villov skrev:
Syns det var trist at obduksjonen ble offentlig. For egen del er det alltid mere enn nok at folk blir revet brutalt bort fra oss.
Der er jeg sterkt og inderlig uenig med deg!
Denne ulykken ( Ja det VAR en ulykke, selv om dømmekraften var svekket, planla ingen av de involverte det som skjedde! ) har vært sterkt medvirkende til den debatten som har gått i det siste om begrensninger for ungdom / ferske bilføreres rettigheter. Når politikere og offentlige besluttningstakere blant annet på grunn av, og sterkt preget av, denne ulykken setter seg ned og foreslår høyere alder for førerkort, begrensninger for kjøring med passasjerer det første/de første to årene samt restriksjoner på kjøring i helgene, er det veldig viktig at ALLE relevante opplysninger kommer fram.
I dette tilfellet var sjåføren 22 år og noe eldre enn målgruppen for det politiske engasjementet. Han var en erfaren sjåfør, derved også utenfor målgruppen, han kjørte i fylla og hadde gjort det tidligere også. Også på dette området var han utenfor parametrene for det politiske engasjemanget. Summen blir at hele det voldsomme politiske engasjementet utløst av denne ulykken var, er og forblir et solid slag i løse luften! Dette hadde ikke blitt så klart hvis vi i "respekt" for avdøde ikke skulle kunne bringe
fakta inn i debatten. Temaet ungdom / trafikkulykker er så alvorlig at det fortjener å bli debbatert på et grunnlag av faktakunnskap og ikke på synsing!
Faktum er at ca 60% av ungdom som blir drept / dreper i trafikken ikke har førerkort! Derfor hjelper det ikke på 6 av 10 dødsulykker å innføre mer omfattende opplæring eller restriksjoner på bruk av ferske førerkort! Disse 6 av 10 har så likevel ikke førerkort!
De resterende 4 av 10 dødsfall i denne gruppen fordeler seg årsaksmessig på en kombinasjon av manglende bruk av bilbelte og eller fyllekjøring. Fyllekjøring uten førerkort / bilbelte inngår selvsagt i de 6 av 10 også. ( Ja jeg vet at fart spiller en stor rolle, men bilbelte spiller en kjempestor rolle i forhold til å skille mellom en "bilknusing" og en dødsulykke! )
Det må jo bety at hvis vi klarer å stoppe de 6 av 10 som påvirket eller ikke kjører uten førerkort vil dødstallene i denne aldersgruppen bli redusert med ca 60%. Dette gjør man vel enklest og best ved å sende onkel Blå ut på veien for å foreta kontroller?
Øket kontrollvirksomhet vil nok også fange opp en god del av de resterende 4 av 10 som freser rundt i fylla og uten bilbelte.
Øket kontrollvirksomhet vil også fange opp "tullinger" i andre aldersgrupper også. Totalt sett vil nok øket kontrollvirksomhet bety MYE mer for trafikksikkerheten enn mer omfattende og dyrere føreropplæring og restriksjoner i helgene for de mellom 18 og 20. Men dette er en konklusjon våre "venner" politikere og besluttningstagere ikke kan komme fram til hvis vi skal tilsløre fakta av "hensyn" til avdøde og eller pårørende!