en tendens til å oscillere og låter aldri helt bra. Operasjonsforsterkere er egentlig ikke egnet til IV-konvertering, bortsett fra at de har lav inngangsimpedans.

    Kanskje en idé kunne vært å kjørt passiv IV-konvertering med en motstand på 10-20 ohm, og deretter forsterket opp signalet med en op amp med høy open loop båndbredde og kjøre begrenset med feedback. Deeeet kan jeg prøve.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Litt endret kretsskjema for dacen. Må legge inn 100 nF som filtrering på alle rails. Dette blir SMD-kondensatorer. I tillegg blir det et firelags print istedenfor to lag. Dette prosjektet tar visst stadig nye vendinger, men hvorfor ikke bare ta den helt ut.

    AD1862 dac rev 2.GIF
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Æ bare spør, etter å ha lest litt:
    -Æ finn at du refererer til en spdif inngang bygget omkring en cs8414 eller no lik den, den har 200nS jitter mens det finnes andre med betydelig mindre jitter DIR9001.

    -Du sløyfer oversampling (?) er det av redsel for pre ringing ?
    -ingen redsel for HF-støyen ? æ ser ingen analog lavpasfiltrering hverken heller ?
    -NOS dac blir beskyldt for tidlig avrunding, er dette noe du har tatt i betraktning?

    Langt de fleste dac typer har en strøm utgang, noe som betyr at disse kan paralellkoples. Signalet til den paralelle dac forsinkes via ett shift register og kommer en halv "klokkkepuls" etter ( eller på LR signalet), en virtuell 17 bit av 2 16 bit dac....

    20 bit dac til en kilde som sannsynligvis vil være 16 bit i flere år enda ? Hvilke studioer oppgraderer med den form musikkmarkedet har i dag?


    Edit:
    Strømutgangen til dac har du valgt å legge til gnd potensial, er ikke en halvpart av analogforsyninga ett mere naturlig potensiale?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Dir9001 låter "skit"... jitter-data har lite med lydkvaliteten å gjøre/bety...
    At NOS-Dac'er har tidelig avrulning, er kun pga over-ivrig analog-filtrering

    Ingen DAC-chip fra de siste 10 år har mindre enn (tilsvarende) 24bit...
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Inngangssignalet skal være 176,4 kHz eller høyere. Dette flytter høyfrekvent støy oppover i frekvens tilsvarende 4 x oversampling, men uten å ødelegge transientresponsen. Derfor er behovet for analog filtrering også redusert til et minimum. Bruker kun en 330pF kondensator i parallell med Riv. Det stemmer at en NOS dac vil ligge på -0.8 dB ved 10 kHz og -3.2 dB ved 20 kHz, men dette er ved 44.1 kHz samplingfrekvens. Med høyere samplingfrekvens vil frekvensresponsen være flat.

    Signalet må komme fra en USB til I2S-receiver, derfor blir det ingen spdif inne i bildet. Avspillingssoftwaren må støtte upsampling. Anbefaler JRiver Media Center.

    En fordel med å ha flere bits er at man kan benytte seg av digital volumkontroll uten å tape informasjon. Men dette chipen er valgt for sine lydmessige egenskaper, og ikke for antallet bits.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    AD1862 dac rev 2.jpg


    Her er siste iterasjon. Etter en del prototyper har jeg landet på dette IV-trinnet. Det er desiget av Pedja Rogic, mannen bak Audial. Det jeg likte veldig godt med denne såkalte "Discrete Diamond Non Feedback"-kretsen, er at det er veldig enkelt å bygge, bruker lett tilgjengelige komponenter, zero feedback, kan brukes dc-koblet (offset <10mV), måler bra, og ikke minst låter veldig godt.

    Her er litt mer litteratur: http://www.diyaudio.com/forums/blog...-out-production-pedja-rogic-ddnf-iv-stage.pdf

    Nå gjelder det bare å gjøre seg ferdig med printlayouten og få sendt til produksjon. Kan legge ved en liten smakebit:
    Layout.jpg

    Har laget det med lokale regulatorer. Noen innspill til dette?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Du kan legge til noe metall på PCB-et der hvor det er ledig plass. Feks en samling av 0603 footprint. Det kan være nyttig hvis du ønsker å tweake på designet senere.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Du kan legge til noe metall på PCB-et der hvor det er ledig plass. Feks en samling av 0603 footprint. Det kan være nyttig hvis du ønsker å tweake på designet senere.
    Hva tenkte du? Å legge litt andre fotprint innimellom de andre i tilfelle jeg vil endre komponentverdier og ender opp med andre pakkestørrelser? Eller tenkte du å spre komponentene og legge inn plass til eventuelt ekstra komponenter?

    Jeg har en nyere versjon av layouten liggende, som er nesten ferdig. Skal poste senere. Må jo også lage PSU-kort til de ulike spenningene. Dette blir nok bare ett-lags print.

    Har bestilt Silmic II kondensatorer og Belleson regulatorer. Begynner å bli et spennende men dyrt prosjekt. Lyd skal det bli i alle fall!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenker på noe sånt som dette:

    pcbExtraPads.jpg


    Ingen grunn til å ikke legge inn reservepads der hvor det er ubrukt areal. Det blir alltids litt tweaking på designet, og da er slike loddepunkter greit å ha. Ekstra punkter for GND og VDD er også fornuftig. Feks ved utgangen i tilfelle du vil legge inn et dempeledd. Pinheadere for tilkobling av måleutstyr er også lurt.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tenker på noe sånt som dette:

    Vis vedlegget 256318

    Ingen grunn til å ikke legge inn reservepads der hvor det er ubrukt areal. Det blir alltids litt tweaking på designet, og da er slike loddepunkter greit å ha. Ekstra punkter for GND og VDD er også fornuftig. Feks ved utgangen i tilfelle du vil legge inn et dempeledd. Pinheadere for tilkobling av måleutstyr er også lurt.
    Aha, da forstår jeg hva du mener. Det var jo et bra tips! Skal se om jeg kan legge inn flere pads som ikke er koblet til noe, og noen ekstra jordingspunkter, kanskje noen through plated hull også, og noen ekstra tilkoblinger på utgangen. Kan sikkert være nyttig å legge inn pads for alle PSU-railene. Da kan man koble seg på der i tilfelle man ikke vil ha lokale regulatorer på hvert enkelt print.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Sånn. Her er forslag til layout for dac med I/V-trinn. Siden det nå er blitt et firelags print så er det kanskje litt vanskelig å få helt oversikten. Alle signaler går i de to innerste lagene (lysebrun og mørkebrun), også er det jordplan på begge sider som er "stiftet sammen" med vias rundt kanten. Utgangsimpedansen blir lik Riv, rund 1-2 kohm. Her hadde det alltids gått an å lagt inn en ekstra buffer. Det medfører fire ekstra transistorer og noen motstander. For de fleste vil ikke dette være nødvendig, men hvis man har en forsterker med lav inngangsimpedans så ville man nok høre noe brum.

    Noen som har noen anbefalinger angående størrelse på pads og hull? Jeg har bare brukt det som er standard i sPrint Layout, og det er litt diverse. Er det en fordel å ha samme hullstørrelse hele veien? Fikk ikke tid til å legge inn ekstra jordingspunkter og flere footprints. Det kommer.

    layout.JPG


    layout2.JPG
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Hei, ett lite innspill: Du har brukt pad's uten avstand'sring (en ring rundt padden med 3-4 forbindelser ).
    Slik du har laget paddene til jordplanet har du hele pad's på begge sider, det skal ganske mye guffe fra loddebolten for å klare dette, etterpå blir disse komponentene nærmest umulige å få ut uten overheting av lodde punktet på loddesiden.
    Samme jordplan på begge sider ? Hva med gjennompleteringer? evnt separat signal og power jord.
    AN-202 er en selvfølge å ha lest og forstått på dette stadiet.
    her er en link:
    Decoupling, Grounding, and Making Things Go Right for a Change - Electronic Test & Measurement - Instrumentation | Analog Devices
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    , jeg forstår akkurat hva du mener. Har vært litt i tvil på hvordan jeg skulle gjøre det, fordi noen fortalte med at sånne thermal pads økte induktansen eller noe. Men at dette kan ha så stor betydning kan jeg ikke forstå. Vil nok være en forbedring å ha noe avstand mellom ringene og jord, som du nevner.

    Jeg har valgt å ha jordplan på begge sider av printet. Disse er koblet sammen rundt hele kortet, sånn at alle signaler et omsluttet av et faraday-bur. Dette er etter anbefaling fra Henry Ott, som visstnok skal være en guru på området. Se figur 3b i linken under.

    PCB Stack-Up - Part 2
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Ny versjon etter å ha fått litt tilbakemelding

    layout.jpg
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    I alle dager, hva skjer med kvaliteten på bildene plutselig?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jaja, sånn her blir første kort som går i trykken. Fant ut at jeg bare måtte sette i gang å få noe ut i live, så det ikke ender opp som høyttaler-tråden til Lynn Olson på diyuadio. 10 000 poster og ikke noe håndfast. Så nå får jeg testet hvorvidt det funker i det hele tatt. Størrelsen er 9x7 cm. 1,2 mm tykkelse. 70um jordplan. Grønn farge med hvit silkscreen. Fortinnede pads (HASL). Bestilte fra www.makepcb.com.

    Venter fortsatt på noe smådeler i posten da. Det blir Belleson regulatorer, R-core trafoer med 9V, 12V og 16V, Vishay bulk foil IV-motstander, en blanding av Silmic II og Panasonic SEP/SEM/PS kondensatorer, Dale RN55 motstander. Filterkondensatorene er standard 0603 x7r. Blir spennende å prøve å lodde litt SMD.

    AD1862 rev 10.jpg
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Bestilte fortinnede pads, fikk gullforgylte isteden. Jaja, det ser fint ut da, i alle fall.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    De ser flotte ut de kortene der. Kan jeg spørre hvordan en går fram hvis en skal få laget printkort? Må en ha et spesielt dataprogram og sende disse filene over til fabrikken og hva koster det egentlig for å få gjort noe slikt?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har brukt retningslinjene fra Henry Ott Consultants, som heller anbefaler ett jordplan med skikkelig partisjonering av analoge og digitale signaler. Jeg har lest Analog Devices sin white paper, men moderne RF PCB-design benytter seg som regel ikke av stjernejord-konseptet, så jeg har gått helt bort ifra dette. Her er det masse fin info: Tech Tips

    PCB-stackupet er: jord, signal, signal, jord. Og jordplanene er stiftet sammen med vias rundt hele kanten. Dette gir optimal skjerming av signalbanene, samtidig som man får ett stort jordplan med lav impedans. Bør være top notch.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    De ser flotte ut de kortene der. Kan jeg spørre hvordan en går fram hvis en skal få laget printkort? Må en ha et spesielt dataprogram og sende disse filene over til fabrikken og hva koster det egentlig for å få gjort noe slikt?
    Ja, du må ha et program for å designe PCB-layouten. Det finne haugevis av forskjellig programvare. Det mest vanlige er nok Cadsoft Eagle. Jeg har brukt sPrint Layout, som er mye enklere. Filene eksporteres til Gerber-format og sendes til en PCB-produsent. Finnes mange av dem også. PCB Pool. PCB Cart. Make PCB (som jeg har brukt). Express PCB. Finnes også noen norske.

    Disse her er ganske dyre, fordi de er 4-lags med SMD. Endte på 200 kr pr. stykk inkludert frakt. Enklere ett-lags og to-lags printkort er mye billigere.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Litt sent her; men - når det gjelder hullstørrelse, er det veldig kult å ha litt store hull til I/V-resistorene (Riv / 1,5k?), slik at man får større frihet til å eksperimentere/tweake ift. valg av resistorer, som kan være en billig og effektiv oppgradering/endring. Benene på Takman karbonfilm-motstandene jeg bruker i Buffaloen for tiden er 1 - 1,1 mm tykke, og jeg ville nok tatt høyde for såpass. Hullene i Buffaloen er for små, og da må man slipe benene - som tar ganske lang tid og er frustrerende - eller bruke tynnere leder som bro, hvilket gir en ekstra overgang og Reodor Felgen-faktor.

    For øvrig et kult prosjekt og flott PCB - jeg ser fram til fortsettelsen! ;)
     
    Sist redigert:

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Takk skal dere ha!

    Du har et poeng, Gbatokai. Jeg er litt usikker på hva slags hullstørrelse jeg har for Riv her. Tror kanskje det er 1 mm. Har egentlig tilpasset fotavtrykket og hullstørrelsen til Vishay/Rhopoint bulk foil motstander, også la jeg til noen ekstra hull i tilfelle vanlige motstander. Regner med at det blir noen små justeringer til neste batch.

    Regner med at jeg får begynt å lodde litt til helgen. Det blir stor stas. :)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Fant ut at skruehullene har kontakt med jord. :rolleyes: Det var jo ikke meningen. Da få jeg heller kjøpe nylonskruer og -skiver til å montere dem fast med.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Første kort på testbenken! Blir spennende nå.
    bilde 1.jpg
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Har allerede funnet en del irriterende feil med kortene da. For det første hadde jeg byttet om teksten på to transistorer, så det smalt når jeg satte på strøm. For det andre så var det ikke plass til en terminalblokk på datalinjene. for det tredje så var det litt for trangt for Belleson-regulatorene, fordi de er litt bredere enn de vanlige LM78/79-regulatorene. Har også litt andre idéer til småforbedringer.

    Men ellers virker det lovende. Totalt fritt for støy. Enkelt å justere MSB-trimmen til det blir helt tyst. Ingen jordingsproblemer.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Nå er alle gamle dac-kort kastet ut av systemet, og kjører på heltid med første prototypen av AD1862-dacen. Det låter rett og slett helt fortreffelig. Overgår alle andre dacer jeg har hatt i systemet mitt. Kommer til å gjøre en revidert utgave av kortet med noen endringer i komponentverdier, feilrettinger, og med nytt navn. Planen er jo å lage en 8-kanals dac, men det ser virkelig ut til å bli en utfording å få plass til alle komponentene inni ett kabinett. Må kanskje lage en egen boks med 8-kanals volumkontroll.

    Prosjektet er altså ikke skrinlagt, men står altså litt på vent fram til jeg får nye printkort og mer komponenter.

    bilde.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn