300B med 10Y som driver og stivt powersupply

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Når det gjelder 10 er det gitt et hint i databladet:

    10bias.jpg



    Ang 300B må du regne operativ anodespenning som forsyningsspenning minus spenning over katodemotstand.
    I kurvene for 300B betyr anodespenning netto spenning mellom anode og katode.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk for info hintet Jane.

    Har sjekket WE 300B databladet: her er Grid spenning oppgitt ved AC.
    Sitert fra WE:
    When direct-current filament supply is used, and the grid and plate returns are connected to the negative end of the filament, the same characteristics are applicable if 3.5 is subtracted from the numerical value of each grid bias.

    Tolker det til at jeg skal trekke fra 3,5V.

    Det er stor forskjell på 2 harmonisk forvrenging og 3 ordens forvrengning, avhengig av hvilket strømtrekk man velger.
    Ser ut til at høyt strømtrekk gir Lavest forvrenging.

    Høy impedans gi også lavere forvrenging en lav, men her er jeg låst til de trafoene jeg har.

    Har endret operasjon punkter på 300B.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Ja, det er både fordeler og ulemper når en skal velge reflektert impedans i utgangstrafoen. For trioder er regelen at høyere utgangsimpedans gir lavere THD, mens lavere impedans gir høyere effekt.
    Når du har både 4 og 8-ohms tapping på sekundærsiden kan du lure utgangstrinnet til å se dobbel reflektert last ved å koble 8 ohms høyttalere til 4-ohms tappingen. I ditt tilfelle vil 300B se 5k hvis du kobler 8-ohms høyttalere til 4-ohms utgangen. Slik sett får du både i pose og sekk, men ikke samtidig.:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Når det gjelder 10 er det gitt et hint i databladet:

    Vis vedlegget 468676


    Ang 300B må du regne operativ anodespenning som forsyningsspenning minus spenning over katodemotstand.
    I kurvene for 300B betyr anodespenning netto spenning mellom anode og katode.[/QUOTE

    Interessant dette med variasjonen i egenskapene til røret alt ettersom en gløder med AC eller DC. Har aldri tenkt over det før. For min egen del så takker jeg for hintet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn