300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har kjøpt Affinity Designer for Windows for å tegne komponenter og slikt inni mine fortsatt imaginære monoblokker. Tror det kan være en stor fordel å tenke ut mest mulig komponentplassering før jeg går i gang med kabinettbygginga.

    Må nok ha en liten ekstern strømforsyning til glødinga, men ellers skal jeg prøve å få resten inn i en kasse (per kanal).

    Kommer til å gå for CLC-filter til utgangstrinnet både for å spare litt plass og for å få mer nærvær og ekspressivitet i mellomtonen. LCLC-filter er vel kanskje best objektivt sett, men lyden har en tendens til å bli litt vel "stiv" til tider (kanskje ikke så rart med en "stiv" strømforsyning. Må betale for dette med mer vassen bass, men det får stå sin prøve.

    Det blir innkjøp av nye nettrafoer på et eller annet tidspunkt, og nå når Thomas Mayer har sluttet å selge trafomateriell så er det vel bare Monolith Magnetics og Sowter som er aktuelle kandidater. Har en mistanke om at jeg kommer til å gå for førstnevnte. Når det gjelder choker så skal jeg prøve å få brukt Hammond trafoene som jeg allerede har for å spare penger.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Gå for nettrafoer ifra Monolith, ikke noe galt med Sowter sine, men de brummer litt mer enn Monolith. (har power trafoer fra begge produsentene til samme forsterker)
    pøs ut bilder og hvorfor somle :cool:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gå for nettrafoer ifra Monolith, ikke noe galt med Sowter sine, men de brummer litt mer enn Monolith. (har power trafoer fra begge produsentene til samme forsterker)
    pøs ut bilder og hvorfor somle :cool:
    Pussig at de brummer.
    Jeg bruker trafoer fra Noratel Hamar og Hammond i Canada. Stille.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jeg bruker trafoer fra Noratel Hamar og Hammond i Canada. Stille.
    Mitt "problem" med enkelte Hammond-trafoer er at de synes å ha noe høyere sekundærspenning enn det de er spesifiserte for. Har bl.a. et par 300BX som gir meg en B+ med 5u4gb som er i overkant av 500V i CLC med et strømtrekk på rundt 100mA. Mulig at spenninga synker dramatisk med dobbelt strømtrekk, men det er liksom litt vanskelig å beregne hvilke trafoer som passer hvis en f.eks. vil ha en B+ på la oss si mellom 420-440V med et strømtrekk på rundt 70-80 mA.

    En annen ting er at noen Hammond-trafoer blir i overkant varme etter min smak. Nå skal det sies at nettspenninga i huset ofte ligger opp mot 250V noe som neppe gjør saken bedre. Hvis jeg skal bestille trafoer så bør jeg kanskje nevne dette? Mener å ha sett noen gamle Parmeko Neptune's som hadde primær på -10 0 220 230 240V. Kan jeg spørre deg Audiomix hvordan nettspenninga er i huset ditt?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Alt henger sammen: mye inn = mye ut.
    Og varmgang er avhengig av belastningen.
    60C er ikke noe problem. Ikke 80C heller.
    Men enig at for varmt ikke er trivelig.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått vikla en del nettrafoer hos AE- Europe. Det tar littegrann tid, men de er OK på pris, og kvaliteten er topp.
    Hvis du skal få laget trafoer, spesifiserer du 230v og 240v og eventuelt 220v og 250v på primærsiden.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    AE-Europe hadde jeg glemt ja. De skal jo være veldig gode.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De siste jeg fikk laget hos NORATEL ble med primær for 230-235-240-245.
    Ikke noe problem.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    AE-Europe hadde jeg glemt ja. De skal jo være veldig gode.
    Du kan bare sende en forespørsel, så får du tilbake et tilbud med pris inkl frakt som du kan vurdere.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Monoblokkene mine skal naturlig nok bruke 300B-rør som utgangsrør, og så blir det 46 som driverrør (siden jeg har flere "på lager"). Utfordringen er å finne et godt inngangsrør som komplementerer hele anlegget på best mulig måte. Det hadde jo vært greit å kjøre direkte oppvarmet hele veien, så jeg har gjort en ny lyttetest av 2p29l som forforsterker siden dette er et rør som både er støyfritt og som har en rimelig forsterkning som kan passe. Sist gang jeg prøvde røret brukte jeg CCS'er som anodelast uten at det ble spesielt vellykket, men denne gang har jeg lagd en ny konvensjonell strømforsyning og testet med henholdsvis RC og LC-kobling i utgangen. Det er vel ingen overraskelse at "chokelast" hørtes bedre ut på det meste. Jeg har også laget choke input strømforsyninger til Rod Coleman regulatorene med noen Hammond-trafoer og choker som jeg hadde liggende og det ser ut til å fungere bra. Det er kanskje litt tungvint å lage forforsterkere for å teste inngangsrør til monoblokkene, men sånn ble det nå denne gangen. Uansett så ser det ut til at 2p29l-røret deler mange av de gode egenskapene til andre direkte oppvarmede rør (tenk holografi, naturtrohet, luftighet, åpenhet), men lyden høres kanskje litt rå ut foreløpig. Usikker på om årsaken til "råheten" er manglende innspilling av Black Gate kondensatorene over katodemotstandene, de sølvforgylte kobberledningene i signalveien, de horrible Mundorf elektrolyttkondensatorene som jeg bruker i strømforsyninga (hadde ingen andre å prøve med) eller om det er selve rørene som bare høres litt sånn ut. Vi får se hvordan det utvikler seg, men kan allerede nå høre at lyden er mer musikalsk enn med CCS-last (om enn ikke så "hysterisk" musikalske som 26 eller for den saks skyld 6V6). Men som sagt så er det tidlig dags og jeg skal lytte litt over tid og kanskje gjøre noen endring i kablinga og kondensatorene for forsøke å få røret til å yte sitt beste.

    VIB_8789.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kan du ikke rigge 2p29l røret med filamentbias ?
    (Røret er jo temmelig egnet for det siden filament strømmen er så liten.)og kople det sammen med 46 ien DRD ?
    Denne topologien med disse to rørene er en av driverløsningene jeg vurderer å prøve til å drive Gm -70.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jo, kunne godt koblet røret med filamentbias, og det hadde sikkert blitt bra det, men jeg har en svak følelse av at lyden kan bli en tanke for mager akkurat med 2p29l i filamentbias. Er litt redd for å miste kroppslighet. Mulig jeg tar feil. Hva angår såkalt Direct Reactance Drive så er det et prinsipp som jeg ikke har noen kunnskaper eller erfaringer om, men med så få deler involvert så antar jeg at det resulterer i en lyd som er veldig detaljert og avslørende. Jeg synes faktisk at direkte oppvarmede trioder trenger litt kjøtt på beina i mange sammenhenger. Hører bare på digitale kilder og de trenger ofte litt "utglatting". Det er en vanskelig balansegang mellom åpen og nådeløs lyd. Men som sagt så har jeg ingen erfaring med DRD så dette er bare antakelser og synsing fra min side.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Her er et bilde av strømforsyninga. Bare Hammond-trafoer. "Bunnplatene" er ikke noe rask, men sponplater - fuktbestandige må vite. El-kontrollørene hadde antakelig fått fnatt. Men spøk til side så er dette den mest støyfrie forforsterkeren jeg har bygget - uansett type. Og den billigste. Med litt mer innspilling og tweaking så tror jeg røret kan fungere bli riktig så bra som inngangstrinn. Helt utrolig at 29p2l er så støyfri. Nærmest naturstridig for et direkte oppvarmet rør. Mon tro om ikke dynamikken og autoriteten i bassen vil få et løft når røret slipper å dra på halvannen meter signalkabel og en hodetelefonforsterker med inngangsimpedans på 100k. Gleder meg til å teste ut forskjellige kondensatorer i utgangen og i B+ strømforsyninga.

    VIB_8790.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Nå har jeg fått nettrafoene til utgangstrinnene. Kjøpte de rimeligste fra Automatic Electric Europe. Jeg har tenkt å kun kjøre med direkte oppvarmede rør - også til likeretterne så jeg fikk AE Europe til å sørge for så pass mye motstand i "høyspentsekundæren" at jeg kan bruke 5U4G. Step-responsen fra strømforsyninga blir vel ikke det helt store, men jeg satser på at lyden ikke blir alt for "pipe and slippers".

    Sånn ser et eksemplar av disse ut:

    VIB_8791.jpg


    VIB_8793.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Her er signalrørene som jeg skal bruke. 46-røret i midten er kanskje ikke så veldig kjent, men det skal ikke stå noe tilbake for 45 (snarere tvert i mot). Røret til høyre er 2p29l med "klærne på" denne gangen.

    VIB_8795.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    I helga har jeg laget et lite testoppsett med kun utgangstrinnet for å vurdere spenninger og støy etc. Med 5U4G og et RCLC-filter på henholdsvis 61R-20uF-10H/71R-200uF så får jeg en B+ spenning på ca. 460V med et strømtrekk på ca. 75mA. Litt høyere enn ventet, men ikke så alt for galt heller. Men det aller beste er at alt er tilnærmet støyfritt (svak svak during med det som jeg antar er 120Hz kan høres i bassen på AN-E kit høyttaleren min med øret mindre enn 30 cm fra elementet. I det lille Fostex-elementet på bildet er det absolutt null støy.

    VIB_8797.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    I helga har jeg laget et lite testoppsett med kun utgangstrinnet for å vurdere spenninger og støy etc. Med 5U4G og et RCLC-filter på henholdsvis 61R-20uF-10H/71R-200uF så får jeg en B+ spenning på ca. 460V med et strømtrekk på ca. 75mA. Litt høyere enn ventet, men ikke så alt for galt heller. Men det aller beste er at alt er tilnærmet støyfritt (svak svak during med det som jeg antar er 120Hz kan høres i bassen på AN-E kit høyttaleren min med øret mindre enn 30 cm fra elementet. I det lille Fostex-elementet på bildet er det absolutt null støy.
    120 Hz ?? Lever du i et 60Hz land ? Eller er det noe annet som har gått meg hus forbi ?

    Mvh.
    Rolf
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    I helga har jeg laget et lite testoppsett med kun utgangstrinnet for å vurdere spenninger og støy etc. Med 5U4G og et RCLC-filter på henholdsvis 61R-20uF-10H/71R-200uF så får jeg en B+ spenning på ca. 460V med et strømtrekk på ca. 75mA. Litt høyere enn ventet, men ikke så alt for galt heller. Men det aller beste er at alt er tilnærmet støyfritt (svak svak during med det som jeg antar er 120Hz kan høres i bassen på AN-E kit høyttaleren min med øret mindre enn 30 cm fra elementet. I det lille Fostex-elementet på bildet er det absolutt null støy.
    120 Hz ?? Lever du i et 60Hz land ? Eller er det noe annet som har gått meg hus forbi ?

    Mvh.
    Rolf
    120 Hz ble litt feil ja. Takk for det. 50 Hz x 2 er vel mer riktig for Norge ja.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Skal det bli tre trinn (2P29L-46-300B) ?
    Ja, det blir tre trinn. Har ikke tro på to-trinns av typen 6c45/5842/437a-300B. Spesielt ikke på høyttalere med middels eller lavere følsomhet.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Tenker at du får et bra resultat med 46
    Har vedlagt skjema over komboen 112a-46 DRD koplet, og spektrum fra g1 på utgangsrøret når utgangsrøret ble drevet til klipping...
    Ser meget bra ut. 46 er den nye 45.

    Forsøker å forstå DRD, men det er ikke så helt enkelt for en glad amatør. Hvorfor er 50uF-kondensatoren 50uF?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg bygget denne, forsøkte jeg å finne svar på hvordan størrelsen på denne avkoplingskondensatoren beregnes.
    Det fant jeg ikke, så jeg tok utgangspunkt i verdier funnet i andre DRD skjema, og sjekket at 47 uF ( 50 er feil)
    ikke resulterte i for tidlig bass avrulling.
    Jack Eliano ( elektraprint, bruker mye høyere verdi 1000uF)
    Mulig du finner noe mer ino i denne tråden/ linkene i den:

    https://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/240784-welborne-300b-drd-amp.html
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Det stiller større krav til kilden/forforsterkeren (impedans), så i praksis så forskyver en bare problemet oppover i kjeden. Ellers så tror jeg inngangstrafoen må være av utsøkt kvalitet for at den skal være bedre enn et aktivt trinn. Tviler ellers på at lyden med inngangstrafo får den pondusen som jeg er ute etter.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det stiller større krav til kilden/forforsterkeren (impedans), så i praksis så forskyver en bare problemet oppover i kjeden. Ellers så tror jeg inngangstrafoen må være av utsøkt kvalitet for at den skal være bedre enn et aktivt trinn. Tviler ellers på at lyden med inngangstrafo får den pondusen som jeg er ute etter.
    Skjønner du har vært innom ideen før. Ser frem til å følge prosessen videre:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har kommet litt lengre med monoblokkene. De blir ikke helt som på tegninga. Inngang- og driverrøret skal få stå sammen helt fremst på en liten utskiftbar separat aluminiumsplate slik at jeg kan bytte rørtyper etter hjertens lyst om jeg skulle få behov eller ønske om dette. Ser for meg at om forsterkeren får for lite "futt" så kan det bli nødvendig å bytte inngangsrør til et indirekte oppvarmet rør med mer gain. Ciro Marzio f.eks. har tro på kombinasjonen E180F og 45 og det kan kanskje være noe i det. Uansett så er muligheten til stede når jeg gjør ting litt mer fleksibelt.

    Ellers så kommer alle chokene til å stå innvendig. Det blir penere da og kabinettene blir mindre - i hvert fall i kvadrat om ikke i volum.

    Mangler fortsatt to nettrafoer til inngang- og drivertrinnene, men det har vært litt vanskelig å få kontakt med transformatorfolkene i Nederland. Vet ikke helt hvorfor de ikke svarer på e-postene mine for tida, men det løser seg vel. Trafoene burde være ferdige for lengst.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    erfaringsmessig er det lurt å tenke litt fremover ifht fleksibilitet
    har liggende flere ferdige platformer for 300B og driverkombo nede i verkstedet
    hadde we37 i tankene, men tilgjengeligheten er for dårlig og prisene helt idiot
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    En får kanskje tenke sånn at hvis en ikke gidder å bytte så er lyden god nok.

    Joda, 437a blir fort dyrt. Går ut fra at det er 6-7000 kr for et godt par.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    6s45 er et godt alternativ......jern og psu betyr minst like mye
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Enig med Leif, legg pengene i jern kvalitet først.

    Her er en liste over high gm drivere som du kanskje kjenner ?
    Jeg har flere av disse liggende , 12 gn7a f eks er drivende godt.
    High Gm driver pentodes

    ps . så nærmere på måletallene, bør være mulig å få bedre resultater for en del av disse rørene ...
    Litt artig at EML 30a It koplet leverer 116Vrms med 0,17% thd. Slik Millett rigget 6c45 fikk han 5% Thd ved samme spenningssving....
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Litt artig at EML 30a It koplet leverer 116Vrms med 0,17% thd. Slik Millett rigget 6c45 fikk han 5% Thd ved samme spenningssving....
    Er det en liten "stikker" til LMC?

    Men spøk til side så er det sannsynligvis best om en klarer å få til den mest ørevennlige distribusjonen av den harmoniske forvrengninga i forsterkeren. Ikke at det er noen smal sak akkurat.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nei.
    Har Ingen grunn til å stikke noe i LMC’s retning. Har jammen fått flere gode inputs derfra i årenes løp enn ifra resten av diy web community....
    Det var bare en kommentar ment å sette Milletts målinger av driverrør i et annet perspektiv enn de fremstår på siden hans.;)
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Må være lov å hinte om at DHT-rør vanligvis er bedre enn IDHT. Det er vi jo skjønt enige om alle sammen. Nesten alle da. I hvert fall to.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    cluet er å ikke kjøre 6s45 over 10-12 mA og ikke de +40 anbefalte....
    Tar mere enn en rotfylt gammel tannlege til å gjøre meg tannløs...:D
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Personlig så har jeg litt tannlegeskrekk, men det er nå en annen historie det da.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Som siste C i CLC-filteret til utgangstrinnene vurderte jeg å bruke Mundorf Tubecap 200uF, men har bestemt meg for å kjøre kun med elektrolytter. Polypropylen i strømforsyninga gir objektivt sett bedre lyd, men har ofte dårligere musikalitet. Elektrolytter har rett og slett bedre "PRAT" etter det jeg er i stand til å høre (nå vil vel enkelte hevde at undertegnede selv må være en "prat" for å hevde noe slikt, men det får stå sin prøve). En god test som en kan gjøre for å teste for musikalitet er å lese et blad eller en bok samtidig som en har noe musikk gående på stereoen. Dess vanskeligere det er å konsentrere seg om lesinga, dess bedre er musikaliteten i anlegget. Veldig vitenskapelig. Særlig! Men det funker ofte svært godt.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Må være lov å hinte om at DHT-rør vanligvis er bedre enn IDHT. Det er vi jo skjønt enige om alle sammen. Nesten alle da. I hvert fall to.
    To er sjelden det samme som alle.
    Men ok da. Entusiaster har lov til å overdrive litt :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Som siste C i CLC-filteret til utgangstrinnene vurderte jeg å bruke Mundorf Tubecap 200uF, men har bestemt meg for å kjøre kun med elektrolytter. Polypropylen i strømforsyninga gir objektivt sett bedre lyd, men har ofte dårligere musikalitet. Elektrolytter har rett og slett bedre "PRAT" etter det jeg er i stand til å høre (nå vil vel enkelte hevde at undertegnede selv må være en "prat" for å hevde noe slikt, men det får stå sin prøve). En god test som en kan gjøre for å teste for musikalitet er å lese et blad eller en bok samtidig som en har noe musikk gående på stereoen. Dess vanskeligere det er å konsentrere seg om lesinga, dess bedre er musikaliteten i anlegget. Veldig vitenskapelig. Særlig! Men det funker ofte svært godt.
    De dyre kommersielle bruker film. Noen amatører også. Sikker på at du ikke skal ha en film i paralell?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn