300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Er de lakkerte, ellers vil de jo irre fort?
    Ikke lakkert. Vil bli styggere etterhvert. Har bare tatt meg bryet med å pusse kobberet litt for at det skal se fint ut på bildene. Mest opptatt av lyden. Tror kobber høres bedre ut enn aluminium.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har begynt å tenke på et eller annet slags "minirack" av eik til strømforsyningene. Kledelig plassert ved siden av signalkassene.
    Stativ.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nerda litt for noen dager siden. Hvis noen husker Claret forforsterker-klonen som jeg ble så fornøyd med, så hadde jeg separate potmeter for venstre og høyre kanal. Med gainkontroll på hver monoblokk så blir dette rett og slett for mange potmeter. Kjøpte derfor inn 10 Cosmos stereopotmeter, målte de ut og satte verdiene inn i et regneark. Fant to som var svært like mellom kanalene og lodda på den ene. Så nå er forforsterkeren også klar (selv om jeg fortsatt ikke har fått den inn i en kasse) til den dagen begge monoblokkene skal prøvekjøres.
    DSCF0439-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Fikk delene i dag. Bl.a. noen unødvendige balanseringsmotstander under "katoden" på 300B-rørene. Allen Bradley. Verdens kuleste motstander. En ting som er viktig å huske på for de som eventuelt skulle investere i slike er at pinnene ofte er litt oksyderte og vanskelige å lodde. Har fått best resultat med noen drag med fint sandpapir og polering med rødsprit. Da blir pinnene speilblanke (der det trengs) og loddetinnet flyter fint.
    DSCF0441-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Den styggeste dingsen jeg har laget noen gang. Irriterede vanskelig å måle spenninga rett på de små novalsoklene når alt er loddet og spenningene skal sjekkes. Måtte lage et slags adapter slik at jeg har et sted å sette voltmeterprobene. Kan komme godt med.
    DSCF0444-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har fått begge bunnplatene i signalkabinettene sånn noenlunde klare for testing. Skal starte med justeringa av gløderegulatorene til 300B-rørene, men venter til i morgen for sikkerhets skyld. En har jo en tendens til å få seg en "elektrisk karamell" når en begynner å bli lei og ukonsentrert.
    DSCF0447-2.jpg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det ser veldig flott ut VB. Hvilke regs bruker du til glødingen?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg skal ri til
    Gamle Erik håper jeg det blir på noe bedre enn en anode karamell
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    GM70 choke input folk må passe seg ekstra.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Vet ikke om jeg har nevnt det, men 6072 (i forforsterker) kombinert med 6E5P og 300B fungerer svært godt sammen. ER faktisk fornøyd. Lyden BLE faktisk veldig bra til slutt. Nå må jeg få ut fingeren og bestille ask-finer eller noe annet flott til kassene.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nå har jeg finert alle seks kassene og olja de også. Ble litt "M i tresløyd" med ask, men har litt sans for at underlaget har noenlunde samme farge som fineren, slik at hvis en kikker inni og myser litt så kan det se ut som om at alt er i samme tresort.
    DSCF0486-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Må vel lage et par plater slik at diverse tilkoblinger, sikring og brytere har noe å stå på. Kobber der også må vite. Tortur å lage hull for nettbrønn med bor, stikksag, fil, skyvelær og hjerte i halsen av frykt for feil og merarbeid.
    DSCF0488-2.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bruk Powercon og slipp unna med et rundt hull
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Joda, du har rett i det. Men så var det det at jeg alltid har hatt lyst til å sjekke ut om jeg faktisk er i stand til å høre forskjell mellom ulike typer strømkabler. Skal gå litt systematisk til verks og teste ut på ulike steder i kjeden og da blir det enklere med nettbrønn. Kan jo være at det bare er tullball, men da vet jeg ihvertfall det.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nå har jeg boret "tilkoblingsterminalene" på B+ strømforsyninga. Alt gikk heldigvis bra, men plasseringa av sikringa ser usymmetrisk og fæl ut. Det ble altså en estetisk pris å betale for å legge til rette for så liten utfresning av kassene som mulig.
    DSCF0490-2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn