Rørutstyr 300B fra Emission Labs

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg lurer på hvilke erfaringer som finnes knyttet til 300B-rør fra EML. Både lydmessig, men også med tanke på byggekvalitet.
Jeg vurderer å skifte rør i mine Audio Note Kits 300B Interstage forsterkere. Det er PSE, så det trengs fire rør og blir dermed dyrt (i alle fall i min bok). Jeg har hørt gode ting om XLS, men er også nysgjerrig på Mesh. Jeg synes det er kult at de bruker skikkelig mesh! Det er ingen ulempe at de lyser litt mer enn vanlige 300B...
Rørene som nå sitter i er Genalex PX300B. Jeg har ikke hørt andre 300B i disse forsterkerne, så sammenlikningsgrunnlaget er spinkelt.

Mvh Veleik
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
har god erfaring med EML 300 B XLS , selv om det ene røk etter kort tid , fikk det erstattet problemfritt. Vekslet mellom EML og WE 300B , begge tipp topp men EML stod oftest lenge fordi det hadde ett basskyv som ikke WE hadde.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Takk for nyttig innspill @Heipådeg
Hvilken forsterker brukte du dem i?
Bestilte du gjennom Jacmusic, eller via USA?

Veleik
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Hei, de ble brukt i en Wavac forsterker og i ett monoblokksett som jeg ikke hugser navnet på😊 , kan ha vært Consonance....? , mener det var ett Kinaprodukt, men vellydende det og! Jacmusic var den jeg kjøpte hos. Rørene var støyfrie både på Uno og Duo fra Avantgarde Acoustic , som begge var innom her. Mvh Rolf
 
Sist redigert:

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
Har også gode erfaringer med EML 300B XLS, både lydmessig og kvalitetsmessig.
Vær obs på at Mesh varianten ikke kan brukes i alle 300B forsterkere;

"To replace a 300B by the EML 300B-Mesh, be sure the wire mesh tube is run at following conditions:

Recommended: 22Wat Anode dissipation.
Absolute maximum: 28 Watt Anode dissipation. Please note, this is a lot less than with standard 300B, which has 40 Watt absolute maximum."

Jacmusic er ett annet kapittel, jeg vil råde deg til å handle hvor som helst men ikke hos han. Er skrevet endel her på HFS om dårlige erfaringer med den karen.
Har samme erfaring selv, han nektet å erstatte ett AVVT 300B rør som sluttet å virke etter veldig kort tid (max 20 timer). Han mente det måtte være en konstruksjonsfeil i Borderpatrol amp'en jeg brukte de i...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Jeg har EML 300B fra noen år tilbake Supre rør både musikalsk og teknisk. Har selv laget komplette målekurver på dem og de har bedre karakteristikk , dvs gain og forvregning enn WE 300b sine offisielle kurver.
Har også TJ 300b «mesh», men EML er bedre- og det er ingen synsing , dette er facts-

Men det har vist vært noen problemer med JACmusic og leveranser i det siste. Så sjekk nøye nå .
Capture.JPG


Og så TJ 300b-mesh i fargede kurver mot EML svarte kurver og Westerelectric offisielle kurver som stiplet linje
Kyndige kan se at EML har klart bedre karektristikk og her en bedre knekk i bunn av kurven som betyr mulighet for større spenningsving og watt +mindre forvregning.
Capture.JPG


PS TJ 300b er slett ikke dårlige de heller,mnenEML er bedre, se også forvergningkarakter under
Capture.JPG


Jeg vurderer faktisk å selge både forsterker og rør da jeg har fått mer tungdrevne høyttalere og er på Transistor klasse A galeien..
Capture.JPG
 
Sist redigert:

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Tusen takk for hjelpen, dere som har svart. Jeg får tenke litt mer på dette😄
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Her følger en liten oppfølging til denne tråden. Jeg har nå bestilt, og fått levert, en kvartett med nydelige XLS-rør. Har ikke rukket teste dem ennå, så jeg kan ikke kommentere lyden. Det jeg derimot kan si noe om er kjøpsopplevelsen. Jeg bestilte gjennom BtB-elektronik i Tyskland. Der kunne jeg handle rørene litt billigere enn hos Jacmusic (en håndfull euro) . De trakk ut tysk mva, og sendte med DHL for €19. Det gikk ni dager fra bestilling til de var i stuen min. Det var inkludert noen dager for at bankoverføringen min skulle "gå gjennom". Jeg betalte norsk mva i post i butikk, pluss et fortollingsgebyr på 299,-. Veldig smidig, ryddig og god opplevelse.

Mvh Veleik
 
Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
^ Bare synd at det skjer så mye annet spennende på hifi-fronten at du ikke får tid til å teste dem 😁
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vekker denne til live.

Noen som selger EML- rør i Norge? Hvis ikke, hvor å bestille?

Ønsker å kjøpe EML 300b Mesh og gjerne også 5U4G, om noen vil selge.
 
  • Liker
Reaksjoner: oal

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
har nettopp bestilt mitt 3:e par Living Voice 300B
har dessuten WE 300B 1999 og Takatsuki 300B
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg har kjøpt XLS og 5U4G fra btb-elektronik.de. Ryddig og raskt. Alt motsatt av Jac...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har kjøpt XLS og 5U4G fra btb-elektronik.de. Ryddig og raskt. Alt motsatt av Jac...
Takk.
Jeg så innlegget ditt fra februar, men var usikker om de fortsatt var i drift.
Jeg visste om Jac(ass?) også, men hører mye forskjellig erfaringer derfra.
Syretesten er seff den dagen rørene man mottar er defekte. Først da får man vite hva slags service som er å få.
Alle er jo så hyggelig når de skal pengene dine, må vite.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Takk.
Jeg så innlegget ditt fra februar, men var usikker om de fortsatt var i drift.
Jeg visste om Jac(ass?) også, men hører mye forskjellig erfaringer derfra.
Syretesten er seff den dagen rørene man mottar er defekte. Først da får man vite hva slags service som er å få.
Alle er jo så hyggelig når de skal pengene dine, må vite.

Du har nok rett om syretesten, ja...
Jeg kjøpte 5U4G nå før jul. Akkurat samme opplevelsen. Jeg har handlet med Jac også. Hyggelig fyr. Bare så fryktelig treg med respons og sending...
 
Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.051
Antall liker
2.819
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Jeg har handlet mange ganger med Jac, og har hverken opplevd treg respons, treg sending eller andre problemer.. :cool:
 
Topp Bunn