3 kanals effektforsterker.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.902
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg er på jakt etter en forsterker til å drive senter- og bak-kanalene i et kombinert musikk/filmoppsett. Resten av anlegget er på plass med EC EMP-1 multispiller (+ Philips BluRay), ARC MP1 multikanals forforsterker, SVS PC Ultra subwoofer og EC Nemo effektforsterkere til å drive fronthøyttalerne.
Aller helst bør den trekanals effektforsterkeren ha XLR-innganger - da resten av oppsettet kjører balansert - men også forsterkere med phonoplugger kan være av interesse, siden ARCen har begge typer utgangsplugger.
Det åpenbare svaret er selvfølgelig EC 3x120, som er helt utmerket, men som koster over 40 lapper. Siden hovedfokus er på tokanals lyd så blir dette litt drøyt.
Effektforsterkeren skal drive forskjellige små høyttalere og bør ikke koste alt for mye.
Jeg er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet. Klangmessig bør forsterkeren matche Nemoenes litt varme lyd.

Pøs på med forslag.

mvh
Gunnar Brekke

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.798
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Acurus hadde en 3 kanals tidligere.
A100x3 het den vel. Fantes også i en 200w versjon

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.394
Krell's TAS

Riktignok en 5-kanals, men du verdensom den spilte (spiller).
Kan muligens være noe hard å få fatt på?

Cheers!

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Kanskje litt OT, men hvis du ikke har en svær sal, er det ikke sikkert en centerkanal vil gjøre allverden for deg. Kanskje bedre uten? I normale stuer mener jeg 4.1 gjør en vel så god jobb som 5.1. I tillegg er det billigere og enklere med forsterkere. Går an å prøve (gratis :D)

Mvh Geir

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Er litt enig med Geir_O her
Selv fikk jeg ikke centerkanalen til å "sitte" før jeg hadde samme elementer i den som i hovedhøyttalerne , samt samme forsterker som til hovedhøyttalerne.
At centerhøyttaleren/forsterker har samme lydsignatur som hovedhøyt. er megaviktig, ellers så kan det virke som en får et "hull" i midten (litt vanskelig å forklare)
Dette kan jeg si fordi jeg prøvde mange centere og forsterkere før alt ble skikkelig. (og JA det ble dyrt å ikke velge samme først som sist :-\ )
Slik jeg opplever det,så er ikke bakhøyttalerne like viktig... (sagt med litt ironi ::) )
MEN prøv å få samme lydsignatur som resten av anlegget
Lykke til uansett hva du velger
Mvh Jan I

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
4
Emotiva xpa-3? Veldig nøytal effekt til fantasipris (egenimport fra USA).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.670
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har du sjekket ut disse installasjonsforsterkerne til Rotel?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.180
CNK skrev:
Emotiva xpa-3? Veldig nøytal effekt til fantasipris (egenimport fra USA).
Støtter denne. Bestillingen gjør du her fra. Eneste problemet kan vel bli litt høye fraktkostnader.

Lil-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
D-Sonic MAGNUM 1500-3 eller MAGNUM 750-3
Link: http://www.d-sonic.net/

Låter ikke så ulikt EC AW 250R faktisk :)

Bruker selv en Magnum 2000-5, så pusher litt det jeg selv bruker. Men.. jeg er fantastisk fornøyd, så hvorfor ikke. Billig er den óg!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.902
Sted
Kongsberg
Takk for svar.

Særlig Emotiva xpa-3 virket interessant. Hele sortementet derfra virker
nesten for godt til å være sant. Er det noen som har personlig erfaring
med noen av produktene? Eller noen som har en xpa-3 og som bor i
nærheten av Kongsberg?
Ellers har jeg funnet fram til et annet alternativ selv som kan være
interessant; Atoll AV-100 (riktignok uten XLR-inn). Det kan virke som
denne har tre effektkanaler tilsvarende dem man finner i den integrerte
forsterkeren IN-100 - en effekdel som jeg vet er bra. Har denne noensinne
blitt tatt inn til Norge og er eventuellt noen som har erfaring med denne?

mvh :)
Gunnar Brekke

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei Gunnar
Har akkurat kjøpt en slik brukt Emotiva xpa3 , men får den nok ikke før i neste uke.
Kan komme med en tilbakemelding da.
Mvh Jan I

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
1
Hei Gunnar!

Det ligger en 3 x 200W Acurus på brukttorget i AVforumet. Kanskje den kan være noe?

Blir det reportasje i Fidelity av dette? Synes bladet har feil innfallsvinkel på multikanal hele tida; Det går i lange utgreiinger om hvordan det pluselig blir enten dyrt eller dårlig eller ditt eller datt, hvorfor ikke konkret beskrivelse av oppsett og lyd med bilder og det hele? slik kan et anlegg se ut, slik høres det ut når du sitter der eller der osv. Hvordan løser du f.eks tidsforskyvninga hvis du ikke får bakkanalene like langt fra ørene som frontrekka osv. Synes det er en skikkelig forsømmelse av blader og bare teste utstyr i tokanalsoppsett, og så bare henvise til det 'vanskelige kinoloftet' sånn innimellom....

Få med deg Tore Dag Nilsen og lag en skikkelig grundig og systematisk artikkelserie om dette!!

:)

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Et annet alternativ er å bruke 2 stk mono eller en 2-kanal til bakhøytaler, og en mono til senter. Fordelen er at valgmulighetene til forsterkere er langt større. Videre er min erfaring at lange signalkabler er å foretrekke framfor lange høytalerkabler.

Cello

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg tror jeg ville kjøpt 2 stereoforsterkere. Mye større utvalg, og mye lettere å selge i etterkant.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.817
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Min første tanke er en multikanals effekttrinn basert på IcePower. Mulig det finnes på bruktmarkedet ;)

Jeg har selv hatt en D-Sonic 5 kanals effekttrinn, med 2 x 1000ASP til front, 500ASP til senter og 2 x 250ASP til bakkanalene. Dette fungerte utmerket, spesiellt med Dynaudio Countor s3.4 som fronter. Det ble dessverre fullstendig mismatch med Gradient Revolution, så D-Sonicen ble solgt.

Dennis som driver D-Sonic er hyggelig og grei, og setter sammen de modulene du vil ha i de konfigurasjonene du vil. Kanskje verdt en forespørsel? Bare hils fra meg, den første norske kunden!

Ellers er DIY et alternativ, bygger selv et effekttrinn basert på Hypex-moduler. Lettvint og greit, spesielt med SMPS strømforsyning som er en god del rimeligere enn tradisjonell strømforsyning - og du slipper softstart som er innebygd i SMPS.
Jeg skal bygge mine i dette kabinettet (dessverre litt lang leveringstid, men mitt skal bli sendt i løpet av uken):

Kabinettet er bestillt hos http://www.hexateq.com/shop.html

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
Gunnar_Brekke skrev:
Takk for svar.

Særlig Emotiva xpa-3 virket interessant. Hele sortementet derfra virker
nesten for godt til å være sant.Gunnar Brekke
Jeg har 2 stk av den nå utgåtte 7 kanaleren til Emotiva, MPS-2, i hjemmekinoen min. Dette er helt latterlig gode produkter til prisen og jeg kan anbefale Emotiva på det varmeste til alle som er interessert i multikanalsforsterkere til receiver pris. Min gamle Cayin D1205.1 ble totalt overkjørt(og da snakker vi med skyhøy margin) av den rimeligere MPS-2.

NB: Jeg er ikke religiøs og fornekter ikke at det finnes bedre forsterkere på markedet :)

For litt mer info om Emotiva of OEM virksomhet som ble så heftig diskutert i golmund overkill tråden kan du ta en titt her:
http://www.audioholics.com/reviews/...n-of-emotiva-sherbourn-and-sunfire-processors

Det er også en lengre tråd om emotiva på "det andre forumet"

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Jeg er på jakt etter en forsterker til å drive senter- og bak-kanalene i et kombinert musikk/filmoppsett. Resten av anlegget er på plass med EC EMP-1 multispiller (+ Philips BluRay), ARC MP1 multikanals forforsterker, SVS PC Ultra subwoofer og EC Nemo effektforsterkere til å drive fronthøyttalerne.
Aller helst bør den trekanals effektforsterkeren ha XLR-innganger - da resten av oppsettet kjører balansert - men også forsterkere med phonoplugger kan være av interesse, siden ARCen har begge typer utgangsplugger.
Det åpenbare svaret er selvfølgelig EC 3x120, som er helt utmerket, men som koster over 40 lapper. Siden hovedfokus er på tokanals lyd så blir dette litt drøyt.
Effektforsterkeren skal drive forskjellige små høyttalere og bør ikke koste alt for mye.
Jeg er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet. Klangmessig bør forsterkeren matche Nemoenes litt varme lyd.

Pøs på med forslag.

mvh
Gunnar Brekke
Hei Gunnar,

Muligens du bør inkludere primare sin 3 kanals her, tror den har xlr på den nyere utgaven, jeg har den andre med 5 kanals og den har det ikke, men tror som sagt den nye har det.
De er varme i lyden, jeg har jo hatt fullt EC oppsett tidligere og kjenner ganske bra til dette.
Spørsmålet er da om det kan være mulig å få tak i det brukt, alternativt et "demo salg" hos soundgarden
Penest blir det imidlertid med EC sin egen for å matche ditt utstyr.
Ellers så er jeg nå også av den mening at du bør ha en god senter til å matche frontene som jeg regner med er bra med det oppsettet du har.
Om man trenger senter eller ikke er jo allerede diskutert, er det kun to som sitter i sweet spot muligens ikke, hvis ikke er det et must spør du meg

Mvh
Geir

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Er det helt uhørt å kjøpe forsterkere uhørt? ::)

Slo til på den andre brukte Emotiva XPA-3 som lå ute.
Blir dette nedtur eller.. forts. senere ;)
Se den første av disse er XPA-3

Mvh Jan I

EDIT: Det ser ut som om jeg ikke fikk den andre forsterkeren likevel.
:'( :'(
Noen som vet om en til XPA-3 for salg?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei Gunnar
Var det du som slo til på denne Emotiva XPA-3 som lå på AVforum?
Spør fordi det har vært moro å høre litt om erfaringer.
(har vel ikke min før i neste uke)
Mvh Jan I

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte også først på Emotiva, men dersom du skal ha noe som ligner på den varme EC lyden så blir dette langt vanskeligere. Jeg mener du enten bør ha EC/Abrahamsen eller selge Nemoene.

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Antall liker
1
Du kan jo prøve Mark Levinson 433 - 3 kanaler på 200w. Har både XLR og rca innganger.

Topp Bunn