300B med 10Y som driver og stivt powersupply

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Ser at Thomas Mayer benytter LCL krets til filament. Kansje en skulle gått for det??
    Det ser ut som om filamentforsyningen til 300b er noe generøs i utgangspunktet. Trafoen gir 10Vac som betyr 14V peak. Så kan vi trekke fra 1V i dropp over shottky-dioene og spenningsfallet over motstanden på 1 ohm og vi sitter igjen med rundt 10V over første kondensator og cirka 9V over siste som er samme spenningen som ut til filamentet. Virker noe høyt.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Ser at Thomas Mayer benytter LCL krets til filament. Kansje en skulle gått for det??
    Det ser ut som om filamentforsyningen til 300b er noe generøs i utgangspunktet. Trafoen gir 10Vac som betyr 14V peak. Så kan vi trekke fra 1V i dropp over shottky-dioene og spenningsfallet over motstanden på 1 ohm og vi sitter igjen med rundt 10V over første kondensator og cirka 9V over siste som er samme spenningen som ut til filamentet. Virker noe høyt.
    Bilder viser filamentforsyningen til 300B simulert i PSU designer.
    AC spenningen fra trafo er 10V RMS. DC Spenning ser ut til å ligge på 5V, men det er høye rippel variasjoner.
    Er det mulig PSUD2 ikke er optimal til simulering av så lave spenninger?
    Øker jeg induktansen til 200mh, så går rippel ned til +-0,03V som ser mye bedre ut.

    Mvh
    Erik
     

    Vedlegg

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Får ikke simulert LCL i PSUD2. men tenker kanskje et filter ala R-C-L-C-L. hvor den siste choken isolerer filamentet fra resten av strømforsyningen
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja det var kjekt å treffes! :D
    Gøy arrangement! :)


    Ser du har 1ohm motstand.
    Legg inn LCLC. Så tar du øker RDC i første choke som om det er en 1ohm motstand i serie med den.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Bilder viser filamentforsyningen til 300B simulert i PSU designer.
    AC spenningen fra trafo er 10V RMS. DC Spenning ser ut til å ligge på 5V, men det er høye rippel variasjoner.
    Er det mulig PSUD2 ikke er optimal til simulering av så lave spenninger?
    Det er nok mest fordi du har satt ESR til 2 Ohm på begge kondensatorene.
    En mer realistisk verdi er 0.1 Ohm (100m).
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her er bare et lite eksempel klatta i sammen i forbifarten. :)

    Haglund.jpg



    Stygg peak i oppstart på denne. Rippel ser lav ut, har ikke sjekket verdi.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk for flotte tips. burde observert høy intern motstand/ ESR gjennom kondisene.
    Simuleringene ble mye finere med korrigert verdi
    AC spenningen fra trafo måtte reduseres. Så Jane hadde enda et godt poeng her.

    Vedlagt er en oppdatert RCLC krets.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Her en heftigere utgave som sikkert burde kvalifisere for bruk av Ultrapath krets.
    Noen formeninger om denne utgaven:confused:
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Jeg vil anbefale å gjøre det enkelt med en "filamenttransformator" fra Thomas Mayer med flere sekundæruttak slik at du kan justere spenninga etter behov, etterfulgt av et enkelt LC-filter (komplett kit minus choke kan kjøpes hos K & K Audio) og en Rod Coleman regulator. Med litt tweaking av regulatoren så blir det slett ikke ille.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Jeg vil anbefale å gjøre det enkelt med en "filamenttransformator" fra Thomas Mayer med flere sekundæruttak slik at du kan justere spenninga etter behov, etterfulgt av et enkelt LC-filter (komplett kit minus choke kan kjøpes hos K & K Audio) og en Rod Coleman regulator. Med litt tweaking av regulatoren så blir det slett ikke ille.
    Vidar,
    Hyggelig å ha deg innom tråden.
    Ja du har jo testet endel forskjellig, så kanskje en rett og slett skulle gått for LC etterfulgt av Rod Coleman regulator/gyrator løsning.
    Skal se litt nærmere på saken.

    Mvh
    Erik
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    om du bruker filament trafoer fra TM, så kan du enkelt teste begge deler. Når det gjelder psu før regulatoren husk :

    "Raw DC Ripple Voltage.​ The Coleman Regulator uses a pre-regulator to reduce the ripple from the raw DC supply. The acceptable incoming ripple for preamp use is ~ 100 -150mV peak-to-peak; 300mV for power stages is OK, but please remember that the MINIMUM voltage of the supply input is measured at the low point of the ripple voltage."
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Takk for tipset.
    Skal ha det i bakhodet.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Jeg vil anbefale å gjøre det enkelt med en "filamenttransformator" fra Thomas Mayer med flere sekundæruttak slik at du kan justere spenninga etter behov, etterfulgt av et enkelt LC-filter (komplett kit minus choke kan kjøpes hos K & K Audio) og en Rod Coleman regulator. Med litt tweaking av regulatoren så blir det slett ikke ille.
    Vidar,
    Hyggelig å ha deg innom tråden.
    Ja du har jo testet endel forskjellig, så kanskje en rett og slett skulle gått for LC etterfulgt av Rod Coleman regulator/gyrator løsning.
    Skal se litt nærmere på saken.

    Mvh
    Erik
    Takk for det! Selvfølgelig er jeg innom. Det kan jo utvikle seg til å bli den beste tråden på hele sentralen.

    Har demontert 300B-forsterkerprosjektet mitt siden det ble litt for stort og voldsomt, men hadde jeg bare klart å alt inn i to kabinetter uten alt for mange kompromisser så skulle jeg kjørt på igjen. Hmmm! Det må jo la seg gjøre. Eller kanskje med et par små strømforsyninger i tillegg.....
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Jeg vil anbefale å gjøre det enkelt med en "filamenttransformator" fra Thomas Mayer med flere sekundæruttak slik at du kan justere spenninga etter behov, etterfulgt av et enkelt LC-filter (komplett kit minus choke kan kjøpes hos K & K Audio) og en Rod Coleman regulator. Med litt tweaking av regulatoren så blir det slett ikke ille.
    Vidar,
    Hyggelig å ha deg innom tråden.
    Ja du har jo testet endel forskjellig, så kanskje en rett og slett skulle gått for LC etterfulgt av Rod Coleman regulator/gyrator løsning.
    Skal se litt nærmere på saken.

    Mvh
    Erik
    Takk for det! Selvfølgelig er jeg innom. Det kan jo utvikle seg til å bli den beste tråden på hele sentralen.

    Har demontert 300B-forsterkerprosjektet mitt siden det ble litt for stort og voldsomt, men hadde jeg bare klart å alt inn i to kabinetter uten alt for mange kompromisser så skulle jeg kjørt på igjen. Hmmm! Det må jo la seg gjøre. Eller kanskje med et par små strømforsyninger i tillegg.....
    Takk for hyggelige ord. la oss håper tråden formerer seg til noe bra. Ja ting tar fort plass.
    Synd du har lagt 300B prosjektet ditt på hylla.
    Det bør være mulig med 2 kabinetter. Selv planlegger jeg 4 kabinetter, men ikke helt spikra.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    På tide med en liten oppdatering.
    Vedlagt er revidert skjema over kretsen.

    Det er nå implementert Coleman regulatorer til filament 300B og 10Y.
    1K resistor til grid 300B, er erstattet med ferrit ringer. Noen som tror det vil oppstå parasittisk kapasitans i denne posisjonen?

    Setter pris på feedback vedrørende kretsen.

    Mvh
    Erik
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser spennende ut.
    Annen vettug feedback tror jeg ikke jeg kan bidra med :D
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Hei Rune. Hyggelig å ha deg innom tråden.
    Føler at kretsen begynner å komme i mål.
    Det er forsatt noen alternative kretsløsninger jeg vurderer. Eks shunt regulator med VR rør etter tapping til 300B for å droppe spenningen ned for 10Y. (Alternativt for RCRC som nå er tegnet inn) spenningen til driver rør kunne muligens vært høyere.
    Etterhvert begynner layout av kabinett løsning.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du har tegnet to ll2742 i serie uten avkopling i mellom. Hvorfor?
    om du avkopler etter choke nr to og tar v+ til 300B derfra, og v+ etter choke 3 til driverrøret. Hvorfor kaste v+ i søppla før 10y ?
    Kjør gjerne driverrøret hardere : opp med v+!

    katodemotstandene:
    Driver : med 18ma gjennom driverrøret ligger katodens ende 4 på ca 36v ref jord, jeg tror den valgte katodemotstanden er for stor. mulig denne skal halveres.
    300B: 70 ma tegnet x 750 ohm setter katodeenden nærmest jord på 52,5 v .Du ønsker vel en annen bias spenning : i området 80 v +- (husker ikke 300b nøyaktig i farten)
    Dette kommer til å bli en killer! Stå på!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Med hensyn til VR rør som regulator til inngang-/driverrøret så kan du oppleve et lite smell eller poff i høyttalerne hvis shuntregulatoren tenner etter at 300B-røret har blitt "operativt" hvis du skjønner.

    Hva skal du forresten bruke som forforsterker?
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Du har tegnet to ll2742 i serie uten avkopling i mellom. Hvorfor?
    om du avkopler etter choke nr to og tar v+ til 300B derfra, og v+ etter choke 3 til driverrøret. Hvorfor kaste v+ i søppla før 10y ?
    Kjør gjerne driverrøret hardere : opp med v+!

    katodemotstandene:
    Driver : med 18ma gjennom driverrøret ligger katodens ende 4 på ca 36v ref jord, jeg tror den valgte katodemotstanden er for stor. mulig denne skal halveres.
    300B: 70 ma tegnet x 750 ohm setter katodeenden nærmest jord på 52,5 v .Du ønsker vel en annen bias spenning : i området 80 v +- (husker ikke 300b nøyaktig i farten)
    Dette kommer til å bli en killer! Stå på!
    Takk for tilbakemeldingene.

    Til ditt første spørsmål så er svaret: Kretsen simulerer betydelig finere i PSUD2 med 34H før 300B en med redusert induktans eller avkobling mellom L. Jeg har tatt din kommentar vedrørende å kjøre driverrøret hardere til etterretning. ny spenning er 350V. Har trashet den ene motstanden. Kun en nødvendig motstand i serie før 10Y nå. Alternative er kanskje VR rør for å shunte ned spenningen isteden for motstanden.
    Jeg er ikke helt stødig i beregning av Bias. Skal likevel gjør likevel et forsøk om noen strakser.

    Mvh
    Erik
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Med hensyn til VR rør som regulator til inngang-/driverrøret så kan du oppleve et lite smell eller poff i høyttalerne hvis shuntregulatoren tenner etter at 300B-røret har blitt "operativt" hvis du skjønner.

    Hva skal du forresten bruke som forforsterker?
    Takk for tips. Kanskje det er best å stå over VR rør i denne posisjonen? Noen lydmessig gevinster med VR?

    Forforsterker: Har fortsatt L3'n Vidar;) har skjedd endel med kretsen. Benytter 7044 i første gain trinn og E80CC i andre gain trinn. Kretsen er hardwiret til en Panzerholtz plate med V cap CUTF og de ny AN 2W motstandene. Utgangstrafoene er oppgradert med nikkelkjerner og sølv på sekundær viklingene. Borderpatrol PSU før RCLCLC psu.

    Er godt fornøyd, men er veldig inspirert av 26 prosjektet ditt. Skal ikke se bortifra at det blir dht pre amp prosjekt etterhvert:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Husk at anodespenning er regnet mellom anode-katode, ikke mellom anode og jord. Så når du har 400v tilgjengelig så vil en del av dette droppes over katodemotstanden og det skal trekkes fra. Hvis du går for 65mA anodestrøm så ser du at det krever omtrent 70v ved Va=330v. Da har du 70v over katodemotstanden og 330v mellom anode-katode, til sammen 400v.
    Deretter bruker du ohms lov for å beregne katodemotstanden, Rk=V/I = 70v/65mA=ca1100 ohm.
    Samme fremgangsmåte bruker du for drivertrinnet.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    300 B grafen viser hvordan indre motstand eller plate resistance endrer seg ved ulike arbeids punkt for 300 B.
    du må ta utgangspunkt i en ia/ua karakteristikk for 300B. Velge et arbeidspunkt og så beregne hvilken r katode du trenger

    edit: jane var raskere og mye bedre til å forklare 8)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Med hensyn til VR rør som regulator til inngang-/driverrøret så kan du oppleve et lite smell eller poff i høyttalerne hvis shuntregulatoren tenner etter at 300B-røret har blitt "operativt" hvis du skjønner.

    Hva skal du forresten bruke som forforsterker?
    Takk for tips. Kanskje det er best å stå over VR rør i denne posisjonen? Noen lydmessig gevinster med VR?

    Forforsterker: Har fortsatt L3'n Vidar;) har skjedd endel med kretsen. Benytter 7044 i første gain trinn og E80CC i andre gain trinn. Kretsen er hardwiret til en Panzerholtz plate med V cap CUTF og de ny AN 2W motstandene. Utgangstrafoene er oppgradert med nikkelkjerner og sølv på sekundær viklingene. Borderpatrol PSU før RCLCLC psu.

    Er godt fornøyd, men er veldig inspirert av 26 prosjektet ditt. Skal ikke se bortifra at det blir dht pre amp prosjekt etterhvert:rolleyes:
    Sikkert best å stå over VR-rørene ja. Tviler på at det er så mye å hente selv om det selvfølgelig kan argumenteres for regulering av inngang-/drivertrinnet siden du kjører med en felles strømforsyning for både 300B og 10Y.

    Høres ut som du har gode trafoer på den der L3'en i hvertfall. Ikke bare gull og grønne skoger med rene DHT-preamper heller. Lyden i det store og hele er selvfølgelig bedre, men mikrodynamikken kan muligens bli litt skadelidende i noen tilfeller. Og så er det den evinnelige støyproblematikken som alltid lurer så fremt en ikke velger trafobasert volumkontroll i utgangen. Har jo som kjent surra en del med gyratorer, men etter å ha hatt det en stund på 26-røret så kan jeg ikke si meg helt fornøyd. Det er som om sjela til 26-røret har blitt litt borte. Kanskje det fungerer bedre med andre rør. Skal forsøke å få prøvd ut litt ulike varianter med og uten utgangstrafoer i vinter.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Vedlagt er oppdatert skjema med nye bias spenninger.

    Takk for informasjon vedrørende bias.
    Det var oppklarende for meg, og sikkert for flere her inne på sentralen.

    10Y:
    Anode/plate spenning er satt til 350V.
    Grid bias er satt til -32V.
    Strømtrekk=16mA.
    32/0,016=2000.
    katode motstand =2KOhm.
    Dette er i samsvar med 350V eksempel angitt på: 10 datasheet.
    Effekten over 2K motstand= 0,512W
    P=U x I
    2W bør holde. AN tantalum er en favoritt og vil bli testet i denne posisjonen.

    300B:
    Anode/plate speningen er satt til 400V.
    Grid bias er satt til -86V.
    1,2KOhm katode motstand.
    Strømtrekk= 72mA.
    86/0,072=1194,4.
    Effekten over 1K2 motstand= 6,2W
    Wewyn w24 serien låter bra og håndterer 14W.
     

    Vedlegg

    • 196.7 KB Visninger: 411
    • 366.8 KB Visninger: 127
    • 326.7 KB Visninger: 116
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    røslige saker : kler et større/ordentlig rør de der.
    Skal hale frem min 10(Y)/801a pre og sjekke Ia ved mitt biaspunkt , if memory serves ...måtte jeg endre bias spenningen noe ref datablad for å få ønsket strømtrekk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Litt overkill, men hva gjør en ikke for å ta ting helt ut:cool:
    Bilde viser olje kondensatorene som jeg skal bruke i strømforsyningen.
    Arcotronics C20AQGR.
    Orgasmatronics! Utrolig feite! Du holder stilen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Anbefaler at du bruker parallelkoblede biasmotstander for å unngå at motstandene blir for varme (eller evt. andre som tåler mer watt). Rent bortsett fra driftssikkerheten som selvfølgelig er aller viktigst så tror jeg at motstander høres bedre ut når de er lunkne enn når de er glovarme.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    røslige saker : kler et større/ordentlig rør de der.
    Skal hale frem min 10(Y)/801a pre og sjekke Ia ved mitt biaspunkt , if memory serves ...måtte jeg endre bias spenningen noe ref datablad for å få ønsket strømtrekk.
    Enig i at Orgasmatronics fortjener større rør, ala 211 845.
    Mener kvaliteten på trafoene er vel like viktige som effektrøret. Sølv trafoene får meg til å holde meg på banen med 300B PSE.
    300B er forøvrig et rør med god linearitet. Med en så robust driver som 10Y, så tror jeg det blir knall.
    20W utgangeffekt holder rikelig til 110db følsomt hornsystem.

    Bra du tar opp det med strømtrekk 10Y.
    Grafene i datablad samsvarer ikke med eksemplet i databladet.
    Ved platespenning: 350V, og Strømtrekk: 16mA, gir grafene indikasjoner om en Grid motstand på -27V
    Katode motstanden blir da 1687,5Ohm (27/0,016= 1687,5)

    Det angitt eksemplet ved 350V i databladet sier
    -32V ved 16mA trekk.
    2KOhm katode motstand.

    Merkelig?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.382
    Grafene i datablad samsvarer ikke med eksemplet i databladet
    Synes også det er litt merkelig. Ser en f.eks. på dataene til RCA 845 så passer grafene og eksemplene perfekt.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Vidar. det er godt det er flere en meg som synes det ser litt merkelig ut.:cool:

    WE300B databladet stemmer også bra mellom eksempler og grafer. ikke 10 databladet.

    10 datasheet:
    Det er oppgitt forskjellige verdier i grid spenningen ved 350V plate spenning, ved likt strømtrekk.
    Er det noe jeg overser her? er ikke platespenningen i begge eksemplene den samme?

    801A datasheet viser til like avvike mellom eksemplene og grafene, som 10 datasheet.

    Jane, har jeg oppfattet dette riktig: Platespenningen= Hovedspenningen minus grid spenningen?

    Skal man legge til grid spenning i grafen som eksemplet med grønn strek indikerer?

    Hvis jeg forstår det riktig, så må jeg addere grid spenningen med plate spenning for å få riktig hovedspenning. Er dette tilfellet?

    Mvh
    Erik
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn