3 ungdommer drept på Bygdøy i trafikk ulykke

C

CAP

Gjest
Nå snakkes det om og legge om veien ved ulykkes stedet, men hvis folk hadde overholdt de 50 km/t som faktisk er fartsgrensen på stedet eller i alllefall under 60-70 km/t så hadde det vel ikke vært noe problem i utgangspunktet ?
Veien har gått der den går nå så lenge jeg kan huske og bussen har vel passert der 150 ganger pr dag i minst 50 år uten og kjøre på trærne der.

Det er bare så tragisk og egentlig dobbelt tragisk når man får vite at sjåføren var en 20 år gammel racer sjåfør, jeg blir så utrolig forbannet og samtidig redd for mine egne barn når jeg får høre slikt, det er tragisk at den unge sjåføren ble drept, men det er mye værre at han gjorde seg til drapsmann ved sine egne handlinger samtidig og drepte de 2 jentene han hadde med seg.

Hvordan skal man lære opp ungdommen ? forslag please, ungene mine får snart portforbud mot og gå ut om kvelden.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er den store faren med slikt trær i nærheten av veiene. De står der i alle år og ser helt ufarlige ut, men venter bare på den rette anledning til å slå til og tiltrekke seg uforvarende forbibasserende og påføre dem en morderisk kjempesmell.

Slik upålitelig vegetasjon i nærheten av offentlige transportsårer bør forbys. I allefall i områder der racerbilsjåfører ferdes og folk generelt har litt raskere og bedre biler enn en Think eller Smart som cafelatteurbanistene sverger til.

Dessuten er det viktig å sende ut signaler til trærne om at slik mannevond adfærd ikke kan aksepteres.

 

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Only Crap skrev:
Nå snakkes det om og legge om veien ved ulykkes stedet, men hvis folk hadde overholdt de 50 km/t som faktisk er fartsgrensen på stedet eller i alllefall under 60-70 km/t så hadde det vel ikke vært noe problem i utgangspunktet ?
Veien har gått der den går nå så lenge jeg kan huske og bussen har vel passert der 150 ganger pr dag i minst 50 år uten og kjøre på trærne der.
Ja det er morsomt at det er trærne som blir den store stygge ulven. Selvfølgelig meget trist at tre unge mennesker måtte bøte med livet, men hold trærne utenfor!
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
30-års grense for å ta lappen kanskje? Eller er det litt lavt det også?
 
T

Thomas1

Gjest
Her er jeg enig med Gjestemedlem. Trær skal ikke fungere som autovern. De er unødvendig harde å treffe for å si det slik.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
For å komme slikt til livs, må man beskytte folk mot seg selv. Eller man kan la det skure og se på det som darwinisme i praksis.

Det er er potensielt dødsstraff for å være tett i pappen.
Det er også potensielt dødsstraff for å være sammen med noen som er tette i pappen. Man kan jo kanskje argumentere for at man da selv er TiP. Hvor langt skal man går for å beskytte slike mot seg selv?
 
K

KindOfBlue

Gjest
En 18-20 åring har opp til seks ganger mer testosteron i kroppen enn en 50 åring. Hvilket er grunnen til at 50 år gamle generaler sender 18-20 åringer i krig.

Tullingen skulle kjekke seg og betalte en høy pris for idiotien. Å mene at det er treets feil er ganske typisk!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Skal man fjerne alle trær som står i veikanten får man litt av en jobb.. for ikke å snakke om fjellknauser, steiner og lignende.

Høy fart, sprek bil og for mye tro på egne kjøreferdigheter er en dårlig kombinasjon.

Hva man kan gjøre er ikke greit å si, holde mannfolk innendørs til de er over 30 vil vel hjelpe noe... ;)


Jenter dreper seg sjelden selv i bil, de drepes når de sitter på, kanskje man i større grad bør innprente dem om at det er de som skal kjøre. Den tror jeg at jeg skal satse på i mangel av noe bedre.
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg synes kanskje noen av dere er noe bråkjekke her. Glemmer dere at dere også har vært ungdom? Eller at noen av dere har barn som kanskje blir like "kjekke" i trafikken?

Det er selvsagt ikke treet sin feil, men det kunne vært et annet utfall om det hadde stått et autovern der.
Kjører man ut et stup og omkommer, er det selvsagt ikke stupet sin feil, men mangel på sikkerhetstiltak.
 
T

Thomas1

Gjest
Jenter dreper seg sjelden selv i bil, de drepes når de sitter på, kanskje man i større grad bør innprente dem om at det er de som skal kjøre. Den tror jeg at jeg skal satse på i mangel av noe bedre.
De tar vel livet av andre i trafikken pga passiv kjøreatferd.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Thomas1 skrev:
Jenter dreper seg sjelden selv i bil, de drepes når de sitter på, kanskje man i større grad bør innprente dem om at det er de som skal kjøre. Den tror jeg at jeg skal satse på i mangel av noe bedre.
De tar vel livet av andre i trafikken pga passiv kjøreatferd.
Nei det gjør de ikke. Idioter tar livet av seg på grunn av andres kjøreadferd. Jeg snakker ikke om gamle damer, men om unge jenter, de kjører normalt.
 
T

Thomas1

Gjest
Skal man fjerne alle trær som står i veikanten får man litt av en jobb.. for ikke å snakke om fjellknauser, steiner og lignende.
Det ville vært for galt. Først må noen kjøre seg ihjel på det aktuelle stedet. Det er vel god gammel tradisjon.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg snakker ikke om gamle damer, men om unge jenter, de kjører normalt.
Ha-ha!
Du skulle sett jentelaget som hadde konkurranse i speedrygging, i mørke hjemme hos meg i fjor.
Ikke én av dem som kjører fra Oslo dit på noe som ligner i henhold til fartsgrensene.

Men - forsikringsselskap premierer jenter for ryddigere kjøring, og ignorerer at statistikken ikke er representativ, siden gutter setter faen inn på at de skal ha både lapp og bil tidlig, og jenter vet at det er "best" å la gutten kjøre. Var lapp/bil/kjøreoppgave likt fordelt kan det godt være statistikken så annerledes ut.

Jenter kan også være gærne. Heldigvis.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.857
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne unge mannen kjørt fort nok til å omfavne et digert tre med Audien sin (?).

Da jeg var ung kjørte en ung mann over Eigerøy bru og lagte Mercedeskrem på fjellveggen. Skulle man fjernet øya?

Jeez. TiP. Gutten på Bygdøøøø skulle ikke hatt kjøretillatelse på annet enn trehjulssykkel.
 
O

OldBoy

Gjest
Man må faktisk forvente å se både trær og fjellknauser langs veiene våre. Pluss møtende trafikk, fotgjengere, syklister, sauer og annet som tilsier at man skal være forsiktig.

Av bildene av bilvraket å dømme, er det ingen tvil om at det har gått litt fort i svingen. Nærmere 150 km/t enn 50 km/t, bare for å ha gjettet på et tall. Rene Diana-kræsjet, det der. Det skal noe til å pulverisere en moderne Audi på den måten.
 
K

KindOfBlue

Gjest
På den strekningen ligger det alltid litt sand på veien, som er blåst opp fra åkeren. Du mister lett grepet i svingen om du kjører for fort når det er så knusktørt som det har vært i det siste pga. mye sol.
Det skulle "racerbilsjåføren som skulle kjøre i NM" tatt hensyn til.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.038
Antall liker
6.288
Kanskje burde han tatt hensyn til fartsgrensen også.

Alle disse tragiske trafikkdødsfallene vi ser skyldes våre holdninger til trafikken.
Trafikksikkerhet er ukult.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
Komponenten skrev:
Jeg snakker ikke om gamle damer, men om unge jenter, de kjører normalt.
Ha-ha!
Du skulle sett jentelaget som hadde konkurranse i speedrygging, i mørke hjemme hos meg i fjor.
Ikke én av dem som kjører fra Oslo dit på noe som ligner i henhold til fartsgrensene.

Men - forsikringsselskap premierer jenter for ryddigere kjøring, og ignorerer at statistikken ikke er representativ, siden gutter setter faen inn på at de skal ha både lapp og bil tidlig, og jenter vet at det er "best" å la gutten kjøre. Var lapp/bil/kjøreoppgave likt fordelt kan det godt være statistikken så annerledes ut.

Jenter kan også være gærne. Heldigvis.
Hørte på et intervju med en forsikringsfyr for noen år siden. Han kom med følgende : Kvinner krasjer oftere enn menn på tross av at de kjørte halvparten så mye. Dobbelt så ofte som menn i rundkjøringer og under parkering. Menn krasjer mer voldsomt. Men dette er under rask endring. Kvinner kjører mye hardere enn før. Og unge kvinner er på god vei til å ta igjen unge menn.
Intervjuet var i forbindelse med Braathens reklame som viser en mann som guider en kvinnelig sjåfør inn i en parkeringsplass og som ble stemplet som kvinnediskriminerende fordi "alle" vet at kvinner er bedre sjåfører.
 
T

Thomas1

Gjest
Da jeg var ung kjørte en ung mann over Eigerøy bru og lagte Mercedeskrem på fjellveggen. Skulle man fjernet øya?
Pappa, kan jeg få Lørdagsgodtet mitt
-nei, du får vente til Lørdag
-Da sulter jeg ihel da jo...

Sønnen ( 3 år ) til Thomas ( pappa )
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Offentlige tilskudd til organisert motorsport og kontroller med mer fokus på regelrett idiotkjøring.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Man må faktisk forvente å se både trær og fjellknauser langs veiene våre. Pluss møtende trafikk, fotgjengere, syklister, sauer og annet som tilsier at man skal være forsiktig.

Av bildene av bilvraket å dømme, er det ingen tvil om at det har gått litt fort i svingen. Nærmere 150 km/t enn 50 km/t, bare for å ha gjettet på et tall. Rene Diana-kræsjet, det der. Det skal noe til å pulverisere en moderne Audi på den måten.
Tragisk sak det der. Iflg informerte kilder skal bilen hatt nærmere 200 km/t når den traff treet. Uansett hva slags bil man har, så er man død i de hastighetene hvis man treffer noe hardt som ikke flytter seg. Dessverre kan man ikke karakterisere denne ulykken som noe annet enn totalt unødvendig idioti som fikk et fryktelig tragisk utfall.

De fleste unge bilførere er faktisk ansvarsfulle i trafikken, men mangler erfaring og dømmekraft i forhold til eldre førere med mer erfaring. Efaring er noe man får etter hvert.
 
L

Lars.N

Gjest
Trur ikke det hjelper så mye med organisatoriske eller tekniske hjelpemiddler mot trafikk uhell,tipper det må til en kulturell /holdning endring på våre små håpefulle fra barnsben av.

Laban
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt enig her. Da jeg brukte E-39 la jeg merke til et evig gnag om midtskille i lokalavisene. De kan redde så og så mange liv, og så videre.

Hva med å legge seg omtrent på fartsgrensene? Hvos mange liv ville det reddet?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Fotobokser, i flust og fleng. Eneste som får folk til og kjøre vettugt
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Zomby_Woof skrev:
Litt enig her. Da jeg brukte E-39 la jeg merke til et evig gnag om midtskille i lokalavisene. De kan redde så og så mange liv, og så videre.

Hva med å legge seg omtrent på fartsgrensene? Hvos mange liv ville det reddet?
Jeg mener man skal tenke på at alle er uoppmerksomme på et eller annet tidspunkt når man kjører. Man tabber seg ut fra tid til annen. Da er det viktig at følgene av slik uoppmerksomhet minimeres. Det må ikke være dødsstraff for å fikle med mobilen mens man kjører, og ikke for de du møter heller. Derfor er midtrekkverk viktig.

De hjelper ikke så mye mot idioti, derimot.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
bambadoo skrev:
2 ungdommer (17 og 18 år) som omkom i en bilulykke et par dager før disse. Noen som hørte om det? Stedet var Karmøy.

http://www.h-avis.no/article/20080505/NYHET/102589215/1010/AKTUELT
Ja fikk med meg det, og det er tragisk at det skjer. Desverre. Jeg er enig i midtdelere, men på endel av de smale veiene vi har her i sør-rogaland så er det absolutt ikke mulig uten en heftig hopp i kommunebudsjettet og utvide veien. Når fek.s ambulansepersonell er i utrykning nytter det lite om de aldri kommer forbi rush traffikken. Fotobokser er jeg fullt og helt for, det senker ulykkestallene betraktelig i områdene de blir montert
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.869
Torget vurderinger
4
Ennå har lite eller ingenting klart å drepe ungdommelig dumskap og overmot. I grunn skal man vel være glad idioten ikke traff noe værre enn et tre...det kunne like gjerne gått utover fotgjengere eller andre traffikanter. Dog så synd han ikke hadde vett til å tenke på at han ikke bare tok en høy risiko på egne vegne, men også på sine passasjerers vegne. Forøvrig synes jeg svært synd på hans familie som får sin sorg over sin kjære forstyrret av det uunngåelige spørsmålet om skyld...som ennå er uutalt, men som henger tjukt i luften.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er ikke helt sikker på at passasjerene er så skyldfrie her.

Når sjåføren "drar på" for å tøffe seg, er det ofte med en velbegrunnet forventning om at passasjerene lar seg imponere.
 
J

Jurassic

Gjest
Er alltid i form når jeg kjører bil 8)

Derimot irriterer jeg meg over hvordan "sossen" får store presseoppslag mens tilsvarende ulykker andre steder i landet kun dekkes av lokalavisa samt det ensidige fokuset på tiltak i form av bedre veier, lavere fartsgrenser, kontroller o.s.v.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jurassic skrev:
Er alltid i form når jeg kjører bil 8)

Derimot irriterer jeg meg over hvordan "sossen" får store presseoppslag mens tilsvarende ulykker andre steder i landet kun dekkes av lokalavisa samt det ensidige fokuset på tiltak i form av bedre veier, lavere fartsgrenser, kontroller o.s.v.
Det er da en viss forskjell på om en Audi TT blir ødelagt enn en eller annen halvrusten Ascona som det ikke er så nøye med. Dette var da i tillegg en "som skulle vært med i NM" i hurtigkjøring med bil.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Jurassic skrev:
Er alltid i form når jeg kjører bil 8)

Derimot irriterer jeg meg over hvordan "sossen" får store presseoppslag mens tilsvarende ulykker andre steder i landet kun dekkes av lokalavisa samt det ensidige fokuset på tiltak i form av bedre veier, lavere fartsgrenser, kontroller o.s.v.
Du skjønner da at det er mye verre når noen ungdommer kjører seg i hjel rett ved Kongsgården enn når det skjer ute i provinsen! Pøh! Karmøy! Hvor er det, hen a? :p
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Lite poeng i å fjerne trær i 50-sonen for at man tryggere kan råkjøre i 200, det er ikke der problemet ligger. Tror ikke de som tror at man kan fjerne alle hinder langs veiene i dette landet har sett veistandarden mange steder, jeg kjører ofte på veier uten midtstripe, hvor man enkelte steder har en klaring på ca 5 cm til kanten av veien når man passerer en bil, trær og fjellknauser og lignende er det nesten hele veien, man må rett og slett bruke hodet, det er der det ligger.

Selvsagt mange unge damer som kjører friskt, men dette behovet for å tøffe seg og ta unødige sjanser som kan være livsfarlige tror jeg man skal lete en stund for å finne der. Jenter tar vel i omtrent like stor grad som gutter sertifikat i våre dager vil jeg tro, mulig gutter kjører mer, men den galskapen og ekstreme tro på egne kjøreferdigheter som enkelte unge menn har tror jeg man i liten grad finner hos kvinner. Det er forskjell på å kjøre friskt og galmannskjøring, det som skjedde på Bygdøy tyder på det siste.

Hvorfor vet jentene at det er “best” å la gutten kjøre Kindofblue, den skjønte jeg ikke.
 
T

Thomas1

Gjest
Komponenten:
Det handler da ikke om å sette opp sikkerhetstiltak for å værne folk som kjører uansvarlig. Det handler om å verne hvermansen. Prøv å plant tennene i rattet når du koliderer med noe som ikke komprimerer seg v sammenstøt i 50 kmt.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Det er klart at det ikke skal være dødsstraff for tåpelig adferd i trafikken. Thomas har et poeng når det gjelder sikring av vegstrekninger. På den annen side tror jeg at mennesket er et såvidt dumt dyr at om vegene blir sikrere så vil det flytte risikoadferden til andre arenaer. Testosteron og konkurransementalitet kan man ikke sikre seg mot samtidig som man har en smule respekt for individet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
La meg først si at dette var en meget tragisk ulykke. Etter slike ulykker kommer alltid de samme spørsmålen og kravene opp. Man må bygge midtdelere, trær i 20 meters avstand fra veien må fjærnes o.s.v. Jeg tror nok slike ulykker vil skje uansett og det er lite man kan gjøre med det, annet enn å innse at det å kjøre bil innebærer en viss risiko.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.941
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Jurassic skrev:
Er alltid i form når jeg kjører bil 8)

Derimot irriterer jeg meg over hvordan "sossen" får store presseoppslag mens tilsvarende ulykker andre steder i landet kun dekkes av lokalavisa samt det ensidige fokuset på tiltak i form av bedre veier, lavere fartsgrenser, kontroller o.s.v.
Det er da en viss forskjell på om en Audi TT blir ødelagt enn en eller annen halvrusten Ascona som det ikke er så nøye med. Dette var da i tillegg en "som skulle vært med i NM" i hurtigkjøring med bil.
Hadde det hendt i Finnmark, f.eks. i Tana med samme bil og alt det der, så tviler jeg på at det hadde vært en like stor sak.

Så en annen sak som introduseres: Færre ungdommer enn tidligere (trafikkdød generelt) omkommer i trafikken -i 1990 omkom 330 personer på norske veier, i 1999 omkom 304, i 2006 omkom 242 mens det forløpige tallet fra Trygg Trafikk for 2007 er 233 omkomne personer. Jeg ser ikke gode grunner til at man skal nekte noen å gjøre bruk av kjøretøy på bestemte tidspunkter, utfra "bekyttelseshensyn". Mer hensiktsmessig vil det være å innføre begrensninger på motor/slagvolum på biler i likhet hva man har gjort på motorsykler. Men igjen, så er det nok mange usikre biler som fortsatt er i omløp på norske veier.

Ulykkesstatistikk fra Trygg Trafikk for 2007: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3234


Mvh. Bjørn
 
Topp Bunn