2xsubwoofers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kan jeg ha en subwoofer på bakvegg/hjørner bak på hver side av sofa da jeg ikke har plass på fram vegg/langveggen der stereoen står? Brukes kun til stereo. Rommet er ca 7x4 Meter. Vil det bli vanskelig å få til bra sånn lydmessig og få tunet det opp skikkelig? Har hatt en subwoofer i stereo før og det bare ga jeg opp. Ble aldrig fornøyd. Spiller sjeldent høy musikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jake Runestads korverk
    Let My Love be Heard
    ble ved en uttaleutglidning til
    Let My Love be Hard
    forleden.
    - Sa brudgommen.

    TS: dersom du deler lavt nok kan du godt ha subene bak. 50 Hz, helst lavere.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Før jeg kjøpte dagens høyttalere brukte jeg fire subber bak, to på hver side av lytteposisjon, vendt framover mot stativhøyttalerne (de jeg forøvrig bruker i tv-stereo i dag). Jeg husker ikke delinga, men det var lavt, 30-40hz kanskje, lenge før jeg begynte med seriøs dsp og målinger. Solgte de når jeg fikk større gulvstående i hus. ;)
    Men funker det? Absolutt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke deler for høyt kan det gå fint ja. Men kunne vært interessant med et bilde av rommet som Flageborg nevner :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg husker rett så har vel TS startet å fikle litt med Dirac i noen av de andre tråder jeg har sett? Skal det brukes i dette oppsettet også?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, kommer an på hvor lavt du deler, om spiller en 40-50hz tone og krabber på gulvet hører du fort hvor subben bør stå, ikke spør kona om hvor de skal plaseres. Bare så det er sagt, jeg fikk forbud mot å bruke to subs, "der er så mye unødvendig stasj allerede" så min ene sub er i et hjørne, under bordet til platespilleren! Fungerer fint da det er en liten sub.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Å krabbe rundt på gulvet er kjempebra, men de aller fleste er nok prisgitt der subben "passer" i stua. Er TS så heldig å ha Dirac eller annen DSP så er det fortsatt greit håp for å få et ok resultat hvertfall i en begrenset sweetspot. Riktignok mister man noe av fleksibiliten hvis de plasseres sånn at man må dele lavt, for da begrenses jo også frekvensområdet man kan korrigere.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Du har 7 meter vegg og ikke plass til 2 små subber bak hver fronthøyttaler? :unsure:
    Hvis du poster et bilde så er det lettere å forstå problemstillingen...
    Kona var på ikea når jeg slo inn den siste spikeren i rommet. Kom hjem med en grise bred TV benk😂
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fint oppsett det her. Er det Marshall som brukes som subb?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Flott rom.
    Ser ut som det er kos å sitte der å høre musikk.

    Men...
    Dra sofaen litt ut fra bakvegg, og legg ut benken på finn, og kjøp en som er litt smalere.
    Eventuelt mekk din egen benk.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Flott rom.
    Ser ut som det er kos å sitte der å høre musikk.

    Men...
    Dra sofaen litt ut fra bakvegg, og legg ut benken på finn, og kjøp en som er litt smalere.
    Eventuelt mekk din egen benk.
    He he😂 kan du ringe til kjærringa å si det😂 Planen min var jo ett rack🙄
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Er det ikke mulig å skvise inn subber på hver sidevegg der på omtrent 1/4 lengderetning som kan være smart siden høyttalerne står der de står, og med omtrent samme avstand fra MLP som høyttalerne? Hvis de høyttalerne der ruller av ganske pent nedover trenger du kanskje ikke starte på DSP-kjøret heller for å få gode resultater (selv om jeg er addict selv).
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Er det ikke mulig å skvise inn subber på hver sidevegg der på omtrent 1/4 lengderetning som kan være smart siden høyttalerne står der de står, og med omtrent samme avstand fra MLP som høyttalerne? Hvis de høyttalerne der ruller av ganske pent nedover trenger du kanskje ikke starte på DSP-kjøret heller for å få gode resultater (selv om jeg er addict selv).
    C05F87AE-1236-4716-B5AF-45D339BE17B6.jpeg
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Hmm trenger du egentlig subber? Det ser jo egentlig ganske bra ut allerede hvis hovedinterresen er musikk? Klart, det går ikke kjellerdypt men 30Hz holder jo godt på det meste av musikk så lenge det som serveres er av bra kvalitet :) Men hvorfor faller ikke vannfallet? Har du opphevet fysiske lover? :D
    Om jeg ser riktig, så begynner det å falle fra 35-40hz. Uansett ikke dårlig til musikk bruk. Kommer ann på sjanger også 😀

    Lurer også litt på vannfallet ja👌
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Om jeg ser riktig, så begynner det å falle fra 35-40hz. Uansett ikke dårlig til musikk bruk. Kommer ann på sjanger også 😀

    Lurer også litt på vannfallet ja👌
    Jepp jeg er jo bassoholiker så jeg kan egentlig ikke leve med respons som ikke inkluderer 10Hz men når jeg ser hvor mye (eller lite) bass det er under 30-35 Hz på de fleste opptak så kan man jo lure på om det er verd det i dette tilfellet med ganske store basselementer med porter, med mindre man investerer i aktiv deling osv. Og det koster jo også litt...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ok. Er kanskje greit nok som det er da. Vannfallet er sikkert bare noe parametere jeg ikke har satt riktig. Ganske færsk på dette med målinger. Men ser jo at det er håp med det som er.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Jepp jeg er jo bassoholiker så jeg kan egentlig ikke leve med respons som ikke inkluderer 10Hz men når jeg ser hvor mye (eller lite) bass det er under 30-35 Hz på de fleste opptak så kan man jo lure på om det er verd det i dette tilfellet med ganske store basselementer med porter, med mindre man investerer i aktiv deling osv. Og det koster jo også litt...
    Der er vi like 😅
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jepp jeg er jo bassoholiker så jeg kan egentlig ikke leve med respons som ikke inkluderer 10Hz men når jeg ser hvor mye (eller lite) bass det er under 30-35 Hz på de fleste opptak så kan man jo lure på om det er verd det i dette tilfellet med ganske store basselementer med porter, med mindre man investerer i aktiv deling osv. Og det koster jo også litt...
    Jepp jeg er jo bassoholiker så jeg kan egentlig ikke leve med respons som ikke inkluderer 10Hz men når jeg ser hvor mye (eller lite) bass det er under 30-35 Hz på de fleste opptak så kan man jo lure på om det er verd det i dette tilfellet med ganske store basselementer med porter, med mindre man investerer i aktiv deling osv. Og det koster jo også litt...
    Har noe dsp greier. En enkel billig sak som jeg prøver å lære meg litt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Har noe dsp greier. En enkel billig sak som jeg prøver å lære meg litt.
    Ja men det er nok som du selv indikerer litt i åpningsinnlegget: Sub er kult hvis (1) de har bra nok kvalitet, (2) du har plass til å plassere dem optimalt, og(3) du klarer å integrere dem godt med hovedhøyttalerne. Du har 15-tommers basser med bassrefleks som allerede spiller ganske dypt og sikkert med bra dynamikk tipper jeg. Da krever det litt innsats å få det klart bedre med subber, spesielt på musikk. Sier jeg, med 6 subber og 10kW forsterkere i to rom, med masse DSP og romkorreksjon og som ikke kan leve uten. Så alt er mulig å forbedre... Men responsen du har er allerede bra og det der funker godt i rommet ditt...
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja men det er nok som du selv indikerer litt i åpningsinnlegget: Sub er kult hvis (1) de har bra nok kvalitet, (2) du har plass til å plassere dem optimalt, og(3) du klarer å integrere dem godt med hovedhøyttalerne. Du har 15-tommers basser med bassrefleks som allerede spiller ganske dypt og sikkert med bra dynamikk tipper jeg. Da krever det litt innsats å få det klart bedre med subber. Sier jeg, med 6 subber og 10kW forsterkere i to rom, med masse DSP og romkorreksjon og som ikke kan leve uten. Så alt er mulig å forbedre... Men responsen du har er allerede bra...
    👍. Bygger meg noen nye bedre/riktige kasser så tar jeg noen nye målinger. Kassene er på 125 ltr nå. Skal ha noen på 150 ltr og i 22mm mdf. (Fremtidig planlegging for en annen driver som går dypere) Avventer da kanskje litt med subber da de også antageligvis tar stor plass. Takker for hjelp
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    👍. Bygger meg noen nye bedre/riktige kasser så tar jeg noen nye målinger. Kassene er på 125 ltr nå. Skal ha noen på 150 ltr og i 22mm mdf. (Fremtidig planlegging for en annen driver som går dypere) Avventer da kanskje litt med subber da de også antageligvis tar stor plass. Takker for hjelp
    Jepp integrering av subber med effektive høyttalere med litt personlighet er ikke SÅ enkelt. Her er min løsning... Fortsatt ikke optimalt og kostet en formue:
    1639606349638.png

    ps: som du kanskje ser krever det forståelse fra familien om at dette er nødvendig for pappas helse ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.418
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    TA måling bare opp til 500hz.
    Støygulvet (til venste) på skalaen setter du til ca 45 db. Ser ikke hva du har satt den til for det synes ikke på bilde.
    Har en del rusk nedover ser det ut til, men dette er vanskelig å se når du legger ut en fullfrekvens måling.
    Ett eksempel her.
    Nesten perfekt.jpg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    TA måling bare opp til 500hz.
    Støygulvet (til venste) på skalaen setter du til ca 45 db. Ser ikke hva du har satt den til for det synes ikke på bilde.
    Har en del rusk nedover ser det ut til, men dette er vanskelig å se når du legger ut en fullfrekvens måling.
    Ett eksempel her.
    Vis vedlegget 772605
    Kan prøve på det og legge ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn