30+ år gammel Technics SL1200MK2 - restaurering - en bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Veldig godt håndverk på de som har produsert og han som har restaurert spilleren . Kvaliteten ble dårligere da platespilleren måtte vike for CD spilleren. Så solide spillere kan de ikke lenger bygge i dag til en overkommelig pris. Ser bare på de panasonic video-spillerne jeg hadde. I starten hadde de sjassi i press-støpt ALU, på slutten var det i plast:confused: Har selv en Pioneer PL-71 på loftet, men den er i god stand:) mvh. Guit
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Der er dekalene, ja! Bra, Coolbiz!
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Men hvem fikk første snurren?
    Det ble faktisk ikke en utvalgt favoritt, slik det vanligvis blir når nye greier skal prøvespilles.
    Jeg hadde fått i hende noen få LPer fra et familiemedlem som ville ha dem digitalisert. Vedkommede er ikke opptatt av lydkvalitet. Pickupen var helt spiller ny, så jeg satte spilleren direkte i arbeid med å digitalisere platene og samtidig starte innkjøring av pickup.
    Dermed gikk førstesnurren til denne:
    88 SL-1200MK2.jpg




    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Ja, du gjettet heelt riktig :D, det er Cornelis Vreeswijk, "Ballader och Oförskämdheter"
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Hehe... takk for link Coolbiz. Skal bare se du har trigget noe her nå...
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en svært fin jobb. Denne har du i årevis!!
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    En ny detalj på plass; Technics decal. Takk til Coolbiz for morosam google link i #79 ;), den trigga kjøpet av decalen.
    Jeg synes den passer veldig fint inn med resten av "stuket" til spilleren, og jeg er også godt fornøyd med både kvalitet og finish på den.

    1  Label.jpg


    2  Label.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.803
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det var prikken over i-en Robin. Flott tråd om en flott spiller.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig bra jobb. Gøy å se!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    "Wheeler Dealers"- Turntables, ja! Mangler bare å få solgt den med profitt, så..hehe.. Men altså ikke herover..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fantastisk fint arbeid og glimrende tråd! Dette er audioarkeologi på speed!
    Jeg fikk plutselig veldig lyst på en vintage Technics! ;)

    Fra tid til annen synes jeg sentralen har blitt kjedelig og forutsigbar, men så dukker det opp tråder som din. Stjerne i boka!
     
    Sist redigert:

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Takker for alle godord folkens, det er veldig kjekt å få slike tilbakemeldinger :D

    Hehe, Wheeler Dealers ja. Så en del av de programmene back in the day når jeg hadde Discovery. Men jeg selger nok ikke min SL1200 nei :).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Du finner en hos Norcane. Trenger visst bare PU..
     

    T2000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.01.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Narvik
    Herlig tråd!

    Får bare la meg inspirere da jeg har 2 stk SL-1200mk2 som begge trenger en del timer med omtanke.
    Skal starte opp snarest med spiller nummer en, så får jeg se hvor omfattende det blir.

    Slike tråder som denne er bare så inspirerende at jeg får nesten dårlig samvittighet om jeg ikke starter oppussingen nå :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Har du planer om noe lignende med Technicsen din, Rocker?
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det trengs ikke...min er strøken...kun noen støvtørke-riper på lokket som nesten ikke synes :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vil du fikse dem? Dra innom fex BilXtra og hent ei flaske Autoglym Car Glass Polish og en Finishing Cloth, bruk etter anv...deretter kan du bruke lokket som barberspeil hvis du vil:rolleyes:
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips Auditor :)
    Her jeg bor er det ikke noe BilXtra, men skal sørover til "Cadillacman" i helga på besøk, så får se om vi får tid å stikke innom ei sjappe i Oslo...bare man ikke blir sittende med øra på stilk hele helga :p
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Har en Technics for oppgradering her... ; nytt lager:
    Aiai, et Mike New bearing! Får det origianle lageret til se temmelig flimsy ut :eek:.
    Du må poste resultatet du får med dette på plass vs standardlageret, det blir interessant! Har du original tallerken?

    @Rocker, takker for interessant link:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fare, Rocker! Resten av den flaska pusser du rutene på bilen med. Er litt parafin i den, så det som måtte sitte fast på der forsvinner som dugg for sola- selvfølgelig uten å skade plast eller topplokksdekaler. I vinter kan du jo pusse hele bilen, AG har den fineste polish som er å få!
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Herlig tråd!

    Får bare la meg inspirere da jeg har 2 stk SL-1200mk2 som begge trenger en del timer med omtanke.
    Skal starte opp snarest med spiller nummer en, så får jeg se hvor omfattende det blir.

    Slike tråder som denne er bare så inspirerende at jeg får nesten dårlig samvittighet om jeg ikke starter oppussingen nå :)

    Er bare å hive seg runt å begynne, det er både tilfredstillende og moro :). Må bare passe på å ta seg god tid med prosjektet, ikke stresse med å bli ferdig, og kose seg underveis.
    Husk å dokumentere trinnene i demonteringen med haugevis av bilder (det er lett å glemme), bildene vil være til god hjelp ved montering.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Ingen fare, Rocker! Resten av den flaska pusser du rutene på bilen med. Er litt parafin i den, så det som måtte sitte fast på der forsvinner som dugg for sola- selvfølgelig uten å skade plast eller topplokksdekaler. I vinter kan du jo pusse hele bilen, AG har den fineste polish som er å få!
    Hehe...blir billigere å kjøpe nytt lokk, hvis jeg må ha bil også Auditor :p

    Her er manualer til spiller`n for de som har behov:
    Technics SL-1200 Owners Manual, Service Manual, Schematics, Free Download | Vinyl Engine
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da sier vi du slipper å kjøpe bil, Rocker! Men polishen anbefales:rolleyes:
     

    T2000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.01.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Narvik
    Herlig tråd!

    Får bare la meg inspirere da jeg har 2 stk SL-1200mk2 som begge trenger en del timer med omtanke.
    Skal starte opp snarest med spiller nummer en, så får jeg se hvor omfattende det blir.

    Slike tråder som denne er bare så inspirerende at jeg får nesten dårlig samvittighet om jeg ikke starter oppussingen nå :)

    Er bare å hive seg runt å begynne, det er både tilfredstillende og moro :). Må bare passe på å ta seg god tid med prosjektet, ikke stresse med å bli ferdig, og kose seg underveis.
    Husk å dokumentere trinnene i demonteringen med haugevis av bilder (det er lett å glemme), bildene vil være til god hjelp ved montering.
    Skal nok helt klart klare å kose meg underveis med prosjektene. :)
    Har tidligere skrudd en 1200 fra hverandre for bytting av alle lyspærer, så jeg skal nok klare av med det og ikke minst bruke god tid.
    Lakkjobben har jeg sett på som det verste, men ser jo at det går å få gode resultat med sprayboks også.

    God dokumentasjon er viktig, og jeg vet fra før at man MÅ passe på alle detaljene. Å ta bilder gjorde jeg ikke sist, men denne gangen blir jeg nok å gjøre det for min egen del og for å ha før-/etterbilder.
     

    NADKRAFT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Innlegg
    125
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Må si imponert over arbeidet ditt, meget bra.

    Lurte bare på om du kunne gitt mere detaljert beskrivelse om hvordan gikk frem når du skulle "fornye" gummibasen. Er noe spesifikk silikonfett du må bruke?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Må si imponert over arbeidet ditt, meget bra.

    Lurte bare på om du kunne gitt mere detaljert beskrivelse om hvordan gikk frem når du skulle "fornye" gummibasen. Er noe spesifikk silikonfett du må bruke?

    Jeg brukte Novatio Silgrease fordi jeg hadde den liggende, og ved test fant jeg ut at den absolutt hadde ønsket effekt på fornying av finishen på gummien. (den har "gummifornyende" effekt i følge specs også)
    Er ikke så mye detaljer å beskrive ang framgangsmåten, når gummibasen var skikkelig reingjort og tørr "polerte" jeg bare Sealgreasen godt inn på gummien med ei fille, og tørka deretter av. Ikke noe hokus pokus eller hemmelige triks :). Etter behandlingen kjennes basen tørr og fin ut å ta på også, uten at det smitter noe av på fingrene, og den ser bra ut.
    Jeg gjorde forøvrig behandlingen kun på utsidene av basen (foran og på sidene) ettersom det kun var der det var nødvendig å freshe opp finishen på den.
    Tror ikke det er veldig kritisk hvilket fabrikat man bruker i dette tilfellet, så lenge stoffet har gummifornyende effekt.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Et fantastisk stykke arbeid du har har gjort!:cool:

    Oyide har forøvrig en ganske lekker "matte": [h=3]Oyaide MJ-12[/h]
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    1210MkII m/ nytt lager & matte & extern psu...
    Ekstern PSU fra Mains Cables R Us er montert. Mitt neste prosjekt blir Mikes New Bearing og Oyaida MJ-12 platen. Ser du har dette. Kan du si noe om lydforbedringene det ga? :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ikke min spiller, men eiger var ikke overbevist av matta, før han la orginal-gummien over! (oppå Oyaide)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn